PDA

View Full Version : pick-up's waxpotten



Dirtypool
17 oktober 2003, 16:14
Als pu's gewaxpotted worden, wat gebruikt men daarvoor en kun je zoiets zelf?
Welk resultaat heeft het eigenlijk?

Grtz Richard

Negative K3 fan
17 oktober 2003, 16:15
zorgt ervoor dat je pickups niet meer feedbacken. Ikz ou er trouwens niet zelf aan beginnen tenzij je heele rg zeker van je zaak bent omdat je met te hoge temperaturen je element kunt verwoest0n.

gerrekat
17 oktober 2003, 16:16
ja kan het zelf doen met paraffine, maar eenbeetj behoorlijke pu's hebben het niet echt nodig hoor..

Dirtypool
17 oktober 2003, 16:26
Nou , ze zitten in een Epi ES100weetikveel en die is nogal klop en tikgevoelig( hele gitaar) en begint ook vlot te piepen, klank wel mooi.
Nu is mn maatje storingsmonteur bij Stork en hij heeft een 2componentengoedje dat ze ook in electrische verbindingen gebruiken.
Wordt keihard, krimpt niet, zet niet uit, geleidt niet.
Vroeg me af of dit geschikt zou zijn.

Negative K3 fan
17 oktober 2003, 16:28
denk het wel

bas vincent
17 oktober 2003, 16:33
ik zou het niet doen :-D

Swan
17 oktober 2003, 16:50
epileren is beter

Dirtypool
17 oktober 2003, 18:17
:-D Bas, ik wilde het jou eigenlijk laten doen als je toch bij het KNMI uit je neus zit te peuteren... :cool: is het nog verzekerd ook :-D

bert k
17 oktober 2003, 19:37
ik zou het niet doen :-D
Waarom niet? Wat kan er mis gaan?

Dirtypool
17 oktober 2003, 20:05
Bas is degene die het gaat doen en maakt een grapje :)
Ik heb net op het Fenderforum in de puptent al een goeie link gevonden van een leuke site waar het op beschreven staat.Misschien doe ik het ook nog wel zelf

http://www.guitarnuts.com/

Grtz Richard

Anders Destium
18 oktober 2003, 16:29
Ik heb een keer elementen vervangen die ervoor gewaxpot waren, is een best ranzig karwei :) Dus als je het doet moet je er zeker van zijn dat je er een tijd niet meer aan gaat klooien :wink:

Dirtypool
18 oktober 2003, 17:38
Als ik het verklooi, koop ik nieuwe, Epiphone staat toch niet bekend vanwege high-end pu's :)

Grtz Richard

Stitch
18 oktober 2003, 23:50
He ik ga het binnenkort ook doen bij mn pickup, heb het nog nooit gedaan maar lijkt me niet al te moeilijk klusje. Gewoon ff thermometer erin en zorgen dat het zooitje niet te warm wordt.

Ik heb trouwens bij TAGS gevraagd welke wax ik gebruiken kon, en ze vertelden dat er vaak gewoon waxinelichtjes gebruikt worden.
Dus ik heb ff bij de HEMA zo'n zakkie gekocht, moet ze nog doormidden snijden zodat ik de lontjes kan verwijderen. Voor de rest nog zo'n dubbelle boiler (au bain marie ofzo toch?).
Ik denk dat ik gewoon een pan gebruik om het water in te doen, en een groot blik boontjes voor de wax (uiteraard zonder bonen :razz: )
Vier gaatjes erin, beetje staaldraad om het vast te zetten, moet lukken.

Oja, nog een tip van TAGS: als je je pickup van tevoren een tijdje in bijv. een theedoek op de verwarming legt (eigen risico) hecht de wax beter dan wanneer de pickup koud is.

Succes dermee. Gr. Richard

Frankiefrank2
19 oktober 2003, 10:55
Ik heb ook gelezen ergens (in de gitarist)
Dat dit een heel moeilijk klusje is. Er mogen namelijk GEEN
luchtbelletjes inzitten voro eventuele trillingen die dan erger worden als
voorheen. Een professionele puwaxer doet dit dan ook als de pu vacuum gezogen is en laat dan de wax erin lopen zodat er helemaal geen belletjes inzitten.

Dirtypool
19 oktober 2003, 11:21
He jongens, bedankt voor de reacties, ik ga het gewoon proberen.

Grtz Richard

piezo
19 oktober 2003, 11:47
Ik heb ook gelezen ergens (in de gitarist)
Dat dit een heel moeilijk klusje is. Er mogen namelijk GEEN
luchtbelletjes inzitten voro eventuele trillingen die dan erger worden als
voorheen. Een professionele puwaxer doet dit dan ook als de pu vacuum gezogen is en laat dan de wax erin lopen zodat er helemaal geen belletjes inzitten.

Makkelijker en goedkoper: gebruik een vibrator, die heeft je vriendin vast wel.

Dirtypool
19 oktober 2003, 12:40
Geniaal :-D ik weet alleen niet of ze dat wel kan waarderen :lol: is strax zij ook gewaxpotted en pas ik niet meer :razz:

Stitch
19 oktober 2003, 17:50
Het helpt daarom denk ik ook wel iets als je PU warm is, dan stroomt het makkelijker door de PU heen denk ik. Gewoon ong. 30 minuten wachten, en flink shaken totdat je geen luchtbelletjes meer ziet en het moet wel goed zijn denk ik.

Tenminste...dat denk ik :razz:

Toni
20 oktober 2003, 13:37
De meningen over al dan niet wax-potten zijn verdeeld. Je verliest namelijk wat mechanische resonantie-karakteristieken van je element. Die kunnen juist mooi zijn voor het geluid. De enige reden dat je het zou moeten doen is wanneer het erg piept bij veel gain of té microfonisch is. Ik had zelf een fender element dat echt vreselijk ging piepen bij een beetje volume. Ik heb het als volgt gedaan. Eerst heb ik het element een nacht in aceton gezet omdat ik lak die over de spoel zat moest oplossen. Daarna heb ik een mengsel van 50% bijenwas en 50% waxine lichtjes verhit tot het goed gesmolten was. Dit mengsel gaat niet brokkelen als het afgekoeld is en smelt niet op een warme zomerdag. Vervolgens heb ik de met aceton doordrenkte spoel in de gesmolten was gedaan (met het vuur uitgedraaid). De aceton kookt er onmiddelijk uit en vormt trouwens een zeer brandbaar gasmengsel, dus pas op. Het resultaat na een half uurtje was een volledig verzadigde spoel, geen luchtbellen. Het piepen was helemaal weg maar het geluid was anders. Minder bel-achtig. Het schijnt dat te veel resonantie vaak veroorzaakt wordt doordat een van de BUITENSTE windingen loszit. Je kunt ze dus ook kort (gedeeltelijk) potten door alleen de buitenste windingen te fixeren.

Succes

Dirtypool
20 oktober 2003, 14:14
intressant, ik heb 2 elementen, dus eenmaal kort en eenmaal lang om te proberen :-)

Bedankt voor de tip

Stitch
20 oktober 2003, 17:55
Dan wacht ik nog ff :D Post wel ff je bevinding aub :)

Dirtypool
20 oktober 2003, 18:02
Die van mij doe ik pas over een week of wat hoor :-)
Doe jij maar eerst Stitch :cool:

Grtz Richard

Frankiefrank2
23 oktober 2003, 13:42
Ik heb ook gelezen ergens (in de gitarist)
Dat dit een heel moeilijk klusje is. Er mogen namelijk GEEN
luchtbelletjes inzitten voro eventuele trillingen die dan erger worden als
voorheen. Een professionele puwaxer doet dit dan ook als de pu vacuum gezogen is en laat dan de wax erin lopen zodat er helemaal geen belletjes inzitten.

Makkelijker en goedkoper: gebruik een vibrator, die heeft je vriendin vast wel.

momenteel heb ik geen vriendin, maar je zou wel kunnen zeggen dat mijn ex nu dus WEL een vibo nodig heeft, en wat voor een??
want ik ben niet te vervangen.
Jij weet vast wel een goeie te vinden (in je nachtkastje)
maar hoe gebruik jij zo'n ding dan?? (bij jezelf)

jaywalker
23 oktober 2003, 16:04
@ fraknie: iets zegt me dat die gast nooit een vriendin heeft gehad


ik zal nooit zelf met me elementen gaan fucken....