PDA

View Full Version : Shadows



lucas
13 oktober 2003, 15:35
welk gitaar is aan te raden voor beginneling die graag Shadows en Dire Straits speelt? mvg, Luc

Anavrin
13 oktober 2003, 15:45
Een Stratocaster of een Jazzmaster (allebei van Fender), tenminste daar speelden de Shadows zelf op. Waar Mark knopfler op speelt weet ik niet (dacht ook een strat).

AART
13 oktober 2003, 15:59
ik denk niet dat meneer gelijk 1000 euro uit wil geven :-D


een squier lijkt me inderdaad het beste.

maar zoals altijd is het beste advies:

ga lekker naar een gitaarwinkel en bespeel een paar gitaren, de sound die jij het beste vind neem je.

Harry
13 oktober 2003, 16:07
of een Burns, hebben ze ook gebruikt......

lucas
13 oktober 2003, 16:07
er heeft me iemand de nieuwe Cort M800 aangeraden?

Harry
13 oktober 2003, 16:50
geen plaatjes van te vinden, maar zitten daar geen humbuckers op? Dan is ie minder geschikt voor Shadows-werk.

lucas
13 oktober 2003, 16:56
http://www.musik-direkt.com/cgi-bin/cgi-bin/mdid/nph-deimosos.exe?DetailSheet=959, voor een fotoke

bert k
13 oktober 2003, 17:37
Nee, lijkt me idd nix voor Shadows werk. En speelt Mark Knopfler ook niet over een Paul Reed Smith? (Wel een beetje duur)
Maar zoek zeker naar een gitaar met single coils.

Javaca
13 oktober 2003, 20:57
Stratocaster
Burns Hank Marvin

hoofd
13 oktober 2003, 22:19
ik moest door de titel "shadows" ook meteen denken aan Burns. The Marque is wel een mooie gitaar van Burns, strat-achtig met singlecoils. Kost rond de 500/600 euro. Vergeet niet dat je nog een versterker nodig hebt he!

Wouter J
14 oktober 2003, 01:43
Nee, lijkt me idd nix voor Shadows werk. En speelt Mark Knopfler ook niet over een Paul Reed Smith? (Wel een beetje duur)
Maar zoek zeker naar een gitaar met single coils.

Nope Mark Knopfler speelt geen PRS, hij speelt Strats van Fender, Schecter en Pensa-Suhr. Die Pensa gitaren heb je waarschijnlijk voor PRS gitaren aangezien omdat ze flamed maple tops hebben.

Het nieuwe fender Mark Knopfler signature model is trouwens niet op zijn beroemde jaren zestiger strat (die in de video van "Sultans of swing" te zien is) gebaseerd maar ironish genoeg op zijn Schecter.

michielv
14 oktober 2003, 08:20
Mark Knopfler speelde ook op een Telecaster en een Les Paul (Money for Nothing).

Maar goed, voor Shadows zou ik toch een strat of een Burns nemen. Bij voorkeur een met niet zulke "hot" elementen maar meer de '57/'62 reissue elementen. Niet teveel output dus, anders ga je scheuren.

Kortom, eigenlijk wil je de volgende geluiden kunnen maken:
* strat "tussen standen" (nek + midden, brug + midden)
* strat hals element
* strat brug element
* twee humbuckers (nek + brug), evt. twee single coils (nek + brug) als alternatief.

Het enige is dat Mark Knopfler geen tremolo gebruikt, terwijl Hank Marvin
juist weer wel dat ding gebruikte. Dat kan je geluid beinvloeden, maar dat is in het begin niet zo interessant.

Als het je lukt een oude Squier Hank Marvin signature te vinden: doen!
Dan heb je helemaal je gitaar :)

Een nieuwe squier is een mogelijkheid, maar kijk liever rond naar een goede 2e handse, vaak kun je voor hetzelfde geld een betere gitaar kopen.

Javaca
14 oktober 2003, 13:33
Knopfler speelde ook Dobro

Brothers In Arms

ilovesmyguitar
14 oktober 2003, 13:51
Knopflers main guitar bij de glorie-periode van de Dire Straits was toch echt de strat. In zijn solo-werk speelt hij volgens mij heel veel op Gibsons (op Sailing to Philadelphia iig wel)...

Javaca
14 oktober 2003, 20:06
Wat zeiken we eigenlijk over knopfler?
De topic ging over de Shadows.
Hank Marvin was de voorman daarvan.

john.3001
15 oktober 2003, 10:36
Het topic gaat ook over de Dire Straits (toch?)

ginne
15 oktober 2003, 23:24
Je moet in ieder geval een Stratocaster met tremolobrug hebben. Hangt van je budget af welke het kan worden. Squier is al genoemd, een occasion Fender made in Japan (neem er dan een uit de 80-er jaren) hoeft ook niet zo duur te zijn. (Maar als je als Hank Marvin wilt klinken zul je ook nog een echo-apparaat moeten hebben.) Die Cort die je liet zien is niet geschikt: geen tremolo, geen enkelspoelselementen.

musicmaniac
16 oktober 2003, 05:21
Shadows en Dire Srtaits? Een Dean !! Ze spelen over niks anders !

lucas
17 oktober 2003, 23:26
is het eigenlijk niet zo dat je met al die effectpedalen met gelijk welke gitaar elk geluid kan nabootsen?

Speeddemon
18 oktober 2003, 00:17
wel qua delay en reverb, maar die "single-coil to humbucker" effecten klinken bij lange na niet als the real thing!
Heb zelf jarenlang op alleen humbucker gitaren gespeeld, en zowel in mijn ouder Boss GT-3 als in mijn huidige Digitech Genesis 3 zit zo'n S-H/H-S effect, en ik heb nu ook een echte Strat met Texas Specials single-coils en dat klinkt toch echt heel anders (en vooral beter!)

Javaca
18 oktober 2003, 14:37
Shadows en Dire Srtaits? Een Dean !! Ze spelen over niks anders !

Shadows? Die speelde alleen fender en burns