PDA

View Full Version : Vraagje voor Jcm 900 (50w)gebruikers



Kamiess
15 oktober 2003, 23:07
Ik heb een probleem met het geluid van m'n marshall jcm900.
Heb alerlei verschillende settings geprobeerd maar krijg steeds niet dat geluid wat ik wil.als ik een keer wat heb en ik luister de volgende weer vind ik het helemaal niks>heb trouwens volume thuis meestal op 4/5 en sindskort bij een band op 8 (dit in de 25watt mode)
Kunnen jullie je settings geven en aangeven wat voor muziek je ermee speelt.

MarshallSG
15 oktober 2003, 23:37
Ik heb veel over JCM900 combo's gespeelt in het oefencentrum waar ik repeteerde. T was voor mij ook lastig om een echt goed geluid te krijgen. De ene combo klonk ook beter als de andere. In de oefen ruimte kon ik de master volume nooit harder als 3/4 zetten anders werd het veels te hard. Feit was dat als je de master boven de 5 zette het allemaal al een flink stuk beter ging klinken.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik zal je mijn settings geven.
Volume 4/5 B 8 M 5/6 T 7/8 P 8 mastervolume 3/4.

ik speelde dan nog met een mesaboogie v-twin er voor en een boss equalizer waarbij ik het laag het midden en wat hoog booste.

Maar zoals ik al zei was ik nooit echt tevreden. JCM900 klinken gewoon iel, schel en krasserig.

Misschien is het een idee een eq-pedaal te kopen en daar eens wat mee te experimenteren. Anders eens een ander amp overwegen.

Wat voor een muziek speel je? Ik speelde alternatieve rock/wave

Thijssie
16 oktober 2003, 00:44
Ik heb een probleem met het geluid van m'n marshall jcm900.
Heb alerlei verschillende settings geprobeerd maar krijg steeds niet dat geluid wat ik wil.als ik een keer wat heb en ik luister de volgende weer vind ik het helemaal niks


Wat voor geluid zoek je? En voor wat soort muziek?

Misschien wil je wel iets wat er helemaal niet in zit.

PeteRS
16 oktober 2003, 08:01
Heb zelf een JCM900 50W top gehad (4500) ik vond de scheur wel OK, met weinig treble en precence, veel mid en gain. Het clean vond ik minder, (zeker op 25 watt!!) Ik heb het ding weggedaan omdat ik iets veelzijdigers nodig had.

Kamiess
16 oktober 2003, 12:23
Ik zoek naar een lekker geluid voor hardrock >bv extreme.
Ik krijg het er niet in>kom wel in de buurt maar ben niet tevreden.

PeteRS
16 oktober 2003, 12:26
Volgens mij is er eerder een topic geweest over iemand met een JCM900 die een extreme sound wil (of was jij dat soms), anders zoekfuctie.

Kamiess
16 oktober 2003, 12:30
Klopt,was ik inderdaad maar kreeg geen goeie tips en ben ervan afgestapt om een geluid te imiteren>het was ook maar een voorbeeld.

Kamiess
16 oktober 2003, 12:30
Klopt,was ik inderdaad maar kreeg geen goeie tips en ben ervan afgestapt om een geluid te imiteren>het was ook maar een voorbeeld.

PeteRS
16 oktober 2003, 12:50
Wat voor een gitaar heb je?

Thijssie
16 oktober 2003, 13:03
Ik zoek naar een lekker geluid voor hardrock >bv extreme.
Ik krijg het er niet in>kom wel in de buurt maar ben niet tevreden.


Nuno speelt het meest over een H&K TriAmp als ik me niet vergis.

Ik het zelf de 100w versie en vind het een wereld amp. Maar het heeft wel wat tijd (lees spullen ;-) gekost om de sound te krijgen die mij ligt.

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=318143&highlight=#318143

Wat voor speakers gebruik je?

En probeer es te omschrijven wat je niet goed vind aan het geluid.

heavy-metal-thunder
16 oktober 2003, 13:30
Ik ben ook op zoek naar een dergelijke klank. Ik probeer zeker niet iemand te imiteren, want uiteindelijk heb ik andere vingertjes, andere gitaar... Ik speel met een Ibanez Roadstar over een Marshall Valvestate (is helaas geen JCM), maar eigenlijk heb ik hetzelfde probleem... dun, iel, scherp...
Voor echt scheuren gaat ie wel goed. Ik bedoel vb. een metal riff klinkt wel goed.

Kamiess
16 oktober 2003, 14:41
Speel op een jackson gitaar en heb er een paarse anniversery cab bij met volgens mij 4* celestion 75w.
Het geluid is mij te schel<maar treble eruit halen helpt niet>wordt het weer te modderig van>en de presence omhoog af omlaag helpt iets maar bijna niets.Vandaar dat ik vraag om jullie settings en dan die proberen.

Thijssie
16 oktober 2003, 15:33
Speel op een jackson gitaar en heb er een paarse anniversery cab bij met volgens mij 4* celestion 75w.
Het geluid is mij te schel<maar treble eruit halen helpt niet>wordt het weer te modderig van>en de presence omhoog af omlaag helpt iets maar bijna niets.Vandaar dat ik vraag om jullie settings en dan die proberen.


Die settings, daar ga je niets aan hebben. De eq doet niet zo veel en die zou je eigenlijk moeten gebruiken om je "tone te vormen". Ipv het volume van de frequenties van de eindtrap te sturen.

Mijn settings zijn prescence 6, bass 10, middle 7 en treble 7. Beide gains helemaal open. Clean, doe ik dan door de volumeknop van me gitaren terug te draaien op kanaal A, terwijl je dan met het gitaarvolume "vol" een lekkere crunch sound hebt.

Kanaal B staat dan zo ingesteld om de zaal mee door midden te klieven :D


De goedkoopste oplossing is een EQ in je FX-loop te zetten maar dat is imho toch een beetje een lapmiddel. Voor de mooiste oplossing moet je de link die ik je gegeven had ff volgen. Tenminste dat werkte voor mij en ik haal nu precies het geluid uit mijn 900 wat ik zoek.

Matje
16 oktober 2003, 15:34
Met mijn SLX heb ik geen problemen om een goed hardrock geluid te krijgen.

Kamiess
16 oktober 2003, 19:03
Die van mij is ook geen slx maar een dual reverb.
Ik zal nog eens aan het pielen gaan,maar suggesties zijn welkom.

Dude
16 oktober 2003, 20:36
ik heb sinds kort de 4501 ? combo, 50 watter 1 speaker,

ik had nog een 100 watt HOT speaker van celestion in een speakerkastje zitten en na wat proberen vond ik deze speaker lekkerder dan de GT75

toen die er eenmaal inzat viel het me toch wat tegen. minder bas dan in mijn eigen gemaakte speakerkastje

Ga dus als ik weer wat gespaard heb zelf een kast bouwen voor die combo, 12mm berken multiplex voor de kast, en 18mm voor de speaker baffle

Naar mijn smaak een ERG strak en bassig geluid.

heb sinds kort ook een GE-7 Equalizer van boss gekocht (met dank aan antal :wink: )

ook dit werkt ERG lekker op deze combo, valt veel te klooien met verschillende sounds, heb nog niet de kans gehad heb in de effectsloop te zetten maar geloof best dat dat ook prima gaat werken.

Anyway, ZEKER geen verkeerd combootje die ik ook IDEAAL vind in band situaties, met zn 12 ? kilo en 2 zij handgrepen makkelijk mee te nemen. Marshalls oplossing voor de gitarist die afstanden moet af leggen.

Natuurlijk is niet alles geweldig aan deze amp, het schriele geluid als je er een strat inprikt zonder enige effectjes of andere pickups is inderdaad een feit. klinkt allemaal niet zo levendig en goed als je van een buizenamp mag verwachten, maar met wat aanpassingen en een EQ is het DE versterker !

Droffie
17 oktober 2003, 15:17
Ben zelf JCM900 gebruiker, weliswaar de 100w top. Enniewee ik zou beginnen met van die triode switch af te blijven en de amp op 50 w te gebruiken. Mijn ervaring is dat dat een toonzuiger is en je schiet er weinig mee op.

Het geheim van marshall is...HARD!!!! HARDER!!!! NOG HARDER!!!! HARDST!!!!

Deze amps klinken pas als je ze over hun toeren jaagt. Op lagere volumes zou ik als ik jou was een overdrive pedaaltje gebruiken om de input volume te verhogen. Kan veel schelen. Zou gewoon zo'n SD1 dingetje kopen voor 50 Euro...
Kap ook met die EQ crap. Marshall geluid zit in de Marshall, niet in een trapdoos...Heb geduld en draai die knoppen net zo lang je amps sweetspot gevonden hebt. Hij zit er echt...afterall it's Marshall...*LOL*

Succes.

D.

Thijssie
18 oktober 2003, 18:31
Ga dus als ik weer wat gespaard heb zelf een kast bouwen voor die combo, 12mm berken multiplex voor de kast, en 18mm voor de speaker baffle

Zou ik eerder andersom doen, een 18mm kast met 12mm baffle.

Dude
20 oktober 2003, 00:01
and why is that ???

ik lees juist overal dat je de speakerplaat dikker moet maken dan de kast...