PDA

View Full Version : Toch weer die Ohm-ellende



marc_o
13 oktober 2003, 17:19
Ik heb een engl souvereign met 8 ohm vintage 30 aan boord. Ik heb er daarna een cabinetje bijgekocht van ook 8 ohm.
Geen problemen hier, er staat netjes achterop de engl dat ik ze allebei moet versteken in de 4 ohm uitgangen.

Nu ben ik van de week eigenaar geworden van een Rivera fandango en die heeft 2 stuks 8 ohm-speakers aan boord (G12T-75 van celestion).
Echter, wat ik net zag, was dat de draaiswitch voor ohm-keuze op 16 staat.
Klopt dit dan wel? Geen idee, maar ik kan kiezen uit 4, 8 of 16.
Het zou zonde zijn als er e.e.a. kapot zou gaan.

Grr, ik ben ook een techneut van niks natuurlijk.

Thijssie
13 oktober 2003, 17:25
Nu ben ik van de week eigenaar geworden van een Rivera fandango en die heeft 2 stuks 8 ohm-speakers aan boord (G12T-75 van celestion).
Echter, wat ik net zag, was dat de draaiswitch voor ohm-keuze op 16 staat.
Klopt dit dan wel? Geen idee, maar ik kan kiezen uit 4, 8 of 16.


Is het niet dat hij op 8 ohm stereo is en dat je dan 2 inputs moet gebruiken?

marc_o
13 oktober 2003, 17:28
nee, dat is het niet, het zijn 2 speakers in 1 combo, heeft niets met stereo te maken, ze komen samen aan 1 stekker en die zit in een input die gedraaid is op 16 ohm, ik wil weten of dit goed is of niet.

Thijssie
13 oktober 2003, 17:36
nee, dat is het niet, het zijn 2 speakers in 1 combo, heeft niets met stereo te maken, ze komen samen aan 1 stekker en die zit in een input die gedraaid is op 16 ohm, ik wil weten of dit goed is of niet.

Ach zo, maar dan zit die schakelaar dus aan je versterker?

Kun je niet zien of die speakers serieel (dus 16ohm) of paralel (dus 4ohm) geschakeld zijn?

Bij serieel gaat er dan 1 draad naar de eerste speaker en die gaat weer verder naar de 2e speaker en dan gaat hij weer terug naar de versterker, terwijl bij paralel gaan er 2 draden naar de 1e speaker en ook naar de 2e speaker.

Want dat zou dan overeen moeten komen met de stand van de schakelaar op de versterker....

Kjiratsiekoedel
13 oktober 2003, 19:48
ff doormeten dus

marc_o
14 oktober 2003, 10:39
Zoals ik het nu zie is het serieel, er komt een draad uit de amp waarvan de ene helft op de ene en de andere helft op de andere zit gesoldeerd, en de beide speakers zijn met nog een draad aan elkaar gesoldeerd.
Moet ie nu op 16 of op 4 ohm staan?

Slowhand41
14 oktober 2003, 20:43
Dan staan de speakers in serie dus 8 + 8 = 16 ohm.
De schakelaar staat dus goed.

Greetz, Hans

marc_o
15 oktober 2003, 10:22
Okay, thanx voor de info.