PDA

View Full Version : Waarom zijn Fenders met maple hals zo moeilijk te vinden?



The Mule
19 oktober 2003, 10:56
ik ben al een tijdje serieus aan het rondkijken voor een Fender bas (P of J ben ik nog niet helemaal over uit, maar lichte voorkeur voor P) met een full maple hals. Maar gek genoeg kom je alleen de reissues / signatures ('51, Sting, M. Miller) regelmatig tegen, maar een normale Squier, Mexicaan, Japanner of Amerikaan slechts zelden. Ik dacht toch werkelijk dat deze ook gewoon leverbaar zijn met maple toets. Mis ik iets misschien?

Pöl
19 oktober 2003, 11:51
Ik denk dat je Squiers niet kan krijgen met een maple neck...

Voort denk ik dat winkels liever rosewood necks binnennemen omdat je het minder ziet als die vuil worden omdat iedereen erop gaat jammen :razz:

bassopotmus
19 oktober 2003, 12:05
Pol, maple toetsen zijn afgelakt (meestal dan) die worden dus echt minder snel ranzig dan een rosewood wat al je zweet en alles opneemt :wink:

En volgens mij kan je mexicanen en jappanners en zeker Amerikanen gewoon met maple toets als een optie nemen.

Pöl
19 oktober 2003, 12:25
Ach zo, ik dacht niet dat alle maple toetsen vanuit de fabriek afgelakt werden, zeker niet bij Mexi's.

The Mule
19 oktober 2003, 18:47
En volgens mij kan je mexicanen en jappanners en zeker Amerikanen gewoon met maple toets als een optie nemen.

Ja, dat kan ongetwijfeld, maar ik wil eigenlijk gewoon wat kunnen uitproberen voordat ik wat koop of bestel. En bestellen via een winkel is ook nog eens een garantie voor het betalen van de hoofdprijs...

Zou het ook aan de populariteit kunnen liggen? Er zijn mensen die maple toetsen te snel vinden, maar dat lijkt mij persoonlijk onzin...

Gerben van Nazareth
19 oktober 2003, 19:26
Er zijn mensen die maple toetsen te snel vinden,

huh?


maar dat lijkt mij persoonlijk onzin...


Hele grote onzin zelfs.

Behalve als je bedoelt dat een esdoorn toets er wel snel uitziet.

The Mule
19 oktober 2003, 20:28
Tja, misschien ook het verkeerde woord gebruikt, ik bedoel snel als in glad. Maar nogmaals, het lijkt mij vrijwel geen verschil uitmaken t.o.v. rozenhout, palissander of ebben...

Javaca
19 oktober 2003, 21:36
Ik wilde een maple-strat maar squiers zijn er alleen in rosewood. Achteraf geen spijt maar ik heb nog wel gas voor een maple hoor

Clunk
19 oktober 2003, 22:27
wat maakt het eigenlijk precies uit als je maple of rosewood neemt?

veel tone veschil?

The Mule
20 oktober 2003, 08:20
wat maakt het eigenlijk precies uit als je maple of rosewood neemt?

veel tone veschil?

Nou, dat zou kunnen, maar mijn motieven zijn veel simpeler: ik vind het gewoon een stuk mooier! :D

niels_r
20 oktober 2003, 08:38
[...] rozenhout, palissander [...]

:roll:

The Mule
20 oktober 2003, 08:45
[...] rozenhout, palissander [...]

:roll:

:???: Ik dacht toch begrepen te hebben dat dat niet (helemaal) hetzelfde was, maar vergis ik me? :oops:

niels_r
20 oktober 2003, 09:21
Rosewood is palissander. Van rozenhout heb ik nog nooit gehoord.

Gerben van Nazareth
20 oktober 2003, 11:14
precies, en maple heet in het nederlands esdoorn. dûh.

The Mule
20 oktober 2003, 12:31
Nou, het is mij helemaal duidelijk, waarvoor dank :wink:

Blijft dus mijn vraag:

Waarom kom je de normale Fender basgitaren zo weinig tegen met een volledig esdoorn hals?

Why don’t you see the regular Fender bass guitars very often with a full maple neck?

:roll:

:-D

De Teng
20 oktober 2003, 14:29
Maple hals heb je een helderder, minder donker geluid. Een rosewood juist omgekeerd. Je hoort het verschil best duidelijk. Speel maar eens op de MM signature en pak dan een rosewood J bas erbij. Verschilt dag en nacht.

Semafoor
20 oktober 2003, 14:43
Ja, maar dat ligt er meer aan dat het 2 totaal verschillende bassen zijn ;-). Palissander/rosewood is gewoon wat populairder, dat is alles.
Ze worden voor dezelfde prijs aangeboden en elke wat grotere winkel heeft vast wel één jazz met maple hals liggen. Gewoon even vragen, het zijn populaire bassen, grote kans dat degene die in de etalage hangt een rosewood toets heeft, maar dat de winkel er wel één met een maple hals achter in het magazijn heeft.
Uiteraard maakt je keuze wel iets uit, ik heb ze zelf ook beiden even naast elkaar vergeleken.
Ik ben voor rosewood gegaan vanwege esthetische redenen en omdat ik 'em gewoon beter vond spelen, waarom weet ik ook niet, waarschijnlijk ging het om 'het gevoel' :).

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken. Vraag in de winkel of ze toevallig in het magazijn nog een jazz of precision met maple toets hebben.

bassopotmus
20 oktober 2003, 15:19
Maple hals heb je een helderder, minder donker geluid. Een rosewood juist omgekeerd. Je hoort het verschil best duidelijk. Speel maar eens op de MM signature en pak dan een rosewood J bas erbij. Verschilt dag en nacht.

Maar dan heb je ook andere body en geen pre-amp, eem MM signature vind ik een sound appart, ga er morgen nog eens op jammen, haha

Pak gewoon eens een A standard in maple en een in rosewood, dan merk je echt het verschil in sound, best te merken!

En ja een MM put echt alle sound die je van maple verwacht uit de bas, maar daar spelen ook andere factoren mee

The Mule
20 oktober 2003, 22:41
Het zou zomaar kunnen dat ik wat leuks en best bijzonders gevonden heb, morgenmiddag ga ik erop uit, en als hij in levende lijve ook bevalt, wie weet...(!)

http://www.gitaarnet.nl/photos/30/5259.jpg

(en ja, mooie maple hals toch?)

:wink:

Javaca
21 oktober 2003, 16:06
Prachtig, alleen die witte knopjes zijn echt veel mooier in chroom hoor. En dat element mag van mij ook wel een zwart kapje.
Maar ja, smaken verschillen.

frenske
21 oktober 2003, 16:09
Die kop komt ergens bekend voor! Toevallig een Godin??? :???:

The Mule
21 oktober 2003, 20:11
Die kop komt ergens bekend voor! Toevallig een Godin??? :???:

Nee, dit is een Fender USA Bullet Bass uit begin jaren 80, maar anyway, ik heb hem uiteindelijk NIET gekocht vandaag. In het echt viel 'ie (vooral uiterlijk moet ik zeggen) toch wel erg tegen. Hij hangt bij The String in Amsterdam trouwens, mocht iemand belangstelling hebben...

MAAR IK HEB WEL WAT ANDERS GEKOCHT!!!

Zie hiervoor het nieuwe topic, want ik ben veel te trots, blij en onbescheiden om het niet van de daken te schreeuwen... :-D

:dance: :dance: :dance: :dance: