PDA

View Full Version : Halzen: D-shape, C-shape, V-shape???



telecastermaster
20 oktober 2003, 15:39
Wat is precies het verschil tussen deze hals profielen? Als ik dit lees in een gitaarblad weet ik nou nooit precies wat ermee bedoeld wordt. Ik snap wel dat het op het profiel slaat, maar verder.....

Heeft iemand hier misschien een goede link voor?

Raffel
20 oktober 2003, 15:41
Al die namen slaan volgens mij nergens op en zijn merk gebonden. Bij sommige nekken zie je C shape staan bij andere weer D shape. En v shape kan dan weer een afkorting zijn voor viper van Ibbi, dus ik zou er niet echt op vertrouwen.

treblemaster
20 oktober 2003, 15:54
Q. "What is a V, C or U shape neck ?"
The letters V, C, and U are used today by Fender in an attempt to describe the shape and contour of the back of our guitar necks. Necks described by these letters will correspond (although not quite as exaggerated), to the visual appearance of these letters. The V shaped necks come in two different versions, a "soft" V and a "hard" V. The "soft" V shape is a bit rounded off, whereas the "hard" V is somewhat more pointed. There are a couple of other neck shape descriptions which do not have directly corresponding letters. These are the "oval" and the modern "flat oval". Many people, however, do use the letter "C" when referring generally to these "oval" shapes. The "U" shape is chunky and rounded, with high shoulders, as seen in the exaggerated letter U. There is no doubt that it is easier to understand the application of these terms to the necks when you put your hands on them and get the feel, however, the use of these letters is pretty accurate in describing the shape of the back of Fender necks.


En op deze site http://www.usacustomguitars.com/usacg/contours.html
kun je de desbetreffende vormen aanklikken en zie je mooie plaatjes. Overigens heb ik de D-vorm nog nergens gezien.

Raffel
20 oktober 2003, 15:59
nee dat bedoel ik. Zo ging dat vroeger bij ESP, de KH-2 die ik heb heeft een zogenaamde 'thin D' als het me goed herinner.

Terwijl deze dan vrijwel dezelfde vorm heeft als een Thin U of thin C bijvoorbeeld.

Wat ik bedoel dus, is dat ze er een standaard voor zouden moeten hebben, maar volgens mij is die er niet. Zolang je het bij 1 merk houdt, weet je in ieder geval wat ze er mee bedoelen...

guvnor
20 oktober 2003, 16:19
De D-shape zou moeten overeenkomen met wat ze op die site een Fatback noemen.

gerrekat
20 oktober 2003, 17:03
V shape for life!

Ik heb jarenlang op D enC shapes gespeeld maar na eenmaal een V shape geprobeerd te hebben wil ik niet anders meer!

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 19:21
ik hou meer van D's en U's.

sash
20 oktober 2003, 19:42
Mijn '57er Strat heeft een dikke V-shape en m'n '62er Strat een dikke D shape.

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 19:43
ik dacht dat die classic 60s een erge C shape hadden? Of heb je nuw eer een andere aangezien je het over 62er hebt.

sash
20 oktober 2003, 19:49
ik dacht dat die classic 60s een erge C shape hadden? Of heb je nuw eer een andere aangezien je het over 62er hebt.

Tis een nieuwe Mex Classic, die wel op jaar staan. Die hebben de dikke D

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 20:20
op ded fender site vind ik alleen deze

http://www.fender.com/gear/gear.php?partno=0131000

met c-shape.

sash
20 oktober 2003, 20:31
De nieuwe staan er nog niet op.

gerrekat
20 oktober 2003, 20:37
Oh god ben ik nu in een fender thread beland, sorry **creeps out**

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 20:49
zijn ze wel heele rg nieuw, want op de nieuwe modellen geintroduceerd op de laatste NAMM staan z e ook niet.

sash
20 oktober 2003, 21:22
Klopt, ze zijn ook pas een maand ofzo uit geloof ik. Die van mij was het eerste model dat Feedback binnen had.

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 21:49
wat is er buiten de nek en naamgeving veranderd? Zit er nu ook een nitro finish op?

sash
20 oktober 2003, 22:11
Geloof het kleurenpallet. Nog steeds poly finish, anders zouden ze te veel op de AV series gaan lijken.

Fatality
21 oktober 2003, 00:15
Geloof het kleurenpallet. Nog steeds poly finish, anders zouden ze te veel op de AV series gaan lijken.

Hmm mijn classic 60's Mex heeft nog wel een c-shape.

nitro, Poly finish? explain...

michielv
21 oktober 2003, 13:27
nitro: nitro cellulose lak
poly: polymeer?

Ben er niet zo heel erg in thuis maar de oudere instrumenten werden met nitrocellulose lakken gelakt.

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 18:34
nitro is een afkorting van nitrtro cellulose dat is een 'duurdere' lak die 10 keer dunner is en vooral op duurdere gitaren zit omdat het vrij gifitig is meot er in fabrieken veel op veiligheid enzo wordeeng elet wat het nog duurder maakt het is ook kwetsbaarder en wordt sneller 'oud'. Veel mensen verkiezen dit vanwege de klank/toon, feel (het voelt anders aan, ik meen dat poly wat plakkeriger is maar weet ik niet zeker) en de manier waarop het 'oud wordt'.

Poly is een afkorting van poly urethaan of utheraan of whatever en is meer een laag plastic om de gitaar heen, keihard, vrij dik en goedkoop. Maar sommige mensen vinden dit prettiger omdat poly beter bestand is tegen butsen en krassen en het voelt ook anders aan.