PDA

View Full Version : True bypass met relais??



Slowhand41
14 oktober 2003, 22:09
Ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn effectpedalen met behulp van externe switches + relais true bypass kan schakelen? Ik denk dan aan een keten van relais (met bijbehorende footswitches) waar op elke relais de in en uitgang van een pedaal wordt aangesloten. Is er misschien iemand die schema's weet hoe je zoiets zou kunnen maken?
Het voordeel wat ik ermee wil bereiken is dat je niet aan de pedaaltjes zelf hoeft te gaan sleutelen. Misschien is dit idee hetzelfde wat de combinator van Carl Martin doet?? Laat maar horen!

Greetz, Hans

Robbert
14 oktober 2003, 22:35
Ik zit meer te denken aan de reactietijd als bottleneck...

Heb nog wel een idee om eens een true-bypass rack te maken. Waarmee je dmv een voetschakelaar drie of vier loops kunt schakelen... is alleen fucking duur om dat te maken (een mooie 19" behuizing al 50 euro)

Dirk_Hendrik
15 oktober 2003, 09:09
Doe een search op relais. Kom je mijn eerdere posts weer tegen :wink:

Ja, dat kan.

Ik heb dit met meerdere pedalen gedaan om ze true bypass te maken maar niet in het pedaal te moeten gaan boren om die vieze schakelaar er in te frotten waarmee het pedaal dus ook meteen en voor altijd verneukt is. In mijn geval heb ik de miniatuur relais dus in het pedaal ingebouwd en stuur ik ze aan met de originele flipflop schakeling die eerst de bypass FET's aanstuurden. Nadeel is dat je stroomconsumptie met 15 mA toeneemt. Met adaptervoeding is dat geen probleem. Verder heeft de mod als voordeel dat het geheel omkeerbaar is en je je pedaal dus weer 100% naar originele spec's kungt terugbouwen.
Ik wil er wel bij zeggen dat ik je afraad om dit te gaan doen als je vraagt om schema's voor de door jou voorgestelde applicatie. Het is goed te doen maar vereist een dito inzicht in de elektronica van je pedaal. Meer dito in elk geval dan het (eenvoudige) probleem waarvoor jij een schema vraagt. (sorry)

Waarom de reactietijd een bottleneck moet zijn begrijp ik niet echt. :???:

Robbert
15 oktober 2003, 10:45
Zo'n relais heeft toch een bepaalde reactie tijd om om te schakelen?

Net zoals de eerste digitale effecten ook zo'n delay hadden na het inschakelen... right? Of zit ik fout?

Dirk_Hendrik
15 oktober 2003, 11:23
Jep maar die delay van die digitale effectapparaten kwam niet door het trage relais. Een digitale delay is in principe een (kleine) computer en heeft dus wat opstarttijd nodig. Om eventuele uitgangsstoringen te onderdrukken werd dat relais pas ingeschakeld als de delay "klaar" was met opstarten. Een relais is qua reactie waarschijnlijk sneller dan een voetschakelaar. Maak je over die vertraging dus geen zorgen.

Slowhand41
15 oktober 2003, 14:50
Ik wil eigenlijk niets in het effectpedaal veranderen en dus de in en uitgaande kabel direct op een relais aansluiten welke dan bediend wordt door een footswitch. Het relais zou naar mijn idee vierpolig met wisselcontacten moeten zijn waarbij deze in geopende toestand de signaalweg via het pedaal laat lopen en in gesloten toestand het pedaal overbrugd. Het effectpedaal zelf moet dan wel altijd ingeschakeld staan)

Tsja het is een beetje lastig uitleggen en misschien kan dit niet zoals ik het wil maar ik denk dat ik anders gewoon wat ga experimenteren.
Het enige waar ik me zorgen over maak is dat er wellicht bij in of uit schakelen klikgeluiden te horen zullen zijn. Misschien is er daar een manier voor om dat te voorkomen?

Greetz, Hans

Dirk_Hendrik
15 oktober 2003, 15:37
OP het moment dat je van een true-bypass switchbox weet hoe hij werkt (en dus ploppen voorkomt) weet je ook hoe dat met een relais moet. Een relais is tenslotte...... een schakelaar!

EdJ
15 oktober 2003, 16:46
Mijn zelfbouwversterker schakelt om van kanaal dmv 2 relais.Hij plopt nog altijd.In mijn geval komt dat door een combinatie van onwetendheid,stomheid en luiheid.Maar het is te doen natuurlijk.
Ed

hadv
15 oktober 2003, 19:55
een paar maanden geleden stond er in de Elektuur een schema voor dit soort perikelen
voordeel: je kunt je fx-en heel laten
nadeel: lastig te bouwen, en vermoedelijk ook niet goedkoop

alleen als je verstand hebt van digitale electronica en electronische schakelaars kun je de hele mik zo bouwen

Dirk_Hendrik
15 oktober 2003, 20:17
Ik ben het op zich met je eens op niks in je pedaal te verbouwen. Dit wel doen gaf me echter de ervaring dat je je geluid een stuk beter kunt maken door geluidbeeinvloedende maar niet effectgerelateerde componenten uit de signaalweg te halen. Je bypassfets + bijbehorende pullupweerstanden en koppelcondensatoren vallen daar onder. Daarom ben ik van dat "niks" afgestapt naar mods die, mochten ze niet bevallen, 100% omgekeerd konden worden. Ik heb pasgeleden trouwens stevige sneeropmerkingen van NegativeK3Fan gekregen over het feit dat ik mijn pedalen graag (optisch) intact laat. Meninegn verschillen.

Slowhand41
17 oktober 2003, 09:27
Uiteindelijk nog even verder op het net gezocht voor wat meer info (schema's) en dit gevonden. http://www.geofex.com/Article_Folders/rmtswtch/rmtsw.htm

Eigenlijk precies wat ik zoek, dus bedankt voor jullie reacties en als ik wat verder ben met m'n experimenteren laat ik nog wel wat horen.

Greetz, Hans.

Tubefreak
21 oktober 2003, 22:48
Ja geofex is echt de plaats om dit soort dingen te zoeken. Alhoewel ik je dit http://diystompboxes.com/sboxforum/viewforum.php?f=2 ook van harte kan aanraden. RG Keen is enorm behulpzaam en geeft uitvoerig uitleg over wat de voor en nadelen zijn. een tijdje geleden zijn dit soort switchers al besproken. Op mijn site heb ik een simpel schema voor een relais schakeling!

En ja relais hebben een schakeltijd, maar dat is echt minimaal en zullen we echt niet horen. Dus dat is echt geen probleem. Maar alles heeft een schakeltijd, ook tussen jouw hersens en je voeten zit een delay..... :D

Maarten

aadplagiaat
21 oktober 2003, 23:15
Uiteindelijk nog even verder op het net gezocht voor wat meer info (schema's) en dit gevonden. http://www.geofex.com/Article_Folders/rmtswtch/rmtsw.htm

Eigenlijk precies wat ik zoek, dus bedankt voor jullie reacties en als ik wat verder ben met m'n experimenteren laat ik nog wel wat horen.

Greetz, Hans.

Ik heb het een en ander gelezen in de tekst. Met name de beschrijving van de werking van de vertragende condensator in het schakelcircuit van de transistor vind ik Bull.

"The neat way to defeat the clicks is to slow down the change in voltage across the inductor. The circuit at left does that. An on/off signal is applied to a resistor/diode/capacitor network on the base of a common 2N3904 transistor. The capacitor to ground slows the on/off transition down on the rising (turn on) edge of the input signal, and the diode lets it turn off fairly quickly.

The capacitor between the collector and base of the transistor causes the transistor to turn off slowly. Taken together, the speed with which the voltage across the coil inductance can change is slowed down. Tiny parasitic capacitors can't couple slow signals very well, and any transients are vastly reduced. In addition, the driver circuit turns on a local indicator LED whenever the coil voltage is on. The +On/-Off signal can be low power, is completely isolated from the signal lines, and can more easily be placed remotely."

De truc is juist om het schakelen zo tijdloos mogelijk te laten verlopen om eventueel voken en denderen te voorkomen. Dit schakelingetje probeert het tegenovergestelde. Terwijl een relais juist gebouwd is op een grote "hysteresis" probeert dit schakelingetje dit tegen te gaan. LOL.