PDA

View Full Version : Nog maar een G-major onderwerpje dan maar?



Raffel
20 oktober 2003, 11:00
Met de zoekfunctie kom je een hoop te weten over de g-major. Maar voor mijzelf zou het in ieder geval fijn zijn als ik eens op een rijtje had, welke FX van de G-major nu eigenlijk goed zijn, en welke tegen vallen.

Graag van de mensen die er één hebben/hadden, niet van horen zeggen...

Albert
20 oktober 2003, 11:40
Heb op het moment een g-major en een POD XT Pro. Van de g-major zijn de noisegate en EQ prima. Compressor vind ik zo zo. Is wel goed hoor, alleen zou beter kunnen. Flanger is matig, chorus goed, reverb redelijk tot goed en delay is ook goed. Pitchshifting is goed zolang je het bij octaven houdt, daarna wordt het toch wel minder.

Raffel
20 oktober 2003, 11:49
waarschijnlijk zal voor mij de compressor, phaser, delay en chorus en eq het belangrijkste zijn. Dus dan heb ik denk ik een goed compromis. Bedankt voor info, hopelijk komt er nog meer :)

Nocki
20 oktober 2003, 21:13
ik vond de chorus en delay's en de reverb leuk. er is beter maar dat geeft niet.
de pitch shift vond ik zeker minder en de eq vond ik ook niet veel.

wat ik wel heel goed er aan vond was de transistor modulatie die erin zat. die klonk heel natuurgetrouw...

Nocki

skyth
20 oktober 2003, 21:21
Ga je nog kijken naar de Rocktron Xpression?

Raffel
21 oktober 2003, 11:08
Ja dat ben ik nog een beetje tegen elkaar af aan het wegen. De Xpression heeft bijvoorbeeld geen whammy en de G-Major, maar als die in de G-major toch nix waard is, kan ik de G-Major wat dat betreft al afstrepen.

Verder is er weinig te vinden aan reviews over de Xpression, dus wat dat betreft zou je weer op de G-major afgaan.

Het grote probleem daarnaast is dat ik FX alleen gewend ben van laag-budget multi-fx en van line6 pod's en de guitarport. Dus ik zou ook niet weten waar ik op moet letten.
Ik weet overigens wel, dat ik graag een dynamic delay wil.

De Xpression lijkt wat minder te richten op de FX en meer op het opnemen van je geluid wat betreft speaker sim en mixer functie.

De G-major brengt dan weer een resonance filter en de al eerder genoemde whammy o.a. met zich mee.

Verder heeft de Xpression geen tuner, en die wil ik toch wel hebben, dus misschien een aparte DTR.

Wat verder de verschillen zijn zou ik niet precies aan kunnen geven, maar ik ben in ieder geval zwaar aan het twijfelen.

Is er hier toevallig iemand met ervaring met allebei?

skyth
21 oktober 2003, 11:44
Volgens mij kan de Xpression wel gewoon Whammy hoor... moet je ff op de website lezen... hij kan (multi)pitchshifting en dat is vervolgens weer te controleren met Midi CC...

Raffel
21 oktober 2003, 14:33
ja maar pitchshifting komt over het originele signaal heen voor zover ik weet. Toch?

skyth
21 oktober 2003, 17:08
Ik denk dat dat ook in te stellen is hoor (dat je hele signaal vervormd wordt i.p.v. een deel)... het lijkt me echt wel heel jammer als ze er geen Whammy functie in hebben... maar ik hoop dat ik binnenkort nog ff de Xpression uit kan proberen in Musik Produktiv... Rocktron is niet meer te krijgen in Nederland zo ver ik weet... Echt verrot dat je er niet veel over te weten kan komen... :S

Raffel
21 oktober 2003, 17:29
als je m voor begin december gaat testen, dan laat iig even weten hoe ie klinkt. Volgens mij is er op dit moment maar 1 persoon op het forum die het ding echt kent...

fred_internet
21 oktober 2003, 18:42
Nadeel bij zowel de G-Major als de Xpression is dat de pitchshifter na je oversturing komt terwijl een Whammy juist het beste resultaat geeft voor de oversturing!

Raffel
21 oktober 2003, 19:17
ah, hetzelfde als wah dus in principe. Op multi-fx zie je pitch shift altijd als laatste in de serie voor delay en reverb... Vreemd dan...

fred_internet
21 oktober 2003, 19:37
Op zich is dat niet zo vreemd. Indien je een pitch shifter gebruikt om een toon toe te voegen aan het origineel kun je dat namelijk het beste doen na de oversturing. Je krijgt dan het effect zoals Brian May en Steve Vai veel gebruiken. Zij gebruiken een intelligente pitchshifter van Eventide. Die berekent binnen een bepaalde toonsoort automatisch de bijbehorende harmonische waardoor een tweede stem ontstaat. De originele toon vormt in dit geval de basis waaraan een of meerdere stemmen worden toegevoegd. Een Whammy varieert traploos de pitch van de originele toon zonder dat daarbij de originele toon hoorbaar is. Een bekend voorbeeld van deze toepssing hoor je in de solo van het nummer Killing in the name van Rage Against the Machine en ook Joe Satriani gebruikt veelvuldig een Whammy pedaal. Een Whammy effect na de oversturing geeft een heel schril geluid omdat in dat geval de overstuurde toon inclusief boventonen een octaaf verhoogd of verlaagd wordt. Indien je de Whammy voor de oversturing plaatst blijven je boventonen en het karakter van de oversturing in takt. De meeste effectprocessors hebben geen loop waar je je voorversterker in kunt plaatsen, dus moet je kiezen om alle effecten voor of om alle effecten na de voorversterker te plaatsen. In de meeste gevallen is dat laatste de beste optie. De MPX-G2 van Lexicon vormt hierop een uitzondering. Bij de G2 kun je effecten namelijk zowel voor al na je voorversterker plaatsen.

Raffel
21 oktober 2003, 20:12
mja fijn maar ik wist al hoe het werkt. Heb je dat rechtstreeks van een 'wat is een whammy' pagina afgeplukt of praat je altijd zo?

fred_internet
21 oktober 2003, 20:38
mja fijn maar ik wist al hoe het werkt.

In dat geval excuses voor mijn bijdrage!

Rectifier
21 oktober 2003, 22:00
mja fijn maar ik wist al hoe het werkt. Heb je dat rechtstreeks van een 'wat is een whammy' pagina afgeplukt of praat je altijd zo?

Zo, das kort door de bocht :D

Raffel
21 oktober 2003, 22:35
mja fijn maar ik wist al hoe het werkt.

In dat geval excuses voor mijn bijdrage!

Haha, misschien leuk voor andere mensen, maar voor mij had het dus idd niet gehoeven :)

Maar excuses zijn niet nodig hoor :razz:

fred_internet
21 oktober 2003, 23:02
Haha, misschien leuk voor andere mensen, maar voor mij had het dus idd niet gehoeven

Dat je al wist hoe het werkt blijkt inderdaad wel uit je berichten! Vandaar ook dat je een pitch shifter een Whammy noemt en het vreemd vindt dat deze al laatste in de serie voor de delay en reverb zit!

Ik heb er gewoon de schijt van dat als ik je iets uit wil leggen ik zo'n reactie van je krijg!

Raffel
22 oktober 2003, 09:44
rustig maar, is gewoon sarcastisch bedoeld. Ik zeg niet dat ik de whammy voor de delay zou stoppen als ik de keus had, maar zo zie je het gewoon vaak op multi-fx. Bedankt voor de bijdrage bij deze. En ik noem een pitch shifter geen whammy???

fred_internet
22 oktober 2003, 11:29
De G-major brengt dan weer een resonance filter en de al eerder genoemde whammy o.a. met zich mee.

En ik noem een pitch shifter geen whammy???


Nee, ik ziet het, je hebt gelijk!!

Raffel
22 oktober 2003, 11:48
nee, de G-major heeft een pitch shifter EN een whammy.

De Xpression heeft alleen een pitch shifter, maar als je de originele toon kan uitzetten (volume op 0 of zo), heb je een whammy. En dat is dus de vraag, kan dat? :???:

fred_internet
22 oktober 2003, 12:21
Je kunt de originele toon uitschakelen in het mixer gedeelte van de Xpression. De pitch van de Xpression is echter niet traploos regelbaar en dus minder geschikt als Whammy. Rocktron schrijft hierover het volgende in de handleiding van de Xpression:

NOTE: There are 5 steps of the parameter adjust control between each of the intervals shown above (each step equals 20 cents). This allows for smooth pitch change when an expression controller (such as a volume
pedal used with a Rocktron All Access, MIDI Mate or MIDI XChange foot controller) is assigned to the PITCH parameter to change the pitch by remote means.

Als je 5 stappen per halve toon traploos genoeg vindt kan het dus wel.

Desondanks klinkt een Whammy niet als je hem na de oversturing zet, en wat dat betreft maakt het dus niet uit of je de G-Major neemt of de Xpression.

Raffel
22 oktober 2003, 12:25
ok.. Zoiets las ik inderdaad ook al in de manual, vandaar dat ik al twijfelde. Maar in principe is dit niet de belangrijkste functie van de fx-unit voor mij persoonlijk.

Ik vraag me af of er iemand is die aan kan geven in hoeverre de fx van de Xpression rocktron-waardig zijn en of de unit een beetje transparant is.

Ik las overigens in de Xpression manual, dat je het pitch shiften wel kan fine-tunen in cents...