PDA

View Full Version : ik wil een andere amp



Rutger
16 oktober 2003, 14:44
hoi,

ik speel nu alweer een jaartje op een Fender Twin Silverface 135W uit 1980. mijn eerste alltube amp waar ik voor wat het clean betreft erg tevreden over ben. nu is het geval dat ik er steeds vaker tegenaan loop dat mijn distortion/fuzz (marshall jh/fulltone 69) gewoonweg niet wordt gedragen door de Twin en de sustain ontbreekt. daardoor heeft de distortion geen body en klinkt de fuzz blubberig. eerlijk gezegd begint me dat steeds meer tegen te staan, vooral omdat ik veel meer met mn fuzz wil doen.

daarom denk ik: tijd voor een andere amp. de portemonnee staat niet toe dat ik er gewoon een bij kan kopen, de Twin had ik graag gehouden voor het cleane werk wat ik echt geweldig vind. dus daarom zoek ik een versterker die clean mooi blijft een toch vrij goed overstuur gaat. ik hoef geen vette distortion uit mn amp te krijgen, een mooi randje en een lekkere overdrive is goed genoeg. dat is gewoon om mijn fuzz te kunnen dragen.

ik denk dat ik voor die twin 600-700 euro kan krijgen, dus zeg maar dat ik zon 900 euro heb voor een andere amp. die wil ik eigenlijk gewoon tweedehands aanschaffen.

ik speel nogal eens voor zaaltjes van +200 man, daar moet ik genoeg vermogen voor blijven houden. ik hou van de oude '70 rocksound als van Hendrix en Kravitz. dus dan ga je richting Marshall en Vox. daarnaast de cleane bluessound als van SRV met het lichte randje, dan kom je uiteraard weer terug bij Fender, maar daar mis je dan weer de overstuur.

eigenlijk lijkt me de AC30 een goede keus, maar ik weet niet of ik daarmee een natuurlijke warme bluessound behoudt. bovendien hoop ik dat ie de grotere zalen trekt en van fuzzpedaaltjes houdt.

verder speel ik telecaster, om het plaatje compleet te maken.

hebben jullie suggesties, alternatieven, etc. voor versterkers waar ik zeker eens naar moet gaan kijken?

Harry
16 oktober 2003, 14:46
een goede voorverterker erbij?

SteavisSmokin
16 oktober 2003, 15:06
voorversterker erbij heeft geen enkele zin. Waarom je distortion en vooral de fuzz niet goed werken is omdat die twin zelf niet over zijn nek gaat en dus mis je die buizencompressie die zo nodig is om een fuzz lekker te laten klinken. Wat voor fuzz gebruik je trouwens?

Klinkt misschien gek maar ik raad je een Twin Reverb aan. Maar dan niet de 135 watt versie maar de 100watt versie. Heb je voor grote zalen veel volume nodig dan laat je de 4 eindbuizen erin zitten, heb je eerder oversturing nodig (en compressie, om de distortion en fuzz lekker te laten klinken) dan haal je er 2 eindbuizen uit (mr Jay heeft hier meer ervaring in, misshcien heeft hij nog wat tips voor je). Gooi er een paar Celestion speakers in om toch nog in de buurt van die britse sound te komen en volgens mij heb je dan precies wat je hebben wilt. Check even als je dit gaat doen wat voor caps er in die twin zitten, heb je van die bruine chocolate drops dan kan je die beter vervangen -> chocolate drops klinken modderig.

SteavisSmokin
16 oktober 2003, 15:08
de 100 watt klinkt ook minder Hifi achtig dan een standaard 135w ultralineare bak, daardoor zullen je pedalen ook beter werken als je amp nog op een cleane stand staat.

Rutger
16 oktober 2003, 15:15
hoe makkelijk krijg je een 100W dan overstuur? met de mijne lukte dat helemaal niet met mn telecaster. ik hoor vaak geluiden dat het spelen op twee buizen niet zo geweldig is voor je amp. k heb het weleens gedaan met mn Twin en hij klonk iig wat feller.

overigens geld voor de grotere zaaltjes toch vaak dat er een zaalversterking is, dus heb ik meestal alleen herrie nodig voor mijn eigen monitor. maar ja, dat kan ook nogal eens hard gaan. :)

wat tel je neer voor een 100W?

mn fuzz is een fulltone 69 (staat in t verhaaltje)

Negative K3 fan
16 oktober 2003, 16:56
Misschien een jcm800 (combo)?

Rutger
16 oktober 2003, 17:56
hm, die dingen zijn helemaal niet duur. voor nog geen 500 euro heb je een jcm800 uit de '80-s. dan kan ik mn Twin wel houden. k heb er weleens over gespeeld en vlg mij een echte rockamp.

is dat wat ik zoek?

Negative K3 fan
16 oktober 2003, 18:28
ze hebben zeker een rock scheur, twin voor clean, 800 voor dirty... erg cliché natuurlijk ;)

Al
17 oktober 2003, 00:28
ik speel nogal eens voor zaaltjes van +200 man, daar moet ik genoeg vermogen voor blijven houden. ik hou van de oude '70 rocksound als van Hendrix en Kravitz. dus dan ga je richting Marshall en Vox. daarnaast de cleane bluessound als van SRV met het lichte randje, dan kom je uiteraard weer terug bij Fender, maar daar mis je dan weer de overstuur.

Vanuit mijn blikveld klopt het SteavisSmoking schrijft. Een 135 watt Twin is voor wat je wilt een moeilijke versterker. Zou je een 100 watter hebben dan zal het resultaat stuk beter zijn. Brit-sound speakers zijn aan te raden. Voor kleinere gelegenheden kan je 2 eindbuizen trekken en de amp wordt 35 watt. Buizen ook niet te koud biassen en je bent er. Heb het een aantal keren met prima resultaat gedaan. Maakt de Twin een heel veelzijdige amp.

Al

PeeVee
17 oktober 2003, 00:28
@Rutger: Zo'n 135 Watter is best over de rooie te krijgen hoor en ook zeker wat van te maken. Ondanks dat de 100 Watt voorgangers iets beter in elkaar zitten zou ik die 135 Watter lekker houden en eventjes wat aan laten doen, moet jij eens opletten.

Ultralineaire taps van OT hoef je niet aan te sluiten. Er moet dan wel een choke-je bij maar die heb je wel voor 20 - 30 Euro. Grote weerstand lekker laten zitten, zit je met de spanning ook weer flink onder de 500 Volt, meestal kom je op 460 uit, da's mooi (Super Reverb is 465). Beetje lagere spanning in de voortrap (b.v. Vibrolux Reverb spanningen aanhouden) en een lekkere lome fasedraaier, moet jij eens kijken wat zo'n Twin wil brullen. Er is iemand op gitaarnet die zijn 135UL Twin echt heeft teruggebouwd (inclusief choke) naar AB763 circuit (dus incl. kloppende spanningen) en ik geloof dat het resultaat helemaal niet onaardig is.

De ultieme tip voor UL135W Twin owners, disable de NFB (negative feedback loop). Als ik het me goed herinner gaat het groene (?) draadje uit je output trafo eerst naar het component board. Vanaf vanaf punt gaat er een draadje terug naar de speakeruitgang én gaat er een 820 Ohm (VLNR: grijs rood bruin zilver) naar een 100 (VLNR: bruin zwart bruin) Ohm weerstand die naar aarde gaat. Parallel met de 820 Ohm weerstand zit een wat kleinere .01 coupling cab. Haal de 820 Ohm weerstand en .01 capje weg of... verbreek in ieder geval de verbinding met het signaal van output trafo (die moet natuurlijk WEL naar speaker uitgang). Daar wordt een UL twin al een stuk losser van. Het UL effect merk je eigenlijk alleen pas op flink hoge(re) volumes.

Als je niet zo'n doe-het-zelvert bent, maak dan een afspraakje met Al ofzo, kun je 'm gelijk even goed na laten kijken, eventueel even services en hier een daar opwarmen.

@Steven: chocolate drops zitten bij mijn weten alleen maar (sporadisch) in blackfaces en de allereerste silverfaces, in laat 80's werd vrijwel alleen maar blauwe Paktron gebruikt en in de allerlaatste (jawel) Spraque Orange Drops.

SteavisSmokin
17 oktober 2003, 00:36
pleun, ik bedoelde ook niet zijn UL twin (die heeft waarschijnlijk die Mallory blue drops) maar stel dat rutger de 135W in zou ruilen voor een 100w -> mochten daar dan chocolate drops inzitten dan zou ik die zeker vervangen. Ik denk vaak al 2 zinnen verder dan dat ik typ, vandaar dat mijn berichten vaak niet helemaal duidelijk zijn. :-D

Vraag is natuurlijk of het zin heeft zo'n UL helemaal terug te bouwen naar iets wat wil klinken of gelijk in te ruilen voor 100watt model en de standaard upgrade trucks te doen (buizen, speakers en evt caps in geval van chocolate drops).

SteavisSmokin
17 oktober 2003, 00:37
Ik bedoel: zin heeft het zeker de vraag is alleen of het de moeite waard is als je hem net zo goed in kan ruilen voor een 100 watt model.

SteavisSmokin
17 oktober 2003, 00:41
Rutger, als je er 2 eindbuizen uittrekt krijg je zo'n twin redelijk makkelijk overstuur. mrJay doet dit vaak en heeft er goede ervaringen mee.
Ik heb gisteren zelf mijn '71 100W Twin gebruikt in de oefen ruimte, voor het eerst sinds ik hem heb echt eens in band verband gebruikt. Ik had mijn strat -> everman fuzz drive G2 -> menatone red snapper -> Twin. En klinken die zooi!!!!! Die fuzz klonk ook ERG goed (kreeg de complimenten van bassist over de toon.....kan je nagaan!!). Ik heb deze Twin bij AL gekocht (thanks al dit dingen bevalt echt SUPER goed...zou best eens mijn nr 1 amp kunnen worden). Als ik jou was zal ik eens met AL contact opnemen en kijken wat voor mogelijkheden er zijn.

Negative K3 fan
17 oktober 2003, 02:11
ik had vandaag trouwens nog interessant leesvoer over het uittrekken van buizen van een medewerker van groove tubes, ff zoeken.

Voor mensen die te lui zijn om te lezen, 2 buizen trekken levert dus geen goed alternatief.



Then there are those folks that have the great idea of pulling two tubes out of their 100 watt amp to turn it into a 50 watt amp. To put it bluntly and open
myself up to a log of flack - this is a stupid idea. A great amp is made up of many components. Power transformers, output transformers, capacitors, and
other parts, make up the design. If one takes a Marshall 100 watt Super Lead, and pulls two of the tubes, and properly sets the impedance selector,
turning the amp into a 50 watt amp, what actually happens? Well, we have a 100 watt power supply, that is now even less taxed than before. The “50
watt” Marshall will now have less dynamics, less feel, less touch sensitivity. It will be a nice, clean, hi-fi, 50 watt amp. It’s 100 watt power supply will never
reach saturation. It’s output transformer will never be pushed. It will actually be cleaner than it was as a 100 watt amp. The only distortion you will get is
when the output tubes are at their limit, and this will be an unbalanced sound, although some might think this is just to their own tastes.

Mr.Jay
17 oktober 2003, 10:14
[quote="Negative K3 fan"]ik had vandaag trouwens nog interessant leesvoer over het uittrekken van buizen van een medewerker van groove tubes, ff zoeken.


ach ja.......artikel komt van Groove TUbes > do I need t'say more >

JaY

Rutger
17 oktober 2003, 11:20
onwijs bedankt voor de reacties!

t is een goed idee met mijn Twin bij Al langs te gaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn (ik ben idd geen doe-het-zelvert), en of het beter is de 100W versie aan te schaffen en om te bouwen. op zich lijkt me dat laatste wel een goede optie. ik zal contact met hem opnemen.

Negative K3 fan
17 oktober 2003, 15:23
[quote=Negative K3 fan]ik had vandaag trouwens nog interessant leesvoer over het uittrekken van buizen van een medewerker van groove tubes, ff zoeken.


ach ja.......artikel komt van Groove TUbes > do I need t'say more >

JaY

Nee, maar zijn verhaal maakt wel sens, erg veel zelfs.

Al
17 oktober 2003, 18:57
Nee, maar zijn verhaal maakt wel sens, erg veel zelfs.

Dus jij gelooft die overtrokken verhalen. Lekker meepapegaaien met wat Pittman en die andere buizencrimineel van Mesa Boogie rondbazuinen.

Jammer dat die ongenuanceerde BS door sommigen als referentiekader wordt gebruikt.

Daar doe je ze een groot plezier mee.

Al

Negative K3 fan
17 oktober 2003, 19:08
lol, ok als jij nu eens met tegenargumenten ofzo komt?

Al
18 oktober 2003, 23:48
lol, ok als jij nu eens met tegenargumenten ofzo komt?

Dat kan ik wel en dat zal ik ook wel doen maar dan heb ik nog wel zoiets van waarom je dat verhaal zo sterk onderschrijft.

We hebben er wat aan als mensen hun eigen ervaringen delen maar niet als ze stellingen van anderen verdedigen zonder dat ze daar zelf al te veel van begrijpen of dat verhaal onderbouwen. Snap You?

Een verhaal geloofwaardig vinden is prima maar stel het in ieder geval ter discussie. Dat is zuiverder dan het onderschrijven met "Nee, maar zijn verhaal maakt wel sens, erg veel zelfs." en daar stopt het dan...

Al

Negative K3 fan
19 oktober 2003, 01:19
ok, bij dedze stel ik het ter discussie, die man van groove tubes begint zijn verhaal met het feit dat hij het niet via hear say en blabla heeft maar er zelf is achter gekomen omdat hij voor zn werk dagelijks 10tallen buizen test etc. Dus als hij dergelijke dingen zegt dan heb ik wel een erge neiging hem te geloven.

Heb je trouwens die PDF's van hem wel eens gelezen?

Al
20 oktober 2003, 00:03
lol, ok als jij nu eens met tegenargumenten ofzo komt?

Ok, komt ie dan

> ...pulling two tubes out of their 100 watt ....
- this is a stupid idea.

Idioot idee dus....

Er is op dit Forum al meer overgeschreven. Het ging dan met name over Fender Twin Reverbs. Mijn ervaring daarmee is dat twee eindbuizen trekken een prima optie is die in praktijk uitstekend kan werken. Wat je krijgt is een amp die qua compressie sterk op de buizen leunt en goed volgt.

Ok, hij pakt een Marshall als voorbeeld en gaat verder:

> Well, we have a 100 watt power supply, that is now even less
taxed than before. The “50 watt” Marshall will now have less dynamics,

Dat is maar hoe je het bekijkt. --> Vergeleken met een 100Watt heeft de amp met twee buizen minder dynamiek op hetzelfde hoge volume. Maar waarom trek je ook alweer twee buizen --> omdat je minder hard wilt! (voel je hem al?) Het is misschien dus juist NIET de bedoeling zo hard door te trekken zodat je modder krijgt en juist op een LAGER(!) volume de compressie/dynamiek te bereiken die je met een 100watter anders nog om de oren slaat.

> Less dynamics, less feel, less touch sensitivity.

Ok, veel oversturing/compressie dus.

Gaat hij verder:

> It will be a nice, clean, hi-fi, 50 watt amp.

Ja hallo!!!!!!!!!
Wat is het nu? Plotseling hebben we een cleane hifi amp, net nog een overcomprimerend gedrocht......

Bij een Marshall ontstaat bovendien al een hoop "dirt" doordat het signaal
hard de PI raakt. Daarom is een post PI master volume een goed optie voor die amp. De opmerking "nice, clean, hifi" is volkomen onzinnig.

> It’s 100 watt power supply will never reach saturation. It’s output
transformer will never be pushed. It will actually be cleaner than
it was as a 100 watt amp. The only distortion you will get is when
the output tubes are at their limit, and this will be an unbalanced
sound, although some might think this is just to their own tastes.

Het is maar wat je wilt.

--> Outputtrafo verzadiging.
Mesa Boogie heeft dit een tijd in het vaandel gehad en met relatief kleine OT's gewerkt (nu nog?). Het geeft een middy modderige sound. Denk maar aan de modderige sound die Santana regelmatig laat horen. Ik heb weinig met het opgevende OT's. Bij
Fenderversterkers wordt dit vaak als een nadeel gezien en bestaat er een
voorkeur voor een overbemeten OT.

Ik denk dat hij verder wil zeggen dat een voeding onder belasting inzakt (sag).

--> Doordat de spanning zakt kleurt de sound donkerder en geeft het meer compressie. Vanuit mijn blikveld "sagt" een voeding met SS-rect bij vol vermogen normaal zo'n 10%.

Er zijn Marshall 100watters met meer dan 550V op de platen. Ik heb zelf
een oude 100W met 460V. Ik heb ooit een artikel op het net gelezen over een oude Marshall met 410V. Ken Fisher zegt ook dat Marshallvoedingen zo'n 20% kunnen variëren.

Ok. Dus:

Een Marshall met meer dan 550 op de platen zakt naar ongeveer 500.
Een Marshall met 450 op de platen zakt naar ongeveer 400.

(Verschillen kunnen iets afwijken maar wat wel duidelijk wordt is dat de eindbuizen in het ene geval staan te oversturen bij 500V en in het andere bij 400V.)

Nu wordt er beweerd:

"> The only distortion you will get is when the output tubes are at
their limit, and this will be an unbalanced sound"

Met de "limit" zal hij wel een hoog voltage bedoelen. Ik zou het even niet
anders op kunnen vatten. Dat hoge voltage is door de grote verschillen in
Marshall amps dus betrekkelijk want er bestaan genoeg voorbeelden waar 100W versterkers met 2 getrokken buis op een lager Volage oversturen dan met volle bak.

De gevolgtrekking dat dit dan een ongebalanceerde sound zou opleveren is B-shit.

Overigens is de hype om alleen maar amps met buizenrectifiers als goed te beschouwen gelukkig over. (volkomen terecht!). Zo zal het minder inzakken van een voeding voor veel gitaristen geen enkel probleem zijn. Het is dus ook maar net wat je wilt ZONDER dat het andere slecht is.

Dat je bij Groove Tubes werkt wil niet zeggen dat je verstand van gitaar amps hebt. Sterker nog, ik heb geen hoge pet op van mr. Pittman himself. Volgens mij kan je met een grote bek en weinig verstand van zaken een eind komen. Jezelf hypen en verkooppraatjes met halve waarheden de wereld in brengen helpt om succesvol een goed lopend commercieel bedrijf te kunnen runnen.

Een "voorbeeld" van de kwaliteit wat betreft de knowhow van GT is het op de markt brengen van laag testende 6L6 buizen als zijnde 6V6. Behalve dat ze een mismatch veroorzaken (is wellicht NIET wat je wilt) trekken twee van die buizen bijna 1A meer stroom. Fender Deluxe Reverbs kunnen dat goed hebben maar Princetons niet. Die delen de PT met de Champ. Dat heeft een aantal Princeton eigenaren op een uitgefikte PT getrakteerd.

Bedankt mr. Pittman.

Ik zal niet ingaan op sommige dubieuze zaken uit zijn boek. Dat is dacht ik ook al een keer aan de orde geweest.

(Kort door de bocht is het natuurlijk WEL commercieel een succes afgekeurde 6L6 buizen als 6V6 te verkopen.)

Een ander voorbeeld van hypen, commercie en met halve en hele misinformatie smijten is de BS van die andere buizencrimi mr. R. Smith van Mesa Boogie.

Ik ben daar een paar jaar geleden al een keer op in gegaan. Het bericht is te vinden als je in Google zoekt met "randall Al buizen"

Wassie weer,

Al

Negative K3 fan
20 oktober 2003, 00:07
hey thx, ur the man :D

V!N
20 oktober 2003, 01:21
lol, ok als jij nu eens met tegenargumenten ofzo komt?

Ok, komt ie dan

> ...pulling two tubes out of their 100 watt ....
- this is a stupid idea.

Idioot idee dus....

Er is op dit Forum al meer overgeschreven. Het ging dan met name over Fender Twin Reverbs. Mijn ervaring daarmee is dat twee eindbuizen trekken een prima optie is die in praktijk uitstekend kan werken. Wat je krijgt is een amp die qua compressie sterk op de buizen leunt en goed volgt.

Ok, hij pakt een Marshall als voorbeeld en gaat verder:

> Well, we have a 100 watt power supply, that is now even less
taxed than before. The “50 watt” Marshall will now have less dynamics,

Dat is maar hoe je het bekijkt. --> Vergeleken met een 100Watt heeft de amp met twee buizen minder dynamiek op hetzelfde hoge volume. Maar waarom trek je ook alweer twee buizen --> omdat je minder hard wilt! (voel je hem al?) Het is misschien dus juist NIET de bedoeling zo hard door te trekken zodat je modder krijgt en juist op een LAGER(!) volume de compressie/dynamiek te bereiken die je met een 100watter anders nog om de oren slaat.

> Less dynamics, less feel, less touch sensitivity.

Ok, veel oversturing/compressie dus.

Gaat hij verder:

> It will be a nice, clean, hi-fi, 50 watt amp.

Ja hallo!!!!!!!!!
Wat is het nu? Plotseling hebben we een cleane hifi amp, net nog een overcomprimerend gedrocht......

Bij een Marshall ontstaat bovendien al een hoop "dirt" doordat het signaal
hard de PI raakt. Daarom is een post PI master volume een goed optie voor die amp. De opmerking "nice, clean, hifi" is volkomen onzinnig.

> It’s 100 watt power supply will never reach saturation. It’s output
transformer will never be pushed. It will actually be cleaner than
it was as a 100 watt amp. The only distortion you will get is when
the output tubes are at their limit, and this will be an unbalanced
sound, although some might think this is just to their own tastes.

Het is maar wat je wilt.

--> Outputtrafo verzadiging.
Mesa Boogie heeft dit een tijd in het vaandel gehad en met relatief kleine OT's gewerkt (nu nog?). Het geeft een middy modderige sound. Denk maar aan de modderige sound die Santana regelmatig laat horen. Ik heb weinig met het opgevende OT's. Bij
Fenderversterkers wordt dit vaak als een nadeel gezien en bestaat er een
voorkeur voor een overbemeten OT.

Ik denk dat hij verder wil zeggen dat een voeding onder belasting inzakt (sag).

--> Doordat de spanning zakt kleurt de sound donkerder en geeft het meer compressie. Vanuit mijn blikveld "sagt" een voeding met SS-rect bij vol vermogen normaal zo'n 10%.

Er zijn Marshall 100watters met meer dan 550V op de platen. Ik heb zelf
een oude 100W met 460V. Ik heb ooit een artikel op het net gelezen over een oude Marshall met 410V. Ken Fisher zegt ook dat Marshallvoedingen zo'n 20% kunnen variëren.

Ok. Dus:

Een Marshall met meer dan 550 op de platen zakt naar ongeveer 500.
Een Marshall met 450 op de platen zakt naar ongeveer 400.

(Verschillen kunnen iets afwijken maar wat wel duidelijk wordt is dat de eindbuizen in het ene geval staan te oversturen bij 500V en in het andere bij 400V.)

Nu wordt er beweerd:

"> The only distortion you will get is when the output tubes are at
their limit, and this will be an unbalanced sound"

Met de "limit" zal hij wel een hoog voltage bedoelen. Ik zou het even niet
anders op kunnen vatten. Dat hoge voltage is door de grote verschillen in
Marshall amps dus betrekkelijk want er bestaan genoeg voorbeelden waar 100W versterkers met 2 getrokken buis op een lager Volage oversturen dan met volle bak.

De gevolgtrekking dat dit dan een ongebalanceerde sound zou opleveren is B-shit.

Overigens is de hype om alleen maar amps met buizenrectifiers als goed te beschouwen gelukkig over. (volkomen terecht!). Zo zal het minder inzakken van een voeding voor veel gitaristen geen enkel probleem zijn. Het is dus ook maar net wat je wilt ZONDER dat het andere slecht is.

Dat je bij Groove Tubes werkt wil niet zeggen dat je verstand van gitaar amps hebt. Sterker nog, ik heb geen hoge pet op van mr. Pittman himself. Volgens mij kan je met een grote bek en weinig verstand van zaken een eind komen. Jezelf hypen en verkooppraatjes met halve waarheden de wereld in brengen helpt om succesvol een goed lopend commercieel bedrijf te kunnen runnen.

Een "voorbeeld" van de kwaliteit wat betreft de knowhow van GT is het op de markt brengen van laag testende 6L6 buizen als zijnde 6V6. Behalve dat ze een mismatch veroorzaken (is wellicht NIET wat je wilt) trekken twee van die buizen bijna 1A meer stroom. Fender Deluxe Reverbs kunnen dat goed hebben maar Princetons niet. Die delen de PT met de Champ. Dat heeft een aantal Princeton eigenaren op een uitgefikte PT getrakteerd.

Bedankt mr. Pittman.

Ik zal niet ingaan op sommige dubieuze zaken uit zijn boek. Dat is dacht ik ook al een keer aan de orde geweest.

(Kort door de bocht is het natuurlijk WEL commercieel een succes afgekeurde 6L6 buizen als 6V6 te verkopen.)

Een ander voorbeeld van hypen, commercie en met halve en hele misinformatie smijten is de BS van die andere buizencrimi mr. R. Smith van Mesa Boogie.

Ik ben daar een paar jaar geleden al een keer op in gegaan. Het bericht is te vinden als je in Google zoekt met "randall Al buizen"

Wassie weer,

Al

IN YOUR FACE !!

PeeVee
20 oktober 2003, 17:59
Vraag is natuurlijk of het zin heeft zo'n UL helemaal terug te bouwen naar iets wat wil klinken
Aan hoeveel UL Twins heb jij gewerkt als ik vragen mag?

Ik dus aan drie. Da's misschien niet erg imponerend, maar toch kan ik je verzekeren dat na een goede service beurt, beetje fatsoenlijke speaker(s) en hier en daar wat simpele tweaks, van de 135UL een uitstekend klinkende versterker te maken is. Ik zou bijna zeggen dat ik zo'n versterker zo naast een stock 100W Twin zou durven zetten, ben benieuwd wat een geblinkdoekt panel er van zou zeggen. Niet omdat ik zo geweldig ben, maar gewoon omdat er zeker wel wat van te maken is. Eén van de "klanten" zweert bij zijn 135 UL Twin (heeft meerdere "gewone" Twins gehad incl. RI bf), is ouwe afgeragde bak waar nu aan gerefereerd wordt met "good ol' Pleuner" 8-)

De parts (chassis ophanging, chassis zelf, pots, buisvoeten) zijn van nog wat mindere kwaliteit, maar als je niet serieus "on the road" bent, is dat niet zo'n groot probleem. Als je moest kiezen zou ik vrijwel altijd voor een 100W model kiezen (niet altijd!), maar zo'n 135W UL Twin is in principe niets mis mee, je zult er versteld van staan hoe goed die dingen kunnen klinken... Hebben bovendien griezelig veel onderkant... erg imposant!

SteavisSmokin
21 oktober 2003, 19:24
pleun, heb zelf 2 keer een UL in (onder? :)) mijn handen gehad, maar lees ook even mijn bericht onder het bericht waar je nu commentaar op geeft. Daarin zeg ik: zin heeft het zeker de vraag is alleen of het de moeite waard is als je hem net zo goed in kan ruilen voor een 100 watt model.
Om het nog verder uit te leggen: als ik een UL zou hebben maar ik zoek de sound van een 100 watt zou ik eerder de UL verkopen en een 100 watt bak zoeken ipv de UL proberen zo te laten klinken als wat je zoekt.

sash
21 oktober 2003, 22:13
ik hou van de oude '70 rocksound als van Hendrix en Kravitz. dus dan ga je richting Marshall en Vox. daarnaast de cleane bluessound als van SRV met het lichte randje,

Is het dan niet ook verstandiger om aan een andere gitaar te denken?

Al
22 oktober 2003, 02:23
Ik zou bijna zeggen dat ik zo'n versterker zo naast een stock 100W Twin zou durven zetten, ben benieuwd wat een geblinkdoekt panel er van zou zeggen.

Ha Pleun,

hoe deed je dat precies de hoge spanning op de eindbuizen. Ik kan me herinneren dat je het over een choke plaatsen had.

-Wat doe je precies en ik neem aan dat je met de choke het AB763 schema aanhoudt?

-Welke waardes filament/voltage switch hou je aan?

-Op welke spanning kom je uit vergeleken met de stock spanning?

joooo

Al

PeeVee
22 oktober 2003, 11:17
pleun, heb zelf 2 keer een UL in (onder? :)) mijn handen gehad, maar lees ook even mijn bericht onder het bericht waar je nu commentaar op geeft.

Yo Steve, het was niet onvriendelijk of als aanval bedoeld. De UL Twins die ik tot nu toe onder handen heb gehad klonken na wat tuning eigenlijk helemaal niet verkeerd. Voor iemand die juist een breed vol (en hard) basis geluid zoekt eigenlijk wel te gek en misschien zelfs wel te verkiezen boven een 100W (bf: 80W) Twin. Kennis van me heeft zoals gezegd meerdere Twins gehad, zweert nu bij zijn afgetrapte 1980 Twin. Hij speelt gevarieerd, beetje "Classic Top 100" (pop / rock) zullen we maar zeggen, moet gewoon goede basis sound, gebruikt een paar standaard pedaaltjes en dat werkt heel erg goed. De "normale" Twin die hij had (blackface RI en geblackface-te), die trokken het op het podium niet, begonnen een beetje op te breken (wat ik te gek vindt!) maar hij kan daar niets mee.

Jij en ik spelen blues en roots en gaan liever een beetje aan de amp hangen, maar da's natuurlijk niet voor iedereen (zeker mensen die wat meer "allround" spelen) geschikt. Een 135W UL Twin is dan eigenlijk wel prima. Scheelt je in aanschaf een goeie 200 - 300 Euro en is voor minder dan dat bedrag ook terug te brengen naar AB763. Amp verkopen en daar een 100W Twin voor terug te kopen lijk mij daarom niet zo verstandig

PeeVee
22 oktober 2003, 12:32
hoe deed je dat precies de hoge spanning op de eindbuizen. Ik kan me herinneren dat je het over een choke plaatsen had

Al, een 135W UL Twin heeft geen choke. De windingen van de UL taps fungeren min of meer als choke. Die UL taps sluit je dus gewoon niet meer aan en legt de roosters (via de 470 schermroosterweerstand) gewoon weer aan de middentap van OT. Na de Standby switch installeer je een choke, liefst eentje met nog iets meer inductie zodat er nog wat meer spanning over valt. Na de choke ga je naar de middentap. Je bent dan je ultralineairiteit kwijt en je komt iets lager uit met de spanning.

Je kunt de spanning nog iets naar beneden halen door een weerstand van pak 'm beet 50 - 100 Ohm in serie te plaatsen met choke en pas daarna af te tappen. Er zal zo'n 300 mA doorheen moeten er valt 15 - 30 Volt over. Vermogen van die weerstand moet dan minstens 10W (0,3 x 30)zijn, ik kies vaak dubbele daarvan en zorg dat de warmte goed weg kan. Dit is overigens ook tamelijk ultiem truukje als je wat meer "sag" wilt uit een amp met diode gelijkrichter. Is feitenlijk PeeVee's gepatenteerde Tube Sag Emulation System [tm], niet doorvertellen hoor. Veel mensen denken dat je daar heftige 100W weerstanden voor nodig hebt, is natuurlijk niet zo, vermogen dat de weerstand opneemt is de stroom die er (totaal) loopt, vermenigvuldigd met de spanning die over de weerstand valt (en dus niet de hoogspanning).

Ik haal b.v. hetzelfde truukje uit in mijn '61 Pro, daar heb ik een 20W draadweerstand in zo'n vierkant ceramisch huisje middels een klemmetje en wat koelpasta tegen chassis "geplakt". Die Pro is van zichzelf erg hoog in spanning (465V), zit nu iets boven de 440, vind ik mooier.


Wat doe je precies en ik neem aan dat je met de choke het AB763 schema aanhoudt?
Niet helemaal, want trafo geeft gewoon hogere spanning. Choke geeft iets meer spanningsval dan UL taps, maar blijft aan de hoge kant. De 2K7 10W weerstand na de standby switch laat ik ook gewoon zitten, dan kloppen de preamp spanning heel aardig met AB763. Truukje om B+ neer beneden te krijgen staat hierboven.


Welke waardes filament/voltage switch
Weet ik effe niet meer, ik kies vaak voor de 240V stand vermits de filament spanning niet onder 5,7V komt. Als je echt te laag uitkomt, kun je ook nog overwegen filament spanning gelijk te richten!


Op welke spanning kom je uit vergeleken met de stock spanning?
Ik meen 10V hoger dan AB763, 20V lager dan 135W UL stock. Is al een tijdje geleden. Er is iemand (naam is me effe ontschoten) die bezig is met soortgelijk projectje en resultaten zijn tot nu toe erg goed.

Mr.Jay
22 oktober 2003, 14:15
misschien zelfs wel te verkiezen boven een 100W (bf: 80W) Twin.

Even 'n kanttekening:
er zijn geen 100W Twins > allemaal rond de 80W maximaal clean.
Fabeltje van Fender.

JaY

Rutger
22 oktober 2003, 15:26
okay, er zijn dus twee opties:

- 100W kopen en nieuwe speakers plaatsen
- Eigen Twin laten ombouwen

Blijkbaar kun je, als je Twin in goed handen is, met beide vergelijkbare resultaten behalen. Waarover de meningen wat verdeeld zijn, maar goed, beide partijen zijn overtuigend in hun eigen mening.

Dan heb ik een paar vraagjes:

- Met welke optie kun je met de grootste zekerheid de amp krijgen waar ik naar opzoek ben?

- En wat kosten beide opties ongeveer? Dan ga ik ervanuit dat je voor de 100W slechts beide speakers moet vervangen en een servicebeurt nodig hebt. En laten we er vanuit gaan dat er niet meer aan de 135W hoeft te worden gesleuteld dan wat Pleun voorstelt.

Als jullie daar nu uitsluitsel over kunnen geven scheelt me dat nl een bezoekje aan Al en een week mn versterker kwijt zijn om te bekijken wat de mogelijkheden zijn, en kunnen we gelijk aan de slag. :)

SteavisSmokin
22 oktober 2003, 15:29
Yo Steve, het was niet onvriendelijk of als aanval bedoeld.

Weet ik, pleun. Wat ik zei was ook niet onvriendelijk bedoeld. ;)



De "normale" Twin die hij had (blackface RI en geblackface-te), die trokken het op het podium niet, begonnen een beetje op te breken (wat ik te gek vindt!) maar hij kan daar niets mee.

Volgens mij is rutger juist op zoek naar een amp die eerder opbreekt
[/quote]

Rutger
22 oktober 2003, 15:47
nog een ander ideetje: is het mogelijk om bv het vibrato kanaal eerder te laten oversturen terwijl je het normal kanaal in zn waarde laat?

Al
22 oktober 2003, 18:39
Ha Pleun,

Ik zit even te naar die 135W-upgrade te kijken


De windingen van de UL taps fungeren min of meer als choke.


Zou je dat misschien iets willen toelichten?

[quote="PeeVee"]Die UL taps sluit je dus gewoon niet meer aan en legt de roosters (via de 470 schermroosterweerstand) gewoon weer aan de middentap van OT. [quote]

In de regel (zo ook bij de 100W Twin) zitten de schermen niet aan de middentak van de OT maar verderop na de Choke. De spanning is daar wat lager.

[quote="PeeVee"]Na de Standby switch installeer je een choke, liefst eentje met nog iets meer inductie zodat er nog wat meer spanning over valt. Na de choke ga je naar de middentap. [quote]

Normaal hangt de OT rechtstreeks aan de rectifier (al dan niet SS) met daaraan de eerste Filtercaps. Geen choke daar dus. Je plaatst nu dus een
Choke voor de OT. Dat zal een en ander qua sound beïnvloeden. Een choke levert meestal een spanningsval van 5V op. Hoe gaat dat als de amp vermogen gaat trekken? Wat zou de overweging zijn de choke normaal NIET op die plek te zetten?

[quote="PeeVee"] Je kunt de spanning nog iets naar beneden halen door een weerstand van pak 'm beet 50 - 100 Ohm in serie te plaatsen met choke en pas daarna af te tappen. Er zal zo'n 300 mA doorheen moeten er valt 15 - 30 Volt over. Vermogen van die weerstand moet dan minstens 10W (0,3 x 30)zijn, ik kies vaak dubbele daarvan en zorg dat de warmte goed weg kan. [quote="PeeVee"]

Dat zal al meer ingrijpen op de sound. Het meest zuivere is die hoogspanningslijn schoon te houden.

[quote="PeeVee"] Dit is overigens ook tamelijk ultiem truukje als je wat meer "sag" wilt uit een amp met diode gelijkrichter. Is feitenlijk PeeVee's gepatenteerde Tube Sag Emulation System [tm], niet doorvertellen hoor. Veel mensen denken dat [quote]

Dat heeft tot veel discussie geleid. Over de sag van een weerstand zijn de meningen qua toon verdeeld. Er bestaat een voorkeur voor een buis. Die reageert anders en heeft een impedantie. Ik ben zelf nogal gecharmeerd van goede kwaliteit filtercaps op die plek en zou daar minder graag weerstanden achter willen koppelen.

[quote="PeeVee"]ik kies vaak voor de 240V stand vermits de filament spanning niet onder 5,7V komt. Als je echt te laag uitkomt, kun je ook nog overwegen filament spanning gelijk te richten![quote]

Ja, filament is ook een punt.

[quote="PeeVee"] [quote="Al"]Op welke spanning kom je uit vergeleken met de stock spanning?
Ik meen 10V hoger dan AB763, 20V lager dan 135W UL stock. Is al een tijdje geleden. Er is iemand (naam is me effe ontschoten) die bezig is met soortgelijk projectje en resultaten zijn tot nu toe erg goed.

AB763 zit volgens schema op 460V. UL 500V. In praktijk blijken klassieke Twins (bf+sf) wat lager dan die 460 te zitten. Ik heb te weinig bf gemeten (vrij zeldzame amp) om daar een statement over te geven maar over de hele linie zitten ze (sf+bf) zeg maar tegen de 440. (bf is wat hoger volgems schema.) Dat vind ik overigens een prima spanning, je voelt ze stugger worden als je omhoog gaat.

Een UL Twin aanpassen kan natuurlijk een leuk resultaat opleveren maar ik blijf een beetje mijn kanttekeningen houden als het gaat tussen om de keuze met een klassieke 100watter..... Moeilijk in te schatten of het kosten/moeiteplaatje het uiteindelijke resultaat waard is....

De OT is in ieder geval niks mis mee.

Al

PeeVee
22 oktober 2003, 23:54
De windingen van de UL taps fungeren min of meer als choke.

Zou je dat misschien iets willen toelichten?


Sure, the UL taps zijn gewoon taps die ong. 30% vanuit het midden van OT zitten. Dat is dus ook gewoon een spoel (net als choke). Je zet spanning op vanuit rectifier op middentap van OT, gaat via die 30% windingen (= spoel) naar de UL taps die via roosterweerstand naar schermroosters gaat. M.a.w. tussen hoogspanning van rectifier en rooster weerstand zit nu dus geen choke, maar wel een stuk spoel van OT (van midden naar UL tap)... Does this make sense?


In de regel (zo ook bij de 100W Twin) zitten de schermen niet aan de middentak van de OT maar verderop na de Choke.
Klopt, my mistake, de midden tap voor de Choke de schermen iets lager na de choke. Okay, je blijft dus toch wel met die hoge spanning, tenzij je na de rectifier een weerstand zet. Een weerstand heeft een bepaalde LF impedantie (wisselstroomweerstand), een rectifier buis ook, een spoel ook. Een weerstand is inderdaad geen buis. Een weerstand zal zich doorgaans voor LF netjes "Ohms" gedragen, een choke of een buis kunnen zich wat anders gedragen ik vraag me af of je het hoort.


Dat zal al meer ingrijpen op de sound. Het meest zuivere is die hoogspanningslijn schoon te houden.
Tja... wat is schoon? (en waarom?). Hoe meer weerstand er tussen zit, des te meer spanning er over zal vallen op het moment dat er stroom gaat lopen. Bij weerstand is dat vrij constant, ik vermoed dat een buis wat minder gelijkmatig sagt.


Over de sag van een weerstand zijn de meningen qua toon verdeeld.
Gaat geen "tone" doorheen, is gewoon voeding. Is flauw, ik snap wel wat je bedoelt hoor, je hebt ook daar wel gelijk in, de spanningsval heeft natuurlijk wel invloed op toon, van een weerstand zal de spanningsval (eens even denken)... jawel... rechtevenredig zijn met de stroom die loopt. Bij een buis zal die curve wellicht minder constant verlopen, waarschijnlijk pas als ie het echt moeilijk krijgt, zal interne weerstand toenemen?! Overigens is een versterker feitenlijk niet veel anders dan een (LF) gemoduleerde voeding.


Die reageert anders en heeft een impedantie
Feitenlijk heeft alles een impedantie = schijnbare gelijkstroom weerstand bij bepaalde frequentie. Een gewoon 100 Ohm weerstandje kan b.v. voor SHF frequenties (microgolven) heeeeel hoog Ohmig zijn. Er zijn weinig dingen die "zuiver Ohms" zijn en als die bestaan, zijn ze errug duur.


en zou daar minder graag weerstanden achter willen koppelen.
Je zou eens moeten weten hoe de curve van een buis eruit ziet m.b.t. spanningsval. Dat is ongetwijfeld na te maken (maar niet met een enkele weerstand, daar heb je wel gelijk in). De versterker kan in principe geen verschil "zien". M.a.w. de versterker weet niet hoe de veroorzaakt "vallende" spanning wordt veroorzaakt, die merkt gewoon dat 't zo is. Als je dat na zou kunnen maken, dan had je wel wat denk ik. Zal wel erg afhankelijk zijn van de stroom die er gevraagd wordt. Ken je die koper dingen (rectifiers) van Weber? Is wellicht een temperatuur gevoelige weerstand, die dus hogere Z krijgt als ie warmer wordt (lees: er meer stroom wordt getrokken?).

Kortom...


Een UL Twin aanpassen kan natuurlijk een leuk resultaat opleveren
Dat bedoelde ik maar te zeggen. Het zal niet identiek worden aan blackface, maar is wel heel dichtbij in de buurt te brengen. Ik denk dat het verschil 'm zit in nuances en betwijfel of iedereen in staat is dat soort dingen te horen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat een 135W UL Twin vrij gemakkelijk goed klinkend te maken is. Hoge spanning op eindbuizen vind ik ook niet geweldig, maar tot 470V best acceptabel (SR is stock 465). Er zijn veel mensen van de "nieuwe garde" die dat als "strak" en "fel" ervaren.

Rutger
23 oktober 2003, 02:34
even een heel ander idee:

in mijn zoektocht naar een leuke 100W Twin kwam ik een Fender Super Amp tegen op gitaarmarkt. hij wil hem evt ruilen voor een oude Fenderbak. Nou weet ik dat het geen goeie ouwe Super Reverb is en slechts een reissue, maar mijn vraag is: is ie (voor mijn doeleinden) een goede keuze en beter dan een aangepaste 100W/135W Twin Reverb? Of kan ik beter voor de Twin blijven gaan?

alvast bedankt!

overigens vind ik de technische uiteenzettingen hierboven erg leerzaam! :)

SteavisSmokin
23 oktober 2003, 14:36
Die super amps zijn niet zo super, zijn ook niet voor niets geen gewilde amps. Kan je beter je 135w modden of voor een 100w gaan.

Rutger
23 oktober 2003, 15:18
k had al zon vermoeden, ik kon al zo weinig over deze amp vinden...

bedankt voor de bevestiging!

kan iemand me nog een idee geven van de kostenplaatjes?

The Thumb
23 oktober 2003, 15:34
Rutger,

die super amp op gitaarmarkt is geen reissue van een super reverb hoor!

Rutger
23 oktober 2003, 15:45
nee klopt, daar was ik ook al achter. :)

Al
23 oktober 2003, 19:16
De windingen van de UL taps fungeren min of meer als choke.


Sure, the UL taps zijn gewoon taps die ong. 30% vanuit het midden van OT zitten. Dat is dus ook gewoon een spoel (net als choke). Je zet spanning op vanuit rectifier op middentap van OT, gaat via die 30% windingen (= spoel) naar de UL taps die via roosterweerstand naar schermroosters gaat. M.a.w. tussen hoogspanning van rectifier en rooster weerstand zit nu dus geen choke, maar wel een stuk spoel van OT (van midden naar UL tap)... Does this make sense?

Nee, niet echt nog.
Ok, een OT is natuurlijk wel een spoel (waren de UL tap niet op 43% geplaatst?) maar het fungeren of benoemen als choke, zoals je eerder aangaf, dat zie ik niet. (Een Choke oftewel smoorspoel wordt gebruikt vanwege de filterfunctie en remt het lopen van een grote stroom af.)



Dat zal al meer ingrijpen op de sound. Het meest zuivere is die hoogspanningslijn schoon te houden. Tja... wat is schoon? (en waarom?).

Omdat ik misschien wel niet wil dat er weerstanden tussen de filters zit en de OT à en dat vanwege de sound! Ik ken situaties waarbij ik uitstekende elco’s gebruik en die geven me een bepaalde sound. Dat ga ik niet vernaggelen met vermogensweerstanden ertussen.



Over de sag van een weerstand zijn de meningen qua toon verdeeld. Gaat geen "tone" doorheen, is gewoon voeding.

Precies, het is duidelijk dat je dat denkt maar dat ben ik helemaal niet met je eens. Ik vind dan ook dat je daar de plank misslaat en de relatie voeding/toon onderschat.


Is flauw, ik snap wel wat je bedoelt hoor, je hebt ook daar wel gelijk in, de spanningsval heeft natuurlijk wel invloed op toon,

Nee, ik bedoel op de eerste plaats dus wel alleen maar toon. De spanningsval is twee en heeft natuurlijk ook zijn invloed.



Die reageert anders en heeft een impedantie
Feitenlijk heeft alles een impedantie = schijnbare gelijkstroom weerstand bij bepaalde frequentie. Een gewoon 100 Ohm weerstandje kan b.v. voor SHF frequenties (microgolven) heeeeel hoog Ohmig zijn. Er zijn weinig dingen die "zuiver Ohms" zijn en als die bestaan, zijn ze errug duur.

Ok, op die manier heeft alles een impedantie maar je weet natuurlijk heel goed dat dat niet de manier is waarop in de regel het onderscheid gemaakt wordt. Wat betreft die rectifiers klopt het natuurlijk dat een buis zich anders gedraagt dan een weerstand. Dat verschil voelt een versterker in bepaalde situaties overigens wel degelijk. De filtercaps zijn vanwege diezelfde reden belangrijk voor de amp. (Nogmaals “zit niet in toonpad” gaat niet op, grijpt allemaal in op tone) De Weber copper boys ken ik niet.



Een UL Twin aanpassen kan natuurlijk een leuk resultaat opleveren Dat bedoelde ik maar te zeggen. Het zal niet identiek worden aan blackface, maar is wel heel dichtbij in de buurt te brengen. Ik denk dat het verschil 'm zit in nuances en betwijfel of iedereen in staat is dat soort dingen te horen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat een 135W UL Twin vrij gemakkelijk goed klinkend te maken is. Hoge spanning op eindbuizen vind ik ook niet geweldig, maar tot 470V best acceptabel (SR is stock 465). Er zijn veel mensen van de "nieuwe garde" die dat als "strak" en "fel" ervaren.

Heel dicht in de buurt brengen van een blackface zou ik mensen niet willen en kunnen garanderen. Het is natuurlijk ook hoe hoog je de lat legt maar ik vind de UL teveel weggeëvalueerd.
-De PT. Je blijft zitten met de hoogspanning. 430V-440V is een uitstekende spanning voor een Twin en eerlijk gezegd heb ik er geen gezien die veel hoger zat. 450 houd het wel op. Dat geldt ook voor de bf SR’s die ik heb gezien. Hoger voltage maakt de amp stijf. Je zou 50-60V kwijt moeten raken.
-De mindere kwaliteit van het cabinet.
-De mindere kwaliteit van de parts en de condensatoren. Die blauwe paktrons uit de tweede helft van de 70er jaren komen me muffer voor dan die uit vroeg 70.
-Slechte lamlendige buisvoeten à die bruine.
-En hoe zit het met de speakers. Ik kom nog wel eens oudere SF Twins tegen die heel aardige speaker hebben à die Oxford swiss cheese zijn niet verkeerd.

Al

PeeVee
8 januari 2004, 16:05
Hoi Al... it's good to be back... blij om je hier weer te zijn... ASDL nog steeds niet goed voor elkaar of inmiddels wel up 'n' running?


Ik zit even te naar die 135W-upgrade te kijken

Ja... dat was een tamelijk onzin verhaal, m.n. dat stuk over die UL taps. Zo zie je maar, een mens is nooit te oud om te leren. Het schijnt dat de "inductieve werking" van de choke, waar wij het al eerder over hadden, in de praktijk te verwaardelozen is. Choke zit er gewoon om het laatste beetje 100 Hz (dubbelfasige gelijkrichting!) brommetje te onderdrukken. Nu heeft een 135W Twin een PT zonder middentap en daarom gelijkrichtbrug middels een "gewone" gelijkrichtbrug met 4 diodes want volgens mij (I'm on thin ice here) heb je daar al minder brom van (tegenfase ofzo?!). Anyway, die choke is in een 135W Twin gewoon niet nodig... Die UL windingen nemen deze taak ook niet over.

M.b.t. onderschatting van PT heb je bij nader inzien ook helemaal gelijk... ik heb er eigenlijk nooit zo over gedacht maar een versterker is niet veel anders dan een "gemoduleerde power trafo". De "tone" komt niet alleen uit het "versterker gedeelte" want de stroom die daarvoor nodig is komt letterlijk uit het voedings circuit. Ik ben het dus bij nader inzien helemaal met je eens m.b.t. "vreemde dingen" in de spanningsrail, dat kan stroomleverantie bij bepaalde frequenties (hevig) beinvloeden en dat wil je natuurlijk niet.

Het punt dat ik eigenlijk wilde maken (denk ik) is dat een 135W UL Twin niet per definitie sukt en toch nog veel beter kan klinken dan pak 'm beet een gemiddelde HOP ROB DeLuxe o.i.d. Cab van '80 UL Twin van kennis van me is volgens mij van hout?! (weet niet zeker). Hij gebruikt een ouwe Celestion 16 Ohm speaker en nog iets dat lijkt op CTS; combi klinkt vreemdgenoeg imposant. Die jongen is voor een flinke tijd in het buitenland (project van zijn werk). Zijn Twin staat bij z'n ouders, wat me leuk lijkt is om normal channel gewoon normal te houden (evt. aan de verb leggen), vibrato circuit slopen en vrijgekomen buis + ruimte gebruiken b.v. voor een Tweed bassman / JTM achtig circuit. Dan MV pot alleen voor dat kanaal gebruiken... Interessant en tempting... maar eerst even eigen projectjes afmaken...

Thijssie
8 januari 2004, 18:07
Misschien een jcm800 (combo)?

Heb je weleens een tele over een JCM gehoord?

Al
11 januari 2004, 01:06
Hoi Al... it's good to be back... blij om je hier weer te zijn... ASDL nog steeds niet goed voor elkaar of inmiddels wel up 'n' running?

Peevvvv --> schrijf ik net in een ander draad dat het leuk is om je hier weer in stijl tegen te komen en lees ik nu dit.

Als je niet uitkijkt maak je nog vrienden op zo'n forum!!!!!!!!!!

Kan ook anders (haha)

ADSL doet het weer. Lag aan Planet.


M.b.t. onderschatting van PT heb je bij nader inzien ook helemaal gelijk... ik heb er eigenlijk nooit zo over gedacht maar een versterker is niet veel anders dan een "gemoduleerde power trafo". De "tone" komt niet alleen uit het "versterker gedeelte" want de stroom die daarvoor nodig is komt letterlijk uit het voedings circuit. Ik ben het dus bij nader inzien helemaal met je eens m.b.t. "vreemde dingen" in de spanningsrail, dat kan stroomleverantie bij bepaalde frequenties (hevig) beinvloeden en dat wil je natuurlijk niet.

Klopt, ik was destijds toevallig vrij uitvoerig daarmee bezig om dat te onderzoeken. Kost een hooooop geld om al die verschillende materialen in huis te halen. Als je dan evalueert zit natuurlijk veel bij wat het niet echt is. Ook heb ik regelmatig meegemaakt dat techneuten lacherig op die materie reageren. Ik heb letterlijk horen zeggen " wat niet in het signaalpad zit maakt niet uit". Het ging dan niet over de waardes van componenten maar over de uitvoering daarvan.

Al

Rutger
15 januari 2004, 13:53
hoi,

nu het forum het weer doet even een update van mijn zoektocht:

ik heb uiteindelijk mn Twin verkocht en voor een leuk prijsje een blackface Bandmaster + originele speakerkast aangeschaft. Erg fijne amp, klinkt op laag volume goed en kan ook hard, mijn pedalen klinken er stukken beter op dan op de Twin. Gewoon precies wat ik zocht. :)

Maar, ik denk dat ie wel beter kan dan ie nu doet. Hij heeft wat meer laag- dan hoogmid en weinig punch. Dat eerste is niet zo erg, dat kun je aardig goed bijregelen. Bovendien ben ik nu aan het geluid gewend en vind het eigenlijk wel mooi. Wat de punch betreft wordt dat wel beter op hogere volumes, maar vlg mij moet dat stukken beter kunnen.

k heb Al er al over gecontact eens langs te komen. dat ga ik ook doen zodra ik weer geld heb. :roll: intussen lijkt het me leuk erachter te komen waar het aan zou kunnen liggen en wat er verbeterd zou moeten worden om meer hoogmid en een betere punch te krijgen.

Iemand die dat weet? Wat voor info heb je van me nodig om dat te weten te komen?

PeeVee
15 januari 2004, 16:07
Fender amps hebben zowieso een flinke dip in het midden. Volgens mij zit er op een Bandmaster ook geen mid regeling. Een bekend truukje is om de 6K8 weerstand tikkie te verhogen van één van beide kanalen, b.v. naar 10 of 15K. Je zou ook kunnen overwegen een midregeling te (laten) monteren. Als je je vibrato niet gebruikt kun je die pots laten vervangen voor 25K pots. Normale midregeling is 10K, maar met 25K kun je echt vet veel rauw mid doorlaten; beetje tweed achtige sound. Als je vibrato wilt houden, dan kan er misschien een pot worden gemonteerd op de plek waar nu de (ongebruikte) aarde schakelaar zit.

In jouw blackface Bandmaster zitten waarschijnlijk ook Mallory blue molded caps, deze zijn erg gewild en klinken mooi warm en smooth. Het lijkt erop dat jij juist wat meer punch en knetter zoekt (Koch / Boogie?). Je zou kunnen overwegen om de caps (b.v. van één kanaal) te laten vervangen door Spraque OD's; die klinken wat feller (in sommige amps "pinnig") en strakker. Bewaar die Mallory caps wel want ze zijn een klein fortuintje waard (of verpats ze aan Al, Jay, Nico, Marc of ondergetekende) :-D

Er zijn zeer veel mods met jouw amp uit te halen, de vraag is echter wat je zoekt. Daarom inderdaad heel goed om er een tijdje op te spelen, kun je beetje wennen aan het geluid, dan bij je tech aangeven wat je anders wilt, weer een tijdje spelen en zo kom je stukje bij beetje bij het sonische nirvana... Pas wel op want is verslavende en dure hobby... Er zal een moment komen dat je Bandmaster helemaal optimaal klinkt, maar jij nog steeds hunkert naar meer en beter (en reverb!)... Staat er in de gang bij Al zo'n mooie blackface Super Reverb naar je te knipogen en voordat je het weet heb je weer een persoonlijk krediet afgesloten... Geloof me... we've all been there... Behalve Nico... die bouwt zijn spul gewoon zelf tegen 1/4 van de prijs... :wink:

P.S. Het schijnt dat er in de regio 3Bergen ook nog een goeie tech zit maar de naam wil me even niet binnenschieten :wink:

Mr.Jay
15 januari 2004, 18:20
[quote="Rutger"]hoi,
ik heb uiteindelijk mn Twin verkocht en voor een leuk prijsje een blackface Bandmaster + originele speakerkast aangeschaft. Erg fijne amp, klinkt op laag volume goed en kan ook hard,
Maar, ik denk dat ie wel beter kan dan ie nu doet. Hij heeft wat meer laag- dan hoogmid en weinig punch. Dat eerste is niet zo erg, dat kun je aardig goed bijregelen. Bovendien ben ik nu aan het geluid gewend en vind het eigenlijk wel mooi. Wat de punch betreft wordt dat wel beter op hogere volumes, maar vlg mij moet dat stukken beter kunnen.

Waarom wil je het zelf te weten komen als je toch al naar AL gaat ? :)
Die weet wel raad ermee.
Punch > nieuwe filtercaps misschien, als ze oud zijn, kun je wat punch kwijtraken.
Ook de OT is erg klein van die BMST, weinig duwkracht op hogere volumes. Er zou een grotere in kunnen.
Verder frisse buizen en goeie afgstelling.
VEEL BAS is eigenschap van die box .
En middendippie heeft PEEVEE al mooi uitgelegd.

Succes en veel plezier ermee !
JaY

Rutger
16 januari 2004, 00:02
he, bedankt! leuk om te horen.


Waarom wil je het zelf te weten komen als je toch al naar AL gaat ?

gewoon omdat ik het interessant vind. en om te weten wat er aan gesleuteld moet worden zodat ik een beetje een idee krijg van wat er aan moet gebeuren.

wat ik van de geschiedenis van de amp weet is dat er in het verleden het een en ander aan gemod is, maar dat de laatste eigenaar hem terug heeft laten bouwen naar het oorspronkelijke schema. ik heb er echter te weinig verstand van om te zeggen hoe goed dat gedaan is. ik zou dus best eens kunnen kijken wat voor caps er gebruikt zijn.

ik wil er eigenlijk niet teveel aan laten sleutelen, t is geen sleutelproject maar een amp die ik wil gebruiken. gewoon genoeg gesleutel om bovenstaande wensen in vervulling te laten gaan. :)

hij is idd erg (te) bassig, de basknop staat nu ergens tussen de 2 en de 3. ik hoef geen midknoppen ofzo, maar een ander weerstandje is geen slecht idee. het gaat me er om dat de bak iets helderder gaat klinken. niet zoals een Twin, maar ff een tikkie helderder.

ik hoef er geen scheurbak van te maken, dan had ik wel iets anders gekocht. meer punch wil ik graag omdat mijn aanslag en toon er dan meteen staan. en dat mis ik bij de Bandmaster. als andere caps daarbij helpen is dat mooi. uit Peevee's verhaal meen ik op te maken dat punch en scheur met elkaar samengaan, klopt dat? het gaat me nl alleen om de punch.

je speakers hebben daar natuurlijk ook een belangrijk aandeel in. deze zijn origineel, zou het kunnen dat ze gewoon op zijn en er daarom hoogmid en punch mist?

Mr.Jay
16 januari 2004, 00:23
>gewoon omdat ik het interessant vind. en om te weten wat er aan gesleuteld moet worden zodat ik een beetje een idee krijg van wat er aan moet gebeuren.

Als AL em openmaakt, ziet ie wel wat er moet/kan gebeuren.
Kun je zo ook moeilijk inschatten, allerlei zaken spelen een rol.

>hij is idd erg (te) bassig, de basknop staat nu ergens tussen de 2 en de 3.

Tja....closed CAB, is toch vrij normaal hoor. Trouwens op mijn SuperReverb open-combo staat de bas ook nooit hoger dan 3, plenty laag.

Wat wél een faktor is biuj die 60's CABS :
Maak em es open en kijk of het originele dempingsmateriaal er nog in zit.
Ik heb een '64-Bassman met zo'n CAB en die was leeg ( hoort vol met demping te zitten ), had zo;n kast al es eerder gehad en klonk toen prima in het laag. NU echter had ik zo'n portie laag dat er niet op te spelen viel. Nu heb ik er nieuwe demping in gemaakt en het laag is perfect in balans met de rest van de sound. Dus check dit even !


>k hoef geen midknoppen ofzo,
Waarom niet ? een MID-pot geeft je een scala méér aan instelmogelijkheden. Je kunt echt veel meer kanten op zoals PEEVEE al aangaf b.v. TWEEDMID d.m.v. een 25K potmeter.

>et gaat me er om dat de bak iets helderder gaat klinken. niet zoals een Twin, maar ff een tikkie helderder.

Een Twin is sowieso al helderder omdat ie OPEN-back is.

>punch wil ik graag omdat mijn aanslag en toon er dan meteen staan. en dat mis ik bij de Bandmaster.

VERGEET niet > het is "maar" een 40W Fender. Vandaar dat een 80W Twin méér punch heeft ( niet echt veel harder zal gaan, maar dus wel meer stuwkracht ).
Zoals eerder gezegd heeft de BMST slechts een klein maatje uitgangstrafo. Een SuperReverb ( die ook slechts 40W is ) heeft een veel grotere > daardoor zal deze ook wat meer duwen.

>als andere caps daarbij helpen is dat mooi.
het kán zijn ( hoeft niet ) dat je filtercaps aan vervanging toe zijn. De versterker is dan meestal wat minder knallend in het laag, wat minder direct. Veel gitaristen vinden dit juist lekkerder spelen/aanvoelen ( hè MATHE ! ).

>je speakers hebben daar natuurlijk ook een belangrijk aandeel in. deze zijn origineel, zou het kunnen dat ze gewoon op zijn en er daarom hoogmid en punch mist?[/quote]

Héél goed mogelijk. Als jij de originele OXFORDS er nog in hebt, zul je niet de beste/mooiste speakers hebben helaas. Ik heb ze in mijn 1e kast oko gehad en meteen verwijderd, vond ze véél te MUF.

Ik heb b.v. ( noem effe wat ) een tijd 150W-EMI TWIN speakers in mijn Twin gehad > nou als je die in zo'n kast zet weet ik zeker dat je duidelijkheid en treble hebt ! Ik vond ze overkill in mijn TWIN , maar zou best kunnen dat ze in een gesloten kast goed in balans zijn.
Ik heb in mijn 60's-BASSMAN kast nu G12H30's zitten by the way.

Ook zou je 2 C12N R.I. Jensens es kunnen proberen, die hebben ook veel hoog en mid. Misschien zou je ze ergens kunnen "lenen"

JaY

Al
16 januari 2004, 01:46
hoi,

nu het forum het weer doet even een update van mijn zoektocht:

ik heb uiteindelijk mn Twin verkocht en voor een leuk prijsje een blackface Bandmaster + originele speakerkast aangeschaft. Erg fijne amp, klinkt op laag volume goed en kan ook hard, mijn pedalen klinken er stukken beter op dan op de Twin. Gewoon precies wat ik zocht. :)



Prima dat het precies is wat je zoekt maar ik kan het niet nalaten het toch even voor die Twin op te nemen. Ik weet dat ze uitstekend met pedalen KUNNEN klinken en dat het moeilijk is een betere allround versterker te vinden. (ik heb het even niet over de 135Watter)

Al

Al
16 januari 2004, 01:53
Wat de punch betreft wordt dat wel beter op hogere volumes, maar vlg mij moet dat stukken beter kunnen......... meer hoogmid en een betere punch te krijgen.

Oude amps met oude elco's kunnen week klinken. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Frisse cathode bypass elco's kunnen een enorme winst geven.

Hoogmid is een gevoelig gebied. Daar zitten de meeste vieze frequenties. Ik denk haast dat je dat niet bedoeld.

Al

Al
16 januari 2004, 02:00
Iemand die dat weet? Wat voor info heb je van me nodig om dat te weten te komen?

Uiteraard is het mogelijk om een tonestack aan te passen zodat je meer hoog mid of laag mid hebt. De slope resistor, waarde van de caps en pots spelen allemaal een rol. Kijk hier eens:

http://tdsl.duncanamps.com/index.php

Hier is ergens een tone stack simulator te vinden --> de TSC 1.3

Al

Rutger
17 januari 2004, 00:25
bedankt voor de info jongens! ik ga mijn amp eens nader bekijken met jullie tips.

en Jay, ik vraag er echt gewoon naar omdat ik het interessant vind en nieuwsgierig ben. :)

Thijssie
17 januari 2004, 01:03
Ook zou je 2 C12N R.I. Jensens es kunnen proberen, die hebben ook veel hoog en mid. Misschien zou je ze ergens kunnen "lenen"

Ik heb er nog 2 liggen die van me over mag nemen....

Mr.Jay
17 januari 2004, 10:16
en Jay, ik vraag er echt gewoon naar omdat ik het interessant vind en nieuwsgierig ben. :)[/quote]

Prima
JaY