PDA

View Full Version : Brown sound mod



Negative K3 fan
15 oktober 2003, 18:47
http://www.twistyneck.com/cm.html

interessant of niet? gevaarlijk denk ik wel hahaaaaaaaa. Wat zijn dat eigelijk voor weerstanden of heeftie daar koellichamen over zitten?

nicoverduin
15 oktober 2003, 20:47
Ik zou het niet proberen. Lijkt me niet geweldig voor de versterker. Overigens die weerstaden zijn gewoon stevige vermogensweerstanden. De buitenkant is gewoon een koelelement dat er voor zorgt dat de warmte goed afgevoerd kan worden. Moeten wel op een koelelement geschroefd worden.
Ik gebruik er een paar om een dikke weerstand van 4 of 8 ohm op de uitgang van een versterker te zetten om te kunnen testen zonder dat iedereen mee gaat genieten.
NIco

Negative K3 fan
16 oktober 2003, 16:54
dus je zou eigelijk zelf ook gewoon een paar grote 200 watt weerstanden aan je speaker out kunnen hangen als een soort van attenuator?

nicoverduin
16 oktober 2003, 19:26
Nope.

Een weerstand gedraagt zich niet als een luidspreker. Ten eerste wijzigt de impedantie afhankelijk van de frequentie. Hoe hoger de frequentie hoe hoger de weerstand hoe lager de stroom door de spoel hoe lager het magnetische veld hoe lager het volume (relatief).

Als je de karakteristieken van een luidspreker bekijkt, dan zie je dat het gedrag niet eens langs een glijdende curve loopt. Een attenuator tracht het gedrag na te bootsen en tegelijkertijd een deel van het vermogen op te souperen.

Ted Weber heeft een aardige simulatie van een speaker door een speaker (lijkt er tenminste erg veel op) te gebruiken echter zonder Conus maar wel zodanig gebouwd dat de spoel de weerstand ervaart van een conus. Theoretisch lijkt mij dit een van de beste benaderingen van een luidspreker. Echter het effect van de baffle en kast krijg je uiteraard niet.

Terugkomend op de weerstanden. Ik gebruik ze om zonder geluid een versterker te belasten en te kunnen testen met een "toonfiets". Dan kun je de versterker toch op standje 10 zetten en niemand klaagt.

Nico

Al
17 oktober 2003, 00:20
http://www.twistyneck.com/cm.html

interessant of niet? gevaarlijk denk ik wel hahaaaaaaaa. Wat zijn dat eigelijk voor weerstanden of heeftie daar koellichamen over zitten?

Leuke Master Volume
Wat een gedoe heeft hij er van gemaakt.

Al

Al
17 oktober 2003, 00:20
dus je zou eigelijk zelf ook gewoon een paar grote 200 watt weerstanden aan je speaker out kunnen hangen als een soort van attenuator?

Zo werken de meeste power soaks

Al

Negative K3 fan
17 oktober 2003, 02:05
http://www.twistyneck.com/cm.html

interessant of niet? gevaarlijk denk ik wel hahaaaaaaaa. Wat zijn dat eigelijk voor weerstanden of heeftie daar koellichamen over zitten?

Leuke Master Volume
Wat een gedoe heeft hij er van gemaakt.

Al

Bij eem master volume heb je normaal toch geen aansluitingen op de OPT en heb je geen supergrote weerstanden nodig?

mathe
17 oktober 2003, 13:05
Het is een modificatie in de eindtrap, niet erachter (zoals powersoaks werken).
Deze modificatie werd gebruikt door EVH, samen met een variac. Eea hierover is terug te lezen op het Marshall forum van Plexi Palace.

Tip: probeer dit niet zelf als je echt weet waar je mee bezig bent.

Marc

Robbert
17 oktober 2003, 13:44
Tip: probeer dit niet zelf als je echt weet waar je mee bezig bent.

:o

sash
17 oktober 2003, 14:25
:D

Negative K3 fan
17 oktober 2003, 15:22
dus ik kan het wel proberen :)

Al
17 oktober 2003, 19:01
Tip: probeer dit niet zelf als je echt weet waar je mee bezig bent.
Marc

Wanneer wel zelf? --> Als je echt niet weet waar je mee bezig bent zeker!

Al?

mathe
17 oktober 2003, 19:28
haha, ik had geloof ik een ernstig bloedsuiker tekort toen ik dat schreef.
Ik bedoelde natuurlijk het tegenovergestelde.... of toch?.....
btw, ik vind -k3fan wel een beetje op twistyneck lijken :razz:

Marc

Al
17 oktober 2003, 20:14
haha, ik had geloof ik een ernstig bloedsuiker tekort toen ik dat schreef.
Ik bedoelde natuurlijk het tegenovergestelde.... of toch?.....
btw, ik vind -k3fan wel een beetje op twistyneck lijken :razz:

Marc

Een doordenkertje is het wel.....

Al

Negative K3 fan
18 oktober 2003, 16:07
wies twistyneck?

Chris Winsemius
5 januari 2004, 19:30
Finse klant van mij had die weerstand-truuk tussen de platen geprobeerd , nog steeds geen EVH :D :)

Chris

PeeVee
8 januari 2004, 15:30
dus je zou eigelijk zelf ook gewoon een paar grote 200 watt weerstanden aan je speaker out kunnen hangen als een soort van attenuator?
Yup... dat kan wel

(maar waarom dat toch niet zo best klinkt heeft Nico al beschreven)

Good to be back hoewel ik de gastvrijheid van Bassie ook bijzonder op prijs heb gesteld... Wil iemand nog weten hoedie de weerstand van een stukkie speakerkabel moet berekenen? :wink:

Franc
8 januari 2004, 22:32
Nou PeeVee, vertel eens? ;)

Is iedereen nu weer hierheen? Het lijkt wat stiller op bassie...

nicoverduin
8 januari 2004, 22:33
Ik geef toe dat het wel lastig is om tussen beide forums te switchen.

Nico

Franc
8 januari 2004, 22:36
Ik ben al wel aan bassie's forum verknocht, maar had het idee dat het er vanavond wat stiller was...

Negative K3 fan
8 januari 2004, 22:41
dus je zou eigelijk zelf ook gewoon een paar grote 200 watt weerstanden aan je speaker out kunnen hangen als een soort van attenuator?
Yup... dat kan wel

(maar waarom dat toch niet zo best klinkt heeft Nico al beschreven)

Good to be back hoewel ik de gastvrijheid van Bassie ook bijzonder op prijs heb gesteld... Wil iemand nog weten hoedie de weerstand van een stukkie speakerkabel moet berekenen? :wink:

staat wel in mn natuurkunde boek, als je het heel graag wilt weten.

Franc
8 januari 2004, 22:43
Volgens mij is het iets met rho en de lengte en oppervlakte van het materiaal.
Heb ik gelijk, PeeVee? :lol:

nicoverduin
8 januari 2004, 22:44
Nee he 8-) Niet nog een keer :-? :-D

Negative K3 fan
8 januari 2004, 22:45
heeft te maken met een of ander econstante van het materiaal, staat wel in het bines dan de oppervlakte en de lengte, niet zon heel ingewikkelde formule.

Franc
8 januari 2004, 22:48
PeeVee, ik zou ff een copy/paste doen om dit de kop in te drukken als ik jou was :stop:

PeeVee
10 januari 2004, 13:16
Nou bij deze dan... Voor de mensen die nog steeds denken dat ze van hun top naar hun cab dikke speaker kabel nodig hebben:

Ik heb het verhaal van Bassie79 forum overigens wat aangepast, de foutjes zijn er nu uit en de tabellen kloppen.

Ieder materiaal heeft een bepaalde soortelijke weerstand, die van koper is extreem laag voor gelijkstroom en zeeeeer laag voor wisselspanning. Zilver heeft nog een iets lagere soortelijke weerstand, goud overigens een hogere (!!) soortelijke weerstand. Deze metalen worden dus niet vanwege hun goede geleiding gebruikt maar omdat ze "edeler" zijn (minder graag electronen afstaan) en dus minder snel oxideren. Bijvoorbeeld voor contacten en schakelaars is dat wel belangrijk. Sommige kabels zijn verguld / verzilverd, dat is alleen nodig voor toepassingen waar "skin effect" optreedt dus waarbij de stroom over de mantel van de kabel kruipt (typisch bij HF / radio frequenties). Bij LF (audio) frequenties treed dit effect niet op en loopt de stroom gewoon door de hele kabel dus is koper prima.

Op pagina van collega radiozendamateur ON4CP (my call PA3HHO) staat een goed stukje over soortelijke weerstand. De waarden in zijn tabel kloppen niet, maar het verhaaltje wel:

Soortelijke weerstand is rho en wordt uitgedrukt in Ohm per meter. Formule voor weerstand van een geleider met egaal oppervlak op basis van zijn fysieke karakteristieken is R = (rho * l)/S oftewel de weerstand van de kabel in Ohm is het product van (de soortelijke weerstand in Ohm per meter vermenigvuldigd met lengte in meters) gedeeld door oppervlakte van de geleider in m2.

Wat soortelijke weerstanden:
Koper = 1,75 E-8
Zilver = 1,63 E-8
Goud = 3,20 E-8 Ohm

Als je goed kijkt, dan zie je dat koper zelfs een BETERE geleider is dan goud (!), hierboven reeds uitgelegd. Als voorbeeld nemen we een stuk goedkopie kabel met 0,5 mm2 oppervlakte (is dus heel dun adertje; halve vierkante mm!), met een lengte van 5 meter.

Van mm2 via cm2 via dm2 naar m2 zijn drie stappen van E-2 (10 tot de macht min twee) en scheelt dus factor E-6. 0,5 mm2 = is dus 0,5 E-6 m2 oftewel 5 E-7 (dat rekent makkelijker). Dan de formule waar iedereen natuurlijk op zat te wachten

1,75 * E-8 * 5
------------------ = 1,75 E-1 = 0,175 Ohm !!! (minder dan 2/10 Ohm!)
5 * E-7

De weerstand van 5 meter FLUTKABEL is dus laten we zeggen 0,2 Ohm. Voor de grap dan nog even een "reële" speakerkabel om je top op je cab aan te sluiten: 50 cm land en van 220V snoer met 2,5 mm2 oppervlakte:

1,75 * E-8 * 0,5
-------------------- =
2,5 * E-6

0,875 * E-8
---------------- = 0,35 * 10-2 = 0,0035, drie-en-een-half duizendste (= micro) Ohm !!
2,5 * E-6

Dit soort weerstanden zijn met een multimeter niet meetbaar en gewoon te verwaardelozen. Het is echt niet nodig om voor dit soort toepassingen, laten we zeggen speakerkabels tot 5 meter, beter / dikker draad te gebruiken dan 2,5 mm2 koper (electriciteitsdraad). Goeie tip voor vette PA kabels e.d. (langer dan 10 meter waar flink vermogen doorheen moet), gebruik twee 2- of 3-aderige kabels per box en zet die aders parallel of gebruik 2 of 3 aansluit stekkers per box (bij hoog vermogen ook interessant vanwege relatief hoge overgansweerstand van stekkers e.d.). Je creëert dan een oppervlakte van 5 mm2 of 7,5 mm2 bij resp. 2- of 3-aderig. In de originele thread bij Bassie had ik de weerstand van 100 meter van deze (3-aderige) kabel berekend op 0,2 Ohm.

Sorry voor het theoretisch geneuzel maar niet te vermijden om voor eens en voor altijd af te rekenen met "kabelsprookjes". Wat iedereen aan zijn amp hangt moet ie uiteraard zelf weten, al was het maar voor het "bigger is better" gevoel... Als jij het mooi vindt klinken, houden zo maar... niet gaan proberen het quasi-theoretisch te onderbouwen... Bigger IS better, dat weet iedereen, da's voldoende argument.

Oja... wat makkelijker rekent zijn een aantal "voorgebakken" waardes die al gewoon weerstand uitdrukken bij 1 mm2 en 1 meter lengte, je hoeft dan alleen nog maar te vermenigvuldigen met lengte van jouw kabel en oppervlakte van jouw kabel:

MATERIAAL Ω mm2 / m bij 20 graad Celcius
aluminium 0,0280
goud 0,0230
zuiver ijzer 0,10 - 0,15
koper 0,0178
lood 0,2100
zilver 0,0160

Happy Soldering!

Negative K3 fan
10 januari 2004, 15:43
bedankt peevee,waar moet je dan wel op letten bij een speaker kabel? Ik neem aan dat in deze kwestie slechte contacten etc jusit voor een verhoogde weerstand in de kabel zorgen... maar zijn er bijvoorbeeld ook andere dingen?

Al
11 januari 2004, 00:41
Als je goed kijkt, dan zie je dat koper zelfs een BETERE geleider is dan goud (!)

SHITTTTTTTT

Kan het er allemaal weer uit!!

Pleun, fijn je weer in stijl hier tegen te komen.

Al

PeeVee
11 januari 2004, 11:39
bedankt peevee, waar moet je dan wel op letten bij een speaker kabel? Ik neem aan dat in deze kwestie slechte contacten etc jusit voor een verhoogde weerstand in de kabel zorgen... maar zijn er bijvoorbeeld ook andere dingen?

Voor hoge vermogens moet je wel een beetje dikke kabel hebben, maar voor "gewone" gitaarversterker is electriciteitskabel prima. Verder moet je er natuurlijk op letten dat het een stevige kabel is, aders mogen niet "bros" zijn zodat ze makkelijk zouden kunnen breken. Professionele kabels hebben ook ingebouwde trekontlasting middels een ingebakken koordje of b.v. extra afscherming (folie). Het goud in de pluggen zorg inderdaad voor beter contact, maar als je je amp niet te vaak buiten in de regen bespeelt, dan zijn die gewone verchroomde pluggies ook prima hoor!

Bij pluggen spreek je inderdaad van een overgangsweerstand. M.n. bij zeer hoge vermogens gaat dat een rol spelen niet zozeer omdat je dat vermogen niet kunt missen, alswel omdat die plug/connector vermogen gaat dissiperen en daar is ie niet voor gemaakt. In dat soort situaties (b.v. ook bij voeding kabels waar een flinke stroom doorheen moet) worden vaak grote of meerdere connectors gebruikt.

Zoals ik al zei voor gitaar (top + cab) of b.v. zangversterker in de oefenruimte is dat gewone zwarte 220V kabel met een bruine en een blauwe ader prima! Voor een vette PA of kabels langer dan 20 meter zou ik iets dikkers zoeken.

PeeVee
11 januari 2004, 11:47
Als je goed kijkt, dan zie je dat koper zelfs een BETERE geleider is dan goud (!)

SHITTTTTTTT ! Kan het er allemaal weer uit!!
Hahahahaha.... Jahaaa... ik zag al dat je driftig bezig was alle Ruby GOLD filtercaps te vervangen door (door "Copper Caps"?) maar da's niet helemaal wat ik bedoelde hoor hahahaha... :wink:


Pleun, fijn je weer in stijl hier tegen te komen.
Ja, it's good to be back. Ik vond dat gedoe van gitaarnet wel beetje genant trouwens, eerst weken uit de lucht, toen een pagina waar ik een shirtje moest kopen om forum terug te krijgen... Wat een onzin zeg ze moeten blij zijn dat er hier een beetje geschreven wordt, dat trekt nl. ook flink wat volk naar gitaarmarkt en gitaarnet. Als Bassie zo'n forum in de lucht kan houden, dan begrijp ik ook niet helemaal waarom er eerst T-shirts verkocht moesten worden. Ook het verhaal "we zijn gehackt" vond ik beetje genant (richting de sponsors / adverteerders), security is nl. iets dat je zelf in de hand hebt, je wordt natuurlijk niet zomaar gehackt. Wie de sleutels in zijn auto laat zitten, tja... die moet op Ruby Goldcaps zitten! :razz: