PDA

View Full Version : DE TOP 10 GOUDENTIPS VOOR/VAN DE AKOESTISCHE GITARIST . .



bert
19 oktober 2003, 12:38
Hallo allemaal,

Weer wat verzonnen :

Iedereen heeft wel een goudentip ooit eens gekregen of zelf verzonnen betreft de gitaar. Laten we ze allemaal eens noemen. 1 tip per bericht. Zelf doornummeren. Ik begin met de eerste :

1. Bij het verwisselen van de snaren, deze 1 voor 1 vervangen. Anders komt er te veel spanningsverschil in 1 keer op de hals.
Dus niet alles in 1 keer eraf en dan de nieuwe erop.

:???: ( Misschien niet zo goed voorbeeld, want ik weet niet of dit ECHT waar is, maar het is mij ooit eens verteld door een gitaarbouwer en ik geloof dat wel. Daarom doe ik dit al jaren en jaren trouw ).

Wel graag serieuze tips. Niet van : haal nooit geen sticker met aceton van je gitaar.

Bert.

bert k
19 oktober 2003, 12:59
Dit is echt waar, hoor. Meeste mensen weten dit wel.

thijsov
19 oktober 2003, 13:01
2.

als je nog niet gitaar kan spelen, ga dan niet er lekker met een plectrum op rammen, zonde van je lak.

had ik dus gedaan, zit nu onder de krassen, best lelijk dus. want hij heef tgeen slagplaat, mijn spaanse

bónneke
19 oktober 2003, 16:38
3
Bij het wisselen van snaren kan het wel eens gebeuren dat je de pennetjes er niet goed uitkrijgt.
Gebruik dan niet zoals dikwijls wordt aangeraden voorzichtig een klein tangetje.
Mijn tip is: neem een dun vliegertouwtje maak er een schuiflusje in en doe dit om het kopje van 't pennetje en trek het vast.
nu kun je trekken wat je wil om het pennetje eruit te krijgen maar beschadigen doet je gitaar absoluut niet.
(en het kost????? :P niks)

Br@mbo
19 oktober 2003, 17:52
damn zeg das een goeie , ik doe het altijd met een tangetje :oops:

hoofd
19 oktober 2003, 17:58
ik haalde dus gewoon alle snaren los, ging met me hand in het klankgat en roste zo die pennetjes eruit...

Javaca
19 oktober 2003, 21:33
2.

als je nog niet gitaar kan spelen, ga dan niet er lekker met een plectrum op rammen, zonde van je lak.

had ik dus gedaan, zit nu onder de krassen, best lelijk dus. want hij heef tgeen slagplaat, mijn spaanse

Hé zo heb ik mijn eerste akkoorden geleerd hoor :evil:

thijsov
20 oktober 2003, 17:31
2.

als je nog niet gitaar kan spelen, ga dan niet er lekker met een plectrum op rammen, zonde van je lak.

had ik dus gedaan, zit nu onder de krassen, best lelijk dus. want hij heef tgeen slagplaat, mijn spaanse

Hé zo heb ik mijn eerste akkoorden geleerd hoor :evil:

you're the man...man :D

roppie
20 oktober 2003, 17:41
3
Bij het wisselen van snaren kan het wel eens gebeuren dat je de pennetjes er niet goed uitkrijgt.
Gebruik dan niet zoals dikwijls wordt aangeraden voorzichtig een klein tangetje.
Mijn tip is: neem een dun vliegertouwtje maak er een schuiflusje in en doe dit om het kopje van 't pennetje en trek het vast.
nu kun je trekken wat je wil om het pennetje eruit te krijgen maar beschadigen doet je gitaar absoluut niet.
(en het kost????? :P niks)

klinkt heel handig, maar snijd dat niet verschrikkelijk in je vingers?

willem1940
20 oktober 2003, 18:25
Als je van een "spaanse" gitaar het kamblok verziekt hebt door dat lager af te vijlen/slijpen en dan ook wat van het witte kammetje af, voor minder "actie", dan blijkt meestal de gitaar tamelijk verpest, rammelig en met verzwakt geluid. "Terug" is onmogelijk of je zou het hele gelijmde blok moeten (laten) vervangen; een nieuw, hoger wit kammetje erin zal kantelen waardoor het octaaf niet meer klopt.

Ja, de meeste fouten heb ik al wel eens gemaakt ...

Noodreparatie: in speelgoedwinkels bestaan op Lego gelijkende kunststoffen knutselpakketjes voor fantasie-voertuigjes, motorfiets-modellen en zo, merk is geloof ik "Knex" of zoiets en daar zitten ster-4-geprofileerde asjes in.
Zo'n asje in lengte afpassen op de gleuf waarin het witte kammetje behoort te verzinken en je hebt een nieuw "opgelegd" en met 1 profielrib licht ingezonken kammetje dat goed contact maakt en weer aardig op hoogte is.

thijsov
20 oktober 2003, 18:30
ik heb nog wel een tip, laat nooit je plectrum in je klankkast vallen, das een behoorlijk gepiel om hem er weer uit te krijgen :)

willem1940
20 oktober 2003, 20:49
Valt wel mee hoor, plectrum uit de klankkast krijgen: gitaar op borsthoogte horizontaal houden met het klankgat onder en een beetje "dansend" en tegelijk iets in het platte vlak draaiend laten bewegen, dan hoor je het dingetje tikken/ springen en je manipuleert het zo naar het middengat.

Als kleine kinderen kans zien om dicht bij je gitaar te komen stoppen ze er vliegensvlug vaak rotzooi in, zoals knikkers.

De oude modellen jazz-gitaar met alleen maar f-gaten zijn lastiger om ongerechtigheden uit te verwijderen.

Javaca
20 oktober 2003, 21:01
2.

als je nog niet gitaar kan spelen, ga dan niet er lekker met een plectrum op rammen, zonde van je lak.

had ik dus gedaan, zit nu onder de krassen, best lelijk dus. want hij heef tgeen slagplaat, mijn spaanse

Hé zo heb ik mijn eerste akkoorden geleerd hoor :evil:

you're the man...man :D

Foto's staan op:
http://www.geocities.com/javacagitaar

Als ie niet werkt ff naar een ander browservenster copiëeren.

thijsov
20 oktober 2003, 21:21
2.

als je nog niet gitaar kan spelen, ga dan niet er lekker met een plectrum op rammen, zonde van je lak.

had ik dus gedaan, zit nu onder de krassen, best lelijk dus. want hij heef tgeen slagplaat, mijn spaanse

Hé zo heb ik mijn eerste akkoorden geleerd hoor :evil:

you're the man...man :D

Foto's staan op:
http://www.geocities.com/javacagitaar

Als ie niet werkt ff naar een ander browservenster copiëeren.

wow :o ,

dta is nog erger dan de mijne, en die gaat al zo'n 35 jaar mee :) .

maar bij mij zijn dus de krassen, nog niet tot 1 geheel gekomen, maar dat komt nog, aangezien op niks anders speel :cool:

Javaca
20 oktober 2003, 21:54
Dit is van 1 jaar

thijsov
20 oktober 2003, 22:33
hmmm.respect :D

harrievandenberg
23 oktober 2003, 19:56
mmm waar zijn we gebleven? 3?
Tip: zet je snaren er als volgt op:
6-1-5-2-4-3
Zo wordt de spanning het meest evenriedig opgebouwd.

gertdm
23 oktober 2003, 21:13
4 leren soleren

Een tip die ik eens las van Steve Vai (voor wiens label ik momenteel een cd opneem) over leren soleren: begin al; je solo's op 1 snaar en als je die over de hele hals kan spelen op die snaar ga dan pas gebruik maken van een tweede enzovoort...en ver....t werkt :)

bert
23 oktober 2003, 21:22
4 leren soleren

Een tip die ik eens las van Steve Vai (voor wiens label ik momenteel een cd opneem) over leren soleren: begin al; je solo's op 1 snaar en als je die over de hele hals kan spelen op die snaar ga dan pas gebruik maken van een tweede enzovoort...en ver....t werkt :)

Hallo gertdm, misschien dom van mij :oops: , maar verklaar je eens nader. Ik snap niet precies wat je bedoelt ! !

Bert.

gertdm
23 oktober 2003, 21:27
Dat je met soleren moet beginnen door een hele solo op 1 snaar, bv hoge E, te spelen. Daarmee krijg je gevoel voor snelheid en welke noten passen. Pas nadat je alle tonen op die ene snaar hebt doorgrond ga je verder met een tweede snar, dus soleren over twee snaren.
oke?

thijsov
23 oktober 2003, 21:47
dus bijvoorbeeld beginnen met de solo van the cranberries zombie, dat op de onderste snaar?

gertdm
23 oktober 2003, 21:52
ja maar beter is je eigen solo maken :)

Javaca
23 oktober 2003, 23:11
hmmm.respect :D
wat bedoel je?

gertdm
23 oktober 2003, 23:36
tja zeg..wat ik bedoel is dat je een nummer waar een goeie solo in zit, zelf gaat oefenen en jouw eigen solo gaat maken. Te beginnen op 1 snaar.

birt
9 januari 2004, 22:09
zet nooit metalen snaren op een spaanse gitaar :-D



de vorige eigenaar van mij prudencio saez heeft dit gedaan en de brug is helemaal omhoog gekomen zodat het voorblad in een bult stond (oh ja en er zat ook nog een gat in van hem op iets hard neer te zetten en daar plakte dan een sticker over)




ik heb hem zelf gerepareerd (want een reparatie zou meer kosten dan die gitaar waard is) en heb van dit wrak weer een mooi klinkende gitaar gemaakt 8-)
1: dicht het gat (wel het waren een paar barsten, niet echt een gat) door er langs binnen houtlijm op te schilderen en langs buiten eventueel ook houtlijm of lak
2: boor een nieuw gat maar deze keer door het midden van de brug en zo volledig door de gitaar
3: zet op de achterkant (spijtig maar het moest wel) een verstevingingsplaatje
4: steek een metalen bout door je gitaar (de mijne is iets minder dan 1 cm dik) en vijs hem aan tot de brug weer op de gewenste hoogte zit
(bij mijne is het met een inbussleuteltje dus je ziet op de brug alleen een metalen stip met een 6-hoekig gaatje) (ik heb er meteen ook de logo van the rolling stones op gespoten met een zelfgesneden sjabloon)
5: vermijd al deze rotzooi door mijn tip te onthouden :-D

bert k
9 januari 2004, 22:50
Een tip die ik eens las van Steve Vai (voor wiens label ik momenteel een cd opneem) over leren soleren: begin al; je solo's op 1 snaar en als je die over de hele hals kan spelen op die snaar ga dan pas gebruik maken van een tweede enzovoort...en ver....t werkt :)


Wat eem kutadvies!

Wat heeft dat nou voor nut? Even een kwint of een septiem pakken is er dan niet meer bij, die zit een pokke eind weg. Ik zie hier echt geen voordeel in. Leer liever een solo vanuit 1 positie op te bouwen voordat je gaat schuiven.

aad
11 januari 2004, 13:23
Een tip die ik eens las van Steve Vai (voor wiens label ik momenteel een cd opneem) over leren soleren: begin al; je solo's op 1 snaar en als je die over de hele hals kan spelen op die snaar ga dan pas gebruik maken van een tweede enzovoort...en ver....t werkt :)


Wat eem kutadvies!

Wat heeft dat nou voor nut? Even een kwint of een septiem pakken is er dan niet meer bij, die zit een pokke eind weg. Ik zie hier echt geen voordeel in. Leer liever een solo vanuit 1 positie op te bouwen voordat je gaat schuiven.

Dit kun je ook met hardlopen doen, eerst op 1 been de wereldtijd neerzetten en 'm dan overtreffen door je andere been erbij te nemen.

Ik hou NIET zo van Steve Lawaai.

feiko
21 november 2005, 00:50
Ik ben het wel met gertdm eens, er is toch niks mis mee om eerst de richtlijn van je solo op 1 snaar te bepalen en daarna de solo verfraaien met meedere snaren. Zeker mensen die nog geen of nog niet zo goed solo's kunnen spelen zullen het op deze manier snel doorkrijgen.

Groetjes Feiko

bert
21 november 2005, 11:12
Een topic van 2 jaar geleden naar boven gehaald. Ik schrok, dacht dat Noot Muskaat weer onder ons was :-? . Gelukkig een serieus iemand :lol: .

feiko
21 november 2005, 11:18
Hmm, kmoet volgende keer toch es beter opletten van wanneer een topic is... Heb wel vaker van die snuggere acties :oops:

chris c
21 november 2005, 11:31
Heeft iemand trouwens nog iets vernomen van Gert De Meyer ? Maanden geleden kondigde hij een nieuwe cd aan, maar in de recentste catalogus van Acoustic Music Records zitten nog steeds de vorige. Ik hou wel van zijn stijl, geïnspireerd door John Fahey en Leo Kottke, maar ook heel persoonlijk.

Buzz
21 november 2005, 13:22
Komt er echt bijna aan.

jpb
22 november 2005, 10:08
Dat je met soleren moet beginnen door een hele solo op 1 snaar, bv hoge E, te spelen. Daarmee krijg je gevoel voor snelheid en welke noten passen. Pas nadat je alle tonen op die ene snaar hebt doorgrond ga je verder met een tweede snar, dus soleren over twee snaren.
oke?
:???: :???: :???:
Volgens mij is het omgekeerde juist veel beter: Neem een deel van de hals over 4 fretten en probeer te soleren met vier vingers zonder dat je omhoog of omlaag op de fretten gaat. Je leert zo de overgangen naar de snaren goed. Natuurlijk zul je soms zul je met je pink of wijsvinger resp. een positie omhoog of omlaag moeten, maar dat is goed voor de spieren. Is het zo duidelijk???