PDA

View Full Version : Bedroom rocking



heavy-metal-thunder
15 oktober 2003, 08:13
Hi,
Tien jaar geleden ben ik na een ongeval gestopt met klassieke gitaar (speelde ook wat elektrisch, maar niet zo veel). Recent ben ik herbegonnen, maar nu met een electrische gitaar. Dus ik weet niet zo goed wat er allemaal bestaat (en mijn spelniveau is ook ondermaats).
Ik ben nu op zoek naar een versterker voor thuis (en op termijn evt. om samen te spelen met een bandje), met een goede warme overstuurde klank. Op dit ogenblik heb ik een Marshall Valvestate VS 8080, maar dat ding is goed voor Metal, maar voor solo klinkt het zo dunnetjes en scherp, ik krijg er geen warme overstuurde klank uit en daarbij voor mijn kamertje van 3 x 4 m is hij véééél te luid.
Zijn er mensen die goede suggesties hebben (niet te luid!!!). Mijn favoriete gitaristen zijn Ritchie Blackmore, Brian May, Mark Knopfler... en Eddie Van Halen uit 1978 vind ik ook super.
Mijn gitaar is een Ibanez Roadstar II RG 440 (split humbucker a/d brug, i/h midden en aan de nek = single coil).

Guinness
15 oktober 2003, 08:52
CUBE 30 van Roland.
Heb ik ook, alle stijlen, geluid is super en niet duur +-230 euro.

heavy-metal-thunder
15 oktober 2003, 09:26
Aan zo iets had ik nooit eerder gedacht. Ik was eerder aan het zoeken naar iets met lampjes. Maar die hebben wel als probleem dat ze tamelijk luid moeten staan voor een mooie oversturing. Of ben ik mis???
Ik ga de Roland zeker ergens eens uitproberen.

Quink
15 oktober 2003, 09:39
Tsja, wat is je budget? Als niet te krap zou je ook kunnen denken aan een buizenamp met een powerbrake/loadbox geval erbij. Dan kun je je versterker redelijk opendraaien en toch een acceptabel geluidniveau behouden. Maar is niet de goedkoopste oplossing.

heavy-metal-thunder
15 oktober 2003, 09:59
ff de recensies op harmony-central nagelezen. Ik moet zeggen, die cube 30 komt mooi uit de verf.
Mijn budget???? Mijn Marshall moet de deur uit voor +/- 300 eurootjes, 'k heb nog 200 in mijn spaarvarkentje, ik kan nog een speakerkast van de hand doen voor een 100 en als ik wacht tot nieuwjaar kan ik er nog eens 300 bijdoen. Laat ons zeggen in het beste geval een kleine 1000 euro. Maar ik denk dat er ook iets aan de pick-ups van mijn gitaar zal moeten gebeuren. Ik heb namelijk een Fender full-tube getest en in vergelijking met een Les Paul klonk mijn Ibanez-je zéééér flauwtjes. Misschien gek om dure element(en) op een gitaartje van 700 euro (15 jaar terug) te plaatsen, maar ik vind hem mooi, speelt makkelijk, heeft goeie sustain (klinkt onversterkt bijna zo luid als een semi-akoestische!!). En voor 250 euro heb je geen nieuwe gitaar.
Die spullen die je daar op noemt, wat is dat, eneuhe ... Quanta costa, por favor???

Marc Oblivian
15 oktober 2003, 10:07
Nou, als je een beetje zoekt heb je voor die 1000 E (ook wel voor minder) een leuke buizenversterker met Powerbrake.
Powerbrake is een apparaat om het geluidsniveau acceptabel te houden terwijl je de buizen van je versterker toch flink op hun donder geeft en dus dat mooie overstuurde geluid krijgt.
Tip: probeer de spullen 2de hands te kopen (marktplaats, gitaarmarkt, ebay)

heavy-metal-thunder
15 oktober 2003, 10:07
Is er een groot verschil tussen Cube 30 en cube 20 of cube 40?? Deze 2 laatsten staan in een 2de handswinkel in de buurt te koop (respectievelijk 150 en 275 euro).

Quink
15 oktober 2003, 10:13
Nou, als je een beetje zoekt heb je voor die 1000 E (ook wel voor minder) een leuke buizenversterker met Powerbrake.
Powerbrake is een apparaat om het geluidsniveau acceptabel te houden terwijl je de buizen van je versterker toch flink op hun donder geeft en dus dat mooie overstuurde geluid krijgt.
Tip: probeer de spullen 2de hands te kopen (marktplaats, gitaarmarkt, ebay)

Inderdaad, dat wilde ik zeggen.

En, heer Thunder, mocht je in deze optie geinteresserd zijn, er staan redelijk wat topics over, als je zoekt op powerbrake, loadbox, hotplate of versterkertemmer vindt je vast wel wat.

Phyrexian
15 oktober 2003, 10:27
Is er een groot verschil tussen Cube 30 en cube 20 of cube 40?? Deze 2 laatsten staan in een 2de handswinkel in de buurt te koop (respectievelijk 150 en 275 euro).

Cube 15 en Cube 30 zijn nieuwe modellen van vorig jaar (ongeveer). Ze hebben nieuwe technologie met 'nieuw' geluid. Cube 20 en 40 zijn oudere modellen, ik heb geen idee hoe die klinken...

heavy-metal-thunder
15 oktober 2003, 13:44
Is er verschil (buiten vermogen) tussen cube 15 en 30?
Voor thuis zou een 15 al ruim voldoende zijn, niet?

Kan je deze dingen ook laten scheuren? Ik bedoel ruige, dikke vette rythm's????

Thanx voor jullie reactie

Guinness
15 oktober 2003, 13:49
De Cube 30 klinkt veel beter dan de 15.

En ja ze scheuren je als de hel.

Negative K3 fan
15 oktober 2003, 14:28
alleen van een valvestate 80 watt (dat is al een wat duurdere) naar een cube, is dat niet een stap terug (zelf nog nooit een cube gespeeld).

Misschien dat je eens op zoek kunt naar van die buizen heads met heel weinig vermogen, als de zvex nanohead etc. Is wel duurder dan de cube maar klinkt zeker goed.

BlackSun
15 oktober 2003, 14:39
Hi,
Ik ben nu op zoek naar een versterker voor thuis (en op termijn evt. om samen te spelen met een bandje), met een goede warme overstuurde klank. Op dit ogenblik heb ik een Marshall Valvestate VS 8080, maar dat ding is goed voor Metal, maar voor solo klinkt het zo dunnetjes en scherp, ik krijg er geen warme overstuurde klank uit en daarbij voor mijn kamertje van 3 x 4 m is hij véééél te luid.


Dan is de stap van een vavestate 80W naar een Cube juist GEEN stap terug las ik zo lees wat hij wil. Met de cube kan je een heerlijke volle toon krijgen ook op lage volume, en zeer veelzijdig, de valvestate is dan iets eenzijdiger.

PS:wel de Cube30 en niet 15 nemen

heavy-metal-thunder
16 oktober 2003, 08:42
Neen, ik vind dit geen stap terug. Ik had de Marshall gekocht met het vooruitzicht om op korte termijn in een rockband te spelen. Maar omdat ik 10 jaar terug op behoorlijk hoog niveau klassiek gespeeld heb, ben ik het mezelf verschuldigd om eerst terug serieus te leren spelen (10 jaar inactief geweest). Nu gaat daar toch wat tijd over eer je een behoorlijk niveau haalt (ik neem geen genoegen met enkele akkoordjes mee te spelen).
Dus zoek ik gewoon een versterker met een mooie klank en niet te luid voor thuis. Misschien dat ik binnen 2 jaar iets serieus aanschaf voor repetities/optredens, maar dan nog moet ik thuis oefenen.
Als je dan nog weet dat ik sinds gisteren een opleiding Jazz a/d muziekacademie volg, dan begrijp je wel dat die Marshall niet de ideale combinatie is. Ja, ik zie die cube wel zitten, want ie moet een goeie jazzy sound kunnen leveren. Deze namiddag ga ik hem testen.
Voor het geld hoef ik het niet te laten, want wellicht hoef ik hiervoor niets op te leggen??? Maar 'k ga ook naar die andere amps eens informeren.
Nog tips? Laat maar komen.

slayurrr
16 oktober 2003, 13:20
Wat hier boven al vermeld is over de Powerbrake lijkt mij wel een goed idee, ik hoor er veel goeds over en als je toch redelijk wat centjes uit wilt geven (ja goedkoop is altijd beter ik weet het), maar dan is dat ook een optie.

Guinness
16 oktober 2003, 14:58
Op de cube 30 zit ook het geluid van de roland jc 120 clean. Dit is toch wel het jazz geluidje voor je gitaar.

heavy-metal-thunder
16 oktober 2003, 15:06
'k heb net mijn gitaar binnen gedaan voor reparatie v/d jackfiche. Ondertussen de Cube 30 getest. Ik moet zeggen voor 250 euro is dit een koopje. OF ik echt tevreden ermee zou zijn, weet ik niet?? Voor Jazz: dik in orde. Ruige Metal ook. Maar voor gewoon stevige rock en voor een warme maar toch stevige overstuurde sound vond ik niet direct mijn gedacht. Als ik morgen mijn gitaar ga oppikken, ga ik hem wel uitgebreider testen. Nu was het op "een rappeke". Aan mijn gitaar ligt het volgens de verkoper niet, want : "'t es eu vrieë vrieë goei gitaar, zeker nie weg doen" (Gents dialect voor een zeer goede gitaar).
Moest ik maar 250 euro budget hebben (en mijn Marshall niet hebben), ik kocht hem direct.