PDA

View Full Version : Element in een acoustische gitaar



masimo
8 februari 2002, 17:15
Ik overweeg de aanschaf van een ac.gitaar met ingebouwd element (Yamaha CPX5). Ik was op zich tevreden over het instrument. De verkoper zei echter dat ik voor hetzelfde geld beter een gitaar zonder element kon kopen en deze later alsnog er in te laten bouwen.
Is dit inderdaad beter?
En heeft iemand ervaring met de Yamaha CPX5

anoniem
8 februari 2002, 20:42
Je moet het zo zien, een gitaar waar al een
element in is gebouwd is natuurlijk van
mindere kwaliteit (houtsoorten bespeelbaarheid enz.)dan een gitaar met
element,dat wil zeggen, dat je natuurlijk wel
over eenzelfde aankoopbedrag praat,een
beetje element met voorversterker kost al
gauw rond de 200 Euro.

Gr.

anoniem
9 februari 2002, 02:39
Op 2002-02-08 16:15, schreef masimo:
Ik overweeg de aanschaf van een ac.gitaar met ingebouwd element (Yamaha CPX5). Ik was op zich tevreden over het instrument. De verkoper zei echter dat ik voor hetzelfde geld beter een gitaar zonder element kon kopen en deze later alsnog er in te laten bouwen.
Is dit inderdaad beter?
En heeft iemand ervaring met de Yamaha CPX5



ik heb de yamaha cpx5 wel eens gehoord.op zich wel mooi warm van klank. veel mid. maar ik heb meer vertrouwen in de fender stratacoustic. maar die blijken ze helaas haast nergens te hebben. wel kom je veel de telecoustic tegen. ook nog niet gehoord, maar ga dat binnenkort wel doen. sommigen beweren dat de klank nagenoeg hetzelfde is, maar ik wil het eerst met mijn eigen oren gehoord hebben! veel succes met je aanschaf!

JV
9 februari 2002, 02:54
tis natuurlijk ook maar net wat jij wilt doen, als jij versterkt wil spelen zou ik de yamaha nemen (heb em zelf ook, hij klinkt zowel onversterkt als versterkt zeer goed)

als je dus onversterkt wilt spelen gewoon om te oefenen is een acoustische wel beter, maar ik wilde gewoon versterkt spelen met men bnad ook en dan is dit een goede keuze

DOLBY
11 februari 2002, 09:48
Het verschil tussen twee gitaren van dezelfde kwaliteit met of zonder element is ca. 100 Euro. Je kunt goedkoper af zijn als je het zelf doet, maarrrr.. het ligt er aan wat je er mee wilt: wil je er mee optreden dan kun je niet zonder ingebouwde equalizer i.v.m. rondzingen. Is het voor thuis dan hoeft dat niet. Als je zelf piezo element inbouwt kan dat voor ca 25 Euro, wil je een equalizer bij dan ben je wel 100 Euro kwijt, dan kun je dus net zo goed een gitaar met ingebouwd element kopen.

jaccoos
11 februari 2002, 11:03
de CPX5 is een hele fijne gitaar. hij heeft een wat grotere hals zodat je makkelijk erop kunt spelen. Het element is ook oke. probeer hem maar eens versterkt, dat klinkt echt goed. Als ik jou was zou ik em nemen, tenzij je hele hoge eisen aan een gitaar stelt.
en later inbouwen is altijd duurder. voordeel is dat je zelf kan beslissen wat voor systeem erin gaat.

Casey
11 februari 2002, 12:07
Ik heb zelf de APX 7 en die bevalt me prima.
Die fender stratacoustic en telecoustic spelen 2 x zo zwaar als een normale thinline staalsnarige accoustic en klinken daarbij onversterkt zo belachelijk iel dat je wel versterkt moet spelen om nog een beetje normaal geluid te krijgen.
DE Fender Tele en Stratocoustic kan je touwens gewoon bij Feedback halen , ze hebben er zat in voorraad.

masimo
11 februari 2002, 16:35
Bedankt voor het advies.
Ik heb uiteindelijk CPX5 aangeschaft. Voor het geld een hele goede gitaar. Ook versterkt klinkt ie inderdaad fantastisch.
Naast de CPX5 ook de telecoustic uitgeprobeerd, maar volgens mij klinken snaren op een koektrommel nog mooier.