PDA

View Full Version : Help me hier eens uit aub!!!



gust
20 oktober 2003, 22:59
Beste mensen ik heb goede raad nodig. Ik heb een jcm 900 dual reverb 100 watt top. Mogelijk kan ik hem ruilen voor een jcm 800 2205 50 watt top. De ruil op zich is best ok denk ik maar ik vrees een beetje dat ik vermogen zal tekort komen. We spelen doordeweekse rock maar heb voor de solo's een beetje extra power nodig. Kan een 50 watter dat aan?
Tnx
Gust

Dude
20 oktober 2003, 23:01
hahhaa.... SHIT dude... kan een 50 watter dat aan.... 50 watt jcm800 power op master 5 en je ballen schudden via je pisbuis naar buiten

Mitch
20 oktober 2003, 23:03
Ja, 50 watt is krap hoor :o

gust
20 oktober 2003, 23:26
Ik speel nu ongeveer op half vermogen, zal het dan niet lukken denk je Paul?
Het stomme is dat ik de beide niet naast elkaar kan zetten om te proberen. Tenzij ik de 900 naar 50 watt schakel. Kan ik ze dan vergelijken?

Mitch
20 oktober 2003, 23:32
Eh..... dat was ironisch bedoeld. 50 watt is zat !
Wil je je solo's er uit laten knallen kan je altijd boosten op de één of andere manier. Of je met die 800 ook puik clean haalt op hoog volume is een ander verhaal, maar ik kan niet uit je verhaal opmaken of je dat nodig hebt

gust
20 oktober 2003, 23:37
Och, slechts voor één nummer en dan nog maar voor een lichte tokkel op de achtergrond. Ik speel nu op een boss gt-3 waar ik mijn overdrive heb op ingesteld. Voorwaarde natuurlijk dat je een goed clean kanaal hebt anders wordt het met een overdrive erbij een beetje een boeltje. Toch?
Er is zoveel mogelijk dat ik het op den duur ook niet meer weet. Ik vraag mij af of het verschil met de 900 zo groot zal zijn, de klank dan, als ik de overdrive toch uit een 'baksken' haal.

Guinness
21 oktober 2003, 08:51
De Jcm 800 gaat veel harder als de 900. En het verschil tusssen 50 en 100 Watt is echt minimaal. En als je aan 50 watt niet genoeg hebt dan zal je eens lans de orendokter moeten. Dan ben echt wel doof.

V!N
21 oktober 2003, 18:02
Oh nee he .. toch niet weer zo'n dweil die een van de lekkerst scheurende Marshalls ooit clean wil gebruiken om vervolgens te scheuren met zijn boss multi.

Dit is echt om verdrietig van te worden :cry:

Laat die ruil niet doorgaan, gun een gitarist die wel op de juiste manier met dat spul om weet te gaan toch dat heerlijke scheurgeluid.

Matje
21 oktober 2003, 18:26
Och, slechts voor één nummer en dan nog maar voor een lichte tokkel op de achtergrond. Ik speel nu op een boss gt-3 waar ik mijn overdrive heb op ingesteld. Voorwaarde natuurlijk dat je een goed clean kanaal hebt anders wordt het met een overdrive erbij een beetje een boeltje. Toch?
Er is zoveel mogelijk dat ik het op den duur ook niet meer weet. Ik vraag mij af of het verschil met de 900 zo groot zal zijn, de klank dan, als ik de overdrive toch uit een 'baksken' haal.

jongejongejonge, je gaat een marshall toch niet gebruiken om de scheur uit een pedaaltje te halen!! koop dan gewoon een monitor ofzo.

wietse
21 oktober 2003, 18:45
als je één keer de scheur van een jcm 800 hebt gehoord garandeer ik je dat je dat effectenbakje zover mogelijk weg gooit.
de jcm800 heeft één van de mooiste scheur geluiden die een versterker kan bieden in huis ,wordt alleen mischien verslagen door een mesa.
als je dan nog je bakkie wilt gebruiken voor een scheur dan mankeert er wat aan je vind ik.

Soulman
21 oktober 2003, 19:52
Wees gerust, door oa z'n betere transformator gaat de 2205 loei hard. Het zou me niet verbazen harder dan je 100 watt 900.
Mijn 2205 gaat harder dan een 100 JCM 2000. De handleiding schrijft ook 75 watt RMS.

Guinness
24 oktober 2003, 09:27
Ooit een keer een 2204 op vol vermogen gezet, dit gaat dus echt HARD.. Een koop inderdaad een andere versterker als je met je boss fxjes wilt scheuren. Daar istie niet voor...

oddman
5 januari 2004, 15:56
heb zelf ook een 2205, de scheur is inderdaad geweldig !!
Als je echt een propere clean wil hebben dan is deze top niet geschikt.
het cleankanaal is in te stellen van clean met een randje naar een vettige crunch ..
klinkt wel heerlijk hoor, zeker als je er een Tubescreamer over gooit, vetter kan bijna niet :)

om op je vraag terug te komen
een 50 watter gaat even hard, je laat gewoon de buizen wat harder werken (en dat hoor je ook)

Dude
6 januari 2004, 00:52
ik ben wel benieuwd wat die gedaan heeft... en of zn ballen al via zn pisbuis naar buiten zijn getrilt :lol:

Lacrymosa
6 januari 2004, 09:14
Het verschil tussen 100 watt (vol) en 50 watt (vol) is 3dB

dit is ongeveer een verschil dat net aan hoorbaar is

het enige wat anders is (ik zeg expres anders, want de een ervaart er al goed en de ander niet) dat je minder headroom heb, en je eindtrap dus eerder gaat oversturen

wat ik alleen maar als voordeel zie

en ik ben zelf ook niet echt heel erg te spreken over de JCM900 series

CheerS!!

Arnie
6 januari 2004, 12:03
Een toename van 3dB wordt ervaren als 2 maal zo hard.

Maar idd, als 50 Watt niet genoeg is, dan weet ik t ook niet.

bat
6 januari 2004, 12:18
Als je die overdrive gebruikt om het clean een randje te geven, heb je dat bij de JCM800 niet meer nodig, want die levert dat randje zelf wel. Wat zeg ik? Mooier ook nog!

heavy-metal-thunder
6 januari 2004, 13:45
uch broeders...

Over Watt's, impedantie... weet ik de ballen. Maar over dB's kan ik een mondje meepraten. Heb ooit nog een cursus geluid gevolgd i.k.v. mijn opleiding milieuambtenaar. Decibels zijn logaritmen en dat betekent "machten". Ik ga hier niet verder op in, maar :
- een verhoging met 3 dB bekom je als je bij een toestel (in casu versterker) een 2de gelijkaardig (even luid) toestel bijzet;
- een verhoging met 10 dB wordt door het menselijk gehoor waargenomen als ééns zo luid.

Concreet : om één JCM 800 "eens zo luid" te laten spelen, moet je er een stuk of 10 naast elkaar plaatsen!! Als een JCM 900- 100 Watter 3 dB meer zou produceren dan een JCM 800 50-er (wat ik ten zeerste betwijfel, ik denk dat dit een kleiner verschil oplevert) dan zou het betekenen dat je 2 800-en nodig hebt om even luid te spelen.

Hierbij nog een opmerking : als we over het vermogen spreken, dan is dit v/d ampli. Hoeveel er uiteindelijk nuttig wordt omgezet naar geluid (dB's) is afhankelijk v/h type en kwaliteit v/d speakers!!!

PS : ik dacht dat het enkel gekke Nederlanders waren die een goeie scheur hopen te verkrijgen door een GT-bakske vóór een 800 te plaatsen. Blijkbaar niet dus.

Zelf heb ik onlangs een GT-3 willen kopen om voor mijn Faylon lampenbak te hangen (was een clean-cleane amp, zonder gain). Maar deze laatste was reeds naar het containerpark gebracht door mijn moeder, zodat ik wel een scheurbak moest kopen. Helaas geen JCM 800 en daar heb ik ondertussen al spijt van.

BlackSun
6 januari 2004, 17:25
uch broeders...

- een verhoging met 3 dB bekom je als je bij een toestel (in casu versterker) een 2de gelijkaardig (even luid) toestel bijzet;
- een verhoging met 10 dB wordt door het menselijk gehoor waargenomen als ééns zo luid.


Dus als je 2 dezelfde apparaten naast elkaar zet heb je 3dB verhoging. Ok?

En dan nu :razz: :


Concreet : om één JCM 800 "eens zo luid" te laten spelen, moet je er een stuk of 10 naast elkaar plaatsen!!

He tis hier toch zo dat je dan 10/3 = ongeveer 3 versterkers erbij moet palltsen om 10 decibel verhoging te krijgen? (naja 9)

Negative K3 fan
6 januari 2004, 19:33
nee zo werkt het niet, 2 versterkers zijn 3 dB luider dan 1, en om daar weer 3dB bij te krijgen moet het verdubbelen, dus 4 versterkers, om daar weer 3dB bij te krijgen moet het verdubbelen> 8 versterkers. Snap je hem?

BlackSun
6 januari 2004, 22:56
D'oh! Tuurlijk...je heb gelijk..hmmz...slim doen gaat me nooit zo goed af:P

heavy-metal-thunder
7 januari 2004, 08:06
Yep, K3 heeft het goed begrepen.

Ondertussen meen ik te weten waarom onze kameraad een GT 3 met een JCM 800 zou gebruiken: dan kan ie een kopfoontje aansluiten... : :D -D