PDA

View Full Version : dikke snaren klinken kutter!



Wilson
19 oktober 2003, 17:46
ik heb dus gister mn eeuwenoude .010 snaren op mn strat vervangen door een setje ernie ball custom guage.

http://www.ernieball.com/graphics/products/strings/guitar/nickel/2204-2236.gif

deze dus

oftewel een .012 set met dunnere hoge E en B. Maar nou dacht ik: dikker is beter en meer toon! maar dat vind ik dus niet! ze klinken niet lekker! tenminste... Clean klinken ze prachtig, mooi helder sprankelend en ik heb hierover dus ook niets te klagen... maar spelen met een randje of lichte overdrive klinkt voor geen meter! het geluid blijft vrij clean en dan ineens klinkt het heel schel als je de volume knop nog ietsjes opendraait. Met mn tubescreamer klinkt het helemaal slecht, met mn oude snaren kreeg ik altijd een vette midboost maar nu hoor je nauwelijks verschil en is het enige grote verschil dattie wat laag en hoog weghaalt. er zit teveel treble in mn geluid en te weinig mid om een of andere reden. het geluid klinkt enorm karakterloos en gewoon kut (behalve helemaal clean dan)

HOE KOMT DIT??

Swan
19 oktober 2003, 18:25
je hebt geen smaak

jaywalker
19 oktober 2003, 18:27
:gitarist: hadden mijn woorden kunnen zijn... :gitarist:

Wilson
19 oktober 2003, 18:35
haha ik heb het probleem al!

de batterij in mn tubescreamer was gewoon op, vandaar datie kut klonk....

bovendien heeft de mid knop terugdraaien op mn amp ook een goed effect op mn geluid.

laat maar, ik ben weer tevreden met de snaren

ieme
19 oktober 2003, 18:56
Heerlijk die zinvolle topics........
No offence dude!!

Negative K3 fan
19 oktober 2003, 18:57
domkont.

dikke snaren 4-evah.

Maiden Michiel
19 oktober 2003, 21:02
BrEeZaH alert!!

gerrekat
19 oktober 2003, 21:32
Bullshit gelul, ik hou niet van boomstammen op mijn gitaar...maar te dunne snarn klinken ook niet lekker...

Heb tijden met die skinnytop heavy bottom setjes van earnie ball gespeeld omdat ik dacht dat dikke snaren beter klonken, ben ik regerecht op terug gekomen!

Ik speel nu het liest gwoon met een standaard .010 setje...daar is nooit wat mis mee geweest!

Zeker voor palmmuten vind ik te dikke of te dunne snaren echt super kut, de .010 tot .046 is precies mooi!

Maiden Michiel
19 oktober 2003, 21:42
009 4-evah!

ieme
19 oktober 2003, 21:52
zucht....
ik begon ooit op .009 toen .010 en nu .011 (mede omdat ik nu veel in Eb gestemd sta)

sash
19 oktober 2003, 22:09
009 4-evah!

Sissy's 4evah! :roll:

Carpe Diem
19 oktober 2003, 22:34
009 4-evah!

Sissy's 4evah! :roll:

ik haat dat breezah-jargon. gadverdamme.
@ gerrekat. skinny top heavy bottom van EB heerschen

Fatality
19 oktober 2003, 23:35
009 4-evah!

Sissy's 4evah! :roll:

ik haat dat breezah-jargon. gadverdamme.
@ gerrekat. skinny top heavy bottom van EB heerschen

BrEeZah-jargon-4-ev...

WhAtEvAh U know what i mean..

Maiden Michiel
19 oktober 2003, 23:38
BrEeZah is da shit!

Anders Destium
20 oktober 2003, 00:08
009 4-evah!

Sissy's 4evah! :roll:

Tone zit vooral in je vingers, als je dikke snaren nodig hebt voor je juiste tone ben je echt een enorm gehandicapte gitarist IMO. Gitaar spelen doe je namelijk voor de lol en niet voor zelfkastijding, al schijnen complete volksstammen nog steeds in deze fabels te trappen.

De mening van Sash is op steeds minder gebaseerd, zonde is dat...

sash
20 oktober 2003, 07:06
009 4-evah!

Sissy's 4evah! :roll:

Tone zit vooral in je vingers, als je dikke snaren nodig hebt voor je juiste tone ben je echt een enorm gehandicapte gitarist IMO. Gitaar spelen doe je namelijk voor de lol en niet voor zelfkastijding, al schijnen complete volksstammen nog steeds in deze fabels te trappen.



Dat je gitaar moet spelen voor je plezier zei je ook al op de meeting toen je probeerde op mijn Strat te spelen. Mij gaat het goed af en heb er geen moeite mee dikke snaren op te drukken. Dus waarom zou ik dan met dunne snaren gaan spelen (die ook nog is minder klinken IMHO).

En als complete volksstammen 'intrappen' waaronder mensen die er veel verstand van hebben en de groten der aarde, zou er dan niet een kern van waarheid inzitten?

LordRiffenstein
20 oktober 2003, 09:05
En als complete volksstammen 'intrappen' waaronder mensen die er veel verstand van hebben en de groten der aarde, zou er dan niet een kern van waarheid inzitten?

Het is niet omdat SRV op dikke snaren speelden dat alle groten der aarde dit doen/deden.

Tony Iommi: 008, .008, .010, .016 wound, .024, .032

Hendrix:.010, .013, .015, .026, .032, .038

Clapton en Beck gebruiken .009, BB King, Eric Johnson, Robben Ford allemaal .010....

Als jij graag met telefoonkabels speelt, geen probleem maar ik vind dit hele gedoe een grote mythe.

gerrekat
20 oktober 2003, 09:32
Ik ben het gedeeltelijk eens dat het een mythe is, maar voor palm mute metral riffs klinken echt niet lekker met dunne plektrums en dunne bass snaren dat gaat gewoon niet...

Maar te dik is ook zoiets ik heb tijden die dikke bassnaren gebrukikt maar ze speelden gewoon kut, dat merkte ik pas toen ik weer met een standaard .046 dikke E ging spelen, dat speelde veel comfortabeler!

maar dunner dan dat vind ik zaad klinken!

Maar van mijn heavy bottom sets ben ik definitief af!

EB snaren vind ik een beetje hype, ze zijn goed maar echt niet beter dan GHS ozfo, ik hoorgeen fuck verschil! en ze zijn toch aanzielijk duurder!

Raffel
20 oktober 2003, 09:38
over setjes gesproken. Ik zoek eigenlijk een andere gauge.


Ik gebruik momenteel .010-.013-.017-.026-.036-.046-.056

Maar ik zoek eigenlijk een setje in de trend van:

.009-.011-.015-.026-.036-.046-.056

Maar ik kan nergens een dergelijk setje vinden, of ik kijk heel scheel...

Javaca
20 oktober 2003, 12:33
hij wel:
http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/Dscf00271.jpg

gerrekat
20 oktober 2003, 12:50
Maar da's een strat :-D

Anders Destium
20 oktober 2003, 12:57
009 4-evah!

Sissy's 4evah! :roll:

Tone zit vooral in je vingers, als je dikke snaren nodig hebt voor je juiste tone ben je echt een enorm gehandicapte gitarist IMO. Gitaar spelen doe je namelijk voor de lol en niet voor zelfkastijding, al schijnen complete volksstammen nog steeds in deze fabels te trappen.



Dat je gitaar moet spelen voor je plezier zei je ook al op de meeting toen je probeerde op mijn Strat te spelen. Mij gaat het goed af en heb er geen moeite mee dikke snaren op te drukken. Dus waarom zou ik dan met dunne snaren gaan spelen (die ook nog is minder klinken IMHO).

En als complete volksstammen 'intrappen' waaronder mensen die er veel verstand van hebben en de groten der aarde, zou er dan niet een kern van waarheid inzitten?

Respect dat je zo vroeg opstaat en dan al op gitaarforum bent :lol:

Als alle andere gitaristen ter wereld van de brug springen zie ik geen reden dat ook te doen. Snaren die dikker zijn dan (setjes) 0.11 vind ik absoluut niet lekker spelen (0.11 is twijfelgeval), boeien wat anderen daarvan vinden! 0.09 en 0.10 setjes passen bij mij het beste, en dat is ook de reden dat ik er het meeste tone uit zal halen: It just feels right :wink:

Als ik was begonnen met op mijn (Squier) strat een setje 0.16 had ik nu echt geen gitaar meer gespeeld, tone of geen tone (het klonk toen toch nergens naar). Nu eigenlijk nog steeds niet, maar als ik de dikte van mijn snaren de schuld kan geven voor mijn gebrekkige spel en tone zal ik dat natuurlijk niet nalaten :wink:

Static-M
20 oktober 2003, 14:52
Ik had m'n gitaartje omlaag gestemd met een 013 setje. Hij stond in C, en er stond dus iets meer spanning op de snaren dan een 010 in E. En het klonk en speelde GODDELIJK!!!

Dikkere snaren hebben gewoon echt meer tone, aangezien er meer metaal is dat de pickups uppicken. Punt.

LordRiffenstein
20 oktober 2003, 15:04
Dikkere snaren hebben gewoon echt meer tone, aangezien er meer metaal is dat de pickups uppicken. Punt.

Wat is meer tone??? Als de dikte van de snaren belangrijk is, dan moeten bassisten wel de beste tone hebben. :P

Mensen die lager stemmen gebruiken dikkere snaren omdat dunnere precies rubberbanden zijn op lage stemming. Het enige dat je volgens mij met dikkere snaren verkrijgt, is meer laag en daar zorgt de bassist wel voor. :D

Pickups nemen trillingen op, niet de dikte van je snaren.

pimmetje
20 oktober 2003, 15:10
Je hebt 't al over lager stemmen... dat kan zeker helpen bij dikkere snaren. Als je met hele dikke snaren speelt, kan 't namelijk gebeuren dat deze zo achterlijk strak komen te staan dat ze een bepaalde 'vrijheid' missen. Daardoor kunnen ze juist minder lekker gaan klinken.

Dan is er nog een flink verschil tussen setjes die op papier (alleen kijkend naar de dunste snaar) gelijk zijn. Ik ken setjes .014 met een flink dunnere G-snaar dan bepaalde setjes .012. Dat scheelt enorm in het spelen. Juist die omwonden G-snaar kan bij bends soms een beetje lastig worden...

En het verschil in gitaren moet je ook niet vergeten.
Als ik op m'n Blueshawkje dunner dan .011 gebruik, vind ik 't helemaal nergens naar klinken. Bij dikker... .012 en .013 klinkt-ie echt lekker. Bij bijvoorbeeld m'n Ibanez CN100 vind ik .011 juist het dikste wat erop mag en ook op m'n akoestische stop ik bij .011. Op m'n strat houd ik 't op .010 omdat ik te lui ben om m'n trem te blokken of er extra veren in te jassen :D.

taylor
20 oktober 2003, 15:43
ligt ook aan je speel stijl.

ik zou wel dikkere willen gebruiken maar dan speel ik me vingers kapot.

dat van meer toon enzo ik weet niet vind allemaal maar bullshit,clean ok maar met overdrive.

cas121
20 oktober 2003, 15:56
het valt me wel op dat als ik matig hard een losse snaar aansla met een 010 setje, bijv de dikke E, dat je op je tuner ziet dat die toon eerst best wat hoger zit en dan als het ware terugzakt naar E. met 011 had ik dit helemaal niet meer, de E was meteen een E en dat is precies wat ik nodig heb, een goeie directe respons van de snaar. heb mijn gitaren met een redelijk lage actie afgesteld, dus het speelt echt niet zo zwaar..

LordRiffenstein
20 oktober 2003, 16:27
het valt me wel op dat als ik matig hard een losse snaar aansla met een 010 setje, bijv de dikke E, dat je op je tuner ziet dat die toon eerst best wat hoger zit en dan als het ware terugzakt naar E. met 011 had ik dit helemaal niet meer, de E was meteen een E en dat is precies wat ik nodig heb, een goeie directe respons van de snaar. heb mijn gitaren met een redelijk lage actie afgesteld, dus het speelt echt niet zo zwaar..

Dit is iets waar ik ook al aan gedacht heb. Mensen met een wat 'zwaardere' techniek hebben volgens mij ook meer aan dikkere snaren. Neem SRV als voorbeeld, stemde lager en ging behoorlijk te keer. Met .009 zou zijn gitaar waarschijnlijk behoorlijk vals klinken.

Ik denk dat het meer of minder tone hebben van dikkere/dunnere snaren vooral bepaald wordt door je techniek, hoe hard druk je snaren in op je hals, welk type frets heb je (hoge, lage, dikke...) en hoe hard sla je de snaren aan. Ik denk dat het gewoon een kwesite van testen is om te zien wat het beste klinkt.

Wouter J
20 oktober 2003, 17:15
Mijn fender achtigen (ik heb wat leuke hybride gitaartjes zoals mijn tele met een Les Paul vorm) klinken het best als ik ze bespan met D'Addario 011-056 en dus gebruik ik die standaard op al mijn electrische gitaren.

sash
20 oktober 2003, 18:03
009 4-evah!

Sissy's 4evah! :roll:

Tone zit vooral in je vingers, als je dikke snaren nodig hebt voor je juiste tone ben je echt een enorm gehandicapte gitarist IMO. Gitaar spelen doe je namelijk voor de lol en niet voor zelfkastijding, al schijnen complete volksstammen nog steeds in deze fabels te trappen.



Dat je gitaar moet spelen voor je plezier zei je ook al op de meeting toen je probeerde op mijn Strat te spelen. Mij gaat het goed af en heb er geen moeite mee dikke snaren op te drukken. Dus waarom zou ik dan met dunne snaren gaan spelen (die ook nog is minder klinken IMHO).

En als complete volksstammen 'intrappen' waaronder mensen die er veel verstand van hebben en de groten der aarde, zou er dan niet een kern van waarheid inzitten?

Respect dat je zo vroeg opstaat en dan al op gitaarforum bent :lol:

Als alle andere gitaristen ter wereld van de brug springen zie ik geen reden dat ook te doen. Snaren die dikker zijn dan (setjes) 0.11 vind ik absoluut niet lekker spelen (0.11 is twijfelgeval), boeien wat anderen daarvan vinden! 0.09 en 0.10 setjes passen bij mij het beste, en dat is ook de reden dat ik er het meeste tone uit zal halen: It just feels right :wink:

Als ik was begonnen met op mijn (Squier) strat een setje 0.16 had ik nu echt geen gitaar meer gespeeld, tone of geen tone (het klonk toen toch nergens naar). Nu eigenlijk nog steeds niet, maar als ik de dikte van mijn snaren de schuld kan geven voor mijn gebrekkige spel en tone zal ik dat natuurlijk niet nalaten :wink:


Het lijkt mij eerder het verschil in stijl dat bepaald of je met dikke of dunne snaren speelt. Ik gebruik momenteel haast geen overdrive meer, alleen m'n fuzz. Laat die Everman het liefst heel de avond aanstaan, maar das weer een ander verhaal ;)
Ik ben een fuzzliefhebber en fuzz vraagt gewoon om big-ass vibrato's, harde aanslag en veel getrek aan de snaren en met de kracht die ik in m'n vingers heb zitten zit ik met dikke snaren goed. Ze moeten voor mijn gevoel altijd weerstand geven.

Je zal op de meeting ook wel gezien hebben bij bv. Voodoo Child dat ik van flinke bends met dikke vibrato's houdt en bij dunne snaren zit er gewoon niet genoeg power in voor mij.

Bij jou daarentegen zullen dikke snaren het snelle soleren en riffen tegenhouden.

Het verschil tussen dikke en dunne snaren is meer stijlgericht. Ik zeg ook helemaal niet dat iedereen met dikke snaren moet gaan spelen. Dikke snaren geven me meer tone dan dunne snaren en dunne snaren geven jou weer meer tone dan dikke snaren. :)

Als je op kracht speelt: dikke snaren
Als je op snelheid speelt: dunne snaren


Zo nu hoop ik dat het hele verhaal en beetje duidelijk is en dat het geflame op kan houden ;)

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 18:19
Dikkere snaren hebben gewoon echt meer tone, aangezien er meer metaal is dat de pickups uppicken. Punt.

Mensen die lager stemmen gebruiken dikkere snaren omdat dunnere precies rubberbanden zijn op lage stemming. Het enige dat je volgens mij met dikkere snaren verkrijgt, is meer laag en daar zorgt de bassist wel voor. :D

Pickups nemen trillingen op, niet de dikte van je snaren.

Eerst zeg je dat dikke snaren meer bas geven (waar je dat precies vandaan haalt snap ik ook niet helemaal, misschien zit je te denken aan lage snaren op je gitaar? en daarna zeg je dat de dikte niet uitmaakt omdat de pickups alleen de trilling opvangen...

De trilling (beweging) van de snaar is anders bij verschillende straktes (wat is meervoud van strak?) en dus zal dat ook anders op worden gevangen. Zet eerst meer eens een setje 009 op een gitaar luister er goed naar, zet er daarna een setje 013 op (goed afgesteld enzo) en luister er dan weer naar. Duidelijk, zeker wel een overduidelijk verschil.

Ohzoso
20 oktober 2003, 19:39
010 is na al dat geexperimenteer met verschillende setjes toch m`n fav. dikte gebleken voor de stijlen die ik speel (blues, rock, metal). Voor de western gebruik ik 011 (blues,folk). That`s all.

LordRiffenstein
21 oktober 2003, 07:58
Als je op kracht speelt: dikke snaren
Als je op snelheid speelt: dunne snaren


En wat als je voor finesse gaat??? :razz:

gerrekat
21 oktober 2003, 08:19
Tja ik snap al die onzin ook niet, qua klank maakt het niet veel uit allen de feel is anders....

Ik vind .009 te dun .012 te dik, .010 voelt bij mij het beste aan, ik haat die ultra dikke bassnaren tegewoordig en het klinkt echt niet heavier dan een standaard .046 dikke E!

taylor
21 oktober 2003, 11:29
ja idd.

met clean meer toon vind ik ook onzin ze klinken wat mooier rond als je begrijpt wat ik bedoel.

qwerty
22 oktober 2003, 23:20
Heb op dit moment een setje DÁddario chromes .012-.052 flatwounds op mijn tele zitten, en ik wil niets anders meer, vette sound!!!!

Staalkabels zijn OK!