PDA

View Full Version : Wat is een strakke baskast onder een Fender Bassman100???



Telecaster45
14 oktober 2003, 23:38
Vraagje van een eenvoudige amateur, voor bassisten:
Ik heb hier een Fender Bassman100 (ca. 1976/78) staan. De top, de versterker dus, plus zo'n grote Fender box. Probleem: Het klinkt me hedentendage allemaal veeeeeel te wollig. En dat op een Fender Jazzbass '76 waar niets, maar dan ook niets, mis mee is. Ja, de snaren zijn nieuw enz. Is er met deze top een baskast denkbaar die met name 'strakker' klinkt?? Is dat Marshall?? En als zo'n box wat handelbaarder van formaat zou zijn: graag. Kom niet aan met combo's, dat begrijp ik wel. Uitgangspunt is die Fender Bassman100 top. Wie een tip heeft: graag! Alvast bedankt! Groet,
Rob.

basswasp
15 oktober 2003, 09:31
Welke speakers zitten er in de Fender box? Misschien is het vervangen van de speakers door speakers met een snellere reactie de oplossing. Kleine speakers zijn over het algemeen sneller, maar ik heb me door een zeker persoon laten vertellen dat een waarschijnlijke basversterkerbouwer in het zuiden des lands (http://www.hevos.nl) ook snelle 15" speakers kan bouwen.


:)

AntY
15 oktober 2003, 12:31
aan de andere kant zijn er mensen die
-neit modern zijn
-geen inzicht hebben in economische zaken
-zulk geluid onder het mom van "vintage" wel erg mooi vinden

ergo: zij willen zich misschien blauw betalen voor jouw kast, als hij nog origineel is. met welk geld jij weer een nieuwe mooie kast kan kopen :)

is iedereen tevreden :)

bassopotmus
15 oktober 2003, 19:03
aan de andere kant zijn er mensen die
-neit modern zijn
-geen inzicht hebben in economische zaken
-zulk geluid onder het mom van "vintage" wel erg mooi vinden

ergo: zij willen zich misschien blauw betalen voor jouw kast, als hij nog origineel is. met welk geld jij weer een nieuwe mooie kast kan kopen :)

is iedereen tevreden :)

Okee, maar waarom geen verstand van economie, tis me sterke kant juist dat handelen!
Maar een plaatje van die 76 is niet weg hoor! Mag niet al te wollig klinken, al wat mid erbij gedraait, nieuwe buizen?

John P
17 oktober 2003, 15:09
Probeer eens een andere bas erop; misschien is de toonpotmeter niet meer fijn. Is het dat niet, dan kun je eens een andere versterker op je kast zetten. Ook eens een andere kast op de versterker. Zo kun je uitzoeken, wat het probleem is. Als alles naar behoren functioneert, moet je er echt een goeie sound uit kunnen halen, hoor! Let vooral op de potmeters, zou ik zeggen; die willen nog weleens slecht zijn na jaren gebruik.

Telecaster45
17 oktober 2003, 16:38
Bedankt voor alle adviezen. Ik ga er mee aan de slag. 't Kan even duren, maar ik meld me wel weer als 't niets wordt. Of als het wel wat wordt, natuurlijk. Dank! Groet, Rob.