PDA

View Full Version : Verschillen tussen impedantie



JoVe
21 oktober 2003, 11:20
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van een 4 ohm speaker boven eentje van 8 ohm, of andersom?
Iets breder gevraagd: welk voordeel hebben speakers met lage impedantie boven speakers met een hoge, of natuurlijk andersom?

hadv
21 oktober 2003, 22:49
geen

JoVe
22 oktober 2003, 12:57
A-ha mm, echt niet? Waarom worden er dan speakers gemaakt met verschillende impedantie.

pimmetje
22 oktober 2003, 15:26
Die worden gemaakt om op (evt via combinatie) goed aan te sluiten op de impedantie van verschillende uitgangstrafo's.

Andere impedantie scheelt ook in geluid. Vooral voor laag. Het is niet altijd een wereld van verschil en verschil is ook niet bij iedere speaker/versterker gelijk... maar er is verschil.

urezna
23 oktober 2003, 09:02
voor een maximale signaaloverdracht van je versterker naar je speakers, moet je zorgen dat de uitgangsimpedantie van je amp gelijk is aan de impedantie van je speakers. dat kan ook gevolgen hebben voor je geluid, hoeft niet altijd.

en bij een te lage impedantie van je speakers kan het zijn dat je versterker dat niet zo leuk vindt. is het meest extreme geval zou en te lage speaker impedantie werken als een kortsluiting.
een hogere impedantie zal geen schade geven.
doorgaans staat achter op de versterker wel wat de minimale speaker impedantie zou moeten zijn.

JoVe
23 oktober 2003, 18:22
en bij een te lage impedantie van je speakers kan het zijn dat je versterker dat niet zo leuk vindt. is het meest extreme geval zou en te lage speaker impedantie werken als een kortsluiting.
een hogere impedantie zal geen schade geven.
doorgaans staat achter op de versterker wel wat de minimale speaker impedantie zou moeten zijn.

Dat is me inmiddels wel duidelijk, wordt erg veel gevraagd hier op het forum. Mag ik dacht dat er wel duidelijk verschillen zouden zijn tussen speakers met een verschillende impedantie.

Een bepaalde weerstand heeft toch wel invloed op het geluid, ik dacht ergens gelezen te hebben dat een lage impedantie minder stabiel is dan hoge.

taylor
23 oktober 2003, 23:41
voor gitaar spul maakt dat volgens mij niks tot weinig verschil.

alleen als je het dus niet goed hebt qua ohms dat er dus geluid weg valt.

die 4ohm en 16ohm is ook alleen omdat je 2 uitgangen(vaak) parallel zijn.

taylor
23 oktober 2003, 23:42
2 uitgangen van de amp bedoel ik dan.