PDA

View Full Version : Mesa Boogie Class 2.90 probleem..



ThePainMachine
19 oktober 2003, 17:33
Weet iemand hoe het zit.. als je nieuwe buizen in je eindtrap zet (of laat zetten) moet dan ook deindtrap gematcht (bias) worden met die nieuwe buizen.
Ik heb namelijk nogal verschillende meningen hier over gehoord..
Ik heb horen zeggen dat dat bij een Mesa eindtrap niet hoeft.. omdat die buizen zoiezo gebiast worden in de fabriek..
Maar b.v bij een 5150 moet je dat wel weer laten doen.. is natuurlijk wel heel wat anders... maar toch.. Ik heb hier namelijk de ballen verstand van..

ThePainMachine
19 oktober 2003, 20:30
en met mij nog veel meer...

Maiden Michiel
19 oktober 2003, 21:57
Zegt hij 3 uurtjes later :)

Helaas, ik weet er ook geen ruk van

ThePainMachine
19 oktober 2003, 22:00
hehehehe.. :-D

Josdevos
19 oktober 2003, 22:00
Mesa's hebben een fixed bias. Je moet dus gematchte (en volgens hen liefs van Mesa zelf) buizen kopen. (Dit zijn eigenlijk dezelfde als de goedkopere modellen van andere fabrikanten, enkel heeft Mesa hieruit de goed bij elkaar passende paren gezocht. Ander versterkers werken met een variabele bias. Dan kan je goedkopere buizen doen, maar moet je je amp altijd door te tech laten biassen. (Of zelf als je dat kan, maar pas op, behoorlijke spanningen op je condensatoren als je je amp openmaakt! Kan dodelijk zijn!)

ThePainMachine
19 oktober 2003, 22:33
Dus als ik het goed begrijp hoef ik dus niet mijn eindtrap/buizen speciaal te laten biasen....?
Weet je mischien waar ik hier wat meer over kan vinden.. vind het namelijk wel belangrijk dat ik weet hoe al mijn spullen werken..

yhcmarc
20 oktober 2003, 09:51
Marijn, check ff op http://www.tubefreak.com/ , is een site van een dude hier op het forum, staat wel nuttige info op.

Marc

ThePainMachine
20 oktober 2003, 15:41
Damn man wat een vette pagina is dat... kijk daar heb ik wel wat aan..
THANX

Nocki
20 oktober 2003, 15:47
maarten is inderdaad geweldig.

toevallig heb ik net dezelfde vraag aan hem gesteld en dit was zijn reply...

Hoi Nocki,

ff kort, ok?. Probeer eens drtube.com (uit rotterdam) of tube-town.de. Zelf ga ik altijd naar www.watfordvalves.com. Ik heb mijn boogie laten aanpassen voor een variabele bias en dat maakt een GROOT verschil. Is naar mijn mening een must voor elke boogie! drtube kan dit, bamp.nl kan dit, en waarschijnlijk bass connection in hilversum ook. Er zullen er zeker meer zijn, maar velen willen het niet doen omdat ze boogies maar lastig vinden (= ouwe lullen).

als je de bias niet wilt aanpassen, wat stom is, moet je er wel voor zorgen dat de buizen "passen" bij de bias afstelling van je Boogie. drtube, watford en tubetown weten dit wel.

voor je voorbuizen moet je goed geselecteerde buizen hebben die niet microfonisch zijn. bovengenoemde dealers kunnen dit wel leveren. Keus is enorm, kijk eens op watford voor leuke ideeen. JJ's zou mijn (budget) keuze zijn (voor zowel pre als poweramp buizen). Andere mooie voorbuizen zijn van RFT, Philips en tesla.



en dit was mijn vraag

hoi maarten.

hoe is het. je site blijft leuk.ik zoek al een tijdje naar iemand die nieuwe buizen in mn mark iv van mesa kan stoppen maar ik kom een hoop nono's tegen die er geen hol vanaf weten en betweterige eikeltjes zijn. heb jij geen adres of kan je me niet helpen aan een nieuwe buizen set voor mn mark iv...
boogie's hoeven niet gebiased te worden maar je schijnt toch een hoop perfectie te missen in je geluid. is dat zo? het schijnt dat je je amp toch een beetje kunt aanpassen aan de buizen waardoor die wat heter loopt. klopt dat allemaal???

hee ik hoop wat te horen. want dan kan ik weer verder.
Nocki




hopelijk heb je er wat aan.

Nocki

Tubefreak
21 oktober 2003, 23:31
Dus als ik het goed begrijp hoef ik dus niet mijn eindtrap/buizen speciaal te laten biasen....?
Weet je mischien waar ik hier wat meer over kan vinden.. vind het namelijk wel belangrijk dat ik weet hoe al mijn spullen werken..

Hoi,

Klopt, je hoeft je amp niet te laten biasen. Kan zelfs niet bij jouw amp, tenzij je 'em laat aanpassen. En dat is iets wat ik zeker zou laten doen. Ik snap de theorie van Mesa er achter en het idee is ok, alleen blijft je amp beter klinken als je bias goed staat. Zij stellen de amp nl heel "koud" af, waardoor je altijd cross over distortion krijgt (zie mijn website) en veel van de dynamiek verloren gaten.

Daarnaast is het altijd aan te raden om bij een 19" eindtrap zowel de voor als de eindbuizen in 1x ter verwisselen. Bij een "normale" versterker moet je de laatste voorbuis (phase inverter) ook altijd vervangen samen met de eindbuizen.

Deze buis splitst als het ware je signaal naar verschillende eindbuizen. De ene groep buizen zorgt voor de geluidsgolf die naar boven gaat en de andere groep buizen versterkt de geluidsgolf die naar beneden gaat. Met biasen zorg je er voornamelijk voor dat die golf naar boven en beneden elkaar weer op het juiste punt raken. En dat ze een zo'n mooi mogelijk sinus maken.

Aangezien de phase inverter het signaal dus splitst van 1 golf naar 2 halve golven is het dus belangrijk dat je deze gelijk met je eindbuizen vervangt omdat deze een deel uit maakt van het proces. Snapje?

Mesa's (en vele andere) staan altijd erg koud afgesteld, waardoor die 2 halve golven niet een prachtige golf wordt bij je speaker. En de sinus is niet perfect. Je zou dit geluid mooi kunnen vinden, maar ik en de meeste mensen preferen "een mooie sinus" om naar te luisteren. Je gaat er niet dood aan, maar met een goed afgestelde versterker klink je vaak net wat lekkerder.

En voor de liefhebbers van getallen, je versterker heeft ook nog eens meer watt. Want geloof maar niet dat een standaard 5150 of recto 120 watt is. Met een beetje geluk heb je 80 watt! Maar dat is weer een andere bijkomstigheid.

gr. Maarten