PDA

View Full Version : must-have pedaal voor beginnende pedalist?



john.3001
14 oktober 2003, 15:45
Ik ben op zoek naar een pedaal, maar heb er echt de kloten verstand van :oops: . Een wah-pedaal lijkt me wel leuk om te hebben, maar om te beginnen lijkt het me beter om eerst een pedaal aan te schaffen dat mij de mogelijkheid geeft de klank van mijn gitaar volgens individuele voorkeur te modelleren. Ik heb het hier over sustain, gain, volume, klankkleur etc.

Lijkt jullie dat ook niet een beter idee? Zijn er pedalen die speciaal hiervoor gemaakt zijn?

bedankt...

Marc Oblivian
14 oktober 2003, 16:11
Overdrive/distortionpedaal is altijd wel handig, vooral ivm de sustain en gain/vervorming/scheurgeluid.
Zijn de meest gebruikte pedalen.
Voor de klankkleur van het geluid kan je bijv een Boss GE-7 equalizer pedaal halen....t zegt het al...een equalizer. Met dit pedaal kan je trwns ook je volume boosten (harder maken). Staan er een paar op Gitaarmarkt en Marktplaats (dit geldt ook voor de eerstgenoemde pedalen).

Grts (en raak door de bomen het bos niet kwijt door de enorme keuze...probeer zoveel mogelijk zelf uit)

Marc

SteavisSmokin
14 oktober 2003, 16:18
...en vergeet niet dat een pedaal geen 'must' is. Dus staar je niet blind op het kopen van een pedaal terwijl je er misschien geneen nodig hebt.

Mithrandir
14 oktober 2003, 17:33
Zo'n pedaal heet een versterker!

BLOK182
14 oktober 2003, 17:42
Als je nog niet echt weet wat welk pedaal doet, zou je een goedkoop multiding kunnen aanschaffen, digitech RP50/100 ofzo.

Mithrandir
14 oktober 2003, 17:54
Mag ik vragen wat voor een versterker je hebt?

guvnor
15 oktober 2003, 09:41
Ben het wel eens met blok182... Zeker de beginnende gitarist wil veel oefenen om net zo goed te worden als zijn voorbeeld(en). Dit werkt vaak het leukst als je al enigszins hetzelfde geluid kan produceren.

Een RP100/50 is dan een leuke tool. Heb zelf een RP100 gehad en in no-time kan je de meest guitarhero's imiteren. Dat werkt stimulerend tijdens het oneindig herhalen van allerlei loopjes en ladders.

Als je met zo'n multieffectpedaal gespeeld hebt kan je ook beter bepalen welk geluid jijzelf het mooist vindt. Schakel je daarna over op losse pedalen, dan kan je gerichter zoeken naar de juiste pedalen.

Anders groot voordeel van die apparaten is de headsetaansluiting. Lekker met de koptelefoon op oefenen tot laat in de nacht :D (btw o.a. de Korg AX100G heeft ook audio input zodat je met CDtjes kunt meespelen...ook heel leuk).

Luister niet naar de meningen van tone experts als het om multieffect als de RP serie gaat (of equivalenten van ZOOM of Korg). Tuurlijk klinken ze niet precies als the real thing (maar ze worden steeds beter !). Maar het zijn leuke tools als je nieuw bent in effectenland.

john.3001
15 oktober 2003, 10:43
Mag ik vragen wat voor een versterker je hebt?

Roland Cube30

belfrink
15 oktober 2003, 10:47
Inderdaad, en met een beetje een goed multi-effect ala Boss, Zoom, Digitech kun je volgens mij niet echt een miskoop doen omdat je geluid er naar mijn mening alleen maar beter van wordt en volgens mij beschikt John. 3001 niet over een Gibson Les Paul met een vette buizenbak.

Harry
15 oktober 2003, 11:12
als je een Cube 30 hebt kun je kijken of je betere versies van de ingebouwde effecten kunt vinden......

john.3001
15 oktober 2003, 14:17
Inderdaad, en met een beetje een goed multi-effect ala Boss, Zoom, Digitech kun je volgens mij niet echt een miskoop doen omdat je geluid er naar mijn mening alleen maar beter van wordt en volgens mij beschikt John. 3001 niet over een Gibson Les Paul met een vette buizenbak.

wrijf het er maar in... :-(

Nee, ff serieus, jullie zeggen dus dat ik voor de multi-effect kastjes moet gaan? Dat gaat me dan zo'n 200 - 300 euro kosten, niet?
Heb ik zelf ook al aan gedacht, heb je toch van alles wat, en kun je later nog altijd uitbreiden met wat specifiekere (en betere) effectjes...
Wederom bedankt!

guvnor
16 oktober 2003, 08:33
Inderdaad, en met een beetje een goed multi-effect ala Boss, Zoom, Digitech kun je volgens mij niet echt een miskoop doen omdat je geluid er naar mijn mening alleen maar beter van wordt en volgens mij beschikt John. 3001 niet over een Gibson Les Paul met een vette buizenbak.

wrijf het er maar in... :-(

Nee, ff serieus, jullie zeggen dus dat ik voor de multi-effect kastjes moet gaan? Dat gaat me dan zo'n 200 - 300 euro kosten, niet?
Heb ik zelf ook al aan gedacht, heb je toch van alles wat, en kun je later nog altijd uitbreiden met wat specifiekere (en betere) effectjes...
Wederom bedankt!


Dat hoeft echt geen 200-300 euro te kosten !! Ik heb mijn eigen RP100 vorige week voor 80 euro op de post gedaan...
Natuurlijk kan je het zo duur maken als je zelf wilt, maar op marktplaats barst het van de pedalen onder de 150 euro.

belfrink
16 oktober 2003, 12:08
Inderdaad, en met een beetje een goed multi-effect ala Boss, Zoom, Digitech kun je volgens mij niet echt een miskoop doen omdat je geluid er naar mijn mening alleen maar beter van wordt en volgens mij beschikt John. 3001 niet over een Gibson Les Paul met een vette buizenbak.

wrijf het er maar in... :-(

Nee, ff serieus, jullie zeggen dus dat ik voor de multi-effect kastjes moet gaan? Dat gaat me dan zo'n 200 - 300 euro kosten, niet?
Heb ik zelf ook al aan gedacht, heb je toch van alles wat, en kun je later nog altijd uitbreiden met wat specifiekere (en betere) effectjes...
Wederom bedankt!

Was niet kleinerend bedoelt hoor. :-D

john.3001
16 oktober 2003, 15:09
i know belfrink, i know...

Geert Teekens
17 oktober 2003, 20:20
Geheel tegen de smaak van de meeste forumleden in (vrees ik) is mijn tip:

Koop een BOSS distortion/overdrive pedaal. Als je een beginnende pedalist bent is dit een goede instap. Gewoon lekker onverwoestbaar, goedkoop en goed!

Subtieler:DS-1, SD-1, OD-3

Bruter: DS-2, OD-2

Afhankelijk van welke muziek je speelt natuurlijk. Grofweg kun je wel zeggen dat de modellen met een 1 erachter iets milder zijn dan de 2 versies.

Voor rond de 40 euro vind je tweedehands al BOSS pedalen. Vanaf 60 heb je ze nieuw.

Toaster
19 oktober 2003, 14:59
Euhhh,

Zei iemand goedkoop multi effect?

Raffel
20 oktober 2003, 09:24
TS-9 is een must :)