PDA

View Full Version : Ervaring met Engl Ritchie Blackmore 100 watt?



coal
15 oktober 2003, 21:33
Ik kan van een kennis een Engl Ritchie Blackmore top kopen (een 100 watter). Nu zie ik dat veel mensen op dit forum Engl spelen en er erg tevreden mee zijn, dus ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met deze top. Ik kan em kopen voor 1000 euro, is dat te veel? Alle reacties zijn welkom :D

gerrekat
16 oktober 2003, 09:48
De prijs lijkt me wat aan de hoge kant maar niet gigantsich uit de richting...zou toch snel 100 EURO eraf pingelen!

verder een prima amp...

V!N
16 oktober 2003, 10:36
Ah, Ritchie Blackmore. Geluiden van Deep Purple en Rainbow .. meesterlijk !

Maar deze geluiden in een engl ? Laat me niet lachen zeg ..

Ik heb het geprobeerd, erg lang met verschillende Strats, fuzzpedaaltjes aan en uit en op het laatst zelfs maar een Les Paul erbij, maar neen .. De associatie "engl Ritche Blackmore" met "Deep Purple en Rainbow Ritchie Blackmore" is volkomen onterecht.

Zoals gewoonlijk wordt er gevraagd "is dit een goede versterker" zonder erbij te zeggen voor welke stijlen deze gebruikt gaat worden.
Ben je op zoek naar het geluid van Blackmore voordat hij zich met dat Keltische gehannes ging bezighouden, kijk dan verder. Dit is namelijk gewoon weer zo'n engl, waar dan toevallig de naam van iemand op staat.

Ik was er teleurgesteld in, maar dat neemt niet weg dat dit verder een degelijke en volgens mij ook wel betrouwbare versterker is. Dat is mooi, als het het geluid is wat je zoekt.
De prijs lijkt me overigens (te) hoog ..

Ga hem eerst heel uitvoerig uittesten met al je gitaren en stompboxen en herhaal zo vaak mogelijk voor jezelf ik ga een engl testen, ik ga een engl testen, ik ga een engl testen .. Voor elke keer dat de woorden Ritchie Blackmore, Deep Purple en Rainbow in je gedachten opkomen als je aan deze versterker denkt, moet je 50 keer extra herhalen dat je een engl aan het testen bent ! :D

Wie weet is het wat je zoekt, veel plezier en laat ons even weten hoe het allemaal afloopt.

coal
16 oktober 2003, 14:45
Ik ben op zoek naar een versterker met voldoende vermogen, die vooral geschikt is voor metal/rockmuziek. Ik heb nu een Koch KV50, maar die begint behoorlijk te slijten.. Vandaar dat ik op zoek ben naar een vervanger/backup...

heavy-metal-thunder
16 oktober 2003, 15:16
Welke combinatie moet het dan wel worden om Ritchie's sound te evenaren??? Vroeger speelde hij op Strat's (nu nog) met Marshall. 'k heb hem bijna 20 jaar terug gezien met DP en 'k meen mij te herinneren dat er niet te veel pedaaltjes aan hingen (zou kunnen back stage zijn????).
What about Vox?? Brian May speelt hierop en laat ons zeggen dat ie toch ook melodieuze hard rock brengt. OK OK, de sound van May is verschillende met die van Blackm... Maar ik denk niet dat het verstandig is om één of andere grootheid te willen kopiëren. Gewoon trachten een goede sound te krijgen (en toevallig hou ik van bovenstaande grootmeesters' klanken).

A3
16 oktober 2003, 15:47
ik heb de engl ritchie blackmore eens grondig getest in een muziekwinkel en vond het echt een zeer goed klinkende versterker. Ik luister helemaal niet naar blackmore's muziek en was dus ook niet op zoek naar zijn geluid. Hij is zeer zeker geschikt voor rock en metalmuziek.

clean: maar even geprobeerd, klonk lekker warm en vol

distortion: tot nu toe de beste die ik heb gehoord (heb dan ook nog niet over veel topversterkers gespeeld) klonk heel vol ook en zeker zwaar genoeg voor metal maar je hoort nog heel duidelijk wat je speelt, het werd niet rommelig, ook niet op hoog volume. ook wel een serieuze portie bottom end.
Er is maar één toonregeling voor alle 4 kanalen (clean, crunch, "rock"distortion en "metal" distortion) die ik bovendien niet enorm effectief vond. Vond ik ook niet nodig, de verkoper zette de versterker aan en ik vond hem direct zalig klinken, met de toonregeling kun je het nog wel bijsturen maar niet een totaal andere toon creëren

Heb direct daarna op een mesa boogie triple rectifier gespeeld. Die was iets zwaarder van klank maar ik vond de Engl veel duidelijker klinken, is gewoon een kwestie van smaak.

Er heeft hier op het forum ooit iemand geklaagd dat hij hem niet zwaar genoeg vond voor metal, maar daar ga ik niet mee akkoord, Tenzij je extreem zware deathmetal of zo speelt.

gerrekat
16 oktober 2003, 16:09
De RB signature is een super amp, en Richie heeft er zeker op gespeeld op de laatste Rainbow CD dus hij zal heus dat geluid wel kunnen evenearen!

Ik geloofr zelfs dat Richie de SAVAGE 120 gebruikt heeft..en naar aanleiding daarvan Horst Langer deze wat meer vinateg georienteerde "gestripte" versie van de SAVAGE 120 gemaakt heeft speciaal voor Richie!

V!N
16 oktober 2003, 21:32
Ik heb een totaal eigen geluid wat op sommige punten misschien wel geïnspireerd is door grootheden, maar ik probeer zeker niet niemand na te doen.

Maar als ik een versterker zie met de naar "Ritchie Blackmore", tsja .. dan denk ik om de een of andere reden meteen aan Deep Purple en Rainbow en verwacht ik ook van die versterker dat hij me die geluiden geeft. Het is een geluid en een stijl waar ik weg van ben, dus het leek me op een regenachtige dag in een muziekzaak wel eens geinig om "ook zo" te klinken.

De latere Rainbow doet me eigenlijk niet zoveel, kan best dat deze versterker daarvoor is gebruikt, maar Rainbow voor mij is Rainbow met Dio & Blackmore aan het roer ! Dat is dan ook het geluid wat ik hoopte te krijgen uit dat ding. Nieuwe Strats, oude Strats .. re-issue Strats ! Verschillende Fuzz Faces tussen de Strats en de engl, maar nee .. De engl kon mij niet terugvoeren naar het midden van de jaren '70.

Maar nogmaals, ik vind het heus wel een degelijke versterker die, ondanks zijn enorm misleidende naam, toch een kwalitatief goed geluid levert. Niet een geluid wat ik zelf bijzonder mooi of bruikbaar vind, maar dat is dan weer mijn smaak. Als dit het geluid is waar je op kickt, prima versterkertje hoor !



Voor de heavy-metal-thunder, hier het recept voor een overheerlijk Blackmore geluid in drie gangen:


Het voorgerecht is (natuurlijk) een Strat .. Hoewel hij eerst bij DP op een Gibson ES 335 speelde, is hij verliefd geworden op (en verslaafd geraakt aan) Strats toen hij er een van Clapton kado kreeg.
Overigens gebruikt meneer RB NOOIT het middelste element in zijn Strats, daarom is die ook weggelaten in zijn eigen signature-uitvoering. Dit zat hem bovendien ook in de weg bij het aanslaan, de reden waarom hij het middelste element altijd helemaal naar beneden schroefde.

Het hoofdgerecht is een Marshall om U tegen te zeggen. Blackmore is Marshall, geen discussies hierover mogelijk. Met Marshalls tot aan de Master-volume series kom je een heel eind in de buurt, knoeien met de instellingen op een JCM 800 is nauwelijks te doen.
Nt als Pete Townshend kon ook een geweldenaar in volume als Blackmore de verleiding niet weerstaan om een Marshall Major (200 Watt) volledig open te draaien. (!!!)
De Major werd destijds geserveerd op een bedje van twee naast elkaar staande full stacks. Hiervan stond er een aangesloten en de ander stond meteen klaar voor het geval Ritchie de speakers (weer) opblies.

Dat is het belangrijkste, als na- en bijgerechten zijn er nog enkele effecten. De belangrijkste hiervan is een en gemodificeerde germanium-transistor trebble-boostertje van Hornby Skues. De mod hierin is een potmetertje erin om de mate van boost te kunnen bepalen.

Zijn delay haalt hij uit tapes van Revox en Aiwa, deze apparaten dienen hem ook als handigheidjes voor compressie en voorversterking.

Ik weet zeker dat hij ook een fuzz (heeft) gebruikt, ik hoor op bootlegs hem letterlijk het ding intrappen ! Maar wat voor merk en type dit is ? Ik kan wel horen dat het een moet zijn met germanium transistoren.

Als toetje een verrukkelijke Unichord Univibe voor de betere chorus- en phaser-toestanden en als je daarna nog trek hebt, een wah van een voor mij onbekend merk en type.

gerrekat
16 oktober 2003, 21:48
Hmmm ik vond sranger in us all een behoorlek goed album...veel beter dan de jaren 80 albums van Rainbow!

Natuurlijk zijn de albusm met DIO meesterlijk, maar dat er niet echt toe voor deze amp...IMO blaast de ENGL alle marshalls weg!

Ik hou helemala niet van pedaaltje sen die heb je ook niet nodig met de ENGL..het mooiste is als je WILT kun je er zelfs death emtal op spelen....en de clean is ook vele beter dan welke oude marshall ook, channel switchers included!

Marshalls hebben zeker hun plek in de rock 'n roll hall of fame verdient en ook de recntie JCM 2000 serie is erg goed,...maar voor high gain zijn ze niet helemaal tegen de engls opgewassen.

Ik kan me voorstellen dat ze op rock en crunch gebied heel erg goed klinken...

Maar ik ga wel met je mee als je zegt dat je een marshall nodig hebt om RB's tone tebereiken, maar goed het totaal assimileren van een bekende ster vind ik niet echt creatief!

Hooguit een leuke bezigheid voor een regenachtige zaterdag als je niets anders te doen hebt....ik heb ok eens geprobeerd om het geluid van Dimebag Darrel te imiteren.....ben dichtbij gekomen!

heavy-metal-thunder
17 oktober 2003, 08:45
Oh my god, Blackmore op een Gibson ES 335... da's eeuwen gelejen man(indertijd met Denny Christian, als ik mij niet vergis, over een Vox AC 30 met een serie Treble boosters ervoor en 220 Volt spanning i.p.v. 260). Maar heeft hij nog op een ES gespeeld bij DP??? Wist ik niet.
Ja een Fuzz box heeft ie ook (heb ik gezien op een foto in het "songboek" van RB).

Dirtypool
17 oktober 2003, 11:12
ES ten tijde van Hush als ik het me goed herinner.
En zo zie je maar weer dat je nooit vrouwen in de buurt van je inspiratiebronnen moet laten want Blackmore is helaas voor mij Blackmore niet meer.
Wat vinden jullie van de manier waarop de man slide speelde( of speelt)
Meesterlijk toch? Echt een eigen stijl in alle opzichten.
Tegenwoordig worden we met zn allen beinvloed door al die wizards en zal het wel lang gaan duren eer er weer een karakter tussen de grootheden kan worden bijgeplaatst.
Laatste is denk ik wel de over het paard gegooide( en ongelukkig terechtgekomen :D ) Malmsteen geweest. Stevie Ray Vaughan ook wel hoor.
Stenotypistes als Vai daargelaten, is eigenlijk ook alleen maar een hoogbegaafde copycat met leuk smoeltje(volgens mn vrouw :evil: ) en lange vingers( ziehier mijn frustratie)

gerrekat
17 oktober 2003, 11:24
Angus young is altijd een bron inspiratie geweest!

van mij hoeft al dat geshred niet zo!

Ach al die grootheden ik heb heel veel zeer onbekende voorbeelden, Scott ian van Anthrax vind ik geweldig!

Bram Versteeg
19 oktober 2003, 07:32
Er heeft hier op het forum ooit iemand geklaagd dat hij hem niet zwaar genoeg vond voor metal, maar daar ga ik niet mee akkoord, Tenzij je extreem zware deathmetal of zo speelt.[/quote]

Dat zal ik zijn.
En ik speel geen extreem zware deathmetal.
Ik vind het geluid van deze amp gewoon niet bij mijn stijl metal passen. Andere versterkers zijn meer gemaakt voor metal en deze versterker is daar niet voor gemaakt. Dan kun je er nog wel metal mee spelen, maar kan het op een andere amp nog steeds beter klinken.
Maar verder ben ik het eens met je mening over het geluid van de versterker.

coal
23 oktober 2003, 10:41
Zo nou ik heb em gisteravond uitgeprobeerd en ik moet zeggen dattie mij goed bevallen is. Ten eerste is ie een stuk harder dan mijn Koch KV50 en ten tweede vind ik de oversturing erg goed controleerbaar. Hij is inderdaad niet zo 'zwaar' als een 5150 II denk ik, maar voor mijn geluid vind ik em super. Kan d'r wel jankende solo's en een strakke slag uithalen. Clean vind ik em iets minder gedefinieerd dan mijn Koch, maar dat valt denk ik wel te verhelpen met effectapparatuur.... Nogmaals wat zou ik er voor moeten betalen? Er zitten nl wel wat beschadigingen op...

Stratman70
11 januari 2004, 15:30
Wat vinden jullie van de manier waarop de man slide speelde( of speelt)
Meesterlijk toch? Echt een eigen stijl in alle opzichten.


Inderdaad: meesterlijk! Standaard stemming en de slide gewoon in zijn hand houden (i.p.v. om een vinger te schuiven) om een beter glissando effect te bereiken. En inderdaad: wat een soeplesse en gevoel in zijn slidespel. het is fijn dat er nog mensen zijn die dat ook nog opmerken en weten te waarderen.

vinni
13 januari 2004, 23:53
Hoi,

Heb tijdens de afwezigheid van Gitaarforum een Blackmore gekocht met een 4X12 V30 kast. Vind het een hele fijne duidelijke versterker. De EQ mag dan beperkt lijken, ik vind het meer dan voldoende. Zeker met de contour en de twee mastervolumes heb je meer dan voldoende mogelijkheden. Tja.....deathmetal zal ik er niet meer spelen meer Nu-metal wel......Dat gaat prima. Ligt natuurlijk ook aan je gitaar. Waar ik wel last van had was heel veel hoog in het begin. Daar moest ik met de EQ wat aandoen. Wat ook hielp is het laten werken van de buizen en het vermogen indammen met een Loadbox II van Koch. Meesterlijk ding.

Wil nog wel experimenteren met andere buizen.

Groet,
Vinni