PDA

View Full Version : You were right, guys



Zmurph
16 oktober 2003, 11:10
Gisteren voor 't eerst een gitaar gekocht. Nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad. Best spannend dus ;-)
Ibanez Jump-start setje, met een Ibanez GSA60 en een Ibanez IBZ10G versterkertje.
Zaterdag krijg ik i.p.v. de GSA60 een GRX70.

Dat versterkertje klinkt natuurlijk zwaar Kilo Uniform Tango, en dat ligt natuurlijk niet alléén aan mijn onkundig gepiel.
Maar ik was daar al voor gewaarschuwd op dit forum.

Waarschijnlijk maak het niet al teveel uit, want ik wil toch graag over mijn PC 'spelen'. Het idee groeit om een Behringer V-Amp II aan te schaffen. Dan heb ik mijn oefenversterkertje toch niet meer nodig?

Ik heb een MSI moederbord, met een on-board Avance AC97 soundchip.
Er zit een joystick aansluiting op.

Hoe kan ik er achter komen of er inderdaad 'midi' op mijn PC aanwezig is?
Via configuratiescherm > systeem > apparaatbeheer lijkt het er wel op.

PC configuratie: XP Athlon 1900+, 512 Mb RAM, Logitech Z560 5.1 speakers.

Heb ik naast de gitaar <kabel> V-Amp II <kabel> PC nog meer nodig?
Wordt de kabel van de V-Amp naar de PC meegeleverd??

belfrink
16 oktober 2003, 12:28
Een goede Sounblaster is ook geen overbodige luxe. :D

DThornus
16 oktober 2003, 12:38
Als je met de kabel tussen V-amp en Pc een midi kabel bedoelt dan; nee die wordt niet meegeleverd.
mocht je midi niet willen kun je hem ook via een jack plug aansluiten (gebruik line-in op je geluidskaart)
maar je kunt je V-amp ook gewoon via je Ibanez versterkertje (zal het toch weer een stukkie beter klinken) of stereo installatie aansuiten.

maar wil je op den duur een beetje serieus wat dingen op gaan nemen dan is een goede geluidskaart absoluut geen overbodige luxe, onboard geluidskaarten trekken namenlijk wat van je CPU en geheugen capaciteit weg

Enne.. oefen ze !!!

urezna
16 oktober 2003, 14:53
bij mij op mn pc loopt mijn midi over dezelfde connector als waar ik mn joystick op aansluit... daar heb ik dan een verdeelkabel tussen zitten, waardoor ik zowel mn joystick kan gebruiken, als via midi mn keyboard kan aansturen of uitlezen.

die connector is een sub D connector, qua vorm hetzelfde als die van je seriele poort en je parallelle poort, alleen qua afmeting zit ie er tussen. zelf heb ik een Creative Soundblaster nog wat kaart. Live geloof ik.

maar ehm, wat wil je met midi gaan doen dan met alleen een gitaar?

jaywalker
16 oktober 2003, 18:14
Gisteren voor 't eerst een gitaar gekocht. Nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad. Best spannend dus ;-)
Ibanez Jump-start setje, met een Ibanez GSA60 en een Ibanez IBZ10G versterkertje.
Zaterdag krijg ik i.p.v. de GSA60 een GRX70.

Dat versterkertje klinkt natuurlijk zwaar Kilo Uniform Tango, en dat ligt natuurlijk niet alléén aan mijn onkundig gepiel.
Maar ik was daar al voor gewaarschuwd op dit forum.

Waarschijnlijk maak het niet al teveel uit, want ik wil toch graag over mijn PC 'spelen'. Het idee groeit om een Behringer V-Amp II aan te schaffen. Dan heb ik mijn oefenversterkertje toch niet meer nodig?

Ik heb een MSI moederbord, met een on-board Avance AC97 soundchip.
Er zit een joystick aansluiting op.

Hoe kan ik er achter komen of er inderdaad 'midi' op mijn PC aanwezig is?
Via configuratiescherm > systeem > apparaatbeheer lijkt het er wel op.

PC configuratie: XP Athlon 1900+, 512 Mb RAM, Logitech Z560 5.1 speakers.

Heb ik naast de gitaar <kabel> V-Amp II <kabel> PC nog meer nodig?
Wordt de kabel van de V-Amp naar de PC meegeleverd??

Gast jij hebt erg last van gas....

Mithrandir
16 oktober 2003, 18:31
Waarom heb je midi nodig voor de V-amp dan? Niet om hem te horen via je PC iig, dat moet via de line-in van je geluidskaart.

riesj
16 oktober 2003, 20:16
Mithrandir heeft helemaal gelijk.

Via je midi kabel kun je geen geluid naar je pc krijgen. Hiervoor gebruik je de line-out (kan stereo) van de V-amp2 naar de line-in van je geluidskaart (meestal rood).

Succes,

Zmurph
16 oktober 2003, 21:25
Gast jij hebt erg last van gas....
Heej JayWalker.... help me ff uit de droom: wat bedoel je nou precies met 'last van gas'?

Zmurph
16 oktober 2003, 21:27
bij mij op mn pc loopt mijn midi over dezelfde connector als waar ik mn joystick op aansluit... daar heb ik dan een verdeelkabel tussen zitten, waardoor ik zowel mn joystick kan gebruiken, als via midi mn keyboard kan aansturen of uitlezen.
maar ehm, wat wil je met midi gaan doen dan met alleen een gitaar?Ik gebruik geen joystick, dus die splitter heb ik niet nodig.
Verder doe ik nix met midi. En dat blijft ook zo, denk ik.

Zmurph
16 oktober 2003, 21:29
Waarom heb je midi nodig voor de V-amp dan? Niet om hem te horen via je PC iig, dat moet via de line-in van je geluidskaart.
Nee, verder heb ik nergens midi voor nodig, voor zover ik weet.
Ik wil de V-Amp 2 over mijn PC spelen, of over mijn stereo-set.
Verloopt de software-update van de V-Amp niet via de midi-kabel??

Zmurph
16 oktober 2003, 21:51
Mithrandir heeft helemaal gelijk.

Via je midi kabel kun je geen geluid naar je pc krijgen. Hiervoor gebruik je de line-out (kan stereo) van de V-amp2 naar de line-in van je geluidskaart (meestal rood).

O, da' wissik nie'. Thanks!

jaywalker
16 oktober 2003, 22:06
GAS is een heel ernstige ziekte...het valt vooral je harde pegels aan

Zmurph
16 oktober 2003, 22:10
GAS is een heel ernstige ziekte...het valt vooral je harde pegels aanJa, dat d8 ik al. Maarreh... waar staat GAS voor??
Is het een afkorting?

Robbert
16 oktober 2003, 22:14
Gear Aquisition Syndrome

oftewel, verzameldrift.

Zmurph
16 oktober 2003, 22:17
Gear Aquisition Syndrome

oftewel, verzameldrift.Mnja, mnja, mnja.... xsnappet, thx!

@iro
19 oktober 2003, 17:24
ipv die vamp2 hé, koop een cube30 of line 6 spider 112II ofzo ...

Zmurph
19 oktober 2003, 17:28
ipv die vamp2 hé, koop een cube30 of line 6 spider 112II ofzo ...Mag ik zo vrij zijn om eens te vragen naar wat argumenten?? Zo ja, bij dezen de vraag waarom ik een Cube30 of Line 6 Spider 112II zou moeten kopen, i.p.v. een V-Amp 2 ;-)

Anavrin
19 oktober 2003, 18:19
hoeveel kost die versterker die je nu hebt + zo'n Vamp? Verkoop je versterkertje/ ruil 'm in, tel daar het geluid van zo'n Vamp bij op, en koop van dat geld een fatsoenlijke versterker. Het geluid ve pc is altijd kut of je moet je pc aansluiten op je stereo installatie. Je speelt net gitaar, probeer het eerst ff met de conventionele spullen, ipv meteen allemaal met die digitale troep te gaan klooien. Oh ja, als je dit niks vindt, dan is het misschien een goed idee om het distortion kanaal op je versterker niet te gebruiken, je cleankanaal zo goed mogelijk in te stellen, en een apart distortion pedaal te kopen, dat scheelt vaak al de helft in geluidskwaliteit.

@iro
19 oktober 2003, 18:28
ipv die vamp2 hé, koop een cube30 of line 6 spider 112II ofzo ...Mag ik zo vrij zijn om eens te vragen naar wat argumenten?? Zo ja, bij dezen de vraag waarom ik een Cube30 of Line 6 Spider 112II zou moeten kopen, i.p.v. een V-Amp 2 ;-)

een cube 30 of een spider kosten ongeveer evenveel als die v amp en het lijkt me dat het toch wat handiger is om mee te spelen zeker als je net begint. PS: een normaal comp scherm geeft ruis (tft niet) en met een v amp op een computer das echt niet beter dan een cube 30 of spider

Zmurph
19 oktober 2003, 18:31
hoeveel kost die versterker die je nu hebt + zo'n Vamp? Verkoop je versterkertje/ ruil 'm in, tel daar het geluid van zo'n Vamp bij op, en koop van dat geld een fatsoenlijke versterker. Het geluid ve pc is altijd kut of je moet je pc aansluiten op je stereo installatie. Je speelt net gitaar, probeer het eerst ff met de conventionele spullen, ipv meteen allemaal met die digitale troep te gaan klooien. Oh ja, als je dit niks vindt, dan is het misschien een goed idee om het distortion kanaal op je versterker niet te gebruiken, je cleankanaal zo goed mogelijk in te stellen, en een apart distortion pedaal te kopen, dat scheelt vaak al de helft in geluidskwaliteit.
Ik kan niet bepaald zeggen dat ik 'net' gitaar speel.
Dat zou teveel eer zijn. Ik heb er nog geen fatsoenljk accoord uitgekregen. Ben eigenlijk op zoek naar en methode (niet zijnde een gitaar-leraar) om de eerste beginselen onder de knie te krijgen. Liefst een D.H.Z. methode. Voordeel daarvan is dat het te combineren valt met mijn uiterst onregelmatige werktijden.

Tuurlijk probeer ik het eerst met de mij ter beschikking staande spullen. Maar ik ben me alvast aan 't orienteren op een Multi-FX setje.

Van het distortion-kanaal blijf ik voorlopig even af. Eerst maar eens proberen een zuivere toon uit de gitaar te krijgen.
Waarom is het geluid van een PC 'altijd kut'?
Omdat de meeste PC's niet voorzien zijn van redelijk, tot goede speakers?
Of is de geluidskaart de oorzaak van het kut-geluid?

Ik heb Logitech Z-560 speakers. Zie http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/details&CRID=2&CONTENTID=5044&countryid=12&languageid=13 voor details.

In elk geval betreft het een 4.1 speakerset met 400 Watt RMS.
Ik kan je verzekeren dat er een kut-lekker geluid uitkomt!

Zmurph
19 oktober 2003, 18:35
ipv die vamp2 hé, koop een cube30 of line 6 spider 112II ofzo ...Mag ik zo vrij zijn om eens te vragen naar wat argumenten?? Zo ja, bij dezen de vraag waarom ik een Cube30 of Line 6 Spider 112II zou moeten kopen, i.p.v. een V-Amp 2 ;-)

een cube 30 of een spider kosten ongeveer evenveel als die v amp en het lijkt me dat het toch wat handiger is om mee te spelen zeker als je net begint. PS: een normaal comp scherm geeft ruis (tft niet) en met een v amp op een computer das echt niet beter dan een cube 30 of spider
Een V-Amp 2 kost 150 euri.
Een Roland Cube 30 staat voor 249 in de etalage.
Wat een Spider moet kosten weet ik niet....

Anavrin
19 oktober 2003, 18:38
ok, jouw pc is waarschijnlijk de uitzondering op de regel. Om gitaar te leren spelen zonder gitaarleraar, zul je je toch moeten richten op de diverse internetcursussen en oefenboeken. Mij lijkt het makkelijker om bij een vriend die gitaar speelt een paar daagjes wat aan te pielen (of heb je geen vrienden die gitaar spelen?), die kan het je nl ook zeggen als je iets fout doet, en beeld zegt ook/ vooral bij gitaarspelen meer dan duizend woorden. oh ja, een stemapparaatje lijkt mij zeker geen overbodige luxe.

Zmurph
19 oktober 2003, 18:46
ok, jouw pc is waarschijnlijk de uitzondering op de regel. Om gitaar te leren spelen zonder gitaarleraar, zul je je toch moeten richten op de diverse internetcursussen en oefenboeken. Mij lijkt het makkelijker om bij een vriend die gitaar speelt een paar daagjes wat aan te pielen (of heb je geen vrienden die gitaar spelen?), die kan het je nl ook zeggen als je iets fout doet, en beeld zegt ook/ vooral bij gitaarspelen meer dan duizend woorden. oh ja, een stemapparaatje lijkt mij zeker geen overbodige luxe.Nee, ik ken inderdaad geen
mensen die gitaarspelen.... Was dat maar zo.
Leest er iemand mee uit Nieuw-Vennep??

Beeld zegt zeker meer dan woorden.

En een stemapparaatje heb ik ook al. Alleen die doet niet wat ik er van verwacht had. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen!
In elk geval is mijn gitaar goed gestemd. Het stem-apparaatje produceert nl. wel een toon, en ik heb mijn gitaar gestemd met die toon als referentie.

Anavrin
19 oktober 2003, 18:52
weet je ook welke toon? dat lijkt me ook wel handig. Van de dikke naar de dunne snaren (van boven naar beneden) moet de gitaar op de volgende manier gestemd zijn: E A D G B E

Zmurph
19 oktober 2003, 19:03
weet je ook welke toon? dat lijkt me ook wel handig. Van de dikke naar de dunne snaren (van boven naar beneden) moet de gitaar op de volgende manier gestemd zijn: E A D G B E
Ja, dat klopt. Nee, geloof me, de gitaar is goed gestemd.
De dikste snaar geeft, als ik 'em aansla en de snaar op de 5e fret druk, het zelfde geluid als mijn Ibanez GU20 'guitar auto-tuner'.

@iro
19 oktober 2003, 22:45
ipv die vamp2 hé, koop een cube30 of line 6 spider 112II ofzo ...Mag ik zo vrij zijn om eens te vragen naar wat argumenten?? Zo ja, bij dezen de vraag waarom ik een Cube30 of Line 6 Spider 112II zou moeten kopen, i.p.v. een V-Amp 2 ;-)

een cube 30 of een spider kosten ongeveer evenveel als die v amp en het lijkt me dat het toch wat handiger is om mee te spelen zeker als je net begint. PS: een normaal comp scherm geeft ruis (tft niet) en met een v amp op een computer das echt niet beter dan een cube 30 of spider
Een V-Amp 2 kost 150 euri.
Een Roland Cube 30 staat voor 249 in de etalage.
Wat een Spider moet kosten weet ik niet....

cube 15 kost ongv. 150 € ik persoonlijk voor een amp gaan ipv via pc ... (geluidskaart zal ook hard je sound gaan bepalen)

jaywalker
19 oktober 2003, 23:40
tis wat beginnelingen

ik had gelukkig iemand die al wat gitaar kon spelen....zijn vader was gitaarleraar geweest :-D heh E

Zmurph
19 oktober 2003, 23:45
tis wat beginnelingen. ik had gelukkig iemand die al wat gitaar kon spelen....zijn vader was gitaarleraar geweest :-D heh EMaar ook (zèlfs) jij bent eens beginneling geweest.