PDA

View Full Version : tele, veelzijdig?



crypticon
21 oktober 2003, 13:37
ik ben op dit moment aan het kijken naar tele's en wat me opvalt is dat deze gitaren nog behoorlijk veelzijdig zijn. Ik zie tom morello van RATM voornamelijk spelen op tele's (uiteraard zal ie zijn gitaar flink gemodt hebben), de gitarist van katoen speelt erop (sorry maar zijn gitaar klinkt echt baggervet :) ) en aan de andere kant worden ze geroemd om hun cleane geluid
is het dus echt waar dat deze gitaar naast hun cleane reputatiie ook zeer fatsoenlijke scheurgitaren zijn?

skabouter
21 oktober 2003, 13:54
het is een hele veelzijdige gitaar, ondanks de 2 single coils, en maar 3 standen. raar he

voor ska zie je hem vaak, rock`n roll (natuurlijk) maar ook rock en metal enzo. vooral in pop ook.

erg veelzijdig. goede hakkende clean, maar ook scheurende leads.

Raffel
21 oktober 2003, 14:01
die blôf kerel (ja moet eigenlijk met een / ) gebruikt er toch ook één in combo met een koch multitone combo of niet?

telecastermaster
21 oktober 2003, 14:03
Ja, het zijn de meest veelzijdige gitaren die te vinden zijn.

Nee, je kunt er niet mee scheuren.

LordRiffenstein
21 oktober 2003, 14:22
Nee, je kunt er niet mee scheuren.

HALLO??? :roll:

Raffel
21 oktober 2003, 14:23
meneer heeft er 2, laat Yoeri even het woord doen wil je :lol:

treblemaster
21 oktober 2003, 14:30
Telecastermaster, wat versta jij onder scheuren dan????

IMO kunnen telecasters echt wel scheuren! Ik kan er zelfs prima metal op spelen! Telecasters hebben hun eigen geluid (tenzij je er van alles aan verandert) uiteraard en daar moet je van houden. Maar ik ken weinig gitaren die zo rauw en agressief kunnen klinken als telecasters. Luister maar eens naar bands als The Clash/The Hives/Status Quo/Rolling Stones...die telecasters scheuren echt wel!

michielv
21 oktober 2003, 14:42
ik ben op dit moment aan het kijken naar tele's en wat me opvalt is dat deze gitaren nog behoorlijk veelzijdig zijn. Ik zie tom morello van RATM voornamelijk spelen op tele's (uiteraard zal ie zijn gitaar flink gemodt hebben), de gitarist van katoen speelt erop (sorry maar zijn gitaar klinkt echt baggervet :) ) en aan de andere kant worden ze geroemd om hun cleane geluid
is het dus echt waar dat deze gitaar naast hun cleane reputatiie ook zeer fatsoenlijke scheurgitaren zijn?

Jimmy Page's belangrijkste gitaar (naast de bekende Les Pauls) was een Tele.. Eerst eentje die hij van Jeff Beck had gekregen, later een '58-er.

De solo van "Stairway to heaven" is bijvoorbeeld met een tele opgenomen (Led Zep 1 trouwens helemaal :-)

The Clash is inderdaad ook een goed voorbeeld ..

urezna
21 oktober 2003, 15:13
Ja, het zijn de meest veelzijdige gitaren die te vinden zijn.

Nee, je kunt er niet mee scheuren.

als je er niet mee kunt scheuren, kun je dus jezelf afvragen of ze dan wel de meest veelzijdige gitaren zijn... :o

en over veelzijdig gesproken, dan wil ik mijn Ibanez S2120X er wel eens mee vergelijken.... 8)

skabouter
21 oktober 2003, 15:49
hehe, onze S2120Xav blijft de allerveelzijdigste gitaar ! (en de mooiste, maar dat terzijde)

alleen de variax is veelzijdiger, maar das een nep ding.

tele kan je echt wel mee scheuren ! gooit wat OD erbij, en gebruik de brug pickup. heerlijk toch

sash
21 oktober 2003, 18:11
hehe, onze S2120Xav blijft de allerveelzijdigste gitaar ! (en de mooiste, maar dat terzijde)


Of een van de lelijkste

Bins
21 oktober 2003, 19:13
Als je een scheurende tele wil horen, moet je eens naar NOFX luisteren. Tele ---> Mesa mark 3 of 4. Of naar de Voodoo Glow Skulls (niet die laatste plaat, das een strat). Tele --> Sigle rectifier. Vooral in het laatste geval, want die gast is de enige gitarist in de band en hij heeft zo'n f*cking badass geluid. Als dat geen scheuren is...

lupoloco
21 oktober 2003, 19:15
hehe, onze S2120Xav blijft de allerveelzijdigste gitaar ! (en de mooiste, maar dat terzijde)


Of een van de lelijkste

zegt degene met een strat :P

hoofd
21 oktober 2003, 20:05
Nee, je kunt er niet mee scheuren.

Dan moet jij mijn tele's proberen :D.

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 20:11
maar daar zitten hot rails in.

Javaca
21 oktober 2003, 20:47
Het zijn prachtige gitaren (butterscotch blonde, sunburst en zelfs in surfkleuren(!) zijn ze mooi). Ze hebben een lekker geluid en stammen rechtstreeks af van een van de eerste electrische gitaren ter wereld.

Ze passen ik elke muziekstijl (rowen hèze gebruikt een witte squier tele). Het enige nadeel vind ik dat ze niet zo'n 'geile' contour body hebben (prikt wat tussen je ribben maar kniesoor die daar op let bij verdere speelcomford).

Wouter J
22 oktober 2003, 00:14
Teles zijn stevig. Waar bij een ibanez de kop als een twijgje afbreekt als hij valt blijft een tele goed op stemming nadat je hem laat vallen. (ik spreek uit ervaring)

Mijn teles hebben overigens wel wat mods gehad, ik verving het hals element door een Strat element (laten we eerlijk zijn, strats hebben een mooier klinkend hals element dan teles) en ik heb blade humbuckers in de brug posities (een Seymour Duncan little 59 in mijn "Normale" tele en een Dimarzio Chopper T in mijn "Tele Paul"

En wat Tom Morello betreft, zijn tele heeft geen mods gehad, het is een normale American standard Tele.

hoofd
22 oktober 2003, 00:30
maar daar zitten hot rails in.
verklap het nou niet meteen :D

marc_o
22 oktober 2003, 10:08
die blôf kerel (ja moet eigenlijk met een / ) gebruikt er toch ook één in combo met een koch multitone combo of niet?

Hij heeft niet 1 normale tele, alle zijn handgebouwd en er zitten opgevoerde elementen in, alles is van Seymour Duncan, de meeste zijn gestackte humbuckers die hij d.m.v. een aangepaste tonepot naar singlecoil kan draaien. Ze hebben het uiterlijk van een tele, een normale tele is te dun van geluid voor Paskal.
Op zijn 2 laatste tele's zitten seymour duncan p-90's, vintage bij de neck en custom bij de brug, en die scheuren dus als een spreekwoordelijke tiet.
Daarbij komt dat hij met 120 dB op het podium staat met de combo als monitor, dit is met een standaard tele niet aan te raden (is in het algemeen niet aan te reden trouwens, hehe) want dan fluit ie de hele boel bij elkaar, en zeker op het halselement.

hansies
22 oktober 2003, 12:19
Teles zijn stevig. Waar bij een ibanez de kop als een twijgje afbreekt als hij valt blijft een tele goed op stemming nadat je hem laat vallen. (ik spreek uit ervaring)

Mijn teles hebben overigens wel wat mods gehad, ik verving het hals element door een Strat element (laten we eerlijk zijn, strats hebben een mooier klinkend hals element dan teles) en ik heb blade humbuckers in de brug posities (een Seymour Duncan little 59 in mijn "Normale" tele en een Dimarzio Chopper T in mijn "Tele Paul"

En wat Tom Morello betreft, zijn tele heeft geen mods gehad, het is een normale American standard Tele.

ik vind het halselement van een tele heel goed (typisch telegeluid) en daar hoort geen strat-element in...............
maar smaken verschillen.....toch!

:wink: :wink:

skabouter
22 oktober 2003, 12:42
check ook toy dolls. die scheuren ook flink, en met gewoon standaard tele`s, en jcm800`s

telecastermaster
22 oktober 2003, 13:27
Kom op jongens, let's face it, een Tele is gewoon geen metal gitaar. Ik ben het wel met treblemaster eens dat Teles een geweldig rauw en ongepolijst geluid hebben. Ik vind Teles met veel distortion dan ook idd veel eerder geschikt voor punk of (southern) rock dan voor metal. Overigens hebben veel Teles wel de neigign om te gaan rondzingen met veel vervorming.

Verder ben ik het volkomen oneens met Wouter J
(laten we eerlijk zijn, strats hebben een mooier klinkend hals element dan teles)

Mooi is uiteraard subjectief, maar het hals element van een Tele heeft veel meer karakter dan een Strat. Ik speel Little wing altijd met het Tele halselement en het klinkt nog beter dan Hendrix zelve. (nou ja qua geluid dan). :razz:

Harry
22 oktober 2003, 13:56
een telecaster koop je voor het specifieke geluid dat uit zo'n ding komt. Wat voor versterker je er aan koppel, je blijft het probleem (of eerder nog de zegen) houden dat je het telecaster geluid hebt.

Ik wil er ook nog een... is het al bijna Sinterklaas?

Jeee
22 oktober 2003, 14:58
Als je een scheurende tele wil horen, moet je eens naar NOFX luisteren. Tele ---> Mesa mark 3 of 4.

El Hefe heeft anders wel een single-coil sized humbucker in de brug van z'n tele. 'k Weet niet meer de welke, maar hij speelt dus niet op een "echte" tele.

Bins
22 oktober 2003, 15:04
Joh! Dat wist ik niet. Beetje jammer :)
Volgens mij is die van de Glow Skulls wel stock. Download het nummer "yo no tengo tiempo.." eens, als je een brute tele wilt horen.

(zal je altijd zien dat ik weer uit me nek zit te lullen, maar goed..)

Ik heb zelfs trouwens zo'n gigantische GAS voor een tele. Hoeveel zou een gebruikte mexicaan kosten?

jaywalker
22 oktober 2003, 15:34
Kom op jongens, let's face it, een Tele is gewoon geen metal gitaar. Ik ben het wel met treblemaster eens dat Teles een geweldig rauw en ongepolijst geluid hebben. Ik vind Teles met veel distortion dan ook idd veel eerder geschikt voor punk of (southern) rock dan voor metal. Overigens hebben veel Teles wel de neigign om te gaan rondzingen met veel vervorming.

Verder ben ik het volkomen oneens met Wouter J
(laten we eerlijk zijn, strats hebben een mooier klinkend hals element dan teles)

Mooi is uiteraard subjectief, maar het hals element van een Tele heeft veel meer karakter dan een Strat. Ik speel Little wing altijd met het Tele halselement en het klinkt nog beter dan Hendrix zelve. (nou ja qua geluid dan). :razz:


Vindt je het gek? Die bende kraakt als de bende.... Luister nou maar eens naar de little wing versie van SRV.....en ga dan weer pattserig doen..
Strat rules 8-)

Maiden Michiel
22 oktober 2003, 16:03
zucht, scheuren=Jackson + SD Invader

telecastermaster
22 oktober 2003, 16:14
Strat rules 8-)

Ja maar dan ook alleen in de handen van iemand als SRV :(

Maiden Michiel
22 oktober 2003, 16:15
Strat rules 8-)

Ja maar dan ook alleen in de handen van iemand als SRV :(

En uiteraars Smith & Murray

telecastermaster
22 oktober 2003, 18:08
BTW wat about deze Fender custom shop Tele?

http://i24.ebayimg.com/03/i/00/cc/c8/8a_1.JPG


http://i21.ebayimg.com/03/i/00/cc/91/12_1.JPG


http://i15.ebayimg.com/03/i/00/cc/a3/4e_1.JPG

Negative K3 fan
22 oktober 2003, 18:20
gadverdamme.

Neals
22 oktober 2003, 20:23
zulke tele's moeten ze verbieden...

Ubervet vind ik een witte standaard tele met maple toets en een zwarte slagplaat ....

jaywalker
22 oktober 2003, 20:52
ik vind telecasters spuuug lelijk moet er van kotsen....
geluid op zich wel lekker maar geef mij maar gewoon een strat


enige telecaster is die ik mooi vind is die bruine sunburst

Javaca
23 oktober 2003, 14:22
BTW wat about deze Fender custom shop Tele?

http://i24.ebayimg.com/03/i/00/cc/c8/8a_1.JPG


http://i21.ebayimg.com/03/i/00/cc/91/12_1.JPG


http://i15.ebayimg.com/03/i/00/cc/a3/4e_1.JPG

Dit is dus wat jaywalker bedoelt. :-D
__________________________________________________ __

Dit is wat Pete Townshend ermee doet:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Studio/9109/pete.JPG
__________________________________________________ __________
En dit is toch wel een hele mooie Tele
http://www.keith-richards.com/keith.jpg

jaywalker
23 oktober 2003, 15:41
jammer dat die foto het niet doet

maar kijk maar is naar het concert van the red hot chilie con carne pepers

(off the map) speelt john op zo'n sunburst tele....dies wel tof :-D

Javaca
23 oktober 2003, 22:34
die staat townshend net te slopen

sash
23 oktober 2003, 22:39
Kvind die Tele van Keith toch het mooist :D

X-Pensive Wino
23 oktober 2003, 22:42
En dit is toch wel een hele mooie Tele
http://www.keith-richards.com/keith.jpg

De mooiste die er is :o

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 22:43
Kvind die Tele van Keith toch het mooist :D

Wat is het verschil tussen die Tele en Keith??

Keith is ECHT oud en versleten :-D

sash
23 oktober 2003, 22:44
En dit is toch wel een hele mooie Tele
http://www.keith-richards.com/keith.jpg

De mooiste die er is :o

Nee vind van niet, vind die andere zonder humbucker mooier.

X-Pensive Wino
23 oktober 2003, 22:46
Kvind die Tele van Keith toch het mooist :D

Wat is het verschil tussen die Tele en Keith??

Keith is ECHT oud en versleten :-D

Die Tele wel Keith niet :-D

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 22:47
Die Tele wel Keith niet :-D

Die tele is een Relic, Keith heeft ECHT afgezien!

X-Pensive Wino
23 oktober 2003, 22:49
die tele is echt geen relic hoor

sash
23 oktober 2003, 22:49
Die Tele wel Keith niet :-D

Die tele is een Relic, Keith heeft ECHT afgezien!

Die tele een relic?!?!?! SCHAAAAAAAAM JE DIEP!!!

Das een echte ouwe Tele, geen relic.

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 22:51
die tele is echt geen relic hoor

Toch wel.

Keith gebruikt GEEN oude gitaren meer live, allemaal relics.

Trouwens, het hele Relic-gedoe is gestart door en voor Keith.

sash
23 oktober 2003, 22:52
die tele is echt geen relic hoor

Toch wel.

Keith gebruikt GEEN oude gitaren meer live, allemaal relics.

Trouwens, het hele Relic-gedoe is gestart door en voor Keith.

Dikke bullshit, maar goed, geloof maar wat je wilt.

X-Pensive Wino
23 oktober 2003, 22:53
JA DAG knul

het enige wat hij ooit heeft gezegd over die relic manie is bash em up and i'll play em

ik heb video beelden uit de jaren 70 dattie op dit ding staat te raggen
dus dit is een copie ervan yeah right :razz: :razz:

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 22:54
Dikke bullshit, maar goed, geloof maar wat je wilt.

Wat is bullshit volgens jou? Het gedeelte over die tele of het begin van het relic-gedoe???

Beiden zijn nochtans waar. Ik moet effe hetinterview opdiepen waar het stond.

X-Pensive Wino
23 oktober 2003, 22:56
hij heeft het over die zwarte custom
daar zegt hij over dat dat ding te zwaar is
nee mij maakie niks wijs :wink:


p.s. staat op z'n site zal je het zoeken besparen

sash
23 oktober 2003, 22:57
Dikke bullshit, maar goed, geloof maar wat je wilt.

Wat is bullshit volgens jou? Het gedeelte over die tele of het begin van het relic-gedoe???

Beiden zijn nochtans waar. Ik moet effe hetinterview opdiepen waar het stond.

Ben er wel geinteresseerd in, want overal waar ik kom en alles wat ik heb gelezen over Keith staat werkelijk NERGENS dat ie op relics speelt. :)

Was indeed het relicgedoe :D

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 22:58
JA DAG knul

het enige wat hij ooit heeft gezegd over die relic manie is bash em up and i'll play em

ik heb video beelden uit de jaren 70 dattie op dit ding staat te raggen
dus dit is een copie ervan yeah right :razz: :razz:

Over het onstaan van de Relic:

http://www.guitarstop.com/tour/indexT.htm Helemaal onderaan

http://www.fendereurope.com/products/review-item.php?recordid=78 Kijk bij Relics

SiNiSTRaL
23 oktober 2003, 22:58
blablabla.....relic, vintage, t zijn allemaal afgeragde kutgitaren die alleen maar meer waard worden omdat een of andere laagbegaafde mongool het uiterlijk ervan verneukt heeft...

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 23:00
Ben er wel geinteresseerd in, want overal waar ik kom en alles wat ik heb gelezen over Keith staat werkelijk NERGENS dat ie op relics speelt. :)

Was indeed het relicgedoe :D

Ik denk dat het interview in een Gitarist (de UK-versie) stond waarin hij vertelde dat hij enkel nog Relics gebruikte omdat de echte oude te veel waarde hadden en de Relics gewoon lekker speelden en klonken. Nu moet ik dus echt gaan zoeken grrrrrrrrrr :(

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 23:02
Nu, ik wil niet beweren dat de gitaar op de foto die hier gepost is een relic is, die foto kan 10 jaar oud zijn (of meer), maar tegenwoordig gebruikt hij die oude gitaren niet meer.

X-Pensive Wino
23 oktober 2003, 23:09
ja zoek maar
op deze tele's (de 52ers ) speelt hij al sinds 1 of 72
de ene lichter als de andere,kijk begrijp me niet verkeerd hij zal best wel een relic hebben so what maar zijn main gitaren zijn geen relics
die sunburst (die hij in de clip van start me up gebruikt toen nog met witte slagplaat)gebruikt hij nu nog steeds of ik moet de volgende keer vragen als hij weer voor me neus staat of ik ff goed mag kijken :wink:
verder heeft hij die butter op die foto ,en 3 andere tegen het gele aan
waarvan 1 zonder HB en met een schakelaar waar een strat knoppie op zit
je zal wel denken die gozer is gek ,als het om keith z'n gitaren gaat wel ja :-D :-D

@iro
23 oktober 2003, 23:26
ik heb hier gitarist voor me en daar staat in dat hij tegenwoordig op relics speelt, in dit interview staat ook dat hij aan fender heeft gevraagd om een paar oude gitaren voor hem te maken, en zo is fender op de relic serie uitgekomen....

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 23:31
ik heb hier gitarist voor me en daar staat in dat hij tegenwoordig op relics speelt, in dit interview staat ook dat hij aan fender heeft gevraagd om een paar oude gitaren voor hem te maken, en zo is fender op de relic serie uitgekomen....

Welke Gitarist is het (UK of Nederlands) dan scan ik het wel even in dit weekend :D

X-Pensive Wino
23 oktober 2003, 23:33
die gitaristen (tijdschriften ) in belgie kloppen niet :-D :-D :-D

hey lord hebbie geen msn of icq zetten we de welles niettes discussie daar ff voort :wink:

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 23:38
die gitaristen (tijdschriften ) in belgie kloppen niet :-D :-D :-D

hey lord hebbie geen msn of icq zetten we de welles niettes discussie daar ff voort :wink:

LOL ja ik heb msn, email staat in mijn profiel maar de discussie zal morgen verder moeten want ik ga mijn bed opzoeken. Morgen om 7u ben ik er weer helemaal klaar voor :-?

X-Pensive Wino
23 oktober 2003, 23:40
oja nog ff 1 ding
waarom staat hij op de 2003 frontline op de voorkant maar wordt zijn naam verder niet genoemd????
zou ik als fender zijnde wel doen Artist series heten die dingen toch ? :wink:

X-Pensive Wino
24 oktober 2003, 02:36
mijn slot pleidooi @lordriffenstein

aangezien het feit,dat ik niet kon slapen heb ik her en der informatie verzameld met betreft Keith z'n telecasters.
cocksuckers blues (1971 niet uitgebracht)
u cant always get what u want, keith speelt op micawber z'n main guitar.
1972 lady's en gentleman uitgebracht, op verschillende nummers speelt hij wederom op micawber(en dan hebben we het over de donkere 52er butterschotch tele)
1981 hampton roads( niet uitgebracht DVD)speelt hij op micawber,en de tegen het gele aan lopende tele met de strat knop :wink: )
1988 (op dvd uitgebrachte concert at the palladium)wederom micawber en de tele met strat knop)
Atlantic 88 (met axel rose niet uitgebracht) en ja wat zie ik micawber (die donkere butter ) en de tele met strat knop !
1990 urban jungle in de kuip (ook op dvd :wink: )idem dito
1994/95 voodoo lounge dvd Denver idem)
1994/95 florida same shit
forty licks tour-circus krone en maddisonsquare dvd, same old shit ook weer dezelfde tele's zelfde hout nerf bla bla bla

I REST MY CASE :roll:


P.S. en dan heb ik het nog niet gehad over de honderdtal foto's die ik heb :wink:

weltruste :D

LordRiffenstein
24 oktober 2003, 07:48
Je moet wat als je niet kan slapen :-D

Zoals @iro al zegt, Keith heeft het dus zelf ooit gezegd in een interview. Ik lig er niet van wakker, was toen ook verrast en eerlijk gezegd kan het me geen reet schelen wat hij gebruikt. Feit blijft dat het Relic-gedoe er is gekomen mede door Keith.

Vertel me nu eens waarom er zo gereageerd wordt op het feit dat Keith Relics zou spelen?? Daar is toch niks mis mee. :lol:

Neals
5 januari 2004, 17:04
Relic voor een Relic

Feit blijft dat een Relic er ouder uitziet dan het object in kwestie!

Wat dat betreft is keith zelf een relic, en idd, er is nix mis met relics, lijken mij betrouwbaarder dan de zogenaamde 'vintage' gitaren

birt
5 januari 2004, 21:20
manmanman, ik zag laatst een concert van danko jones
deze canadees haalt een pracht van een geluid uit z'n telecaster! (door een engl head en marshal cabinet)

Hempo
9 januari 2004, 17:01
Ik moet zeggen ik vind die telecasters maar niks. vinn m een beetje stroef spelen, en ik vin m op een of andere manier niet goed klinken...
Zal wel aan mij liggen ? :)

EDIT// 17:53
En ze zien er niet uit!

Neals
9 januari 2004, 17:51
kijk hempo, dat probleem heb ik dus een beetje met LP's, de looks zijn cool, maar als ik een beetpak heb ik zoiets van hmmm toch niet.

Hempo
9 januari 2004, 17:52
mowa.. die vink nog wel gaan opzich :) ze zijn zo lekker goedkoop altijd