PDA

View Full Version : Dikte v snaren



Anavrin
19 oktober 2003, 16:28
Hoi,
naar aanleiding van een eerder topic, en de FAQ heb ik beslist dat ik GHS bassboomers of Fender snaartjes op m'n basgitaren ga leggen. De band waar ik in zit speelt echter alles in D (D G C F op de bas), ik weet echter niet welke dikte snaren er nu op m'n basjes ligt, en ik wil zeker geen dikkere snaren dan wat ik nu heb. Ik heb zo al een beetje rondgekeken, en zag dat er voornamelijk setjes 0.40 en 0.45 te krijgen zijn. Stel dat de snaren die er nu op liggen 0.45-ers zijn, en ik leg er dan een setje 0.40 op, gaan ze dan niet te los hangen (zwabberen), oftewel kun je een setje 0.40 in D stemmen zonder dat je van die zwabbersnaren krijgt?
Alvast bedankt.


oh ja, ik weet dat ik waarschijnlijk wel weer zal moeten gaan intoneren, maar da's geen probleem.

Bazz
19 oktober 2003, 20:23
Ik heb een set 45- 105, als ik die in drop-d zet moet ik wisselslag gaan spelen op achterste element, want anders is het niet te doen, maar dan spelen de gewoon gestemde snaren weer butt!
tenzij je erg van losse snaren houdt zou ik voor 50's gaan!
Over die fenders ben ik trouwens niet echt te spreken, had zo'n taperwound e-snaar op m'n nieuwe jazz zitten, lag er mooi na 3 weken alweer af, en zo ruig speel ik volgens mij ook weer niet!
Snaren van fender hadden trouwens wel een mooi geluidje!!!
Het is weer een heel verhaal, succes ermee!
Greetz Bazz

Bastijn
19 oktober 2003, 20:51
Hoi,
naar aanleiding van een eerder topic, en de FAQ heb ik beslist dat ik GHS bassboomers of Fender snaartjes op m'n basgitaren ga leggen. De band waar ik in zit speelt echter alles in D (D G C F op de bas), ik weet echter niet welke dikte snaren er nu op m'n basjes ligt, en ik wil zeker geen dikkere snaren dan wat ik nu heb. Ik heb zo al een beetje rondgekeken, en zag dat er voornamelijk setjes 0.40 en 0.45 te krijgen zijn. Stel dat de snaren die er nu op liggen 0.45-ers zijn, en ik leg er dan een setje 0.40 op, gaan ze dan niet te los hangen (zwabberen), oftewel kun je een setje 0.40 in D stemmen zonder dat je van die zwabbersnaren krijgt?
Alvast bedankt.


oh ja, ik weet dat ik waarschijnlijk wel weer zal moeten gaan intoneren, maar da's geen probleem.

Absoluut. ik heb laatst mn 0.45 veranderd voor 0.40 en ik ben zeer tevreden. het gaat niet zwabberen of iets dergelijks, ik vind het juist iets ligter spelen, wel net zo strak.

Anavrin
20 oktober 2003, 12:19
maar heb je je gitaar ook naar D gestemd? daar gaat het me eigenlijk om.

Semafoor
20 oktober 2003, 14:54
Ha, 2 posts en 2 verschillende meningen :).
Het is gewoon een feit dat je voor het lager stemmen van je bas beter dikkere snaren kunt gebruiken, de theorie hierachter is al eens uitgelegd op dit forum dacht ik. Maar goed, beschouw het maar als feit :).
Ik zou daardoor nooit met dunne snaren terug gaan stemmen, en 40 snaren zijn gewoon 'dun', naar nog dunnere snaren moet je meestal speciaal vragen dacht ik.
Als je echt wilt voorkomen dat je snaren zwabberen moet je .50 snaren nemen....
Maar goed, nu blijft mijn vraag die ik al had toen ik begon met deze topic te lezen.
Waarom zou je in hemelsnaam .40 snaren op je bas zetten als je bas in D staat :)?
Als je tevreden bent met de huidige situatie, koop dan een .45 setje, dan hoef je ook nauwelijk opnieuw te intoneren etc. het scheelt iig een hoop gedoe.

bassopotmus
20 oktober 2003, 15:21
volgens mij zijn .50 ook niet geheel standaard overal op vooraad

Semafoor
20 oktober 2003, 15:34
Neuh, valt idd ook ernstig tegen. Nu kan ik me sowieso niet echt goed voorstellen dat iemand het wenselijk vindt om met zulke staalkabels te spelen. Maar goed, ze hebben wel iets meer trekkracht.

Pöl
20 oktober 2003, 16:29
Je kan ook gewoon je E snaar naar D stemmen en de rest houden. Dan heb je hetzelfde bereik (zelf wat meer hoge noten), en hoef je je ook geen zorgen maken om zwabberen, want A, D en G zijn standaard gestemd.

Anavrin
20 oktober 2003, 16:44
ja, da's wel makkelijk, maar aangezien die band waar ik net 3 mnd bij zit al 5 jr bestaat, en ze dus al een dijk liedjes hebben geschreven in D, krijg je van die onmogelijke partijen als je dat in Drop D wil spelen.... zullen we maar niet doen hè?

Bastijn
20 oktober 2003, 17:28
wat ik vergeten was te zeggen is dat ik met mn band vaak in Eb speel, en dat dat goed te doen is, ik merk amper verschil wat betrefd zwabberigheid.

Joghy
23 oktober 2003, 13:57
En als je nu gewoon een 5-string koopt :-D

TheLunatic
23 oktober 2003, 17:10
En als je nu gewoon een 5-string koopt :-D

Alsof ie daar iets aan heeft :Z Het probleem zit em niet in de manier van stemmen, maar in het feit dat de band waar hij in zit nummers heeft die coor DGCF geschreven zijn ... dan kun je er wel een dikke B snaar bijleggen maar daar kom je niet verder mee...

Clunk
23 oktober 2003, 19:24
hoe had die gast van audioslave dat nou geflikt?
die had zn 4 snaar zelfs in BEAD

gewoon dikkere snaren erop?
laten intoneren door een prof?

bassopotmus
23 oktober 2003, 19:40
Nee een vijfsnaar zset en dan de G weggegooid, weet niet hoe slap jij ze wilt gaan hangen.
Wil ooit nog wel zon kanon hebben, een P-bass in BEAD, damn beetje stonerrocken

Clunk
23 oktober 2003, 21:01
hey, je had die hondo toch ook in BEAD gezet> dat wou je toch doen>?

toch maar niet>?

bassopotmus
4 januari 2004, 16:33
Nee de Precision was een project voor een familie lid, die trouwen HEEL erg tevreden was.
Ik heb em beloofd een precision te maken, die goed speelde en er nog eens ietswat anders uitzag. Was een heel leuk project, maar ik heb em niet meer in bezit..