PDA

View Full Version : Akkoorden ontleden



Rits
15 oktober 2003, 22:10
Hoi
ik heb een vraag over akkoorden.. ik zie ze meestal in de vorm van 'Fmaj7', en 'Bsus4' of 'G#', etc..
Ik vroeg mij af waar al die letters en cijfers voor staan..
F en G etc ken ik wel, dat zijn gewoon de akkoorden. Maar maj en sus en min ?
Ik wil namelijk, dat als ik een akkoord ergens zie geschreven, dat ik dan kan uitvogelen hoe die in mekaar zit.
Alvast bedankt.

Rits

Hempo
15 oktober 2003, 22:26
Majeur en mineur zegt iets over de terts van het akkoord/toonladder.
In het geval van akkoord Cmajeur heb je: C - E - G
In Cmineur wordt de E een Eb.
In een mineurtoonladder wordt de terts een halve toon lager.
Dus Gmin = G Bb en D
Emin = E G B

een # staat voor een halve toon hoger, dus een G# is een G maar dan allemaal een halve toon hoger. een G# = Ab akkoord.

Dan nog het verschijnsel x7. Bijvoorbeeld in de volgende akkoorden:
A, A7, Amaj7 en Amin7.

A => A C# E vormen het A-akkoord
A7: de 7e noot van de toonladder wordt een halve toon lager en wordt toegevoegd aan het akkoord : bij het A-akkoord wil dat zeggen de G.
A7 => A C# E G
Amaj 7: de 7e toon wordt toegevoegd aan het akkoord. In dit geval de G#.
Amaj7 => A C# E G#
Amin7: Een A-mineur akkoord met de 7e noot, een halve toon lager.
Amin7 => A C E G

Voor de rest: je kunt beter een goed boek kopen waarin dit soort dingen staan vermeld, of een webpagina opzoeken.

Succes!

_Gràve_£ord
15 oktober 2003, 22:28
maj en sus beteknen op zich niet zo veel, stel C : is het basisakkoord, C E G, dat zijn de 1e, 3e en 5e toon in de grote terts of majeur toonladder, deze wordt zo genoemd opdat de terts uit een hele toon bestaat (D E) bij het mineurakkoord daarentegen, Cm, krijg je een kleine terts ( D Eb)nu dan,
C7 betekent dat je bij het basisakkord de zevende toon moet toevoegen, doch een halve toon verlaagd dus C E G Bb in een akkoord, Cmaj7 betekent de 7e toon onverminderd dus C E G B oki?
de sus is euhm, ( nu kom ik op glad ijs) sus slaat erop dat je, denk ik, de derde toon ( hier dus de E) laat vallen en vervangt door de toon achter sus => Csus4 wordt dan C F G denk ik, kan ook zijn dat je de 5e toon laat vallen die sus toestand zou ik dus nog maar es dieper gaan uitspitten.
een handig boek is De gitaar van Ralph Deneyer, staat zoveel muziektheorie in als info over hardware, als over setups voor optredens etc...

G.

dvmutzy
15 oktober 2003, 23:40
sus betekend gewoon in plaats van, dan komt bv een 6 ipv de 3 die er basiisch inzit.
add (vaag weggelaten, dan staat er gewoon C6), betekent erbij, dus dan zit er een 3 en een 6 in het akkoord.

(standaard akkord = 1 3 5 )

Rits
16 oktober 2003, 00:17
Kan ik hieruit opmaken dat een akkoord wordt gevormd door een toonladder?

Dus het C-akkoord uit de C-toonladder? En wat zijn dat dan voor toonladder?

Is dit er misschien 1:


e ------------------0-1-3
B ------------0-1-3------
G --------0-2------------
D --0-2-3----------------
A 3----------------------
E -----------------------


Maar de 1e, 3e, en 5e tonen zijn C, E en G..
Dus een Cmin zou C Eb G zijn?

Al heel erg bedankt voor de reacties!! :D

willem1940
16 oktober 2003, 00:37
Misschien beter bij het begin beginnen:

Een accoord bevat minimaal 3 tonen en de "terts" hetzij groot of klein bepaalt majeur of mineur en kan NIET worden weggelaten want dan is het òf geen accoord meer òf een andere toon in het accoord (of: er bij te bedenken) wordt dan grondtoon.

Zijn er meer dan 3 tonen in het accoord aanwezig dan mag, zonder naams-verandering van het accoord, de grondtoon of de kwint worden weggelaten.

Dat kán dan betekenen dat je aan de aanwezige tonen niet meer met zekerheid kunt terug-redeneren hoe het accoord eigenlijk hoort te heten; niet zelden kan zo'n accoord dan onder meer dan 1 naam worden gerangschikt en uiteraard ook gebruikt.

Dit is alleen maar een "beginnetje"; de rest van het zeer lange verhaal
1. weet ik echt niet tot in alle détails
2. zou denk ik heus veel te lang worden om hier te posten.

"Accoorden ontleden" lijkt mij dus een stuk moeilijker dan "accoorden opbouwen".

dvmutzy
16 oktober 2003, 00:40
Maar de 1e, 3e, en 5e tonen zijn C, E en G..
Dus een Cmin zou C Eb G zijn?

dat klopt als een bus.

het is in feite gewoon zo dat zowel een akkord als een toonladder bestaat uit verschillende noten die allemaal een bep afstand tot de grondtoon (bv de C hebben). in verschillende toonladders zitten verschillende tonen met dus andere afstanden tot de grondtoon (zo is bij de mineur de 3e dus een halve noot lager dan bij de majeur, zowel bij akkoord als toonladder).

ach ja, het is laat hè

ReinoutV
16 oktober 2003, 10:03
@dvmutzy: een 6 ipv de 3? Ik heb nog nooit een sus6 akkoord gezien. De enige die er zijn zijn de sus2 en de sus4. Je haalt hierbij de terts (de 3) uit het akoord en stopt daarvoor in de plaats (sus = suspended = vervangen) de secunde (2) of de kwart (4) erin. Een Csus2 is dus c d g. Vraagje voor thuis: kan een mineurakoord ook suspended zijn?

@ GraveLord: als je intervallen geeft, geef ze dan duidelijk. D E is geen grote terts, maar een grote secunde. Het klopt wel dat je in een majeur akoord twee grote stappen maakt (c - d - e) en in een mineur een grote en een kleine (c - d - es), maar de intervalnaam is niet gelukkig gekozen in jouw verhaal.

Het toonladder verhaal:



1 2 3 4 5 6 7 8 9
c d e f g a b c d

1 2 3 4 5 6 7 8 9
e fis gis a b cis dis e fis


Akkoorden zijn altijd opgebouwd vanuit een toonladder. De akkoord naam vertelt je welke noten je uit de toonladder moet pakken:

majeur: 1 3 5
(dominant) septiem (7): 1 3 5 b7 (dit is dus het standaard septiem akkoord)
majeur septiem (maj7): 1 3 5 7
9: 1 3 5 b7 9
maj9: 1 3 5 7 9
mineur (m): 1 b3 5
mineur septiem (m7): 1 b3 5 b7
m9: 1 b3 5 b7 9

En zo zijn er nog eel meer combinaties met toevoegingen als 9, 7b9, 7#5b9, die allemaal op deze manier uit te zoeken zijn. Er zijn ook boeken met al deze akkoorden in allerlei verschillende vingerzettingen in allerlei verschillende toonsoorten uitgeschreven. Maar het is natuurlijk veel leuker ze zelf uit te zoeken :). Je komt er dan ook achter dat er zelfs in een positie meerdere mogelijkheden zijn om een akkoord te pakken.

hellogoodbye
16 oktober 2003, 13:22
Niet een direct antwoord op de vraag (ik heb de andere ook niet helemaal doorgelezen), maar als je het allemaal even netjes op een rijtje wil hebben (i.p.v. dat je alle info uit een discussie moet gaan filteren...) even het volgende:

Een site die ik onlangs gevonden heb en waar echt PERFECTE info opstaat (niet alleen hierover maar over van alles wat met muziek en gitaar te maken heeft!) is http://www.ibreathemusic.com/

Kijk voor een antwoord op jouw vraag vooral eerst even naar de volgende artikelen van Gunharth Randolf (in deze volgorde!):
Intervals or The Key to Harmonic Understanding (http://www.ibreathemusic.com/learn/article/31)
Triads - The First Chords (http://www.ibreathemusic.com/learn/article/56)
7th Chords (http://www.ibreathemusic.com/learn/article/95)

Ik speel al 25 jaar gitaar (ook vanaf muziek) maar had eigenlijk weinig kennis van dit soort theorrestisch zaken. Nu ik weer 'opnieuw' begonnen ben, wil ik hier toch meer vanaf weten. Dankzij deze artikelen van Gunharth vat ik het nu helemaal! Ze zijn helder geschreven, niet te lang, niet te kort, gewoon perfect.

Tip: doe de oefeningen! Ik had alles gelezen maar het was nog niet echt 'gezonken'. Toen ik echter de oefeningen ging doen, kreeg ik het ook écht te pakken. Die oefeningen lijken (en zijn ook wel) gortdroog, maar als je het ziet als een beetje puzzelen wordt het opeens best wel leuk. Vond ik...

Na bovengenoemde artikelen is de driedelige serie Chord Scales (van dezelfde auteur) ook interessant (alhoewel het dan wel wat ingewikkeld wordt...).

Al met al een hele goede site die zeker niet in je favorieten mag ontbreken!!!

P.S. O ja, ze hebben ook een forum: als iets uit die artikelen je nog niet helemaal duidelijk is, kan je het vervolgens daar vragen: de auteurs reageren dan zelf vaak ook, en da's wel handig: heb je alle info uit één bron.

Rits
16 oktober 2003, 13:53
En ik heb dan nog een paar vragen. Hoe weet je wat de toonladder van een akkoord is? Ik dacht dat het gewoon oplopend is, dus bijv. bij een C:
C D E F G A B C D
En bij een D:
D E F G A B C D E

Maar dan krijg ik een probleem bij het E-akkoord. Want ik zou dan zeggen, dat de toonladder dit is:
E F G A B C D E F
En E, moet ik dus de 1e en 3e en 5e eruit halen.
E G B
En dat zou er zo uitzien:


Mijn E-akkoord: Het echte E-akkoord:

e 0
B 0 0
G 0 1
D 2 2
A 2
E
Dat klopt dus niet. Volgens mij zijn de toonladders anders.

Harry
16 oktober 2003, 13:58
er moet een hele stap tussen zitten, dus in de E-ladder volg niet de F, maar een halve toon hoger, de F# (Fis)

C C# D D# E F F# G G# A A# B (en weer naar C)

als je hier een cirkel van maak kun je elke toonladder eruit halen

willem1940
16 oktober 2003, 16:27
ReinoutV: een accoord zonder terts (of kleine terts) bestaat niet want is dan GEEN accoord òf wordt, zolang er minstens 3 tonen in aanwezig zijn, een totaal ander accoord (ook: andere "letter") en dan vaak moeilijk te "ontleden" want het kàn zijn dat het dan een accoord zonder grondtoon is waarbij een van de wel gespeelde tonen dan terts is.

Een "6" accoord is technisch gelijk aan een "m" accoord van de "parallel"; C6=Am, G6=Em, F6=Dm enz..

Een verschil(letje) ontstaat wel als je bij toevoeging van "6" aan zo'n accoord NIET de kwint weghaalt (kan weinig kwaad hoor, zelfs als er geen octaaf tussen zit, maar het klinkt duidelijk anders, meer "versierd").

Laat je in een gewoon majeur-accoord zowel de 5 als de 6 aanwezig dan KUN je het accoord ook als vervanger voor sommige andere gebruiken.

Zo kan bijvoorbeeld F6 waarin de kwint (=c) aanwezig blijft, zonder meer als Dm7 worden aangenomen (want de kwint van F is de kleine 7 van D).

Maar nu zit ik ergens midden in het "vervolg" van het veel te lange verhaal waarvan ik in mijn vorige posting al zei dat ik het niet echt genoeg ken ....

Rits
16 oktober 2003, 16:36
e 1
B 1
G 2
D 3
A 0
E 1


Dit kan dus een F zijn?

Rits
16 oktober 2003, 16:40
Ik doe het weer verkeerd want volgens Harry moet er een hele stap tussen, en dan is dit de toonladder:

F F# G G# A A# B C C# D D# E

Nummer 1,3,5: F A C#
Maar dan krijg je helemaal geen F:


e 1
B 2
G 2
D 3
A 4 (0)
E 1

En bij een E krijg ik dit:


0
1
1
2
3
0(4)

Hempo
16 oktober 2003, 17:24
Majeur toonladder van C:

C D E F G A B C

De tonen die er tussen zitten zijn respectievelijk:


CD => 1
DE => 1
EF => 1/2
FG => 1
GA => 1
AB => 1
BC => 1/2

met andere woorden: Grondtoon - 1 - 1 - 0,5 - 1 - 1 - 1 - 0,5 -Grondtoon


Dus een E majeur Akkoord bestaat uit 1, 3 en 5 :

E (F#) G# (A) B (C#) (D#) E
1 1 1/2 1 1 1 1/2

Tussen haakjes horen niet in het akkoord thuis. Tenzij er zogenaamde extensies aan zitten, wat vooral in de jazz gebruikt wordt, maar dat is iets teveel van het goede in het begin van de muziekcarriere.

Rits
16 oktober 2003, 18:17
Pffff ik begrijp er steeds minder van :???:

Bij een F is het dus:



F G G# A B C# D
1 1 1/2 1 1 1 1/2


Ik kom niet eens uit.. :-?
Zo dan:


F G A A# B C# D D# F
G 1 1 1/2 1 1 1 1/2 G (G = grondtoon)


Nee.. :(

Ik begrijp er niks van...
:cry:

Negative K3 fan
16 oktober 2003, 19:15
wat valt er niet te begrijpen, F en G zijn in jouw post hetzelfded kwa intervallen, allebei majeur ladders.

pimmetje
16 oktober 2003, 20:23
De intervallen in jouw reeksen kloppen ook niet:

F G G# A B C# D is in intervallen: 1 1/2 1/2 1 1 1/2

F G A A# B C# D D# F is in intervallen: 1 1 1/2 1/2 1 1/2 1/2 1

Je moet die 1 1 1/2 1 1 1 1/2 wel zorgvuldig als intervallen gebruiken om de majeurladder goed te krijgen. Ik weet niet of 't onderstaande 't duidelijker maakt, maar 't is misschien een poging waard.

F ... +1 ... G ... + 1 ... A ... +1/2 ... Bb ... +1 ... C ... +1 ... D ... +1 ... E ...+1/2 ... F

en in G dus:

G ... +1 ... A ... + 1 ... B ... +1/2 ... C ... +1 ... D ... +1 ... E ... +1 ... F# ... +1/2 ... G

hellogoodbye
16 oktober 2003, 21:29
Goeiendag wat een forumvervuiling... Dit wordt een topic dat niemand meer leest omdat je er geen touw meer aan vast kunt knopen... Wat een puihoop!
Lees nou gewoon die artikelen die ik doorgaf even door: echt, dan snap je echt ALLES!

Rits
16 oktober 2003, 22:35
Goeiendag wat een forumvervuiling... Dit wordt een topic dat niemand meer leest omdat je er geen touw meer aan vast kunt knopen... Wat een puihoop!
Lees nou gewoon die artikelen die ik doorgaf even door: echt, dan snap je echt ALLES!

Je artikelen heb ik al gelezen en ik begrijp er niks van. Ik heb gewoon de basis er niet voor. En sorry hoor, maar volgens mij ben jij ook begonnen.

En iedereen, bedankt! Ook pimmetje, wat jij zei heeft alles voor me verduidelijkt. :D

ReinoutV
17 oktober 2003, 12:26
@Willem1940:
Natuurlijk kun je uit allerlei akkoorden de kwint en octaaf/tonica weghalen, maar dat is alleen nuttig als je in een (jazz)band speelt. Speel je alleen, dan moet je wel heel goed luisteren, wil je door al je inversen de akkoorden nog horen. Dit gaat om iemand die nog niet zo gek veel weet van akkoorden, dus gaat dit veel te ver, naar mijn mening. De manier waarop ik dit vertelde, was de manier waarop het mij op het VWO is uitgelegd (ik was zelf toen al verder, dus kon ik me daar beter op concentreren dan op de theorie zelf, ik geef zelf nl. ook lessen). Een 6-akoord is simpelweg het toevoeg van de 6e noot uit de toonladder aan de 3 noten die je al had. Of je dan de kwint weglaat of niet is van latere zorg. Daarnaast is een suspended akkoord (sus2, sus4) WEL het weglaten van de terts, waardoor hij zo'n open karakter krijgt. Uit de volgorde va de akkoorden is NATUURLIJK wel op te maken of het akkoord danwel majeur, danwel mineur had kunnen zijn.

@hellogoodbye:
Dit wordt zo vervuild omdat er hier en daar mensen denken de theorie te kennen terwijl ze dat niet doen. Als Harry zegt dat er tussen alle noten in een toonladder een hele stap moet zitten, heeft hij het zelf nog niet echt begrepen en is het niet verstandig in dit forum iets te posten. De post van Pimmetje is daarentegen wel erg helder en duidelijk.

Ik denk dat het verstandig is om met een akkoordenboek op schoot alle vingerzettingen voor jezelf eens uit te pluizen. Als ik deze of deze greep pak, welke noten speel ik dan en welke functie hebbe deze binnen de gegeven toonladder. Daarna kun je gaan kijken welke noten je nodig hebt voor welk akkoord en dan je 'eigen' akkoorden kunt gaan bouwen.

willem1940
17 oktober 2003, 21:58
ReinoutV: je maakt me enigszins nieuwsgierig, hoewel ik "voor eigen gebruik" niet echt op zoek ben naar bijzondere accoord-notaties.

Zo'n "suspended" (opgehangen? uitgesteld? geschorst?) accoord kan ik niet thuisbrengen.

Heet voor jou, cq heet officiëel in sommige (moderne?) notaties, bijvoorbeeld een C7 waaruit je de "e" weglaat, een "suspended" accoord met behoud van de GRONDtoon C?

In c-g-bes kan ik alleen dingen zien als een Am7b9 met weggelaten grondtoon en wellicht met enig piekeren/ rekenen nog iets meer (zoals Gmineur-achtig met toegevoegde kwart) doch altijd er van uitgaande dat 1 van de GESPEELDE tonen de terts vormt maar, bij gebrek aan mogelijk beter inzicht, zie ik niet in welke C-betekenis zoiets zou kunnen hebben.

Dit is mij indertijd zo ook nogal "streng" bijgebracht in enig muziekonderwijs (geen hoog niveau) in enkele niet al te lange perioden tot ca. 1962: een terts (groot of klein) MOET altijd aanwezig zijn, is de enige toon die bij weglating minstens leidt tot wijziging van de naamletter van het accoord.

Maar ik kwam ook al eens een notatie tegen "4/6" (alleen in klassieke muziek) waarin volgens die "telling" geen terts aanwezig scheen te zijn en waarvan de tonen voor mijn beperkt begrip heel iets anders opleverden (ik weet niet meer precies wat/hoe, te lang geleden).

Of: gaat het misschien om enige "bondige" manieren om, zonder weergave van een notenbalk, aan te geven in welke omkering een accoord per se wordt voorgeschreven?

Voor mijn besef mag namelijk ieder accoord zonder waarde-verandering in alle omkeringen en met alle octaaf-wisselingen worden verlegd en dat lukt mij alleen als ik er van uitga dat er een terts aanwezig is, ik bedoel GESPEELD wordt.

delphiro
17 oktober 2003, 22:03
misschien heb je hier wat aan:

http://home.nedlinux.nl/~delphiro/git.html

en dan vooral
http://home.nedlinux.nl/~delphiro/git_le3.html

in combinatie met
http://home.nedlinux.nl/~delphiro/git_le1.html

Voor akkoorden geldt hetzelfde als voor toonladders. Leer de twaalf majeur ladders uit je kop en leer de formule van het akkoord of de toonladder en je bent klaar. Overigens ben ik bezig met een leuk (gratis) progsel hiervoor. Die wordt t.z.t wel bekend gemaakt aan de geinteresseerden.

zie evt. alvast screenshotje (is ondertussen al veel uitgebreider)
http://home.zonnet.nl/delphiro/gfx/impromas.jpg

Mithrandir
17 oktober 2003, 22:05
Dat gaat er steeds beter uit zien delphi rob. Heb je die toonladderpatern (ik kom echt even niet op een fatseonlijk woord) feature op die toets al daadwerkelijk gerealiseerd of is dat nog een 'nice to have'.

bónneke
17 oktober 2003, 22:06
Heldere uitleg hiervan staat hier op gitaarnet.
Kijk even bij het onderwerp ''solo'' en klik dan door naar do-re-mi .
:lol: :lol:

delphiro
17 oktober 2003, 22:14
@Mithrandir

alles wat je ziet is echt :-)

Ik ben alleen weer opnieuw begonnen omdat ik leuke reacties kreeg van een 'klassiek gitaar forum'. Nu kan ik op de noten weergeven als a) stipjes (zoals nu) b) intervallen c) nootnamen d) positie en e) vingerzettingen Verder kun je zelf akoorden / toonladder toevoegen. Alleen het geluidsvoorbeeld zal ff blijven hangen want dat is vrij lastig.

Een medeforummer doet voor mij het grafische gedeelte en ik prog het zooitje bij elkaar. Overigens is dit geen Delphi maar Python. Het moet nl. ook op Linux werken :-D

..wordt vervolgd..

willem1940
18 oktober 2003, 01:46
Delphiro: met alle respect voor WAARHEDEN, ik denk dat je lessen een resumé zijn voor door-gestudeerden en niet dat een BEGINNER daar iets aan zou kunnen hebben; alleen al je "vroege" opmerking in "Les 1" over "betweters, herstellingsteken" kan slechts worden begrepen door Tamelijk Gevorderden.

delphiro
18 oktober 2003, 08:41
ik denk dat het wel meevalt Willem. Ik heb een aantal reacties gehad van mensen van het gitaar.net forum (dus niet gitaarnet) en dat waren echte beginners (die wel interesse hadden in de theorie) en ze vonden het duidelijk en instructief. Welicht moet de lezer het even met een leraar of 'gevorderde' doornemen om onduidelijkheden toe te lichten maar ik heb het bewust zo simpel mogelijk gehouden. Het belangrijkste is dat het rustig doorgelezen wordt. Je leert het niet door er in 1 keer doorheen te fietsen. Overigens is er ook in de tekst aangegeven dat die door jou genoemde opmerkingen (cursieve tekst dus) voor de wat gevorderde is


In de lessen staat soms NB (Nota Bene) waarin wat extra uitleg wordt gegeven die over het algemeen iets meer kennis vereist. Als je deze opmerkingen dus niet snapt is er nog niks aan de hand!

Dus die opmerking van je klopt wel maar is al ondervangen in de tekst ervoor :D

ReinoutV
18 oktober 2003, 11:18
@Willem:

Het suspended akkoord wordt weergegeven als sus2 of sus4. Hierin vervang je de terts door respectievelijk de secunde of de kwart. Een Csus4 wordt dus c f g. Hierin wordt dus geen terts gespeeld. Ook de powerchords (symbool: 5) hebben geen terts, alleen de tonica en de kwint worden gespeeld. Wederom is er door de andere akkoorden, de toonsoort en de akkoordvolgorde vaak wel te determineren of het een majeur of mineur akkoord had moeten zijn, maar de terts wordt niet gespeeld. Het 4/6 akkoord waar je het over hebt ben ik nog nooit tegengekomen, maar in alle andere akkoordvormen die ik ken wordt wel een terst gespeeld. Het sus akkoord en het 5-akkoord zijn de enige zonder terts. Het sus akkoord is dus wat anders dan hat add akkoord.
Csus4: c f g
Cadd4: c e f g
Een C7 zonder e ben ik in deze benaming nooit tegen gekomen. Suspended betekent in deze context echt vervangen (door óf de 2, óf de 4, een van beide, geen andere).

taylor
18 oktober 2003, 11:26
[quote="delphiro"]Voor akkoorden geldt hetzelfde als voor toonladders. Leer de twaalf majeur ladders uit je kop en leer de formule van het akkoord of de toonladder en je bent klaar.

waarom 12 majeur ladders wat heb je daar aan?

als je er 3 kent dus gewoon majeur, lydisch en mixolidisch ken je er wel genoeg(voor basis).

in die andere toonsoorten(dan C) heeft geen zin om te leren de ladder vorm veranderd niet dus ken je die 3 in C dan kun je het overal spelen.

casino
18 oktober 2003, 12:24
taylor...

als je ze kan spelen, wilt nog niet zeggen dat je de namen van de tonen weet. 12 toonladders uit je kop kennen is écht niet verkeerd. spelen is een ander verhaal.

willem1940
18 oktober 2003, 13:37
ReinoutV: dank, ik denk dat de puzzelstukjes nu bij elkaar vallen.

Als ik "kwartsext" of "quartsext" ingeef in de Internet-zoekmachine komen talrijke links naar muziek-boek/werkbesprekingen in beeld, echter nog geen compacte toelichting gevonden.

Ik denk dat het hoofdzakelijk neerkomt op alternatieve naam-keuzes, zoals ik al giste, voor accoorden die wellicht per se in 1 omkering voorgeschreven worden.

Bijvoorbeeld wat je aangeeft als Csus4, e wordt f, dus c-f-g zou ik geneigd zijn dat als een Am6/7 met weggelaten grondtoon op te vatten.
Dan Csus2, e wordt d dus c-d-g, als Em7b6 met weggelaten grondtoon.

?

De modale aannemelijkheid van de leeswijzen zal, denk ik, uit de loop van accoorden-schema's naar voren kunnen komen, welke accoord-letter er op die plaats "logisch" lijkt. Voorbeeld: bij een "terugloop" naar tonica G uit een sprong naar een B-accoord verwacht ik E, A, D en thuis in G en niet, zoals ik nogal eens (weliswaar tamelijk pijnloos) zie toepassen dat er voor de A(m) in de plaats een C-accoord wordt gespeeld.

MAAR misschien redeneer ik veel te simpel. Op gitaar "denk" ik verwaarloosbaar in noten maar als ik binnenkort weer even een klavier ergens ter beschikking vind zal ik eens experimenteren met die liggingen.

Nog, dat "5"- of power-accoord (die naam hoorde ik nooit in de 60-er jaren): ik opperde al eens elders dat dit misschien hetzelfde is als wat op een accordeon wel "grondbas" genoemd wordt.

delphiro
18 oktober 2003, 13:55
waarom 12 majeur ladders wat heb je daar aan?

Ik bedoel het als volgt;

leer de 12 mogelijke majeur ladders uit je hoofd

dus C D E F G A B C
G A B C D E F# G
etc. (D, A, E, B, F# / Gb, F, Bb, Eb, Ab, Db)

en je kunt elk willekeurig akkoord / toonladder maken met de formules.. isse simpel en zit ook zo in mijn softwareprojectje.

eenuh met die drie toonladders beperk je je flink hoor!

definitie / formule van de toonladders


Toonladders = [
["ionian", ['1','2','3','4','5','6','7']],
["dorian", ['1','2','b3','4','5','6','b7']],
["frygisch", ['1','b2','b3','4','5','b6','b7']],
["phrygian", ['1','2','3','#4','5','6','7']],
["mixolydian",['1','2','3','4','5','6','b7']],
["aelolian", ['1','2','b3','4','5','b6','b7']],
["locrian", ['1','b2','b3','4','b5','b6','b7']],
["harmonic.minor", ['1','2','b3','4','5','b6','7']],
["melodic.minor.asc", ['1','2','b3','4','5','6','7']],
["melodic.minor.dsc", ['1','2','b3','4','5','b6','b7']],
["natural.minor", ['1','2','b3','4','5','b6','b7']],
["relative.minor", ['1','2','b3','4','5','b6','b7']],
["pent.maj", ['1','2','3','5','6']],
["pent.min", ['1','b3','4','5','b7']],
["pent.blues", ['1','b3','4','b5','5','b7']],
["pent.neutral", ['1','2','4','5','b7']],
["half.diminished", ['1','b2','b3','3','b5','5','6','b7']],
["whole.diminished", ['1','2','b3','4','b5','#5','6','7']],
["whole", ['1','2','3','#4','#5','#6' ]],
["augmented", ['1','#2','3','#4','#5','7']],
["chromatic", ['1','b2','2','b3','3','4','b5','5','#5','6','b7', '7']],
["roumanian.minor", ['1','2','b3','b5','5','6','b7']],
["spanish.gypsy", ['1','b2','3','4','5','#5','b7']],
["blues", ['1','b3','4','b5','5','b7']],
["double.harmonic", ['1','b2','3','4','5','#5','7']],
["eight.tone.spanish", ['1','b2','b3','3','4','b5','#5','b7']],
["enigmatic", ['1','b2','3','b5','#5','b7','7']],
["leading.wholetone", ['1','2','3','b5','#5','6','b7']],
["lydian.augmented", ['1','2','3','#4','#5','6','7']],
["neopolitan.major", ['1','b2','b3','4','5','6','7']],
["neopolitan.minor", ['1','b2','b3','4','5','b6','b7']],
["pelog", ['1','b2','b3','b5','b7','7']],
["prometheus", ['1','2','3','b5','6','b7']],
["prometheus.neopolitan", ['1','b2','3','b5','6','b7']],
["sixtone.symmetrical", ['1','b2','3','4','#5','6']],
["super.locrian", ['1','b2','b3','3','b5','#5','b7']],
["lydian.minor", ['1','2','3','b5','5','b6','b7']],
["lydian.diminished", ['1','2','b3','b5','5','b6','b7']],
["nine.tone,scale", ['1','2','b3','3','b5','5','#5','6','7']],
["auxiliary.dim", ['1','2','b3','4','b5','#5','6','7']],
["auxiliary.aug", ['1','2','3','b5','#5','b7']],
["auxiliary.dim.blues", ['1','b2','b3','3','b5','5','6','b7']],
["major.locrian", ['1','2','3','4','b5','#5','b7']],
["overtone", ['1','2','3','b5','5','6','b7']],
["dim.whole.tone", ['1','b2','b3','3','b5','b6','b7']],
["dominant7", ['1','2','4','5','6','b7']]
]

Invullen en klaar is Kees

dvmutzy
18 oktober 2003, 16:56
he leuk truukje (kom ik nu <pas> achter)

bla bla bla
zeer begrijpelijk

edit: o het werk alleen met
en [quote] enzo
edit2: en nu werkt zelfs dat niet meer
is delphiro soms moderator of hoe dat ook al weer heette?
[/quote]

dvmutzy
18 oktober 2003, 17:01
:???:

Negative K3 fan
18 oktober 2003, 17:14
dlephiro is een l337 3l173 l1nux h4xx0r.

dvmutzy
18 oktober 2003, 17:37
ik maak hierop uit dat hij linuxblabla heeft en mogelijk een hackerblabla is?
is dat vage schrift zodat het niet gevonden kan worden door bv een zoekmachine?

Mithrandir
18 oktober 2003, 18:14
OMFG :o Hoe kan het van een interessant akkoordenontleed onderwerp omslaan in een MUTS onderwerp. Shut up dvmutzy!!!

delphiro
18 oktober 2003, 18:37
offietopicie

hehe.. verwarring alom,

niks moeilijks hoor. Dit forum is open source uit de phpBB stal zie ook onderaan de pagina

-Powered by phpBB 2.0.4 © 2001, 2002 phpBB Group-

Dit gebruiken *heel* veel forums en ik zit ook in diverse programmeerforums waar ze continue die tags als 'code' etc gebruiken. Het enige wat die php-engine ermee doet is de kale invoer veranderen in HTML en die opslaan en weergeven. Als je nu die tags gebruikt kun je de layout een beetje beinvloeden. Das alles.

schaap
18 oktober 2003, 21:32
offietopicie

hehe.. verwarring alom,

niks moeilijks hoor. Dit forum is open source uit de phpBB stal zie ook onderaan de pagina

-Powered by phpBB 2.0.4 © 2001, 2002 phpBB Group-

Dit gebruiken *heel* veel forums en ik zit ook in diverse programmeerforums waar ze continue die tags als 'code' etc gebruiken. Het enige wat die php-engine ermee doet is de kale invoer veranderen in HTML en die opslaan en weergeven. Als je nu die tags gebruikt kun je de layout een beetje beinvloeden. Das alles.
:o maar natuurlijk, ben het toch maar eens met lennart :razz:

taylor
19 oktober 2003, 11:38
ja erg leuk allemaal die ladders.

opzich niks mis mee omdat en keer te zien .

maar vertel mij is wie gebruikt hier 1 neopolitanmajor,lydian.augmented of weet in wat voor schema die dat kan toepassen?in welke context?

heb het wel eens eerder gezegt ergens dat mijn idee is dat je niks hebt aan ladders uit je kop leren stampen zonder de toepassing er van te weten.

stel je leert alle akkoorden die er zijn, maar je weet niet of is je niet geleerd om 1 schema te maken,ja dan kun je dus alle akkoorden maar veder niks(dus niet componeren)en je zult ook de functies van akkoorden niet begrijpen ect ect

schaap
19 oktober 2003, 15:48
bwoh, dat komt vanzelf weleens aangewandeld :P

pimmetje
19 oktober 2003, 16:06
Het werkelijk begrijpen en toepassen van de theorie is idd akelig lastig... en daar heb je natuurlijk ook weer gradaties in. Je moet soms maar tevreden zijn met het beperkt begrijpen en zeer beperkt kunnen toepassen. Het volgende stukje theorie en/of het volgende niveau in reeds bekende theorie komt een andere keer wel als je maar genoeg blijft proberen in je spel (en veel met anderen probeert te spelen).

Om jezelf bij het thuis oefenen niet te veel te demotiveren is 't daarom wel handig om de theorie echt maar in vrij kleine brokjes te leren en er dan gericht wat mee te gaan spelen. Als je te veel tegelijk probeert, zal je er waarschijnlijk net niets van mee krijgen.

Maar als ik het hele topic zo weer ff doorlees, wil ik toch nog ff wat kwijt aan de oorspronkelijke vraagsteller.

Het gaat hier (of ging hier oorspronkelijk) om de akkoorden-theorie. Daarna ging 't al snel te veel naar de broodnodige majeur-ladder naar een soort van nadruk op hoe de majeur ladder er op de hals uit ziet en zo. Dat daarna al die andere ladders er op een bepaald moment bij kwamen, maakt die akkoorden-grap niet bepaald overzichtelijker.

Het minder overzichtelijk worden, kwam misschien al een beetje door de vraag; deze ging denk ik al meteen over te veel soorten akkoorden, waardoor de discussie al snel naar de sus-akkoorden werd getrokken. De vraagsteller gaf aan dat hij "F en G en zo" al wel begreep, maar dat betwijfel ik toch deels... ik denk dat hij wel wist hoe hij ze moest spelen, maar de theorie erachter hooguit voor een (klein) deel eigen had gemaakt.

Als de vraagsteller er nog niet helemaal uit is, denk ik dat hij 't beste even ALLEEN naar de eerste post van ReinoutV kan kijken. Daar staat in principe alles wat hij moet weten in een notendop in. De verdere aanbevelingen van boeken kan ik persoonlijk niet beoordelen, omdat ik die boeken niet ken. Ik denk alleen dat je - als 't puur om akkoordentheorie gaat - niet direct een boek nodig behoort te hebben. Dit hoort op een A4-tje al akelig duidelijk te kunnen worden.

Voor een ander overzicht - een beetje zoals ReinoutV's post - heb ik zelf ooit ook 'ns een paar posts in het onderwerp "Uitgebreide akkoorden" gepost:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=2947&highlight=theorie

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

taylor
19 oktober 2003, 16:45
ja, daar ben ik wel mee eens.

de vraag was van hoe akkoorden opgebouwd zijn ofzo,dat is in principe niet moeilijk.

ik heb het zelf via de weg van intervallen geleerd toen ik die ging begrijpen viel alles op zijn plaats.en dat is geen moeilijke theorie idd.

als je intervallen begrijpt en je zegt dan en sus4 akkoord is niks anders dan het vervangen van de terts voor en kwart ja dan is alles zo simpel.
en hoef je het akkoord sus4 nooit hebben gespeelt om hem kunnen spelen,dus hoef je niet naar boeken toe of opzoeken

maar als je al niet weet wat een terts of en kwart is of de functie daarvan dan sla je stappen over.

zelf ken ik geen 1 boek die goeie theorie uitlegt,maar ze zullen vast te koop zijn ergens.