PDA

View Full Version : is dit nou eindbuisoversturing of niet?



Voidhead
17 oktober 2003, 19:35
hoi

tijdens het reperteren met de band speel ik over n engl thunder 50 combo. nu hoor ik jullie allemaal zeggen dat eindbuisoversturing lekker klinkt enzo, maar ik weet dus niet helemaal hoe dat klinkt dus vandaar.
de instellingen heb ik dan ongeveer zo: lead volume op 6 en de master op ongeveer 2,5.
dan gaat ie behoorlijk hard vind ik. ik hou de master lager zodat het clean kanaal niet te hard wordt. maar nu vraag ik me af heb ik met deze instellingen al eindbuisoversturing of moet de master dan nog een stuk hoger (dan moet ie wel heel hard lijkt me :wink: ).. lekker klinkt het nu iig ook al :)

ijff
18 oktober 2003, 00:38
Lijkt me dat je dan nog geen eindbuis oversturing hebt..

Om eindbuisoversturing te krijgen moeten de buizen stevig werken.. en da's op standje 2,5 nog niet het geval.

Maar goed, who cares als het nu lekker klinkt?

Speeddemon
18 oktober 2003, 00:47
ja maar volgens mij bedoelt hij het Channel Volume op 6.
Engl heeft namelijk aparte GAIN, CHANNEL VOLUME en MASTER VOLUME knoppen.

En bij mijn weten kun je die channel volumes ver open zetten en dan de master niet zo ver, en dat klinkt een stuk vetter dan channel volume laag en master verder open.

skabouter
18 oktober 2003, 01:41
2,5 is waarschijnlijk nog geen eindbuisoversturing

ik heb zelf een JCM800, en daar merk je het echt flink. als je gain op 10 zet, en dan langzaam de master van 0 naar 10 gaat draaien dan hoor je goed het overgangspunt.
onder de 4 of 5 (dacht ik zo`n beetje, deze test moet je niet te vaak doen :D )
klinkt ie al redelijk vervormd, maar nog een beetje kaal enzo, en niet erg massive, maar boven de 4 kickt ineens die bas erin, en dan begint ie ineens Vreselijk te brullen. geweldig :D
ineens de wind in je haren, zeg maar. best groot verschil

Voidhead
18 oktober 2003, 10:32
tis wel zo dat dan channel volume op 6 staat he? want als je de master dan ook nog eens op 6 zet dan is dat volgens mij veeel te hard voor in de oefenruimte..

Voidhead
18 oktober 2003, 11:00
2,5 is waarschijnlijk nog geen eindbuisoversturing

ik heb zelf een JCM800, en daar merk je het echt flink. als je gain op 10 zet, en dan langzaam de master van 0 naar 10 gaat draaien dan hoor je goed het overgangspunt.
onder de 4 of 5 (dacht ik zo`n beetje, deze test moet je niet te vaak doen :D )
klinkt ie al redelijk vervormd, maar nog een beetje kaal enzo, en niet erg massive, maar boven de 4 kickt ineens die bas erin, en dan begint ie ineens Vreselijk te brullen. geweldig :D
ineens de wind in je haren, zeg maar. best groot verschil

trouwens in een andere oefenruimte stond een jcm900 100watt top+cab en daar had ik de master wel op 5 à 6 staan, dat zou dan wel eindbuisoversturing moeten zijn? volgens mij ging dat niet veel harder dan die ENGL..

taylor
18 oktober 2003, 11:03
ja dat lijkt me wel.

maar wat maakt het uit als die nu goeie sound heeft niet gaan klote veder toch.

als je eindbuis oversturing wil horen dan moet je is 1 marshall 1959 slp op 10 gaan testen.

pimmetje
18 oktober 2003, 13:47
maar wat maakt het uit als die nu goeie sound heeft niet gaan klote veder toch.

Ben ik 't niet helemaal mee eens.
Als iets echt heel lekker klinkt, kan 't nog steeds zo zijn dat 'tzelfde apparaat veel lekkerder kan klinken. Dan is 't dus zeker wel goed om door te blijven zoeken.

't Boeit uiteindelijk niet of 't lekkerste geluid voor jouw eindbuis-oversturing is of niet, maar het helpt wel als je de verschillende mogelijkheden een keer bewust hebt gehoord.

Je kan altijd weer terug gaan naar de instellingen die al lekker klonken. Als je tenminste OF een aardig geheugen hebt OF pen en papier :D.

Negative K3 fan
18 oktober 2003, 15:01
gain beetje laag, channel volume voluit en master volume op ongeveer 7-8 (hangt van je eindbuizen af, el34s oversturen eerder dan 6l6s) dan heb je toch al een redelijke portie eindbuis oversturing.