PDA

View Full Version : Schakel probleempje?



michielv
17 oktober 2003, 08:42
Hoi allemaal,

Gisteravond in mijn nieuwe zelfbouw strat zitten prutsen om dit schema erin te maken: http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/3sings1vol2tone1switch_mod.html

Op zich nix bijzonders, gewoon een normaal strat schema maar dan met een extra schakelaartje om hals en brug element evt. tegelijkertijd te kunnen gebruiken. Ik heb er 1 kleine wijziging in gemaakt, nl. 1 tone ipv twee zodat ik geen gat in mijn slagplaat hoefde te maken.

Na dat het zwikkie klaar was kreeg ik echter met geen mogelijkheid geluid uit die gitaar? Na loskoppelen van de extra schakelaar deedtie het perfect, een mooie strat sound... :-(

Iemand enig idee wat ik verkeerd gedaan heb? Zou ik ergens een signaal aan een aarde verbonden hebben?

Vanavond verder prutsen, maar misschien heeft iemand nu al een zinnige opmerking over fouten in het schema ofzo?

Weet iemand een ander schema wat wel werkt?

guvnor
17 oktober 2003, 08:48
Denk niet dat je een ander schema nodig hebt... Dat klopt volgens mij wel. Double check gewoon even de gemaakte verbindingen en kijk of je inderdaad niet ergens kortsluiting tussen signaal en aarde hebt gemaakt.

bert k
17 oktober 2003, 09:12
In welke stand van het schakelaartje doet ie het niet? Allebei, of alleen als ie aan staat?

michielv
17 oktober 2003, 10:35
Er kwam geen geluid uit, ongeacht de stand van de schakelaar.

Zelf zat ik ook al aan een sluiting te denken maar het was laat gisteren en zo'n electro techneut ben ik niet :-)

Het zag er ook allemaal vrij simpel uit, dus ik dacht: dat moet lukken.

Kan ik trouwens ook ipv een schakelaar een volume regelaar monteren? Een volume regelaar is immers een traploos regelbare aan/uit schakelaar, denk ik dan met mijn boerenverstand. Dan hou je nog een beetje de klassieke "strat" look ;)

bert k
17 oktober 2003, 10:48
Ik zou eerst ff het probleem oplossen, en dan pas een extra volumepot proberen.

Probeer diezielfde schakeling eens zonder schakelaar. Dus een draadje van de 5-way switch naar de volumepot. Als je dan je brugpup erbij hoort zat het probleem dus in de schakelaar. Is het geluid helemaal weg, dan heb je ergens anders een aansluitfout.

michielv
17 oktober 2003, 12:10
Ha, kijk, da's een slimme. Ga ik vanavond gelijk doen!

michielv
18 oktober 2003, 20:09
Humm, bizar, uiteindelijk heb ik alles netjes werkend gekregen.

Nu heb ik echter iets heel sufs aan de hand: de (volume) potmeter komt uit mijn oude LP jr. copie (ooit zelf gebouwd, maar is inmiddels overleden en de onderdelen worden natuurlijk netjes gerecycled :-) ) en is een 550 KOhm pot. Nu weet ik wel dat je voor een single coil eigenlijk een 250 kOhm moet hebben maar ik dacht dat je hooguit wat gevoeligheid mist, niet het volgende: als ik mijn volume vol open zet komt er geen geluid uit!

Om geluid te krijgen moet ik de volume knop op 8 of 9 zetten, zodra ik hem naar 10 draai is het helemaal stil...

Hoort dit zo? Niet dat ik geen nieuwe volume pot kan/wil betalen maar ik ben gewoon heel benieuwd...

Klinkt overigens best tof, beetje a la een telecaster :)

bert k
18 oktober 2003, 21:48
Das makkelijk: pot verrot. Standje 10 staat de loper al jaren op vastgeroest, is een stukje van dat koolstofbaantje af. Gewoon nieuwe erin, klaar. Kan je meteen een 500k kopen.

Stitch
18 oktober 2003, 23:43
Of gelijk 250k. Ik heb trouwens een tijd geleden dezelfde schakeling in mijn strat gezet. Wel geinig, maar ik had daarvoor de brug single al vervangen door een HB. En nu heb ik dus een beetje teveel outputs verschil waardoor het effect niet sterk waarneembaar is. Maar zoals je al zei het is een makkelijk schema en wel het proberen waard.

bert k
19 oktober 2003, 00:18
Oeps... ja, ik bedoelde natuurlijk 250k. Typfoutje

Ibanez RuleZ
19 oktober 2003, 00:44
ligt het aan mij, of slaat dat gewoon allemaal nergens op, 500k of 250k? want of je nou een weerstand van 250k hebt of 500k: dicht is dicht en door geen van tweeen komt nog een signaal. volgens mij is het alleen de gevoeligheid die er toe doet wanneer die dicht gaat, (een zit ietsje sneller dicht dan de andere, t is toch logaritmisch dus dat scheelt geen donder). Ik het het verschil in ieder geval nog niet opgemerkt.....

harrald

bert k
19 oktober 2003, 01:08
Het gaat ook niet om dicht of open, maar om de geleidelijkheid waarmee dat gaat. Wat je graag wil is dat de gitaar met de pot op 5 half zo hard klinkt als op 10. Maar echt veel zal het niet schelen inderdaad,

Een ander verhaal, wat ik niet kan controleren, las ik op de Kinman site. Daar stellen ze dat de weerstand ook invloed heeft op de toon. Wie zal het zeggen... Het meeste wat ik daar las bleek aardig te kloppen.

michielv
19 oktober 2003, 09:59
Zeggen ze dat ook niet over met/zonder toonregelaar? Dat een element wat alleen maar via een volume pot gaat anders klinkt dan wanneer er ook nog een toon regelaar aangeplakt is? Ondanks dat die misschien altijd wel op 10 staat?

Humm, geinig trouwens: dat de potmeter verrot zou zijn. Want de potmeters in mijn strat zijn veel ouder en hebben altijd in dezelfde kamer
gestaan als die zelfbouw LP jr. Dan zou je zeggen dat die toch ook aan gort zouden moeten zijn? Is die Japanse hardware toch niet zo heel slecht ;-)

amon
19 oktober 2003, 12:38
als we het dan toch over een schakelprobleempje hebben, dan heb ik er ook nog een...
als je me kan helpen en een plaatje/tekening wil, dan kan ik je die wel ff mailen. ik ben in een japanse strat copy (s-s) een humbucker aan het zetten (h-s) en dat meot met een push-pull potmeter etc. ik had de tekening die ik je kan mailen van iemand gehad, waarbij ik hem gekocht heb, maar op die manier doet ie het niet. ik hoor wel geluid uit de evrsterker komen als ik achterop het element tik.
mail ff als je (denkt te kunnen)/kan helpen: mummiewikkel@hotmail.com

bert k
19 oktober 2003, 13:04
Toch een beetje lastig, zo op afstand. Kijk eerst hier eens: http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics.shtml daar staan wel alle schema's die je hebt.

michielv
21 oktober 2003, 15:24
Aangezien ik toch lekker bezig ben: het is vast niet zo moeilijk om de brug+middle pu zo te schakelen dat er een soort humbucker effect ontstaat.

Moet ik om dit te bereiken die twee elementen in serie schakelen? Een beetje zoals in dit schema?

http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/singlecoil_series_mod.html

Het idee is nu om de (laatste) toonregelaar er ook maar uit te slopen,
ik heb toch nog nooit wat met die dingen gedaan :D .

Dan is het idee uiteindelijk een normale strat, waarbij je met een schakelaar een soort humbucker effect kunt krijgen uit brug+midden pu en een schakelaar om de brug pu apart aan te kunnen zetten zoals in het oorspronkelijke schema (waar de thread mee begon).

Best leuk, zo'n gitaar waar je mee kunt kloten :wink:

bert k
21 oktober 2003, 19:48
Dat werkt alleen maar als je midden element reverse wound is, dan krijg je een beetje humbucking effect. Als hij standaard gewonden is gaat het niet.

michielv
22 oktober 2003, 09:15
Uhm, tsja, het middelste element is er eentje uit een oude Japanse strat XII en ik heb geen idee of die dingen links- of rechtsom gewonden zijn.

Evt aarde en signaal omdraaien, zou dat ongeveer hetzelfde effect geven als reverse wound??

Of moet je dan gewoon de aarde en signaal via een schakelaar omdraaibaar maken zodat je beide elementen aan zet en dan een soort humbucker effect krijgt?

Het makkelijkste is natuurlijk een hummer erin zetten maar ik heb geen zin om een gat in de slagplaat te maken...