PDA

View Full Version : Adapter voor mijn pedaaltjes



SilverFoo
21 oktober 2003, 13:12
Hallo,

Ik ben op zoek naar een adapter voor mijn pedaaltjes, omdat ik mij blauw betaal aan batterijen.

Nu wil ik geen officiele Boss adapter omdat zo`n ding 30 euri kost. Ik zoek gewoon een goedkope huis-tuin en keuken adapter. Nu heb ik al gezien dat het een 9v en minimaal een 200MA moet zijn. Maar omdat ik d.m.v verdeelstekkers al mijn pedaaltjes wil hangen heb ik ongetwijfeld een zwaardere adapter nodig. Mijn vraag: wat voor adapter? Meer dan 200MA??

Alvast bedankt,

Groeten,

Phyrexian
21 oktober 2003, 13:30
Universele stroomadapter. In de betere electrozaak verkrijgbaar onder de 20 euro. Meestal zijn ze meer dan 1500mA en zit er zo'n switch op om de voltages te regelen. Vaak zit er een set jacks bij zodat ze voor allerhande toepassingen te gebruiken zijn.

De zoekfunctie had je trouwens ook een mooi antwoord op je vraag bezorgd. ;)

Trocar
21 oktober 2003, 14:11
Koop dan gelijk een gestabiliseerde voeding (regulated mains adaptor in 't engels).
Is iets duurder maar zal je wel ergenis besparen als het effect zelf geen stabilisator ingebouwd heeft ivm ruis en beschadiging.

Ohja, het aantal mA van al je effecten tel je gewoon op en zoveel moet je adaptor minimaal kunnen leveren, meer is ook goed.

SilverFoo
21 oktober 2003, 17:21
OK, dan weet ik dat, bedankt. En nog een vraag: waar kan ik die verlengkabeltjes krijgen en zit daar nog verschil in? Of bedoel je dat met "jacks" Phyrexian??

Phyrexian
21 oktober 2003, 17:34
OK, dan weet ik dat, bedankt. En nog een vraag: waar kan ik die verlengkabeltjes krijgen en zit daar nog verschil in? Of bedoel je dat met "jacks" Phyrexian??

Toen ik mijn adapter kocht, zaten er een 7-tal types jacks bij; oa de standaard voor boss-adapters, maar ook de jack voor een RAT pedaal bijvoorbeeld (zo'n aansluiting als een hoofdtelefoon).

sash
21 oktober 2003, 18:05
Gewoon een normale Ibanez adapter kopen. Kost 12.50 Euro ofzo. Werkt met alle standaard center negative 2.1 mm jacks.

SilverFoo
21 oktober 2003, 18:56
Maar die kabeltjes kun je toch wel los krijgen?? Ik hoop het wel...

En ik heb alleen Boss pedalen dus een Ibanez adapter past niet denk ik....

Trocar
21 oktober 2003, 19:00
Ohja, trouwens op www.bossarea.com kan je uitzoeken hoeveel mA je pedaaltjes echt nodig hebben. Een boss adapter levert wel 200mA, maar dat wil niet zeggen dat je pedaaltje dat allemaal nodig heeft.

[editje]
Die kabeltjes om meerdere pedalen op 1 adapter aan te sluiten (daisy-chain) kan je krijgen bij de muziekwinkel bijv. of elektronica zaak.
En een Ibanez adapter past op Boss-pedalen naar mijn weten, het plugje is hetzelfde. Ik heb een universele omdat ik het handig vind om het aantal Volt ook te kunnen veranderen.
En let op dat je bij een universele de polariteit goed instelt.

SilverFoo
21 oktober 2003, 19:54
OK, allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties, nu nog even samenvoegend!

Ik heb nodig:

- Een adapter met minimaal 200Ma/gestab. voeding en max. maakt niet zoveel uit
- Jacks (verdeelstekkers)


En dat is het?

SilverFoo
21 oktober 2003, 19:55
OK, allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties, nu nog even samenvoegend!

Ik heb nodig:

- Een adapter met minimaal 200Ma/gestab. voeding en max. maakt niet zoveel uit
- Jacks (verdeelstekkers)


En dat is het?


PS: Ik heb even uitgerekend, ik heb iig niet meer nodig dan 200ma!

aadplagiaat
21 oktober 2003, 21:36
OK, allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties, nu nog even samenvoegend!

Ik heb nodig:

- Een adapter met minimaal 200Ma/gestab. voeding en max. maakt niet zoveel uit
- Jacks (verdeelstekkers)


En dat is het?


PS: Ik heb even uitgerekend, ik heb iig niet meer nodig dan 200ma!

en dan 9 volt ja! 8-)

Diedo
21 oktober 2003, 23:10
volgens mij moet je er ook nog even op letten of de buitenkant van het plugje de pluspool is, want dat is niet altijd zo... tenminste; ik dacht dat ik een goede adapter had, maar dat was er dus een met een positief center... :-?

Phyrexian
22 oktober 2003, 09:49
volgens mij moet je er ook nog even op letten of de buitenkant van het plugje de pluspool is, want dat is niet altijd zo... tenminste; ik dacht dat ik een goede adapter had, maar dat was er dus een met een positief center... :-?

of plus nu langs buiten of langs binnen van de jack zit maakt niet uit of de pedaal goed of slecht is... ze zijn gewoon voor een ander doeleinde.
bij die universele adapters kan je de plus en min zelf instellen. héél makkelijk.

phx
22 oktober 2003, 10:25
hey,

m-ampere maakt WEL uit, ik heb diverse adaptors gehad (verklooid in de koffer :cry: ) en gebruik nu 1000 mampere, die zo'n 8 fx-en moet voeden. Geen ruis en absoluut robuust. Minder dan 600 mampere zal ik zeker afraden als je bijv. 6 of meer effecten lust...

PHX

jethro
18 november 2004, 09:23
Hoe kan ik het aantal mA te weten komen? Ik heb namenlijk de Ibanez WH10 wahwah, maar het staat niet op de onderkant van het pedaal. Dit zelfde gaat voor 2 Aria en 1 arion pedalen.

Phyrexian
18 november 2004, 09:48
Hoe kan ik het aantal mA te weten komen? Ik heb namenlijk de Ibanez WH10 wahwah, maar het staat niet op de onderkant van het pedaal. Dit zelfde gaat voor 2 Aria en 1 arion pedalen.

Soms staat dat in de handleiding... vaak ook niet.
Maar pedaaltjes zuipen nooit meer dan een paar honderd mA; een adapter die ver boven de 1000 mA levert, volstaat dus vaak.
Als je 15 pedalen of zo moet voeden, dan zoek je beter naar andere oplossingen als een Voodoo Labs Pedal Power of een MXR DC Brick.

Dirk_Hendrik
18 november 2004, 10:01
En ik heb alleen Boss pedalen dus een Ibanez adapter past niet denk ik....

Niet denken. Uitzoeken. Harde feiten zogezegd. an blijken die Ibanez Adapters ineens prima met Boss samen te gaan.

jethro
18 november 2004, 13:25
Hoe kan ik het aantal mA te weten komen? Ik heb namenlijk de Ibanez WH10 wahwah, maar het staat niet op de onderkant van het pedaal. Dit zelfde gaat voor 2 Aria en 1 arion pedalen.

Soms staat dat in de handleiding... vaak ook niet.
Maar pedaaltjes zuipen nooit meer dan een paar honderd mA; een adapter die ver boven de 1000 mA levert, volstaat dus vaak.
Als je 15 pedalen of zo moet voeden, dan zoek je beter naar andere oplossingen als een Voodoo Labs Pedal Power of een MXR DC Brick.Ik heb het boekje niet (2e hands gekocht). Is het niet op de 1 of andere manier te meten? En hoe weet ik hoeveel mA m'n voeding kan leveren?

jethro
18 november 2004, 13:28
Hoe kan ik het aantal mA te weten komen? Ik heb namenlijk de Ibanez WH10 wahwah, maar het staat niet op de onderkant van het pedaal. Dit zelfde gaat voor 2 Aria en 1 arion pedalen.

Soms staat dat in de handleiding... vaak ook niet.
Maar pedaaltjes zuipen nooit meer dan een paar honderd mA; een adapter die ver boven de 1000 mA levert, volstaat dus vaak.
Als je 15 pedalen of zo moet voeden, dan zoek je beter naar andere oplossingen als een Voodoo Labs Pedal Power of een MXR DC Brick.Ik heb het boekje niet (2e hands gekocht). Is het niet op de 1 of andere manier te meten? En hoe weet ik hoeveel mA m'n voeding kan leveren?

Speeddemon
18 november 2004, 13:37
Hoe kan ik het aantal mA te weten komen? Ik heb namenlijk de Ibanez WH10 wahwah, maar het staat niet op de onderkant van het pedaal. Dit zelfde gaat voor 2 Aria en 1 arion pedalen.

Soms staat dat in de handleiding... vaak ook niet.
Maar pedaaltjes zuipen nooit meer dan een paar honderd mA; een adapter die ver boven de 1000 mA levert, volstaat dus vaak.
Als je 15 pedalen of zo moet voeden, dan zoek je beter naar andere oplossingen als een Voodoo Labs Pedal Power of een MXR DC Brick.Ik heb het boekje niet (2e hands gekocht). Is het niet op de 1 of andere manier te meten? En hoe weet ik hoeveel mA m'n voeding kan leveren?
Het is te meten ja, is wel moeilijk en je hebt een multimeter nodig.

Maar zo'n wah heeft geen LED, dus al minder stroomverbruik. Ga er maar vanuit dat een wah nooit meer dan 20-30mA nodig heeft en dat is ERG ruim genomen!

En hoeveel mA je voeding kan leveren? Dat staat op de voeding zelf.

phx
18 november 2004, 13:58
Idd, de meeste effecten nemen maar 20 tot 40 ma. Reverb en delay units willen nog wel eens meer dan 200 ma slurpen, denk daar wel om.

PHX

jethro
18 november 2004, 14:41
Hoe kan ik het aantal mA te weten komen? Ik heb namenlijk de Ibanez WH10 wahwah, maar het staat niet op de onderkant van het pedaal. Dit zelfde gaat voor 2 Aria en 1 arion pedalen.

Soms staat dat in de handleiding... vaak ook niet.
Maar pedaaltjes zuipen nooit meer dan een paar honderd mA; een adapter die ver boven de 1000 mA levert, volstaat dus vaak.
Als je 15 pedalen of zo moet voeden, dan zoek je beter naar andere oplossingen als een Voodoo Labs Pedal Power of een MXR DC Brick.Ik heb het boekje niet (2e hands gekocht). Is het niet op de 1 of andere manier te meten?
Het is te meten ja, is wel moeilijk en je hebt een multimeter nodig.

Maar zo'n wah heeft geen LED, dus al minder stroomverbruik. Ga er maar vanuit dat een wah nooit meer dan 20-30mA nodig heeft en dat is ERG ruim genomen!De wah heeft wel een led, namenlijk aan de zijkant (links) zodat je kunt zien of hij aanstaat of niet.

Robbert
18 november 2004, 14:53
Een LEDje slurpt misschien 5 of 6mA, zo goed als te verwaarlozen dus.

/Edit: Een super helder LEDje gebruikt natuurlijk wel wat meer, 30-40 mA

ijff
18 november 2004, 23:32
Soms staat dat in de handleiding... vaak ook niet.
Maar pedaaltjes zuipen nooit meer dan een paar honderd mA; een adapter die ver boven de 1000 mA levert, volstaat dus vaak.
Als je 15 pedalen of zo moet voeden, dan zoek je beter naar andere oplossingen als een Voodoo Labs Pedal Power of een MXR DC Brick.

Wel ff opletten met digitale meuk (bijv. een digitale reverb ofzo)... die willen nog wel eens ronde 200mA zitten... dan trekt een Boss-adapter het dus al niet meer.. (in theorie dan.. want mijn Boss-adapter werkt prima met een EHX Holy grail.. waarvan EHX beweert dat hij 500mA nodig heeft)

jethro
18 november 2004, 23:59
Maar ja, wat gebeurd er dan als hij "het niet trekt"? Dan doen ze het gewoon niet, that's all?

Antal
19 november 2004, 00:58
Wel ff opletten met digitale meuk (bijv. een digitale reverb ofzo)... die willen nog wel eens ronde 200mA zitten... dan trekt een Boss-adapter het dus al niet meer.. (in theorie dan.. want mijn Boss-adapter werkt prima met een EHX Holy grail.. waarvan EHX beweert dat hij 500mA nodig heeft)

Ik heb een digidelay. Die trekt in 4 uur een 9V leeg :-(

En ja, dan heb ik het over Duracell

gibls6
19 november 2004, 19:08
Kijk hier eens naar, heb er zelf nu een en ben eigenlijk best onder de indruk. Het is vrij klein en heeft een heel handig formaat zodat je er een hele boel naast elkaar kan zetten op één stekkerdoos (mocht je dat ooit nodig hebben, want dat ding doet 1000ma):

http://www.visualsound.net/1spot.htm

Speeddemon
19 november 2004, 19:38
Kijk hier eens naar, heb er zelf nu een en ben eigenlijk best onder de indruk. Het is vrij klein en heeft een heel handig formaat zodat je er een hele boel naast elkaar kan zetten op één stekkerdoos (mocht je dat ooit nodig hebben, want dat ding doet 1000ma):

http://www.visualsound.net/1spot.htm
Weet alleen wel dat dit soort transformator-loze adapters kunnen gaan klooien met de 'clock' van een digitaal delay of reverb pedaal.
Met als gevolg vaak dat je een hele hoge piep hoort (rond de 10kHz).

Ik heb een soortgelijk iets ooit geprobeerd en de volgende dag gelijk teruggebracht naar de winkel.

Robbert
20 november 2004, 00:57
Maar ja, wat gebeurd er dan als hij "het niet trekt"? Dan doen ze het gewoon niet, that's all?

Nee. Er zal ongetwijfeld een bepaalde tolerantie berekend zijn, maar houd er rekening mee, dat bij teveel overbelasting er dusdanig warmte ontstaat dat componentjes er mee gaan ophouden. En dan is je adapter dood.

jethro
20 november 2004, 10:16
Maar ja, wat gebeurd er dan als hij "het niet trekt"? Dan doen ze het gewoon niet, that's all?

Nee. Er zal ongetwijfeld een bepaalde tolerantie berekend zijn, maar houd er rekening mee, dat bij teveel overbelasting er dusdanig warmte ontstaat dat componentjes er mee gaan ophouden. En dan is je adapter dood.Maar m'n pedaaltjes kunnen er niet van kapot gaan als de adapter het niet trekt?

jethro
20 november 2004, 10:17
Maar ja, wat gebeurd er dan als hij "het niet trekt"? Dan doen ze het gewoon niet, that's all?

Nee. Er zal ongetwijfeld een bepaalde tolerantie berekend zijn, maar houd er rekening mee, dat bij teveel overbelasting er dusdanig warmte ontstaat dat componentjes er mee gaan ophouden. En dan is je adapter dood.Maar m'n pedaaltjes kunnen er niet van kapot gaan als de adapter het niet trekt?

gibls6
20 november 2004, 10:21
Kijk hier eens naar, heb er zelf nu een en ben eigenlijk best onder de indruk. Het is vrij klein en heeft een heel handig formaat zodat je er een hele boel naast elkaar kan zetten op één stekkerdoos (mocht je dat ooit nodig hebben, want dat ding doet 1000ma):

http://www.visualsound.net/1spot.htm
Weet alleen wel dat dit soort transformator-loze adapters kunnen gaan klooien met de 'clock' van een digitaal delay of reverb pedaal.
Met als gevolg vaak dat je een hele hoge piep hoort (rond de 10kHz).

Ik heb een soortgelijk iets ooit geprobeerd en de volgende dag gelijk teruggebracht naar de winkel.

Hé, bedankt voor de aanvulling, wist dit niet (heb dat ding samen met een 2de hands pedaaltje gekregen). Heb gelukkig een analoge delay en de reverb komt uit de versterker. Weet je ook hoe dat ding dan werkt als er geen transformator inzit en wat de reden van die piep zou kunnen zijn?

john.3001
24 november 2004, 12:22
Gewoon een normale Ibanez adapter kopen. Kost 12.50 Euro ofzo. Werkt met alle standaard center negative 2.1 mm jacks.

Ja, heb ik ook, met een splitter cord (ook van ibanez) kun je het signaal verdelen over 5 pedaaltjes (de plugjes passen wel niet in je crybaby, maar je kan gewoon een stukje van de isolatie wegsnijden en dan vervangen door isolatietape... tenminste, ik hoop dat dat kan :) want dat heb ik nl. gedaan)