PDA

View Full Version : Texas Specials



guvnor
18 oktober 2003, 12:06
Ik heb gisteren een setje texas Specials in mijn Japanse Squier Strat gezet. Het inbouwen verliep goed, alles netjes gesoldeerd en getest. Er kwam geluid uit...maar toen...

De pups geven een best mooi helder geluid, maar ze hebben een enorme string pull. Heb ze dus een aardig eind naar beneden gedraaid en dat hielp. Maar ik heb nu eigenlijk een redelijk normaal strat geluid (met een stuk meer middentonen) maar ik zou het niet als "hot" willen omschrijven.
Het geluid heeft ook niet zoveel volume als de standaard pups die er in zaten. Volgens mij hoort dat niet het geval te zijn bij deze Texas Specials...

De rest van de elektronica is erg standaard. Allemaal 250k potmeters en een 0.22 uF condensator. Is precies zoals het schema voorschrijft.

Verder heb ik begrepen dat het hout van de gitaar ook een grote rol speelt. De mijne is dus gebouwd van Basswood (zou iets donkerder klinken als Alder) en een maple/rosewood neck.

Is er iemand die weet wat hier niet helemaal goed kan zijn? Of iemand die dezelfde ervaring hiermee heeft?

renier
18 oktober 2003, 12:12
met 250 k pots zou het goed moeten zijn..

heb je de specs van de originele pups vergeleken met die van de texas specials?.. het zou natuurlijk kunnen dat de originele pups gewoon een hogere weerstand hebben. veel volume is niet moeilijk te maken, het gaat vooral om de goede combo tussen weerstand en resonantiepiek

natuurlijk is basswood nu ook niet bepaald het ultieme tone-hout. redelijk karakterloos. mischiend dat de TS gewoon niet zo goed passen bij deze houtsoort?.. bij basswood moet je oppassen voor pups met veel midden/laag, je geluid zal snel modderig worden.


mischien moet je voor de grap de poles bij de hogere snaren eens wat hoger zetten, zodat je wat meer hoog in je geluid krijgt.

guvnor
18 oktober 2003, 12:31
Ik heb ondertussen eigenlijk alle verschillende standen van de pups gehad. Het lastige is dat de pups staggered poles hebben en dat die van de G snaar wel erg hoog steekt. Welke kant van de pups dus ook hoger steekt, de G snaar krijgt heel snel last van string pull...

Verder heb ik eigenlijk niet zoveel klagen over deze dingen. Goeie tone definitie van hoog tot laag, helder geluid... alleen mis ik een beetje de "bite" die ik wilde hebben.

sash
18 oktober 2003, 22:52
Wat ik allemaal over stringpull hoor heb ik nog nooit meegemaakt... De elementen op m'n strats staan gigantisch hoog en heb er nooit geen last van gehad. Beetje bullshit dus lijkt me.

Negative K3 fan
19 oktober 2003, 00:09
komt misschien ook omdat jij wat dikkere snaren gebruikt... string pull slaat eerder toe bij 009 snaren etc.

taylor
19 oktober 2003, 11:00
ik heb ook 1 nog zo'n setje specials liggen.

die stonden ook vrij hoog en geen string pull,ik had wel de bass kant meer naar beneden ook heb ik de zadeltjes bv de g-snaar iets hoger dan de rest staan en de actie is opzich niet super laag.

maar ik vond ze gewoon niet echt beter dus ben weer terug naar de originele pups.

ze zijn wel hotter dan de originele,maar het blijven wel singles natuurlijk.

jaywalker
19 oktober 2003, 18:24
String pull is super shit....
Ik had het eerst ook om mijn squier.

Tja sash moet toch toegeven dat nk3 deze keer wel gelijk heeft. Met dikke snaren heb je er minder last van....Daarom zijn dikke snaren ruig! 8-)

guvnor
19 oktober 2003, 19:31
Vallen 0.11 snaren ook onder dik? Hier speel ik namelijk mee...

En wat noemen jullie hoog bij elementen? Bij mij had ik 2-3 mm speling tussen de elementen en de snaren. Dat red ik met deze elementen dus niet. Nu heb ik ongeveer een cm ruimte en bij hoge gain hoor ik de string pull nog een beetje...

Wilson
19 oktober 2003, 19:37
strinpull horen?? hoe klinkt dat dan, stringpull?? je sustain word toch alleen korter??

sash
19 oktober 2003, 19:50
ik heb ook 1 nog zo'n setje specials liggen.



Wil je ze niet verkopen?

roppie
19 oktober 2003, 19:51
hehe wou ik ook net vragen :)

guvnor
19 oktober 2003, 19:55
Bij stringpull hoor je de toon vibreren (maar op een hele irritante manier). Als het heel erg is kan je het ook zien. Sla een noot aan en je ziet de snaar trillen, bij string pull zie je de snaar echt heen en weer gaan.

Inderdaad gaat het ook ten koste van de sustain omdat het magnetisch veld de snaar tegenwerkt bij de trilling.

Maar ik begrijp nog steeds niet hoe sommigen er met dezelfde pickups geen last van kan hebben. Of zit ik er nu helemaal naast en heb ik een ander probleem?

Wilson
19 oktober 2003, 19:56
nou zelfs als ik mn pickups OP mn snaren zet heb ik er geen last van, zijn dan wel geen texas specials, maar zoveel andere magneten dan gewone strat pickups zullen die ook wel niet hebben

sash
19 oktober 2003, 20:01
hehe wou ik ook net vragen :)

Ik was eerder :P :D

guvnor
19 oktober 2003, 20:04
hehe wou ik ook net vragen :)

Ik was eerder :P :D


Ik zou zeggen: hou dit topic in de gaten, want als ik niet snel wat aan dit probleem kan doen, dan gaan m'n ouwe pups weer op hun plekje..!!

@sash: wat voor snaardikte gebruik jij?

guvnor
19 oktober 2003, 20:20
:oops: :oops: :oops:

Volgens mij ben ik techneut...eerst doen, dan schreeuwen en if nothing else works...read

Op de Fender site staan richtlijnen voor de setup. Ik had de afstanden wel goed voor de Texas Specials...maar heb over 1 ding heen gelezen. Snaren op de laatste fret aandrukken en dan meten...En dat scheelt een heeeele hoop !!

8/64" voor de bas kant en 6/64" voor de treble... En da's precies de afstand waarop de stringpull ophoudt !!

Is dus meer afstand dan voor de standaard pups.

sash
19 oktober 2003, 22:12
hehe wou ik ook net vragen :)

Ik was eerder :P :D


Ik zou zeggen: hou dit topic in de gaten, want als ik niet snel wat aan dit probleem kan doen, dan gaan m'n ouwe pups weer op hun plekje..!!

@sash: wat voor snaardikte gebruik jij?

Jammer dat het opgelost is dan :D

Thuis gebruik ik 0.11-0.48 en onstage 0.12-0.52 in gewone tuning

roppie
19 oktober 2003, 22:40
hehe wou ik ook net vragen :)

Ik was eerder :P :D


Ik zou zeggen: hou dit topic in de gaten, want als ik niet snel wat aan dit probleem kan doen, dan gaan m'n ouwe pups weer op hun plekje..!!

@sash: wat voor snaardikte gebruik jij?

Jammer dat het opgelost is dan :D

Thuis gebruik ik 0.11-0.48 en onstage 0.12-0.52 in gewone tuning

nou jammer! :)

guvnor
20 oktober 2003, 09:21
Hou de topic toch maar in de gaten...

Omdat de originele pups zowat tegen de elementen stonden gaven ze ook meer output. De specials klinken wel aardig, maar niet hotter dan de originelen.

Ik kijk het nog een weekje of 3 aan...

taylor
20 oktober 2003, 14:25
ik verkoop ze nog niet want ik heb nog wat andere hardware liggen.

heb eigenlijk alleen 1 fender body met 1 mooi hals nodig.iemand?

sash
20 oktober 2003, 18:09
Hou de topic toch maar in de gaten...

Omdat de originele pups zowat tegen de elementen stonden gaven ze ook meer output. De specials klinken wel aardig, maar niet hotter dan de originelen.

Ik kijk het nog een weekje of 3 aan...

Toevallig interesse om te ruilen tegen een setje Fender '57/'62 pickups? Wel vrij clean, maar met een grote dosis laag. Zitten nu in m'n '57 Ri Strat.