PDA

View Full Version : Oproep aan mensen met een Ibanez Double Edge piezo systeem..



Anders Destium
18 oktober 2003, 16:34
Ik heb een GROOT probleem :cry: :

Ik heb op mijn RG2027x de elementen vervangen door een Tonezone en Air Norton, dat was allemaal koek en taart, maar:

Om te kunnen werken moest ik een draad van de piezo loshalen, en deze later weer terug solderen. Dat zou geen probleem mogen zijn, alleen nu komt er geen geluid meer uit de piezo-uitgang :evil: .Zijn er mensen met een foto van de control-cavity of iets in die richting? Het gaat dan eigenlijk vooral om de printplaat van de piezo... Het vervelende is dat een gitaarboer het geheel eigenlijk alleen maar kan verergeren, het is namelijk een flink doolhof :-?

Alvast bedankt!

Edit: Ik ben ergens anders nu al geholpen (hoop ik...), als je niet gelooft dat het een doolhof is: Dit is dus het diagram:

http://www.projectguitar.com/ref/img/dewiring-full1.jpg

7th heaven
18 oktober 2003, 20:06
dus wat leren wij hier van?

maak een bedradings schema voor dat je gaat aanklooien.

FNaRK
18 oktober 2003, 21:39
hey Anders....
wellicht wat off topic maar....klinkt dat een beetje, zo'n piezo ding / element :???:
Ik speel redelijk wat cleane stukken in onze nummers...wellicht krijg ik me zo'n piezo ding een wat realistischer en voller clean geluid ?


en verder: succes met je draadjes :D

Javaca
18 oktober 2003, 22:25
nu klinkt het niet meer

Anders Destium
18 oktober 2003, 22:42
dus wat leren wij hier van?

maak een bedradings schema voor dat je gaat aanklooien.

Luister eens wise-ass...

Ik heb dus (zoals het hoort) een schema gemaakt, maar ondanks dat werkt het niet (dat is ook waarom ik zo baal). Dit soort posts zijn behoorlijk constructief moet ik zeggen, een cursus begrijpend lezen kan geen kwaad lijkt me in dit geval.

Het is dus absoluut niet zo dat ik onvoorbereid aan de slag ben gegaan. Ik heb nog nooit problemen gehad met het vervangen van elementen (ik pak het dan ook grondig aan meestal). Dit is alleen net wat anders. Met 3 potmeters en 3 switches kan het voorkomen dat je 20+ draden in de control cavity met ook nog 3 printplaten.

Bovendien verkloot ik liever zelf mijn gitaren dan dat iemand anders dat (betaald) doet...

Anders Destium
18 oktober 2003, 23:09
hey Anders....
wellicht wat off topic maar....klinkt dat een beetje, zo'n piezo ding / element :???:
Ik speel redelijk wat cleane stukken in onze nummers...wellicht krijg ik me zo'n piezo ding een wat realistischer en voller clean geluid ?


en verder: succes met je draadjes :D

Het geluid van zo'n piezo komt akelig dicht bij the real deal, zeker als je een akoestische versterker hebt (die heb ik niet). Zelfs op een versterker die gemaakt is op elektriek klinkt het uitstekend. Je hebt alleen wel een extra uitgang (en je moet dubbel overschakelen). Het lijkt me persoonlijk niet ideaal om on stage hiermee te werken, je verdwaalt snel in de verschillende standen...

Barret Wallace
18 oktober 2003, 23:27
Hey Anders je kan dit liever op jemsite posten aangezien hier alleen maar onwetende ******** zitten :P

Jij helpt altijd iedereen maar zij kunnen jou niet helpen :P


Jemsite all the way :P

FNaRK
18 oktober 2003, 23:35
hey Anders....
wellicht wat off topic maar....klinkt dat een beetje, zo'n piezo ding / element :???:
Ik speel redelijk wat cleane stukken in onze nummers...wellicht krijg ik me zo'n piezo ding een wat realistischer en voller clean geluid ?


en verder: succes met je draadjes :D

Het geluid van zo'n piezo komt akelig dicht bij the real deal, zeker als je een akoestische versterker hebt (die heb ik niet). Zelfs op een versterker die gemaakt is op elektriek klinkt het uitstekend. Je hebt alleen wel een extra uitgang (en je moet dubbel overschakelen). Het lijkt me persoonlijk niet ideaal om on stage hiermee te werken, je verdwaalt snel in de verschillende standen...

was ik al een beetje bang voor.....dubbele uitgang :-(
Hoe doet Petrucci dat toch...

Anders Destium
18 oktober 2003, 23:50
Petrucci was/is zo handig om op zijn gitaren een Air Norton te knallen in de neck-positie. Tegenwoordig heeft hij "custom" wired Dimarzio's, waarvan het neck-element eigenlijk nog steeds hetzelfde klinkt als een Air Norton (lees hetzelfde is, alleen aangepast aan zijn EB/MM). Kom anders eens langs om dit element te testen, ik heb nu 3 ( :oops: ) gitaren met dit zelfde element :) . Ik kan volgende week ook wel soundclips melen als het moet.

Het probleem dat je met dit element zult hebben is dat het qua lead smooth operating is (je hebt niet erg veel definitie). Aan de andere kant krijg je wel een "gevoelige" sound zonder enige moeite!

Ibanez RuleZ
19 oktober 2003, 00:39
was ik al een beetje bang voor.....dubbele uitgang :-(
Hoe doet Petrucci dat toch...

is het niet zo dat de EBMM maar 1 uitgang heeft? kan me vergissen, maar ook de gitaren met piezo hebben er maar 1.

en inderdaad, een air norton doet wonderen zoals anders al zei

harrald

Lordhar
19 oktober 2003, 09:01
Het ligt aan de fabriekant hoeveel uitgangen je hebt. Op mijn Parker zit 1 uitgang, die gesplitst kan worden in 2x mono (magnetisch en piezo). PRS heeft b.v. weer 2 uitgangen etc.

LordHar.

Phoenix Rising
19 oktober 2003, 10:48
ik heb ook twee uitgangen, je kan zelf kiezen hoe alles loopt. Het werkt hardstikke simpel, is goed te doen hoor roadkill. (ik heb ook een ibanez)

Anders Destium
19 oktober 2003, 10:54
[

quote]

was ik al een beetje bang voor.....dubbele uitgang :-(
Hoe doet Petrucci dat toch...[/quote]

Van wat ik begrijp uit de verhalen van Ibanez hebben ze tegenwoordig nog wel twee uitgangen, maar kun je de "gewone" uitgang ook gecombineerd gebruiken met de piezo. Als je dus maar 1 uitgang wilt maar toch piezo zou je een switch-stand los kunnen koppelen. Als je dan je switch op die stand zet en je piezo inschakelt gaat alles zoals je wilt!

Er zijn trouwens voor een euro of 600 RG620X'en te krijgen (new old stock) bij bijvoorbeeld Just Music in Leiden.

skabouter
19 oktober 2003, 11:23
tja, anders, ik heb ook zo`n systeem. en ik was al bang voor problemen, als je ooit pu`s gaat veranderen..........hoop gedoe natuurlijk om alle schakelingen (11 ofzo) weer te laten kloppen.........

ik heb er verder gen verstand van, succes ermee :)

roadkill. ik heb piezo`s, en ik vind ze heel mooi. ALS je ze neemt, doe dan wel actieve (dat er nog wat te prutten valt). het kan heel mooi en vol klinken, en erg realistisch

FNaRK
19 oktober 2003, 11:32
actieve piezo's :???:
ik ga me maar eens verdiepen in de piezo materie. Klinkt allemaal wel interessant....maar ik heb idd een "simpele set-up" nodig...met 1 uitgang. Is nogal lastig om live eerst allemaal switches om te moeten gooien etc....heb je de tijd niet voor tijdens een nummer :D

Ga maar eens op Inet speuren

@Anders: is die Ibbie RG620 wat ??

FNaRK
19 oktober 2003, 11:41
http://jimosity.tzo.com/Gear/Guitars/IbanezRG620X/P3010019.JPG

ik zie input A en input B :-( dus een aparte input voor de piezo...
Zal best logisch zijn, maar ik vind dat met mijn setup niet handig

Lordhar
19 oktober 2003, 11:52
Er is niks lastigs aan. Enige wat je tijdens het spelen hoeft te doen is 1 schakelaar omzetten op je gitaar, of de balans knop wat draaien.

LordHar

skabouter
19 oktober 2003, 12:17
actieve piezo's :???:
ik ga me maar eens verdiepen in de piezo materie. Klinkt allemaal wel interessant....maar ik heb idd een "simpele set-up" nodig...met 1 uitgang. Is nogal lastig om live eerst allemaal switches om te moeten gooien etc....heb je de tijd niet voor tijdens een nummer :D

Ga maar eens op Inet speuren

@Anders: is die Ibbie RG620 wat ??

2 uitgangen is ook te doen, hoor. gebruik je nr2 gewoon niet. het enige wat je moet doen is een leverswitchje omgooien, en dan heb je je sound. nou, das toch niet zo`n punt ?

FNaRK
19 oktober 2003, 13:15
hmmm
dat opent perspectieven :-D

iemand een piezo gitaar te leen voor een avondje ???

skabouter
19 oktober 2003, 13:36
mijne mag je lenen
kom maar halen :D

urezna
20 oktober 2003, 08:50
@ Anders:

ben je nu op zoek naar een foto van hoe een Rg2027 er uit zag? en dan specifiek rondom het piezo voorversterkertje?
Laat effe weten...
ik kan kijken of ik wat voor je kan doen, heb er tenslotte zelf ook een...
mailen mag ook, zie m'n profiel.

Raffel
20 oktober 2003, 09:18
Misschien moet ik ook eens reageren.

Hoezo komt piezo dichtbij 'the real deal'? In een semi-akoestische gitaar wordt toch ook piezo gebruikt? Tenzij je de soundhole gaat mic-en zit er weinig verschil in. Ik gebruik piezo niet eens om het veel op een akoestische te laten lijken. Ik vind het geluid op zich gewoon geweldig.

Qua wiring, kan ik je alleen dit schema nog geven:

http://www.mindspring.com/~tpc01/dbledge.html

Dat is van de mod voor de RG2127x

Ik heb zelf geen digicam, anders had ik mijn cc even kunnen fotograferen. Als je er nu echt niet uit komt kan ik dat alsnog wel even doen, maar dan kost het iets meer moeite.

Over dat dubbel schakelen. Je bent het beste af met de piezo rechtstreeks schakelen naar de PA, dan kost het vrijwel geen moeite om te schakelen. Of 2 aparte routes naar 2 verschillende versterkers...

Als je 1 output gebruikt zit je idd wel met het dubbel schakelen...

Raffel
21 oktober 2003, 10:11
of is het probleem al opgelost?

Anders Destium
22 oktober 2003, 14:18
Nog niet, ik heb ook pas volgend weekend een beetje tijd. Het is namelijk tentamentijd voor deze jongen :)

Raffel
23 oktober 2003, 09:38
oeh vervelend. Trouwens ik denk niet dat je geheel op de pic moet afgaan die ik gepost heb. Tenzij je je bijl toch al alleen in mono had lopen, want dat doet deze mod wel...