PDA

View Full Version : Regelbare volumeboost op het overdrive kanaal?



Punt
13 oktober 2003, 22:42
Mijn Bogner Shiva Combo heeft een fantastisch clean en overdive kanaal.

Nou heb ik voor solo's net een beetje meer gain en meer instelbaar volume nodig op het overdrive kanaal. Eigenlijk een soort derde kanaal.
Eventueel kan het zonder extra gain.

Het overdive kanaal heeft een boost stand, maar het volume verschil ist te klein.

Ik heb al wat pedalen geprobeerd, maar die tasten het geluid van de versterker aan en de toon is goed, dus die moet blijven zoals hij is.

Suggesties?

Mithrandir
13 oktober 2003, 22:44
uhm......ik heb slechts een suggestie en misschien vind je hem stom, maar er zijn de laatste tijd redelijk veel topics geweest over boosts in de randapparatuur sectie. Wellicht is het handig om daar eerst even te kijken voordat we hier weer ene identieke discussie gaan beginnen.

Punt
13 oktober 2003, 23:00
Sorry, ik ben redelijk nieuw hier, kan ik de post verwijderen?

Mithrandir
13 oktober 2003, 23:01
Neuh, maar dat hoeft ook niet hoor. Dit zakt vanzelf wel weer naar onderen en als toch blijkt dat je meer wilt weten kun je dit topic altijd nog gebruiken.

aadplagiaat
13 oktober 2003, 23:16
Mijn Bogner Shiva Combo heeft een fantastisch clean en overdive kanaal.

Nou heb ik voor solo's net een beetje meer gain en meer instelbaar volume nodig op het overdrive kanaal. Eigenlijk een soort derde kanaal.
Eventueel kan het zonder extra gain.

Het overdive kanaal heeft een boost stand, maar het volume verschil ist te klein.

Ik heb al wat pedalen geprobeerd, maar die tasten het geluid van de versterker aan en de toon is goed, dus die moet blijven zoals hij is.

Suggesties?

Na een google search vond ik dat dit een buizenamp is. Dom he dat ik dat niet uit mijn hoofd weet. Ja ik ben een sukkel wat gitaarversterkers en gitaren ook betreft. Maar goed. Dit terzijde.

Als je ergens ruimte weet te creeren voor een extra potmeter kun je een extra mastervolume potmeter inbouwen. Die extra master en de bestaande kun je met een extra footswitch en een relay omschakelbaar maken, zodat je kunt kiezen tussen je gainpreamp op laag volume en op hoger volume.

schemaatje:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/extra_pre.jpg

Je zou hiervoor misschien de "lo" ingang kunnen opofferen of een gat boren in de achterkant of zoiets.

aadplagiaat
13 oktober 2003, 23:19
Oh ja mijn schemaatje verdient nog wat meer uitleg:

er staan twee potmeters op, die ene is je bestaande dus en die andere moet dan de nieuwe worden. Ik verklap niet of dit nou P1 is of P2. Neem voor de nieuwe potmeter bijv dezelfde waarde als de orginele. Beter zou wellicht zijn om beide te vervangen met een 2x zo hoge waarde. Dat zou dan de uitgangsweerstand van je preamp niet veranderen.

riesj
13 oktober 2003, 23:31
Hoi,

Ik denk ook , dat je je antwoord in de randapparatuur kunt vinden. Onder boost(er) kun je redelijk wat vinden. Hoef je nl niet je amp te modden, dat is zonde (vind ik).

Oa de Zvex SHO of Super Duper. Kijk je wel uit dat je die supermooie amp van je niet sloopt met die pedalen van Zvex :wink:

EDIT: BTW: heeft iemand het schema van de Super hard on van Zvex, of een soortgelijk pedaal?

Groetjes,

Negative K3 fan
14 oktober 2003, 08:19
schema's van zvex pealen heb ik nog nooit gezien en zach geeft ze ook niet weg (ook logisch dachtikzo).

Erik70
15 oktober 2003, 17:11
ook zonder boren en solderen is er een oplossing:
Als er een FX-loop op je amp zit (ongetwijfeld) zet er dan bijvoorbeeld een BOSS LS-2 lineselector tussen. 'Tis een A/B-switch met regelbare uitgangslevels. Als je al effecten in je loop hebt, doe dan de LS-2 als laatste in de lijn. Zu heb je een regelbaar level voor rhytm en lead op zowel je cleane als drive kanaal. De pre-amp gain blijft ongewijzigd, maar door dat het uitgangslevel te verlagen én verhogen is zou je de poweramp wat meer kunnen laten werken hiermee waardoor je lead toch iets meer ballen krijgt.