PDA

View Full Version : De jaren 50 mod voor Gibsons



Punt
17 oktober 2003, 20:20
Heeft iemand ervaring met deze simpele mod die er voor zorgt dat je toon niet veranderd als je je volumeknop lager draait?

Mitch
17 oktober 2003, 22:50
Nou, ik weet niet of die mod als zodanig bekend staat, maar mijn lokale gitaarbouwer, zie www.degiergitaarbouw.nl, heeft wat leuke spulletjes op de volumepot van mijn LG geplaatst en het werkt goed ! Klinkt stukken beter !

Negative K3 fan
18 oktober 2003, 14:53
volgens mij is de jaren 50 mod wat anders, een modificatie om treble te behouden als je aan de volume knop draait is heel simpel en is gewoon een kwestie van een condensator ergens insolderen.

bert k
18 oktober 2003, 16:37
Het is een condensator en een weerstand die aan de volumepot hangen, tussen het inkomende en het uitgaande draadje. Het staat hier: http://www.kinman.com/multimedia/Strat_Wirogram.pdf

Mitch
18 oktober 2003, 19:54
Juistem !

Punt
19 oktober 2003, 01:51
Bij Gibsons is het simpeler dacht ik, gewoon de draad bij de volumepot verwisselen, van buiten naar midden.

Daardoor verlies je geen hoog bij het verlagen van het volume op de gitaar.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Dat was mijn vraag ^^ :)

bert k
19 oktober 2003, 13:01
Dat zou ik niet doen, dan werkt het helemaal niet meer. :)

Aan de andere kant, het is zo gebeurd. Probeer het eens en luister hoe het klinkt. Kwaad kan het niet.

Punt
19 oktober 2003, 20:00
Dat is voor Strats toch???

Dit schrijven ze op het Les Paul forum:

1. The 50's mod is as simple as looking inside your les paul and noticing if the tone cap is connected to the outside terminal of the volume pot. If it is, unsolder it and move it to the output of the pot: the middle terminal.

2. The Peter Green mod, as I understand it, is almost as simple.
Let's use the neck pickup. Remove the nickel or gold cover if your humbucker has a cover installed. Loosen the base and remove the magnet. Simply roll it over...like you would roll over in bed and reinstall it.

3. You could go one step further with the PG mod and when you reinstall your neck pickup turn it around so the adjustable polepieces are facing towards the bridge...not the neck.

bert k
19 oktober 2003, 23:27
O, je bedoelt de condensator verplaatsen. Ik snap het, maar geen idee hoe het klinkt. Zal ik eens proberen op mijn LP.

Punt
20 oktober 2003, 02:15
Ben benieuwd, ik ben niet technisch, heb niet eens een soldeerbout dus ik kan dat niet zo even proberen :)

bert k
20 oktober 2003, 12:39
Ah, die heb je toch wel nodig, met plakband lukt het niet :-D

Punt
21 oktober 2003, 00:49
Echt :(