PDA

View Full Version : MXR Distortion +, vertel mij er alles over!



Speeddemon
19 oktober 2003, 18:36
Ik heb dus een Dod 250 Overdrive/Preamp en een H&K Tubefactor, maar nou vind ik die Dod of te subtiel (met gain op 10 uur als een lichte boost) of te overdreven dun (gain op 3 uur, daartussen heeft ie te weinig sustain en gain), en ik vroeg me af hoe de MXR Distortion + dit alles doet.

Scheurt ie al op z'n laagste stand, of is ie ook als 'clean boost' te gebruiken?
En houdt ie het laag een beetje intact, of wordt ie ook fel en schreeuwerig?

En hoe is de bypass van die dingen?

Fuhgawz
20 oktober 2003, 09:53
Volgens mij staan die MXR's bekend om veel laag. Of ze true bypass zijn weet ik niet, maar als je er zelf een maakt zijn ze dat in ieder geval wel. Hij staat op http://www.generalguitargadgets.com.

belfrink
20 oktober 2003, 10:06
Iron Maiden speelt over MXR, meer hoef je toch niet te weten. :-D

treblemaster
20 oktober 2003, 10:43
Ik heb een MXR distortion + (al gebruik ik 'm niet veel). Als ik 'm gebruik is het met een buizenversterker (non-mastervolume). Ik weet niet of ie helemaal een clean boost kan doen (nooit echt geprobeerd), maar ik gebruikte 'm meestal met het volume open en niet al te veel gain om m'n versterker flink te oversturen. Door met m'n gitaar volume te variëren krijg ik een erg lichte overdrive of een wat zwaardere. Als ik de gain veel opendraai, dan klinkt ie erg fuzzachtig vind ik (veel laag en niet erg gedefenieerd) . Ik gebruik juist meestal m'n danelectro daddy'o, omdat ik een wat lichtere, gedefenieerde en meer treble achtige overdrive wil.
Hopelijk kun je hier wat mee.

treblemaster
20 oktober 2003, 10:43
Oh ja, het is de reissue die ik heb en niet een originele

Speeddemon
20 oktober 2003, 12:54
o.k. bedankt voor de reacties.

Ik las al dat het schema van de D+ zo'n beetje gelijk is aan een Dod 250, en die begint dus ook nog al fuzzy te klinken met de gain voorbij 60%.
Wel ideale sound trouwens voor dat harde intro-stuk uit Zeppelin's "Since you've been gone"...

Ik ga sowieso m'n Dod 250 laten modden (TB, LED, germanium diodes en nog wat andere zooi, maar ik vroeg me af hoe bruikbaar dus die Dist+ is. En veel laag hou ik wel van! ;) (heb niet voor niets 2 EQ's... :o )

EdJ
20 oktober 2003, 19:42
Wat wil je precies met die DOD laten doen?
Meer bas?Grotere in en uitgangscondensator erin!
Ed

Speeddemon
20 oktober 2003, 22:18
@EdJ, ik wil het volgende met die Dod;
-3PDT switch erin (heb ik voorhanden)
-LEDje erin (mogelijk een 3mm blauw)
-iets meer laag
-meer maximaal level, maar als dat ten koste gaat van de mate van vervorming, is dat geen ramp
-een 'smoother' geluid, ipv het fuzzy geluid wat ie geeft bij max. gain.
-geen clicks en pops bij schakelen

Als het goed is zitten er 1 silicium diode in, en volgens Bruce Bennett zou je hem dus smoother en met meer volume kunnen maken door 4 germanium diodes erin te zetten, 2 paren van 2 stuks, en de paren in tegengestelde 'richting'. Klopt dat?

Als je meer tips hebt, hoor ik dat graag. Op zich lijkt het me ook een idee om samen aan dat pedaal te solderen ofzo.

EdJ
20 oktober 2003, 22:37
Ik zal eerst eens moeten kijken naar het schema voor ik er wat over zeg maar vaak vind ik asymetrisch clippen wel tof klinken in dat soort apparaten;da`s bijv 2 diodes de ene kant op en 1 de andere.Wat ik zou doen als ik dat pedaal had is voetjes zetten op plaatsen die van belang zijn zoals de diodes en dan lekker wat uitproberen met silicium,germanium,leds,halve transistoren to dat ik een lekkere vervorming had gevonden.Dan zou ik er een paar keer mee oefenen en eventueel nog wat verfijnen.
Hoe je die schakelaar en led solderen kan staat wel op generalguitargadgets en of tonepad.
Kijk ook `s op diystompboxes in de schematics 1 en 2.Daar staan ook wel variaties op jouw pedaal en mischien herken je direct wat je wilt en kun je het zo koopieren.
Groeten,Ed