PDA

View Full Version : Slide gitaar



Aragorn
18 oktober 2003, 17:40
Gisteren bij feedback voor de grap een slide gekocht (Dunlop 221 medium chromed steel). Beetje in open G stoeien. Nu ben ik helemaal nieuw op slide gebied en heb ik een vraag:

De slide is wat groot voor om m n vinger..hoort dat zo, om welke vinger moet de slide, kortom hoe kan je zo n ding het best beet houden? Zoals ik hem nu beet heb kan ik niet sliden en "gewoon m n vingers gebruiken" te gelijk. Tips?


Aragorn

Harald
18 oktober 2003, 23:10
Eigenlijk heel wat vragen zo, maar even wat dingen kort:

Beste wat je kunt doen is een video bekijken van iemand die goed slide speelt zoals Ry Cooder of David Lindley, maar dan moet je die maar net hebben.

Welke vinger: Meest gebruikelijke is pink of ringvinger. De slide moet in ieder geval niet te los zitten om je vinger. Wel eens geprobeerd wat stof of wc papier te gebruiken om de slide te vullen, maar dat speelt ook niet echt fijn. Zo'n ding moet gewoon lekker zitten, niet te strak, en niet te los. Voordeel van ringvinger is dan wel dat je slide evt. nog tussen de pink en de middelvinger kunt klemmen, maar hoe ontspannener je (slide) speelt, hoe beter het is.

Dempen. Meestal demp je de snaar gelijk achter de slide. Heb je die dus om de pink, dan demp je de snaar met de ringvinger. Doe je dit niet krijg je een soort flageoletachtig gedrag. de snaar trilt dan aan beide kanten vande slide. Terwijl jij met de slide omhoog gaat, hoor je ook een toon lager worden. Dat is dus niet de bedoeling. In verband met dat dempen kun je slide het beste dus niet om je wijsvinger doen.

Afgezien hiervan gebruik je de andere vingers eigenlijk niet of nauwelijks (Ga er bij oude blues in ieder geval maar van uit dat dat niet gebeurt) Je zou evt. als de gitaar in open g stat, de b snaar 1 fret achter de slide kunnen fretten zodat je een mineur akkoord krijgt, maar dat luistert heel nauw.

Ry Cooder heeft zijn slide om de pink, en speelt dan soms akkoorden met de andere vingers zonder de slide te gebruiken. The very thing that makes her rich makes you poor is daar een voorbeeld van. Dat kan dus wel. de pink steekt dan gewoon schuin van de hals af.

Open stemmingen is met slide vrijwel onoverkomelijk. Probeer in ieder geval ook open D (DADF#AD) Dat is o.a. Ry Cooders meest gebruikte stemming.

angorawol
19 oktober 2003, 00:16
In het maandblad 'de gitarist' van Juli 1993, heeft er een uitgebreid stuk gestaan over slide-gitaar.
Luister ook eens naar John Fahey (ondertussen ook al gestorven), maar zeer boeiend slidespel.

Aragorn
19 oktober 2003, 12:25
Welke vinger: Meest gebruikelijke is pink of ringvinger. De slide moet in ieder geval niet te los zitten om je vinger. Wel eens geprobeerd wat stof of wc papier te gebruiken om de slide te vullen, maar dat speelt ook niet echt fijn. Zo'n ding moet gewoon lekker zitten, niet te strak, en niet te los.

Bedankt voor je reactie, mijn slide is dan dus echt te groot (2.1 cm) en ik heb vrij dunne vingers (piano vingers zeg maar) dus dat komt neer op ruim genomen 1.5 cm. Zijn er zulke dunne slides verkrijgbaar?

En wat is het verschil tussen een slide die je bij de gitaarwinkel koopt en een stukje stalenbuis (chroom)?

Alvast bedankt, k ben nu aan t oefenen op Dallas van Johnny winter en walking blues (EC versie). Aragorn

gertdm
19 oktober 2003, 19:46
de slide hoort om je pink zodat je nog vingers over hebt om akkoorden te maken en met de pink vandaar uit te sliden.

Ten tweede let op de aktie van je snaren. Als die laag staat is slide moeilijker.

Ten derde niet te veel druk op je snaren leggen. De slide doet t werk en als je te veel druk zet wordt het geluid onzuiver.

Ik vind de keuze van nikkel / metalen slide minder. Oke t is een kwestie van smaak, maar zeker bij lagere aktie is echt glas t beste wat er is.

Ik speel zelf met een erg dikke glazen slide zowel op 6 als 12 snarige gitaren en dat gaat goed.

Sonny Landreth is m.i. de beste (elektriese en akoestiese) slide gitarist van t moment. Hij doet onmogelijke dingen :)

Gert

Luca P
19 oktober 2003, 21:58
Danny Gatton (R.I.P.) gebruikte een Heineken bier flesje! Over de hals heen!
Het is maar wat je zelf lekker vind spelen.

gertdm
22 oktober 2003, 11:29
ja klopt, maar met een slide hou je dus vingers over om te combineren.
Je kunt dan ook in open G en dergelijke toch een vingerzetting doen en met de pink vandaaruit slide spelen.
Dat wordt met een flesje wat moeilijker.