PDA

View Full Version : Aantal watt aan vermogen in een band



Kamiess
18 oktober 2003, 19:08
He, even een vraagje.
Ik speel in een band en heb zelf een jcm900(50watt maar met oefenen op 25 geschakeld)en nu wil onze bassiste een versterker kopen>
Hoeveel watt moet ze hebben om over de drum en de gitaar te komen of op gelijk niveau te zitten

Negative K3 fan
18 oktober 2003, 19:17
watt maakt dan geen flikker uit, sommige 10 watt gaat harder dan andere 100 watt. Heeft ook te maken met rendement van de speakers etc etc etc.

Kamiess
18 oktober 2003, 19:20
Daar heb ik wat aan>noem dan een voorbeeld wat voor merk+type geschikt zou zijn.

Negative K3 fan
18 oktober 2003, 19:21
heb geen verstand van basversterkers :D

Thijssie
18 oktober 2003, 19:24
He, even een vraagje.
Ik speel in een band en heb zelf een jcm900(50watt maar met oefenen op 25 geschakeld)en nu wil onze bassiste een versterker kopen>
Hoeveel watt moet ze hebben om over de drum en de gitaar te komen of op gelijk niveau te zitten


Met een 100 tot 150w ding (van een behoorlijk merk) zit je goed.

pimmetje
18 oktober 2003, 20:20
Het gaat om bas, dus vooral niet te weinig vermogen nemen. Lage tonen vreten vermogen. Omdat ze voor bas hoogstwaarschijnlijk gewoon voor een solid state versterker gaat, zou ik niet te moeilijk doen over wat te veel vermogen. Je hoeft 'm immers niet te laten pompen om de buizen te laten werken. Zelf zou ik eerder denken aan zo'n 200W (of meer) met 1x15" of 2x10" Da's dan ook met een beetje geluk nog te tillen.

Ik weet in hoe ver gevorderd ze is... maar...
Ze zal dus ook ff moeten kijken of ze met 15" of met 10" speakers wil gaan werken (of uiteindelijk misschien met een combi). Dit zijn zeg maar de meest gangbare speaker-groottes voor bas. Het heeft flink invloed op 't geluid. Ik kan je nu een heel verhaal gaan vertellen over de tragere reactie van een 15" speaker t.o.v. 10"ers en hele verhalen over totaal aan speaker-oppervlak, maar ze kan beter zelf 'ns testen om daar uit te komen.

skabouter
18 oktober 2003, 20:55
met bas kan je het maar beter ruim nemen, hoor.3 tot 4x zoveel vermogen als de gitarist. dan zit je wel goed.buizen/niet buizen kan veel verschil maken.en de speaker configuratie. 4x10 gaat zowieso harder dan 1x10 natuurlijk.

FNaRK
18 oktober 2003, 21:42
onze bassist:
Warwick top...ik dacht een 200 W plus 2 losse 15" kasten

en wij vinden het veel te hard !

gerrekat
18 oktober 2003, 21:55
in een band ??? minimaal 3 100 watt buizenbakken en 6 4 x 12 cabs, anders kun je het wel vergeten!

skabouter
18 oktober 2003, 23:54
bij bas werken ze meestal met 4x10`s, he. dus moet je er ook ook minstens 8 hebben !! :D

hadv
19 oktober 2003, 00:48
gigavermogens lijken voor bassisten de mode te zijn
zag iemand oefenen met 2x600 watt

in de oefenruimtes waar wij spelen staat meestal zo'n 100 watt aan basversterking, is behoorlijk luidruchtig

dan over de speakers, mijn voorkeur (en van onze bassiste) is 15 inch, maar ik weet dat er bassisten zijn die 4x10 het einde vinden
tsja...

als het de eerste versterker is zou ik voor een gesloten combo gaan van 100 watt (15 inch, 12 inch, 2x10 inch) transistor uiteraard

Nicci
19 oktober 2003, 00:56
even los van een aantal 'overdreven' reacties . . . .
je hebt inderdaad behoorlijk wat vermogen nodig. 100 watt is een goed begin. 150 is beter . . . . .
sommigen van jullie vergeten dat er zoiets als een PA bestaat.

skabouter
19 oktober 2003, 10:35
ja, maar in de oefenruimte sluit je neit alles aan met mics en pa`s.
(mij niet tenminste, en lijkt me overdreven)

Nicci
19 oktober 2003, 10:56
maar wilde je beweren dat je je bassist niet hoort als hij slechts over een 100 of 150 watt versterker speelt? met gewoon 1 speaker?

skabouter
19 oktober 2003, 11:27
welnee. onze bassist heeft een 1x15 combo (trace). denk iets van 100 watt ofzo. wij spelen verder over marshall stacks. nou, hij is prima te horen.

Nicci
19 oktober 2003, 11:43
nou dan . . . . .

piezo
19 oktober 2003, 12:06
Algemeen, even los van klank, rendement etc.:
Als je 2 keer zo laag moet heb je 4 keer zoveel vermogen nodig
Dus als de gitarist met 50 Watt speelt, moet de bassist 200 beschikbaar hebben, en als ie 5-snarig speelt 300 Watt. Met 2 gitaristen 400 resp. 600 Watt.
Zachter spelen kost minder, vooral aan gehoorschade.

Nicci
19 oktober 2003, 12:11
eerlijk gezegd intereseert het mij niet zo veel hoeveel watt de gitaarversterker is. de mijne staat nooit vol open . . . .
mijn oren liegen niet: onze bassist heeft een versterker van zo'n 100 watt. ze klinkt prima, terwijl ze tegen 1 gitarist en toetsenist moet opboksen.
als iedereen een beetje met beleid met zijn volumeknop omgaat, hoeft het allemaal niet zo zwaar.
niet dat het niet handig is om veel vermogen achter de hand te hebben . . .

skabouter
19 oktober 2003, 12:35
dat is ook zo. totaal niet belangrijk, aantal watt.

ik heb die peavey renown combo (2x12, 210 watt, transistor)
en die JC-120 (2x12, 120 watt, transistor)
en die JC-120 gaat harder. tja, wat kan je er dan nog over zeggen

LordRiffenstein
19 oktober 2003, 17:12
heb geen verstand van basversterkers :D

Hou dan je stomme kop als je over een onderwerp niets weet. :roll:

LordRiffenstein
19 oktober 2003, 17:19
eerlijk gezegd intereseert het mij niet zo veel hoeveel watt de gitaarversterker is. de mijne staat nooit vol open . . . .
mijn oren liegen niet: onze bassist heeft een versterker van zo'n 100 watt. ze klinkt prima, terwijl ze tegen 1 gitarist en toetsenist moet opboksen.
als iedereen een beetje met beleid met zijn volumeknop omgaat, hoeft het allemaal niet zo zwaar.
niet dat het niet handig is om veel vermogen achter de hand te hebben . . .

Ik zie hier vooral mensen die een vermoeden hebben van de hoeveelheid watt van de versterker van hun bassist. Kijk nou allemaal eens even en vertel ons dan eens hoeveel vermogen!!!

Een drummer heeft naar mijn weten (helaas) geen volumeknop.

De enige nuttige commentaar kwam van Piezo, een bassist heeft een pak meer vermogen nodig dan een gitarist. Misschien komt hij er wel met een 100 watt voor repetities maar als je ergens in een rumoerig kaffee staat met een drummer vol adrenaline, FORGET IT. 200 watt is dus een goed minimum. Hughes & Kettner maakt leuke basversterkers voor een behoorlijke prijs.

Mitch
19 oktober 2003, 17:41
Naast vermogen is vooral smaak qua klankkleur belangrijk, maar voor ik hier een verhaal hou over SWR versus Eden, 1x15 vs 4x10 is extra info als budget, speelstijl en niveau wel handig, anders komen er alleen post-count-reacties zoals er al iets te veel geweest zijn hier :x

Nicci
19 oktober 2003, 18:03
De enige nuttige commentaar kwam van Piezo, een bassist heeft een pak meer vermogen nodig dan een gitarist. Misschien komt hij er wel met een 100 watt voor repetities maar als je ergens in een rumoerig kaffee staat met een drummer vol adrenaline, FORGET IT. 200 watt is dus een goed minimum. Hughes & Kettner maakt leuke basversterkers voor een behoorlijke prijs.

Grappig, maar dat was ongeveer wat ik zei. Behalve van dat rumourige cafe . . . .
Er is geen sprake van dat iemand er 'misschien' komt met 100 - 150watt tijdens repetities. Die komt er. Geen twijfel
Mocht je beschikken over een PA dan is er tijdens een optreden ook geen twijfel. Geen enkele.
Dat jij daar kennelijk wel aan twijfelt heeft waarschijnlijk meer te maken met hoe jij het toevallig gewend bent. Of dat jij gewoon veel te hard speelt.
oh, en sinds wanneer bepaal jij of commentaar nuttig is of niet?

LordRiffenstein
19 oktober 2003, 18:16
Mocht je beschikken over een PA dan is er tijdens een optreden ook geen twijfel. Geen enkele.

Hoe vaak speel je met een PA?? ALS er eentje is dan is 100-150watt inderdaad geen probleem.


Dat jij daar kennelijk wel aan twijfelt heeft waarschijnlijk meer te maken met hoe jij het toevallig gewend bent. Of dat jij gewoon veel te hard speelt.

Mmm leuke persoonlijke aanval, heb ik dat van jou al niet eens eerder gezien?? :???: Nee ik speel niet te hard, ik krijg ZEER regelmatig te horen dat ik best wat harder mag, van publiek EN bandleden.


oh, en sinds wanneer bepaal jij of commentaar nuttig is of niet?

Jij vond zelf dat er een boel overdreven reacties waren!!! Ik bepaal niets, maar Piezo nam tenminste de moeite om wat uit te leggen terwijl de meeste niet verder kwamen dan gokken hoeveel vermogen hun bassist gebruikt.

Ik vraag me trouwens af wat je probleem is want je kan het blijkbaar niet laten om me aan te vallen (remember HC??? Ik wacht nog steeds!) :-?

Raffel
19 oktober 2003, 18:25
leuk hoe dit soort threads eindigen :-D

Thijssie
19 oktober 2003, 18:37
De enige nuttige commentaar kwam van Piezo, een bassist heeft een pak meer vermogen nodig dan een gitarist. Misschien komt hij er wel met een 100 watt voor repetities maar als je ergens in een rumoerig kaffee staat met een drummer vol adrenaline, FORGET IT. 200 watt is dus een goed minimum.

Ben ik niet met je eens, een beetje afhankelijk van het budget natuurlijk maar als je er mee kunt repeteren is het in 9 van de 10 gevallen prima omdat bij een optreden je heel gemakkelijk een lijntje naar de PA kunt leggen. Dat geeft bij bas een stuk minder problemen als bij gitaar.

Ik ken zelfs een bassist die bij optredens zijn bas liever rechtstreeks in de mengtafel plugt, omdat hij dan een betere sound heeft....

Nicci
19 oktober 2003, 18:51
Ik vraag me trouwens af wat je probleem is want je kan het blijkbaar niet laten om me aan te vallen (remember HC??? Ik wacht nog steeds!) :-?

ik heb geen probleem, maar vind gewoon dat je nogal eigenwijs bent. je komt hier een onderwerp binnendenderen met te roepen dat piezo de enige is die iets zinnigs heeft op te merken. . . .

om vervolgens mij min of meer gelijk te geven met: 'ja, als je een PA hebt dan is 100 - 150 inderdaad wel genoeg', en; 'in een oefenruimte is het eigenlijk altijd wel genoeg', enzo.
de meeste bands die ik ken spelen zo goed als altijd met een PA.

LordRiffenstein
19 oktober 2003, 19:13
Ok, jullie spelen dus allemaal met een PA tijdens jullie optredens.

Ik moet dan maar eens dringend naar Nederland verhuizen want jullie moeten daar wel HELE grote kaffees hebben tenzij jullie natuurlijk altijd in Paradiso, Ahoy, De Melkweg ed. spelen. :-D

pimmetje
19 oktober 2003, 20:05
Ik zie 't ook niet helemaal hoor...
Je krijgt hier voor gitaarversterkers steeds 't advies uit vrijwel de hele groep dat je toch zeker een 50W (en liefst nog 100W) buizenbak nodig hebt met minimaal 4x12" eraan... anders hoor je jezelf niet lekker op 't podium of zo... en voor bas moet je dan maar rustig aan doen. Er is immers PA...

En dat terwijl een basversterker gewoon goed vermogen nodig heeft om er laag uit te kunnen pompen... in mijn ogen toch wel heel vreemd.

Joel1
19 oktober 2003, 20:18
Ideetje.....................BASGITAARFORUM........ .........??? Het is maar een suggestie maar daar staan ongetwijfeld een stuk of 100 topics over dit onderwerp. En nog leuker----> die mensen spelen BAS-gitaar dus die hebben er verstand van neem ik aan. Groeten

Thijssie
19 oktober 2003, 22:00
Ik zie 't ook niet helemaal hoor...
Je krijgt hier voor gitaarversterkers steeds 't advies uit vrijwel de hele groep dat je toch zeker een 50W (en liefst nog 100W) buizenbak nodig hebt met minimaal 4x12" eraan... anders hoor je jezelf niet lekker op 't podium of zo... en voor bas moet je dan maar rustig aan doen. Er is immers PA...


Neuh hoor, qua gitaarversterking vinnik mijn 22w combootje meer dan genoeg, die staat tijdens repetities op 3 a 4 en met optredens wat harder, maar ik heb als gitarist dus genoeg aan 20w voor repetities en kleine optredens.

Maar mijn punt is dat uitversterken van een bas, zelfs over een kleine zanginstallatie, veel minder problemen geeft, dan voor een gitaar om een goed geluid te krijgen. En nogmaals, het is allemaal heel erg budget afhankelijk, als je geld zat hebt koop je natuurlijk gewoon een 600w pomp. Maar als je op de kleintjes moet letten, kun je imho met een 100/150w ding prima uit de voeten....

Nicci
19 oktober 2003, 22:18
hey thijssie,

mesa zeker . . . .
nu weer even naar de theorie: 22 maal 4 (theorie van mensen die het kunnen weten, kennelijk)=88watt!

wow! dat scheelt nogal.

Speeddemon
19 oktober 2003, 22:56
kijk eens naar Ashdown basversterkers. Kunnen van netjes clean (a la SWR, maar dan met karakter) tot Ampeg-achtige 'grit'. Vaak nog een sub-low harmonizer d'r in.

Wat betreft 10" speakers vs. 15"; de 15" hebben weliswaar meer laag, maar de 10" klinken strakker en punchier. Daarbij heb je koppeling als je meerdere 10" gebruikt, en neemt je laag en totaal volume ietwat toe.
Daarom zijn er zoveel bassisten gek op 4x10". Het meest ideaal zou natuurlijk zijn 4x10"+1x 18" voor het echte laag, dat je darmen doet bewegen! ;)
Enniewee, naast gitarist doe ik ook een beetje bas, en heb zodoende al op veel basversterkers gespeeld.
Vreemd genoeg zijn de merken die met een "A' beginnen het vetst in de basversterker wereld: Aguilar, Ampeg, Ashdown.

Trace Elliot en SWR zijn te klinisch. Leuke tussenoptie is de HD serie van EBS. Die kan WEL vet en strak.

Dude
20 oktober 2003, 11:23
watt maakt dan geen flikker uit, sommige 10 watt gaat harder dan andere 100 watt. Heeft ook te maken met rendement van de speakers etc etc etc.



heb geen verstand van basversterkers :D

WAAROM REAGEER JE DAN LUL
oh my god lennart.... moet jij nou bij alles je scheur open trekken ?? triest gewoon !

Mitch
20 oktober 2003, 13:49
Afijn, Kamiess is al lang afgehaakt na zoveel private battles :D

@Nicci, niet om het één of ander, maar je hebt regelmatig de neiging om een reply waarin één van jouw replies "onrecht" wordt gedaan volkomen te ontleden, op de pijnbank te leggen en te larderen met een steek of twee onder en boven water.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar irritant wordt het wel. Topics worden daarmee nogal snel een "Nicci against the rest of the world" show en daar schiet niemand wat mee op. :(

@Lord Riffenstein: beetje bout ben je af en toe wel natuurlijk :razz:

PEACE en verder met het onderwerp, indien daar nog behoefte aan is :D

LordRiffenstein
20 oktober 2003, 14:35
@Lord Riffenstein: beetje bout ben je af en toe wel natuurlijk :razz:


It's a dirty job but someone's got to do it :-D

Nicci
20 oktober 2003, 15:55
seymour . . .

Lord R vindt iets van o.a. mijn reactie. hij zegt dat ik en anderen onzin verkopen, terwijl hij volgens mij degene is die onzin verkoopt.
daar reageer ik dan inderdaad nogal fel op. zal ik overigens wel vaker doen en blijven doen. als je mij met enig respect behandeld zal ik jou ook met respect behandelen. zo simpel is het.

als dit draadje gelopen was zoals een aantal het gewild hadden was de conclusie geweest dat je met een 200 watt versterker misschien genoeg vermogen hebt. dit is onzin. aantoonbare onzin. in veel situaties heb je aan minder genoeg.

LordRiffenstein
20 oktober 2003, 16:21
Lord R vindt iets van o.a. mijn reactie. hij zegt dat ik en anderen onzin verkopen, terwijl hij volgens mij degene is die onzin verkoopt.
daar reageer ik dan inderdaad nogal fel op. zal ik overigens wel vaker doen en blijven doen. als je mij met enig respect behandeld zal ik jou ook met respect behandelen. zo simpel is het.

Ik gebruikte je post om aan te geven dat gitaristen geen idee hebben hoeveel vermogen hun bassist gebruikt.

Welke onzin verkoop ik dan volgens jou? We zijn het over 2 punten eens dus.... :D

Sinds wanneer is het oneens zijn met iemand, of vinden dat hij onzin verteld (wat ik trouwens niet gezegd heb), gelijk aan het niet respecteren van iemand?? Een persoonlijke aanval op iemand getuigd van niet veel respect.

Nicci
20 oktober 2003, 16:43
als je een topic binnen komt met de mededeling dat iederen behalve piezo (en jijzelf natuurlijk) onzin verkondigen, dan vind ik dat een gebrek aan respect.
en misschien was die opmerking van mij een beetje onder de waterlijn, maar dat komt dan omdat ik eventjes geirriteerd was.

LordRiffenstein
20 oktober 2003, 16:55
als je een topic binnen komt met de mededeling dat iederen behalve piezo (en jijzelf natuurlijk) onzin verkondigen, dan vind ik dat een gebrek aan respect.

Waar zei ik dat iedereen onzin verkoopt?? En wat als iedereen nu ECHT eens onzin verkoopt? (wat hier NIET het geval is) Is dat ook een gebrek aan respect? Ik wist niet dat om iemand te respecteren, je dezelfde mening als die persoon moest hebben.

De uitleg van Piezo was nuttig, een hele boel anderen weten niet precies wat hun bassist gebruikt of vonden het nodig maar 'iets' te zeggen.

Nicci
20 oktober 2003, 18:15
De uitleg van Piezo was nuttig, een hele boel anderen weten niet precies wat hun bassist gebruikt of vonden het nodig maar 'iets' te zeggen.

klopt. die was nuttig. net zo nuttig als mijn opmerking dat je met 100 of 150 watt ook in veel gevallen prima uit de voeten kan.
jij stelt allen dat 'de enige die iets nuttigs te melden heeft, piezo is'. dat gaat mij wat te ver en dat schiet mij verkeerd. dat geeft niet zoveel. gebeurt wel vaker . . . . .
maar laten we ophouden, we lijken het inhoudelijk vrijwel eens te zijn :-D

Marshallover
20 oktober 2003, 18:28
Weet je wat ook handig is; een drummer met een electrisch drumstel; geen gezeik dat ie te hard gaat :-D :-D :-D

En nog een mooi geluid ook (als je iets goeds hebt tenminste)

Onze eerste demo is opgenomen met een electrisch drumstel en een knappe kerel die het verschil met een een "echt" drumstel kan vinden.... :razz:

Groeten,

Mitch
20 oktober 2003, 22:30
Riff, als je nou je post corrigeert tot "alleen Piezo en Nicci hadden iets nuttigs toe te voegen" dan kunnen we weer verder :roll:

EN NOU KAPPEN !

LordRiffenstein
21 oktober 2003, 07:48
maar laten we ophouden, we lijken het inhoudelijk vrijwel eens te zijn :-D

Tja, het doet pijn maar ik moet toegeven dat we het inhoudelijk met elkaar eens zijn :razz:

gerrekat
21 oktober 2003, 08:24
Wat een gelul ik was de enige die gelijk had MINIMAAL 3 100 watt FULLSTACKS, waar of niet!!!

Als je echt wil rocken tenminste!

Kamiess
21 oktober 2003, 10:45
Nou om het even samen te vatten is onze bassiste dus een versterker nodig van minimaal 200 watt voor het oefenen en onze toekomstige optredens!?
Ze speelt nu trouwens over de P.a maar dat ding echt een zang pa(dus geen 20 kanaals geval)en als je hem wat harder zet klinkt het nergens naar en de zang valt weg,maar ik zal haar in elk geval jullie adviezen doorgeven.

skabouter
21 oktober 2003, 11:02
vind ik echt geweldig, bas spelende vrouwen........ze speelt niet teovallig nog 5 string ook ? :roll:
dat zou mijn fantasie compleet maken :)

Kamiess
21 oktober 2003, 11:36
Helaas ze heeft geen 5string,maar wel eens een string aan\.voldoet dat ook??

skabouter
21 oktober 2003, 11:46
sure :)

lijd dat niet af, zo`n meid op de bas ?

Nicci
21 oktober 2003, 15:43
hey geil skaboutertje! foei.

skabouter
21 oktober 2003, 15:52
:oops:

piezo
22 oktober 2003, 19:20
Nou om het even samen te vatten is onze bassiste dus een versterker nodig van minimaal 200 watt voor het oefenen en onze toekomstige optredens!?


Een late reactie.
ALS de gitarist die 50 watten ook allemaal gebruikt. Het is natuurlijk maar een indicatie. En de speelomstandigheden/akoestiek/luidsprekerrendement maken ook nogal wat uit.

Onzin verkopen doen we allemaal. Alleen maken sommigen er meer winst op dan anderen.

(En zou ik dit mooie aforisme aan Loesje kunnen verkopen?)

Nicci
22 oktober 2003, 23:25
Om Lord R. een plezier te doen:
onze bassiste speelt of over een 80 watt versterker.
of over een hartke/eden top en buik combi van 2 maal 200.
beide volstaan voor oefenen. de laatste klinkt beter. dat wel.

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 07:53
Om Lord R. een plezier te doen:
onze bassiste speelt of over een 80 watt versterker.
of over een hartke/eden top en buik combi van 2 maal 200.
beide volstaan voor oefenen. de laatste klinkt beter. dat wel.

LOL, vraag blijft, klinkt de 80-watter slechter omdat het een kutmerk is of omdat de bass bij meer vermogen lekkerder klinkt :razz:

En toen was er koffie......... :D

Nicci
23 oktober 2003, 08:57
Lekker, koffie . . . .

skabouter
23 oktober 2003, 09:01
kben ziek, kzit aan de thee........

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 09:31
kben ziek, kzit aan de thee........

Kan ook als het maar zonder melk is :D

bullabalootje
12 januari 2004, 12:24
http://www.marios.no/images/product_images/ampeg_svt_410_he_350_h.jpg

Met deze amp moet je wel over je gitaar versterker heen komen!!! :wink: :wink:

Kjiratsiekoedel
12 januari 2004, 16:39
vriend van me heeft een 30W transistor. Heeft er ook mee opgetreden (wel op 10 en met limiter aan).

100W lijkt me wel mooi. Ligt er ook aan waar je optreedt. (buiten, kroeg) en natuurlijk de PA.

belfrink
12 januari 2004, 19:06
Denk meer aan de 200W min. Wat eerder al werd gezegd; bas tonen vreten vermogen, en je kunt beter teveel Watt hebben dan teweinig.

Onze bassist speelt met een Peavy Musician 400 + Peavy 1x 15" cabinet en ik kan de verzekeren daar kan geen gitaarversterker tegenop. :P