PDA

View Full Version : Erno Zwaan Q-Tuners... Philips Welke ouw rot weet hier meer



Toaster
17 oktober 2003, 22:36
Hoi,

Ik was in gesprek met een gitaarbouwer over p 90's en EMG's toen hij mij iets vertelde over de elementen van Erno Zwaan.

Die had geheel eigen ideeen over het winden van elementen. Zo gebruikte hij bijvoorbeeld speciale magneten en legde daar de windingen plat op en de pooltjes daar dan tussenin. Bovendien waar het er niet 6 (single coil ) of 12 (humbucker) maar een stuk of 18 ofzo...

echt bizar.

Bovendien had hij ook nog een ontwerp waarbij dus elk staafje een eigen winding had.

Deze ontwerpen schenen een super geluid te hebben... Vooral geliefd bij jazzgitaristen.

Zijn hier mensen die er meer over kunnen vertellen of is er iemand die toevallig deze dingen heeft???

P.S. Ze werden gemaakt bij Philips.

Toaster
17 oktober 2003, 22:55
Net ff op HM Centraal gekeken en een paar user reviews gelezen.

Geen 18 maar 33 Pole pieces...

srv-man
17 oktober 2003, 22:59
Nou ja, ouwe rot (zeg maar oud en verrot) :-D

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data2/Q-Tuner/High-Z-01.html

Dan heb je in ieder geval een bezitter te pakken.

Als ik het goed heb werden ze eind jaren tachtig gemaakt, ze hebben een hifi-achtige klank en zijn er spectaculair uit. Ik heb volgens mij nog een oude Gitarist waar een artikel in staat, bij gelegenheid zal ik dat eens opduiken (kan even duren).

Toaster
17 oktober 2003, 23:02
Ja die gitaar tech waar ik was had nog een foldertje liggen van hem en een boek met technische details.

Ik zal eens vragen of ik die eens mag lenen dan leg ik hem onder de scanner.

staan inderdaad spectaculaire foto's in...

renier
18 oktober 2003, 12:19
heb wel eens op een godin gespeeld waar ze inzaten. heel erg apart geluid. kwalitatief veruit het beste dat ik ooit gehoord heb, alleen inderdaad erg hifi achtig. super definitie, maar niet echt een "gitaar"geluid vond ik toen. volgens mij zijn ze in de studio fantastisch. voor live werk lijken ze me iets te klinisch.