PDA

View Full Version : Mal voor Gibson SG



Anavrin
14 oktober 2003, 09:38
ik wil zelf een Gibson SG gaan maken, maar dan heb ik dus een mal nodig vd body. Waar kan ik die vinden? Alvast bedankt.

raoulduke
14 oktober 2003, 12:10
ik wil zelf een Gibson SG gaan maken, maar dan heb ik dus een mal nodig vd body. Waar kan ik die vinden? Alvast bedankt.

Als je zelf de body maakt, dan wordt het toch geen 'Gibson' SG? Je wilt zeg maar een replica / custom maken?

Anavrin
14 oktober 2003, 12:13
ja, daar heb je gelijk in, maar je snapt toch wat ik bedoel?

roppie
14 oktober 2003, 12:23
iemand anders SG overtrekken? Niet helemaal nauwkeurig, maar als je hem daarna een beetje corrigeert hier en daar moet je toch behoorlijk in de buurt komen. Vraag het anders eens bij een gitaarbouwer ofzo of zij misschien aan iets voor je kunnen komen

bert k
14 oktober 2003, 12:57
Heb je hier iets aan? :)


http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/icons/SGIcon.gif

Electrical Storm
14 oktober 2003, 14:47
En wat wou je dan doen, de mal volgieten met vloeibaar hout?? :p
Je trekt er gewoon een over en schuurt de scherpe randen rond

Anavrin
14 oktober 2003, 16:59
En wat wou je dan doen, de mal volgieten met vloeibaar hout?? :p
Je trekt er gewoon een over en schuurt de scherpe randen rond
ja, maar da's nou net het probleem, ik ken niemand met een SG model, en ik neem aan dat ze het in de gitaarwinkel niet tof vinden als ik een SG van het rek trek, op een stuk papier leg, en mooi over ga proberen te trekken.

bert k
14 oktober 2003, 17:02
Nou dan, dat suffe sihouet wat ik postte, vergroten in een tekenprog, en afdrukken. that's all

roppie
14 oktober 2003, 17:03
er woont vast wel een gitaarforummer in tilburg die er wel een heeft en bereid is jou langs te laten komen om z'n SG over te laten trekken

Matje
14 oktober 2003, 19:19
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=14501

renier
15 oktober 2003, 10:39
zelf een body maken???.. nou veel succes!

post het resultaat even, hebben we wat te gniffelen straks..!

nee, effe serieus: ik weet niet of je veel ervaring hebt, maar als je het hebt over helemaal from scratch gitaren bouwen, kun je gerust stellen dat de eerste 6 die je doet volslagen nergens op uit draaien. als je er je vak van wilt maken is dat niet erg,maar het is zeker geen manier om goedkoop aan een leuke gitaar te komen, want ik garandeer je dat het je niet gaat lukken om zelf een gitaar te fabriceren die ook maar enigzins bespeelbaar is.

zou dan beginnen met een oudje opknappen, vandaaruit mischien eens wat losse onderdelen kopen en zelf wat in elkaar zetten, en als laatste stap echt zelf een gitaar gaan maken, want als je meteen zo in het diepe springt wordt het alleen maar een hele dure grap.

succes!

Harry
15 oktober 2003, 11:06
renier, heb je het dan over de maatvoering? de rest is toch alleen maar een plank in een vormpje zagen? Het lijkt mij trouwens wel erg lastig om alles passend te krijgen, en de mensuur te laten kloppen enzo.....

bert k
15 oktober 2003, 11:25
Als je een goeie decoupeerzaag en een bovenfrees hebt is het wel te doen. En verder heel goed meten. Op de mm is te grof, je moet op de tiende mm.

michielv
15 oktober 2003, 12:50
Je moet inderdaad wel iets van houtbewerking afweten maar om nou net te doen alsof gitaarbouwen rocket science is finnik overdreven.

Mijn eerste exemplaar was inderdaad geen schoonheidskoningin maar de eigenaar (vriend van me) heeft er ruim 2 jaar elke dag uren op gespeeld, mee opgetreden enz.

Passend krijgen is gewoon een kwesite van precies werken. Dus bijvoorbeeld de hals monteren, dan pas gaan meten waar de brug komt
etc. Zeker wanneer je een voorbewerkte toets gebruikt zit het wel goed met de fretafstanden en desnoods laat je de gitaar uiteindelijk fretten door een professional, is het gelijk goed gebeurd.

En als je inderdaad al een hals hebt liggen is het maken van een body een eitje.

Ohzoso
15 oktober 2003, 19:34
ik wil zelf een Gibson SG gaan maken, maar dan heb ik dus een mal nodig vd body. Waar kan ik die vinden? Alvast bedankt.

Ik heb er hier nog ene liggen(zonder hals). Kun je gratis af komen halen.

Anavrin
15 oktober 2003, 20:20
dat zou wel tof zijn, ik kom alleen niet zo vaak in de buurt van Sittard, dus dan moet ik ff aan m'n zusje vragen of ze 'm een keer op wil halen, want haar schoonmoeder woont daar wel ergens. Dat laat ik je dan wel in een privébericht weten.

Ohzoso
15 oktober 2003, 21:15
no problem

Frankiefrank2
17 oktober 2003, 19:35
ik heb verder zelf geen ervaring hoor!!
maar aan de ene kant denk ik dat het echt simpel is en aan de andere kant denk ik weer dat het moeilijk is.

dat denk ik
hhaaha

Ohzoso
21 oktober 2003, 21:06
vaak is de discipline opbrengen om `m niet morgen af te maken het moeilijkst, if u know what I mean :lol:

Anavrin
22 oktober 2003, 12:56
@ ohzoso:
ik heb je net een privébericht en een emailtje gestuurd.

arno
7 januari 2004, 20:30
Hier heb je allemaal autoCAD tekeningen 1 op 1 op A0 papier.

Zo heb ik ook een SG gemaakt. Ook andere gitaren staan hier op tekening. Zoals explorer, telecaster en ibanez rg


http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=4

arno
7 januari 2004, 20:34
Oh beetje laat zie ik. in oktober was de laatste post.

maar blijft een goede site!

Anavrin
7 januari 2004, 20:50
ik heb inderdaad de body van ohzoso al een tijdje binnen, sterker nog, de body is al klaar!!! Ik heb alleen de hals nog niet af, maar de foto's van de body staan snel online.

Anavrin
8 januari 2004, 13:17
Hier is ie te zien
http://community.webshots.com/album/90476552zbZKFl
, nu alleen de hals nog aflakken. Zoals nog een beetje te zien is, is het gat waar eerst de output zat opgevuld met een restantje van het stuk hout wat eruit is gehaald om de stratoutput erin te zetten. Verder zo simpel mogelijk, 1 volume en 1 tone knop, 1 3-way switch. De elementen plaatsing is dezelfde als op de Jagstang, alleen aangezien ik geen geld heb voor de echte, heb ik er een strat element en een LesPaulkopie element ingezet die ik nog had liggen. Als de hals af is, dan zal ik 'm zelf voor het eerst horen, dus da's nog ff afwachten. Ik heb de kleur van de body gehouden zoals ik 'm van ohzoso kreeg, simpelweg omdat ik dat toch al de beste kleur vond (schijt aan die beschadigingen, dat stoort me niet).