PDA

View Full Version : sorry, maarre klopt dit???



Anavrin
14 oktober 2003, 16:56
Ik heb net een nieuwe basamp gekocht (Behringer BX 3000T), daar zitten 2 speakeroutputs op, waar bij staat:
300 W RMS output power
into 1 x 4 ohms or 2 x 8 ohms
er is hierbij niet gespecificeerd welke 4 ohm en welke 8 zou zijn.

Ik heb slechts 1 speakerkast ( 320 W Trace Elliot 1048H), en daarop staat dat ie 8 ohm is. Nu heb ik het aangesloten en klinkt ie behoorlijk zacht. Nou staat er me iets bij dat bij deze manier van aansluiten het uiteindelijke geluid dus maar 150 W is, klopt dit? Kan dit schade toebrengen aan de versterker/ de speakerkast?

basswasp
14 oktober 2003, 17:14
Ja, dit klopt. Wanneer je een 8 ohmse speakerkast aansluit in plaats van een 4 ohmse, dan krijg je de helft van het totale vermogen (in de praktijk blijkt dit iets meer te zijn). Wil je de volle 300 watt hebben, dan zul je nog een 8 ohm speakerkast aan moeten sluiten, of één 4 ohm speakerkast.

Dit brengt geen schade toe aan de versterker en/of speakerkast, alleen, zoals je al zei, gaat het wat zachter en heb je minder druk (headroom).

Negative K3 fan
14 oktober 2003, 17:41
Ik heb net een nieuwe basamp gekocht (Behringer BX 3000T), daar zitten 2 speakeroutputs op, waar bij staat:
300 W RMS output power
into 1 x 4 ohms or 2 x 8 ohms
er is hierbij niet gespecificeerd welke 4 ohm en welke 8 zou zijn.

Ik heb slechts 1 speakerkast ( 320 W Trace Elliot 1048H), en daarop staat dat ie 8 ohm is. Nu heb ik het aangesloten en klinkt ie behoorlijk zacht. Nou staat er me iets bij dat bij deze manier van aansluiten het uiteindelijke geluid dus maar 150 W is, klopt dit? Kan dit schade toebrengen aan de versterker/ de speakerkast?

altijd de impedantie goed hebben (bij buizenamps gaat dit wat sterker op dan bij transistor, maar ook bij transistor amps is het geen slecht idee :)) Deze amp heeft waarschijnluijk 1 echte speakeruitgang van 4 ohm, en als je natuurkunde nog een beetje herionnert kun je nagaan dat twee keer 8 ohm parralel ook 4 ohm is. Dus het maakt niet uit in welke van de twee je de cab steekt want ik denk dat het zo zit aangesloten:



+ -
| |
| |
| |
| ---R--- |
|< >|
---R---

Anavrin
14 oktober 2003, 18:22
headroom????
maar ik kan dus niks mollen???
Da's eigenlijk het belangrijkste

Negative K3 fan
14 oktober 2003, 18:24
gewoon zorgen dat de impedantie van de cab en amp overeenkomen.

Slowhand41
14 oktober 2003, 21:01
Je zou kunnen kijken of je door de bedrading van de speakerkast te veranderen op 4 ohm uit kunt komen. Dan zouden de speakers 4 of 16 ohm moeten zijn.

Greetz, Hans

mathe
14 oktober 2003, 22:54
Ja, dit klopt. Wanneer je een 8 ohmse speakerkast aansluit in plaats van een 4 ohmse, dan krijg je de helft van het totale vermogen (in de praktijk blijkt dit iets meer te zijn).

Onzin, het vermogen halveert niet maar is 70% van het vermogen bij 4 Ohm (oftewel 210 Watt).


altijd de impedantie goed hebben (bij buizenamps gaat dit wat sterker op dan bij transistor, maar ook bij transistor amps is het geen slecht idee :))

Onzin, bij een transistorversterker kun je zonder problemen afwijken van de aangegeven impedantie. Dit komt omdat het gaat om een minimum impedantie waarde. Kom er dus met je speakerimpedantie niet onder (in jouw geval dus niet onder 4 Ohm komen).


Je zou kunnen kijken of je door de bedrading van de speakerkast te veranderen op 4 ohm uit kunt komen. Dan zouden de speakers 4 of 16 ohm moeten zijn.

Het is een 4x10" kast van 8 Ohm dus die is niet anders te bedraden dan 8 Ohm (ok, 2 Ohm of 32 Ohm kan ook nog).

Marc

Phyrexian
15 oktober 2003, 10:44
headroom????
maar ik kan dus niks mollen???
Da's eigenlijk het belangrijkste

Hey Anavrin,
even mijn mening en ervaring hierover. Ik ben ook bassist :)

Ik kan je met volle overtuiging zeggen dat je niks zal 'mollen'.
Mijn (en vele andere basversterkers) SVT-3 Pro van Ampeg heeft het zelfde type uitgangen als jouw Behringer. Wat dus wil zeggen dat ik ofwel 1 4 Ohm cabinet kan aansluiten, of 2x 8Ohm cabinets (2x 8ohm = 4 ohm), of 1x 8Ohm.

Het maakt voor de amp niet op welke jack je je cab aansluit. De amp 'voelt' de weerstand die hij krijgt van de cabinet (4 of 8 ohm). Als je één cabinet van 4 ohm aansluit zal je amp op volle output draaien. Hetzelfde geldt wanneer je 2 8 ohm cabinets gaat gebruiken. Bij één 8 ohm cabinet draait je amp op halve kracht (heb ik me laten vertellen, maar het kan meer zijn). Zo is het met mijn Ampeg en zo is het met de meeste bass-amps. Héél eenvoudig eigenlijk.

Dat je Trace Elliot héél zacht klinkt is normaal. Je kast is eigenlijk te zwaar (de RMS of tewel die 320W) voor de output van 1x 8 ohm van je amp (150 watt zeker?).

Headroom wil zeggen dat je power in overschot hebt, zodat je amp die power kan gebruiken om je geluid 'clean' te versterken. Daarom is het dus eigenlijk beter om meer power hebben dan je cabinet (2x of zelfs 3x). Je hoort nu meteen iedereen roepen dat je zo je cabinet opblaast, maar dat is niet waar want je gebruikt maar een klein stuk van die power om aan je volume te geraken, de 'overschot' in power zorgt er voor dat de amp rustig kan draaien en alle kracht heeft om je geluid zuiver te versterken. Headroom.

Betreft jouw setup: zo'n 300watt bassamp zal best klinken met twee 8 ohm cabinets. Elke cabinet zou best niet meer dan 200 watt moeten zijn... zo zou je de beste soundresultaten moeten krijgen. een 8 ohm cab kan ook, of één 4 ohm (cab mag nu gerust 300 watt zijn).

Anavrin
15 oktober 2003, 11:32
dank u, ik ben gerustgesteld, en kan weer lekker slapen :razz:
nee, ff serieus, bedankt.

Ruud
16 oktober 2003, 00:21
Check...bij mij gaat het op deze manier ook goed...

voordeel is zo wel dat wanneer ik een extra speaker koop, dat ik in eens veel meer verschil merk... :-D