PDA

View Full Version : OK, hulp nodig!



CHMC
20 oktober 2003, 19:56
Hey gitaarnetters!

Ik heb hulp nodig! Ik ben voor mijn Ibanez S op zoek naar een set nieuwe elementen. Brug en nekhumbucker welteverstaan. Nu heb ik een paar eisen, maar door de jungle van alle beschrijvingen van fabrikanten zoals SD en Dimarzio kom ik niet langer heen. Ik zal mijn eisen eens even neerzetten, en dan...GOOI UW SUGGESTIES MAAR IN DE RING! :D!

- de brughumbucker mag fel zijn (heavy rock/lichte metal), maar hij moet ook aardig clean te krijgen zijn, zodat ik een combinatie heb van een lekkere distortion EN een mooie sprankel

- de brughum. moet daarentegen NIET modderig zijn, lekker strak, en met voldoende definitie: de lage tonen EN de hoge tonen moeten goed te onderscheiden zijn. waar ik vaak tegenaanloop is dat OF de hoge tonen vervagen, of de lage, of dat ze er wel zijn, maar dat het een samengeperste brei is. Je moet in feite in een akkoord met flinke distortion nog de verschillende nootveranderingen kunnen horen. Ow, daarnaast moet de boel niet TE schel klinken, niet IJZIG, maar wel VOL. Je hebt van die elementen die zo....dunnetjes klinken...

- Voldoende sustain!, en geschikt om te palmmuten.

- de nekhum mag warmer zijn, zodat er vooral een mooie clean uitkomt. Gedefini"eerd, sprankelend en zuiver zijn de steekwoorden.

- Ik hou ervan om over effecten te spelen, dus het geluid moet wel overeind blijven!

daarnaast is het misschien handig te vermelden dat mijn Ibanez S een mahoniebody heeft, en een ZR trem; een Floyd-achtig principe dus. Hij heeft een bolt-on nek, maar dat mag voor zich spreken.

ok, even checken of ik iets vergeten ben...

Nope!

gooi het maar los!

Greetz,

CHMC

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 20:07
het brug element wat je zoekt is duidelijk een Seymour Duncan JB, output aan de hoge kant, lekker fel, erg veel definitie en klinkt voor een humbucker van dat kaliber behoorlijk goed clean. Een alternatief zou zijn een Dimarzio Evolution maar die is wat minder clean.

Voor de nek humbucker zijn er meerdere mogelijkheden, maar de klassieke tegenhanger van de Seymour Duncan JB is natuurlijk de Seymour Duncan 59, maar je kunt er bv ook van Dimarzio een Air Norton, Tonezone of Paf (pro) en van Seymmour Duncan een Seth Lover of een alnico pro 2 instoppen.

hellogoodbye
20 oktober 2003, 21:17
[Hele hoop geblaat weggeknipt...]

EDIT:

OOPS! :oops: Sorry CHMC, voor de topic vervuiling... Ik dacht écht dat jouw bericht Jippie!!! Een nieuweeeee!!! over je S470 van eind september was en daarom dacht ik dat je nu, na een maandje, wel wat nieuws te vertellen had. Maar ik zie nu dat ik dat bericht eind september LAS en het al 2 juli gepost was... En je hebt toen inderdaad ook al mijn vragen beantwoord, dus reeds met een paar maand ervaring... Dat had ik niet door. Mijn post was dus overbodig... Excuses!

Ik edit mijn post maar even om de vervuiling nog niet erger te maken. Hopelijk lees je het nog...

moretel
20 oktober 2003, 21:26
het brug element wat je zoekt is duidelijk een Seymour Duncan JB, output aan de hoge kant, lekker fel, erg veel definitie en klinkt voor een humbucker van dat kaliber behoorlijk goed clean. .

En je kunt de JB's splitten voor nog meer klankmogelijkheden.

CHMC
20 oktober 2003, 22:02
Hellogoodbye;

Al deze vragen heb je al eerder gesteld, en daar heb ik al meerdere malen op geantwoord.

Ik zou zeggen; zoek even dmv de zoekfunctie naar die topics over die S470, en wat ik daar allemaal al over verteld heb. En ja, dit ging over de elementen, de kleuren (en de problemen daarmee), etc, etc.

En...Nee, ik heb m al langer dan n maand, dat mocht toch wel uit mijn verhaal naar voren komen.

Ok, weer terug ON TOPIC. Want anders haal ik NOOIT de elementen eruit die voor mij geschikt kunnen zijn :P

.

CHMC
20 oktober 2003, 22:06
o ja, schijnt het niet zo te zijn dat die JB's dus vrij schel en dunnetjes klinken?

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 22:22
dat valt wel mee, helemaal in een mahonie gitaar zullen ze niet te fel klinken. Dun klinken ze zeker niet.

CHMC
21 oktober 2003, 12:56
Iemand? anders? nog? iets?

el loco
21 oktober 2003, 13:31
Ik heb zelf een Ibanez 540s en heb een Dimarzio Tone Zone erin laten proppen (bij de brug uiteraard). Meer output en een iets voller geluid is daarvan het resultaat. Het blijft een gok zo`n nieuw element, maar wel de moeite waard als het lukt. (btw ik speel metal/hardcore, zonder cleane stukkies. Dus of ie clean goed klinkt ??????)
Ik zou je aanraden om eens op de sites van de bekende fabrikanten te kijken en daar de toonspecificaties van de verschillende elementen te bekijken. Vergelijk hoe je gitaar nu klinkt en welk frequentiegebied je graag harder of zachter wil horen. Op die manier heb ik iig een beslissing gemaakt.

renier
21 oktober 2003, 13:46
de JB is echt een te gek element. heerlijk vet, maar wel super gedefineerd. toch nog behoorlijk hoge output, maar niet schel of nerveus.

mischien is een dimarzio superdistortion ook wel wat voor jou. in een mahonie gitaar klinkt die ook ontzettend vet, en de voordelen zijn wel dat hij iets makkelijker gaat scheuren ala vai zeg maar.
verder kun je ook eens kijken naar de custom (custom) van sd .

voor de brug ben ik zelf wel fan van een sd '59. mischien een beetje standaard, maar lekker open en luchtig, met een warme klank clean, en een heerlijke grom overstuurd. eneige nadeel is dattie niet heel strak is wat de bas betreft. wil je dat perse wel, dan zou ik voor een dimarzio paf (pro) gaan, die zijn een beetje killer, maar wel wat strakker.

CHMC
21 oktober 2003, 22:13
ok, ik heb voor de brug net een SD Custom besteld:

NU NOG DE NEK!

Gooi t los, gooi t los

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 22:38
toemaar een custom, iedereen raadt de JB aan en jij gaat er lekker tegenin GVD!

maarja, de nek natuurlijk een 59, alnico pro 2, jazz, tonezone, custom custom/custom 5 (weet zo die verschillen niet meer uit mn hoofd) een of ander raar gibson element (ik haal al die nummertjes altijd door de war) of een gave humbucker sized p90!!!!111

CHMC
22 oktober 2003, 09:12
Hahaha,

Ja, ik heb even goed naar de soundclips geluisterd, en toen besloten dat ik de Custom toch iets mooier vind klinken. Daarnaast heeft de JB een vrij stevige midrange, en die is op de Custom wat minder. Maaaaaaaaar....misschien voor mijn LP, dat ik daar een JB in zet :P