PDA

View Full Version : snaren niet recht boven het element



UncomfortableDotOrg
13 oktober 2003, 21:31
bij mijn gitaar liggen de snaren niet helemaal recht boven de magneetjes in het brugelement. de snaren zijn zegmaar iets breder dan de magneetjes

heeft dat invloed op het geluid?

AntY
13 oktober 2003, 22:16
als t midden van de snaar boven t midden van de polepiece hangt is t prima.

willem1940
13 oktober 2003, 22:24
Zolang per snaar onderling niet "onregelmatig" de sterkte merkbaar afwijkt, dan niets van aantrekken.
De snaren hoeven (hoewel theoretisch ideaal) ook niet per se exact over het hart van het schroefje te lopen, alleen bij echt "naast het schroefje" wil het nogal eens sterkte-verlies opleveren.

Vaak krijg je ook toch wel de geluidssterkte-per-snaar op 1 niveau als de schroefjes ver genoeg op en neer kunnen.

Als je genoeg schuif-ruimte-mogelijkheid hebt om het element in lengte-richting van de snaren te verplaatsen (meestal is 1-2 cm al voldoende) dan krijg je meestal de schroefjes wel zo goed onder de snaren dat er niet 1 meer echt NAAST een schroefje ligt en misschien wel zelfs ideaal de snaren elk exact over het midden van een schroefje.

Ik heb ooit eens een gitaar met zo'n element "tot de orde geroepen" waarbij ik geen schuif-ruimte had in lengte-richting van de snaren; door het element zodanig (aangesloten met toonregelaars in middelste stand en af en toe aanslaand) zijdelings te verstellen dat ik op gehoor een voldoende REGELMATIG sterkteverloop-per-snaar kreeg (keuze tussen dikste snaar als hardste of dunste snaar als hardste) liet het evenwicht zich goed na-stellen op een versterker met slechts 2 toonregel-knoppen.

Frankiefrank2
18 oktober 2003, 18:12
tsja
dat is een lang verhaal

bert k
18 oktober 2003, 18:14
En zoals gebruikelijk weer geen touw aan vast te knopen... :o

Negative K3 fan
18 oktober 2003, 19:16
het maakt niks uit, als je zon diagram bekijkt van de uitslag van het magnetische veld zul je zien dat het wel iets uitmaakt maar dat is echt te verwaarlozen. Ik heb nu 2 elementen waarbij de snaren niet helemaal recht boven de dingen lopen en het klinkt allemaal wel goed.

Electrical Storm
18 oktober 2003, 19:19
Ik heb nog nooit een strat gezien waarbij de pole-pieces recht onder de snaren zitten. Of je moet de snaren dan veel te ver uitelkaar hebben staan, of je element is veel te kort...