PDA

View Full Version : Powerball...Probleem



zZoRgO
20 oktober 2003, 19:06
Heb dit probleem al sinds het begin, maar nu pas heb ik er echt problemen van omdat ik feedback moet produceren in het begin van een bepaald nummer.

Ok here it goes: als ik één noot aansla, of een akkoord laat uitdoven dan eindigt het geluid zeer bruusk...meestal gepaard met een kraak (dit laatste kan ook aan de kabel liggen, maar dat ben ik niet zeker...)

Ik had gedacht dat het aan de noise suppressor ligt, maar heb nog niet getest als die uitstaat (zit nu op m'n studentenkamer, dus kan maar in het weekend proberen)

Kan iemand mij nog een andere reden geven? (buizen of zo...? dit zou me wel verwonderen aangezien ik hem nog maar sinds juni heb... heb het probleem trouwens ook al van in het begin...)

Ook verwonder ik mij over het feit dat ik met het volume op driekwart (master, preamp op iets meer dan de helft) nog geen oorbeschadiging heb opgelopen. Is dit normaal? het is wel op een 2x12 cab. op de 4x12 heb ik nog niet op repetitievolume gespeeld... misschien dus toch de buizen??

Help!

Raffel
20 oktober 2003, 19:11
Zuur probleem idd!

uuh dat is behoorlijk hard op een 4x12 en dan ben ik nog eufemistisch bezig. Zeg maar gerust dat als ik dat zou doen, ik nu geen kraakbeen meer in mijn lijf zou hebben, zo hard.
Maar dat is een 4x12

Als je slim bent check je eerst de kabel. Waarom heb je er niet meteen wat aan gedaan eigenlijk? Zit je in een geaard stopcontact? En zet de noise gate eens uit... (ik betwijfel dat het daar aan ligt) Ik heb tot zover nog geen problemen gehad met de PB, dus ik zou het probleem eerst zoeken bij de gitaar of de kabel.

maarten
20 oktober 2003, 19:17
lijkt mij de noisgate hoor

als ik een akkoord aansla, en t laat uitdoven, bereikt t geluidsniveau op een gegeven moment de treshold.. maar je signaal dooft niet 100% geleidelijk uit, t schommelt een beetje omlaag.. dus precies op dat punt waar je noisegate je signaal uitdooft, wil ie nog wel eens kraken, in de zin van, je signaal schommelt precies rond dat punt en je noisgate doet dan:
uitdoven, signaal niet uitdoven, uitdoven, etc en dan erg snel..

dat is dat kraken i guess

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 19:24
ik hevb ooit een brak p[haser pedaal omgebouwd naar 'fuzz' en als je daar een noot lied doorklinken eindigded dat ook in een kRAKRAR erg koel geluid, als dat nou uit mn buzienversterker zou komen zou ik mnn hart vasthouden ;) dat is namelijk een van de geluiden die je echt niet uit een buizenamp wilt horen komen :D

dus in jouw geval zou ik me wat zorgen gaan maken, helemaal met het feit dat je het met de master op drie kwart van een 100 watt buizen amp over een 2x12 schijnt uit te houden.

avalanche
20 oktober 2003, 19:30
inderdaad, lijkt me ook de noise suppressor, die is heel krachtig op de powerball. Eigenlijk niet nodig want de powerball is ook zonder dat vrij geruisloos. Ik heb ook hetzelfde "probleem". Oplossing: gewoon de noise suppressor een flink stuk terugdraaien.

En dat je mastervolume op 3/4 staat :o Ik speel met 4x12 en tijdens repetities kan ik gewoon niet hoger dan 4 of het dak van ons repetitiehuis ligt eraf... Zeker dat je je 2x12 cab op de juiste speakeruitgang hebt aangesloten?

zZoRgO
20 oktober 2003, 19:38
jep, maar het is maar een 60 watt cabinet...misschien daar wat mee te maken...?

maar zoals ik al zei, ik zet de preampvolumes maar op de helft he...

gerrekat
20 oktober 2003, 19:42
Speel je op een geaard stopcontact, ik deed did wekenlang niet en dat was dus de oorzaak van al mijn problemen...eekraak en gebrom alom, zeer hinderlijk!

Nu ik in een geaard stopcontact plug is ie zo stil als het maar gaat met een buizenamp!

Het zou eventueel aan je preamp byuis in V1 kunnen liggen maar dat zal niet na zo'n korte tijd!

Qua volume weet ik niet...gloeien al je eindbuizen?? de ENGl schijnt ook prima op 2 eindbuizen te functioneren maar dan merk je wel en drop in volume!

avalanche
20 oktober 2003, 19:51
60 watt cab onder een 100 watt top, is dat niet een beetje gevaarlijk voor je cab :???: Ook al staat je preampvolume maar op de helft, met de mastervolume zo ver open veroorzaakt de powerball aardverschuivingen! Een beetje medelijden met je cab please :wink: Ben ik blij dat mijn cab 240 watt is. Hij had het anders allang afgelegd tegen die PB... Zeker dat je je speakers nog niet hebt opgeblazen?

avalanche
20 oktober 2003, 19:53
Moest er iets mis zijn met je eindtrapbuizen dan zie je dat wel aan je tube monitoring system.
Heb je trouwens geen 1960a voor onder de powerball?

zZoRgO
20 oktober 2003, 20:54
ja voor optredens, maar om te repeteren gebruik ik een 2x12...

eerste optreden met powerball is in november pas...
zal gewoon m'n preamp volumes es wat hoger zetten...

gerrekat
20 oktober 2003, 20:57
Moest er iets mis zijn met je eindtrapbuizen dan zie je dat wel aan je tube monitoring system.
Heb je trouwens geen 1960a voor onder de powerball?

Hoeft niet, d power tub monitoring meet alleen de stroom die de buizen ingaat, als r dus iets kapotgaat in de buis zal de weerstand zeer groot worden en de stroom dus teruggaan naar 0...maar als er iets anders aan de hand is HOEEFT dat niet dor het tube monitoring systeem gesignatleerd te worden!

gerrekat
20 oktober 2003, 20:57
ja voor optredens, maar om te repeteren gebruik ik een 2x12...

eerste optreden met powerball is in november pas...
zal gewoon m'n preamp volumes es wat hoger zetten...

he je al gekeken naar het geaarde stopcontact?

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 21:07
(zit nu op m'n studentenkamer, dus kan maar in het weekend proberen)

andy
20 oktober 2003, 22:02
Er zijn al heel wat tips binnen gekomen zie ik. Maar probeer het eens stap voor stap. Eerst zonder poespas de versterker in, kraak??, eerst snoer vervangen, blijft het probleem, dan stap voor stap alles verder uitsluiten. Daarna alle effceten uit en aan etc. Ik vind het trouwens wel link hoor een 60 watt cab onder een 100 watt Powerball, die met de pre amp open waarschijnlijk nog meer vermogen produceert.

zZoRgO
20 oktober 2003, 23:11
mja, daarom dus dat ik die niet open zet...

heb er totaal geen problemen mee, clean overstuurt helemaal niets, dus volgens mij kan dit geen kwaad, en op optredens gebruik ik sowieso de 4x12 cab, dus volgens mij kan er maar weinig gebeuren...

LordRiffenstein
21 oktober 2003, 07:54
Hoeft niet, d power tub monitoring meet alleen de stroom die de buizen ingaat, als r dus iets kapotgaat in de buis zal de weerstand zeer groot worden en de stroom dus teruggaan naar 0...maar als er iets anders aan de hand is HOEEFT dat niet dor het tube monitoring systeem gesignatleerd te worden!

Dit klopt, heb dit weekend nog een kapotte zekering vervangen in mijn Savage 120, draaide maar op 1 eindtrap buis en de tube monitoring gaf niets aan.

Ik ben vrijwel zeker dat het een probleem van de buizen is, zeker het volume kan niet. Ik speel met mijn Savages nooit met master hoger dan 4 op repetities en op 4 kan die enkel bij 1 band waar we repeteren in het midden van een meubelwinkel :D Wel opletten met je speakerkast. Ook op lager dan 10 kan je die kapot spelen want eigenlijk geeft die versterker veel meer watt op piek momenten.

gerrekat
21 oktober 2003, 08:22
Zo mijn typwerk is wel heel slordig valt me steeds meer op, maak echt verschrikkelijke typfouten AARGGHHHH..nou ja laten we het op de snelheid houden....

Hoe zit het nu Yoeri is de SAVAGE nou echt 70Watt of 120 zoals de ENGL site aangeeft.....volgens de grafiek van de 6550's gaan die maar tot 35 Watt....

LordRiffenstein
21 oktober 2003, 08:25
Hoe zit het nu Yoeri is de SAVAGE nou echt 70Watt of 120 zoals de ENGL site aangeeft.....volgens de grafiek van de 6550's gaan die maar tot 35 Watt....

Die 120 is pure marketing. Heb mijn Savage 120 eens laten uitmeten met een nieuw setje 6550 en toen kwam die op ongeveer 85-90 watt.

gerrekat
21 oktober 2003, 09:17
Vinnik eigenlijk niet kunnen!

maar goed hij klinkt prima...ik had al zoiets van hij gaat echt niet harder dan de PWOERBALL..voor zover een 20 watt verschil te horen is!

zZoRgO
21 oktober 2003, 20:10
oh ja, het is zeker en vast een geaard stopcontact...

of m'n eindbuizen allemaal gloeien heb ik nog niet naar gekeken...

iig, ik kan hem maar 3 november binnensteken bij de tech...

maareum, die heeft een volledig schema nodig (preamp en poweramp...)

WIE HEEFT DIT???

LordRiffenstein
22 oktober 2003, 07:49
maareum, die heeft een volledig schema nodig (preamp en poweramp...)

WIE HEEFT DIT???

Mailen naar Engl, dan sturen ze je een pdf-file met het schema. Heb zo de schema's van mijn Savages verkregen.

zZoRgO
23 oktober 2003, 10:42
hey,


heb m'n powerball es opengegooid (enkel om te kijken hoor :-d)
en m'n 4 eindbuizen gloeien mooi...

de meest rechtse (als je langs de achterkant kijkt) pre-amp-lamp gloeit niet...

kan dat volume probleem daar dan ook aan liggen? lijkt me toch sterk, niet? hoop het wel natuurlijk!! :-)

iig, ik ga straks een ander lampje halen, en dan laat ik jullie zondag na de repetitie iets weten hoe het ging...

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 10:56
de meest rechtse (als je langs de achterkant kijkt) pre-amp-lamp gloeit niet...

kan dat volume probleem daar dan ook aan liggen? lijkt me toch sterk, niet? hoop het wel natuurlijk!! :-)

iig, ik ga straks een ander lampje halen, en dan laat ik jullie zondag na de repetitie iets weten hoe het ging...

Meest rechtse is de V1 en belangrijkste pre-amp-lamp van je versterker. In principe gloeit elke lamp wel een beetje. Ik zou in elk geval deze al eens vervangen. Als je toch op weg bent, koop een aantal zekeringen voor het tube monitor gedeelte. Welke dit moeten zijn staat op de achterkant bij de zekeringen en als je er koopt moet je trage (slow-blow) zekeringen hebben. Het is me nl. al 2 maal overkomen dat een zekering van een eindtrap-lamp kapot is en het lichtje niet brandde. Als de zekering stuk is gloeit de lamp wel maar doet ze niks en dus draai je maar op 3 of zo poten.

Succes,

Yoeri

zZoRgO
23 oktober 2003, 11:02
zal beginnen met die V1 en als het dan niet beter is steek ik em gewoon binnen, want ben niet van plan om zelf te gaan kloten met zekeringen e.d.

:-D