PDA

View Full Version : Heyhey, B heeft een halfstack! (en vragen erover...)



Bins
16 oktober 2003, 18:43
Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een H&K tour reverb top + 4x12. Ik kreeg een goeie deal, dus ik kon het niet laten.
Hij staat in de oefenruimte, dus ik kon er meteen mee aan de slag.

Hij klinkt echt geweldig, de clean is heel.. tje... clean :) Mooie reverb ook. Het cruch kanaal vind ik wat minder in vergelijking met de rest, maar het leadkanaal is echt de shit! Door middel van een "voice" knop kan je zeg maar van "marshall" naar "mesa" (let op de "") draaien. Hele strakke distortion en heel, heel veel gain. Ik had vandaag het liefst alles ge-palmmute, zo'n soort geluid is het.

Maar... (er is altijd een maar)... Ik vind dat het allemaal heel bassig is, zelfs als je de bass helemaal dichtdraait op het gainkanaal, dan voel je nog de vloer trillen, vooral bij de dikke E snaar (die is bij mij ook echt dik).
Is er iets dat ik hier aan kan doen? Ergens opzetten ofzo? Matje eronder? Of is het normaal? want ik heb natuurlijk nog nooit een 4x12 gehad.

En hoe zit het met die speakersnoeren? Ik mag toch geen instrumentkabels ervoor gebruiken? Of geld dat alleen voor een buizen amp?

Laatste vraag: Waar kan je het beste staan t.o.v. je versterker om jezelf het best te horen?

Thx mateys.

Negative K3 fan
16 oktober 2003, 19:03
waarschijnlijk moet je geewoon een beetje wennen a an de echte stoere druk van een half stack hahaha.

Geen instrumentkabels gebruiken, die hebben een kern en daaromheen nog een draad gewonden. Een speakerkabel heeft ze naast elkaar, heeft te maiken met storing etc. Verder zijn instrumentkabels niet gemaakt om veel vermogen aan te kunnen en speakerkabels wel. Instrumentkabels kunnen dus kortsluitne en dan heb je dee poppen aan het dansen hahaaaa.

Als je jezelf het best wil horen moet je met je rechter of linker oor zo dicht mogelijk tegen een van de vier speakers aan gaan zitten met de versterker op tien.

Dude
16 oktober 2003, 20:42
waarschijnlijk moet je geewoon een beetje wennen a an de echte stoere druk van een half stack hahaha.

Inderdaad de 4x12 heeft VEEL meer druk dan een combootje, als ik mn halfstack meeneem naar de band heb ik verdimme net zo veel bas als de bassist met zn 1x15 combo.... en een 4x12 thuis.... tja. op volume 0.5 is het wel te doen. anders worden je buren GEK




Geen instrumentkabels gebruiken, die hebben een kern en daaromheen nog een draad gewonden. Een speakerkabel heeft ze naast elkaar, heeft te maiken met storing etc. Verder zijn instrumentkabels niet gemaakt om veel vermogen aan te kunnen en speakerkabels wel

vergeet niet de warmte ontwikkeling in de kabeltjes, moet je maar eens aan de speakerkabel voelen na een uurtje spelen op flink volume... warmte zorg voor smelten van je plastiv zorgt voor sluiting zorgt voor vonk zorgt voor geen geluid zorgt voor dure reparaties zorgt voor geen geld

Matje
16 oktober 2003, 20:42
Ik weet niet of je wieltjes onder je 4x12 hebt. Maar Als ze zeg maar gewoon op de grond staan geven ze heel veel bass.

Bins
16 oktober 2003, 20:58
Nee, dr zitten wel wieltjes onder. Ik denk dat het dan waarschijnlijk normaal is. Ik denk dat ik volgende keer gewoon schijt heb en lekker bas dr bij draai, als ik geen klachten krijg, dan is het wel mooi. Wel lekker zeg om "de wind in je rug" te voelen :D

Frankiefrank2
16 oktober 2003, 21:43
Het geluid valt toch ook minder weg als je hem op clean heb staan??
Als ik in de band clean speel klinkt het namelijk 3 keer harder als met distortion. KOmt dit door da het geluid wegvalt met distortion??
Zo ja, hoe komt dat??

Bins
16 oktober 2003, 22:13
Moet je wat meer mids in je distortion geluid draaien, dat helpt. Ik zet clean zowizo altijd wat zachter dan de distortion, je moet iig niet achteruitgaan qua volume als je distortion intrapt, dan is het een soort anti-climax.

sash
16 oktober 2003, 22:20
Dat is helemaal normaal, dat trillen. Dat is de druk die een gesloten cabinet geeft. Met een vriend van me hebben we z'n Marshall Plexi in z'n woonkamer op 6 gezet en toen trilde werkelijk alles in z'n huis.
Dus dat trillen is niet meer dan normaal :)

Waar je moet staan? Is bij iedere amp anders. Bij een halfstack hoor je het meestal altijd wel, omdat al het geluid naar voren wordt geperst. Ff een kwestie van proberen.

Verder altijd een speakerkabel gebruiken, geen gewone! Je kan er heel wat mee verzieken (speakers, trafo etc.)

Veel plezier ermee! Is een vet ding!
Foto'tje maken hehe ;)

Bins
16 oktober 2003, 22:39
Ik vroeg dat van die kabels dus, omdat wat erbij zat verdacht veel op gewoon instrumentsnoer leek... Maar die gast waar ik em van heb, die heeft er een jaar over gespeeld, dus als er iets mol zou gaan, dan zou dat al gebeurd zjin toch? De snoeren waren ook niet warm toen ik ze na 4 uur spelen uitplugde...
Toch maar ff voor de zekerheid een speakersnoer halen morgen, je weet maar nooit.

skabouter
16 oktober 2003, 23:02
gaaf man, dude !! doe je goed !

inderdaad, een 4x12 geeft bas, niet dichtdraaien, gewoon opengooien, en genieten !
idd alleen speakersnoeren gebruiken. tja, ik kan je niets nieuws meer vertellen nu,.

maar wel GEFELICITEERD :)

-robbert-
16 oktober 2003, 23:07
Hey gefeliciteerd met je halfstack! Het verschil kwa bass en druk in vergelijking met een combotje is enorm!! Als ik op mn combo speel is het echt een heel fel hoog verkracht geluid, Maar als ik mn 4 x 12 erop aansluit en op hetzelfde volume speel wordt ik zowat weggeblazen. Vooral met palm mutes hoor ik mn spulletjes schudden :wink: Die bass hoort gewoon bij een halfstack :)

Negative K3 fan
17 oktober 2003, 01:04
HAHaaa volgens mij mneot ik ook maar eens een 4x12" voor bij mn 5150 kopen HAHAHAAAA eerst werk zoeken en centjes sparen :(

shredneck
17 oktober 2003, 07:27
Is er iets dat ik hier aan kan doen? Ergens opzetten ofzo? MATJE eronder? Of is het normaal?

auw! :o :-D :-D