PDA

View Full Version : geluidsbeperking door weerstand



heavy-metal-thunder
20 oktober 2003, 11:39
Ik heb het probleem (net als vele andere gitaristen) dat een versterker goed moet open staan om lekker te klinken. Maar voor thuis is dit natuurlijk al snel veel te luid. Ik heb hier al wat info gekregen over powerbrake, L-pad...
Ik heb even de electronicaboer gecontacteerd en die adviseerde mij om een weerstand in serie te plaatsen, tussen versterker en speaker. Kost slechts enkele luttele eurootjes.

Dit is uiteraard een goedkope oplossen... te goedkoop om waar te zijn??? Ik vrees het wel, want waarom zouden dan al die dure spullen bestaan????

Wat doet dit met de klank, kan er evt. schade zijn a/d versterker... Wie weet hier meer over???

Thanx

gerrekat
20 oktober 2003, 11:47
Ik heb twee 100+ watt stacks in mijn appartementje staan, nooit problemen gehad n ik gebruik niets van een powerbranke whatever!

Mijn ENGL's klinken perfect op huiskamer volume, al klinken ze natuurlijk nog beter als je ze een beetje opendraait, maar het is super acceptabel op laag volume! zeer brute punchy scheur!

heavy-metal-thunder
20 oktober 2003, 11:52
Als ik de volumeknop van mijn Valvestate 80 W opendraai tot 2 (gaat tot 10), dan staat ie veel te luid. Tot 1 à 1.5 is accectabel, maar een mooie attack krijg ik maar bij 2-3.
't is natuurlijk geen ENG(e)L, dat ik heb.

jpb
20 oktober 2003, 12:27
Alleen versterkers met buizen eindtrap klinken beter op hoog volume. Volgens mij heeft jouw valvetste er alleen een inde voortrap? Dus dat zal niet werken.
Op Ted Webers site www.webervst.com staat de schakeling voor een Lpad. Gebruik 2x de benodigde wattage en sluit het goed aan (zodat het niet los kan schieten). Het klinkt overigens minder goed dan commerciele powersoaks, die hebben nog een 'tuning' v/h geluid met caps. De Weber-Mass is de beste, die heeft dacht ik echte speakersimulatie als load => meest natuurlijk klinkend. succes

Raffel
20 oktober 2003, 13:44
allemaal heel leuk en aardig zo'n weestandje, maar als je gaat optreden kan je het er zeker weer tussenuit gaan solderen of niet?

heavy-metal-thunder
20 oktober 2003, 14:04
Dat zit er idd. dik in. Maar dat neem ik er voorlopig wel bij. Eerste jaartje kan ik toch niet in een groep.

belfrink
20 oktober 2003, 14:50
Als ik de volumeknop van mijn Valvestate 80 W opendraai tot 2 (gaat tot 10), dan staat ie veel te luid. Tot 1 à 1.5 is accectabel, maar een mooie attack krijg ik maar bij 2-3.
't is natuurlijk geen ENG(e)L, dat ik heb.

Ik denk ook inderdaad dat het het eerder bij het menselijk gehoor ligt. Het is niet voor niets dat in discotheken etc. de muziek extreem hard staat. Of heb ik het mis? :D

Anavrin
20 oktober 2003, 16:52
allemaal heel leuk en aardig zo'n weestandje, maar als je gaat optreden kan je het er zeker weer tussenuit gaan solderen of niet?
dan kun je, als dit zou werken en geen schade toebrengt aan je amp, er beter een kastje tussen kunnen zetten met een simpele input en output, die dan verbonden zijn door dat weerstandje. Zo kun je voor een optreden simpelweg dat zelfgemaakte kastje er tussenuit halen....

Raffel
20 oktober 2003, 16:58
ja he en hoe had je dat gepland? Wat gaten aan de zijkant van de top boren er kabels doorheen laten lopen die zo los te rukken zijn? Lijkt me niet de beste oplossing...

slayurrr
20 oktober 2003, 17:03
Ik heb twee 100+ watt stacks in mijn appartementje staan, nooit problemen gehad n ik gebruik niets van een powerbranke whatever!

Mijn ENGL's klinken perfect op huiskamer volume, al klinken ze natuurlijk nog beter als je ze een beetje opendraait, maar het is super acceptabel op laag volume! zeer brute punchy scheur!

Me gitaarleraar heeft ook zo'n ding in zijn huiskamer staan en die klinken inderdaad vet op huiskamer volume, echt coole dingen die ENGL's.

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 18:32
een weerstand in serie met je speaker verhoogd de totaal weesrstand van de uitgang en daarmee kun je dingen in je amp opblazen. Het is trouwens ook nergens voor nodig een power attenuater te gebruiken bij transistor eindtrappen.

hadv
20 oktober 2003, 18:46
ik kon geen schema vinden bij weber


overigens aan die weeklagende knutselaars: een heel simpel kastje voor thuis bouwen, daar loop je toch geen grote risico's mee

maar alleen een weerstand in serie ben je niet slim bezig

(wou een link meesturen, was toch van weber, doe iets fout... :???: :oops: )

riesj
20 oktober 2003, 20:55
Hoi,

Ik heb even gezocht naar een L-pad op google. Onderstaande link is een caculator, typ wat in en je ziet op de volgende pagina hoe een L-pad eruit ziet.

http://www.lalena.com/audio/calculator/lpad/

Er is al gezegd dat het geen zin heeft om een attenuator voor een transistor eindtrap te gebruiken. Ik denk, dat door de settings van je valvestate wat te veranderen je een beter geluid moet kunnen krijgen.
Het zijn toch juist (over het algemeen) transistorversterkers die op hoog volume minder klinken :???:

De reden waarom attenuators nu eenmaal niet goedkoop zijn, is omdat:
* de ontwerpkosten hoog zijn: weerstanden knabbelen nu eenmaal aan je tone, en dat moet worden gecompenseerd.
*Zo'n apparaat moet duurzaam zijn, omdat de versterker niet naar z'n grootje mag gaan.

Groetjes,

jpb
20 oktober 2003, 21:15
http://www.webervst.com/lpad.htm

Buizeneindtrapvervorming (3x woordwaarde, yes!) kun je niet realiseren met transistoren. Tenzij je het buizengeluid simuleert zoals bv in een Line6 Flextone. Maar dan kun je ook het volume zacht zetten en heb je geen L-pad nodig. Klinkt als een cirkelredenering, maar het klopt wel :D

heavy-metal-thunder
21 oktober 2003, 08:45
Wat een transistoreindtrap betreft : idd. die klinkt zeker zo goed op 3 dan op 7 (geldt niet altijd vr buizeneindtrap). Maar op 3 is een 80 watter al verschrikkelijk luid. Maar op 1 klinkt ie NIET lekker (ideaal is 2-3, maar dat is echt al luid hoor. Of zijn mijn oortjes nog niet verprutst???). Vandaar mijn zoektocht.
Sommigen vinden dat een "engeltje" ook bij laag volume lekker klinkt. Dus sparen voor de Ritchie Blackmore versie. Of voor de Line 6...

riesj
21 oktober 2003, 09:31
Sommigen vinden dat een "engeltje" ook bij laag volume lekker klinkt. Dus sparen voor de Ritchie Blackmore versie. Of voor de Line 6...

Je wil een versterker die een goed geluid geeft op een acceptabel geluidsniveau voor thuis. Dan lijkt me niet logisch, dat je je heil gaat zoeken in een 50W Engl. Maar je vind een attenuator te duur. :???:

Misschien dan toch maar een transistoramp?

heavy-metal-thunder
21 oktober 2003, 11:39
Te duur, zou ik niet durven zeggen. Maar als het goedkoper kan, tja... dan zeg ik niet neen. Het kost allemaal al geld genoeg.

slayurrr
21 oktober 2003, 15:51
Voor een goeie sound moet je nou eenmaal wat centjes neer leggen

heavy-metal-thunder
23 oktober 2003, 10:37
Ik denk dat ik terug ga naar de klassieke gitaar. Voor 1000 euro heb je al een prima gitaar en moet je nadien geen bergen geld meer uitgeven aan pedaaltjes... Gewoon spelen, muziek maken. Nu is het meer zoeken naar iets dat ik toch niet vind.