PDA

View Full Version : De zoektocht naar speakers



Thijssie
13 oktober 2003, 17:22
In de eeuwigdurende zoektocht naar "toon", heb ik een paar maanden terug een paar Jensen C12N's van PeeVee overgenomen. Omdat ze nog niet ingespeeld waren, durfde ik er nog niet echt een mening over te vormen. Ik heb ze samen met 2 oude Fane's in mijn 4x12 cab geschroefd en daar een tijdje over gespeeld. Ik vond het een "okay speaker" maar ik kreeg er niet het echte "roeg (c) gevoel" bij.

Inmiddels had ik al Celestion G12T75's, Wazige Philips', Kustom??? het type en het geluid is verdrongen door mijn selectief geheugen :D , Celestion Greenbacks en natuurlijk de Fanes en de Jensens aan mijn Marshall gehad.

De Greenbacks vond ik absoluut de mooist klinkende speaker. Maar die zijn maar 25w en dan zou ik een 100w Marshall nooit voluit durven zetten. Daarbij vond ik ze op mijn jcm900 toch wat te schriel klinken. Of toch maar G12H's doen? Daar heb ik wel eens over gespeeld en die vond ik *wel* te gek klinken, maar daarvan is het vermogen ook niet zo hoog.

Tot op de dag van vandaag heb ik gemengde gevoelens over de Jensens, het is wel een mooi rond en wollig klinkende speaker maar er zit een midhoog in, wat heel irritant is, vooral als je er wat langer op speelt. Het lijkt alsof ze een piek op een frequentie hebben, waar je oren het meeste moeite mee hebben, alsof je 2x zo snel doof met door die speaker wordt, dan een andere, ik kan het niet anders omschrijven.

Mijn dealer had al een paar keer Emincence "getipt" maar daar lees je eigenlijk nooit iets over; tis allemaal Celestion, Jensen of voor de dure jongens Weber, wat de klok slaat.
Maar als iemand 4x tegen je zegt, "Je moet es naar Eminence" kijken, dan komt er vanzelf een keer een punt, dat je dat ook doet. Dat het de grootste speakerfabrikant van de wereld is wist ik niet. Dat de speakers in de VS worden geproduceerd in tegenstelling tot Celestion die ze goedkoop in aziatische landen laat produceren vond ik al een pre. Dat ze ook nog eens tientallen euro's per speaker goedkoper waren, is ook leuk.

Dus ik op de site wat gelezen en "blind" (doof :D) 2 Legend GB12's besteld. Dat was volgens de site het amerikaanse antwoord op de Greenback maar dan minder modderig en met een zwaarder laag. Dat klonk "op papier" eigenlijk precies naar wat ik zocht. 90 euro per stuk tegen 130 euro voor een Celestion Greenbacks, dat is natuurlijk ook wel aardig.


Twee weken geleden, waren ze binnen en dezelfde avond nog 2 Fanes vervangen door de Emi's. Bij het eerst open a-akkoord wist ik het al; dit is een echte "roeg speaker"! Clean zijn ze warm wollig, niet crispy clean maar zo'n britse compressed clean. En wat een sustain in 1 keer, ik kende ze wel die verhalen maar nam ze altijd met een korrel zout; hoe kun je nou meer sustain door een andere speaker krijgen? Hahaha, onglovige sukkel die ik kan zijn :D

Op het scheurkanaal komt de ware aard van deze speaker naar boven, vooral op hogere volumes krijg je zo'n prachtige compressed vette scheursound, warm, diep en wollig. Hij haalt precies dat vervelende fuzz randje in het midhoog uit mijn jcm900.

Maar het mooiste is de "punch" van die speakers, zo zwaar en zo diep.

Binnenkort dus de Jensen er uit en nog 2 Emi's er bij.

Over smaak valt niet te twisten maar voorlopig is mijn zoektocht naar de lekkerste "brits klinkende speaker" ten einde, want die heb ik gevonden in de Verenigde Staten, Hahaha... 8-)


Eminence = Roegen (c)

Wilson
14 oktober 2003, 12:48
hey! die jensens verkoop je die ook weer? ik ben wel geintersseerd in eentje daar van, voor in mijn amp.

Thijssie
14 oktober 2003, 13:19
hey! die jensens verkoop je die ook weer? ik ben wel geintersseerd in eentje daar van, voor in mijn amp.


Ik had er nog niet echt over gedacht maar loop wel met de gedachte om de 2 jensens te vervangen voor nog een paar Emi's. En dan liggen die Jensen maar te liggen, dus ja, ik verkoop ze....


Maar dan wel allebei tegelijk :D

Wilson
14 oktober 2003, 13:22
ja heb er maar 1 nodig....
hoeveel moeten ze kosten???

Guinness
14 oktober 2003, 15:33
Ik heb mijn toon gevonden in de celestions in de C12-65. Ik vind ze beter dan de greenbacks die ik ook gehad heb.

Ze zitten nu in mijn Marshall 4x12 box.

Ze klinken warm met een gedefieerde mid. Het brult behoorlijk.

helleke
14 oktober 2003, 16:36
Ik heb in mijn Hi-Watt custom 4x12 ook Eminence inzitten al weet ik ff niet welk type.Die kast is nu alweer zo'n 15 jaar oud en k ruil m echt niet voor een nieuwe Marshall of Engl kast. "Roegen" doet tie wel in ieder geval :D

Thijssie
15 oktober 2003, 12:48
ja heb er maar 1 nodig....
hoeveel moeten ze kosten???

Ff lekker spammen :D


150 euro.

Ze zijn btw nagelnieuw, nog niet eens ingebroken. Nadat ik ze van PeeVee over had genomen, begonnen ze de eerste repetitie al wolliger te worden, dus volgens mij heeft hij er nog geen uur of zo over gespeeld. Ik heb er 3x mee gerepeteerd en een paar keer thuis mee lopen pielen.

Wilson
15 oktober 2003, 12:56
hmmm, voor 80 euro koop ik er 1....

ze zijn wel 8 ohm?

Thijssie
16 oktober 2003, 00:41
hmmm, voor 80 euro koop ik er 1....

ze zijn wel 8 ohm?

Yep.

http://www.jensenvintage.com/c12n.html