PDA

View Full Version : hoe zat het ook weer met kadukke buizen???



Nocki
12 oktober 2003, 22:33
hoi.

een van mn 4 6l6 buisies is heel mooi aan het worden. helemaal met een blauwe vlam erin. de rest niet. ik dacht dat de buis dan wel al aan vervanging toe is... hoe zat dat ook weer???

Nocki

Negative K3 fan
12 oktober 2003, 22:46
stuk voor stuk vervangen is niet aan te raden tenzij je van die gematchte dingen koopt (zoals koch met bias klasse oid).

Nocki
12 oktober 2003, 22:49
nee. als ik vervang gaat alles in een keer. geen gedoe met 2 mooie buizen die klote klinken doordat de rest niks is...

maar goed. als ze blauw worden wordt het tijd he. kan er nog schade ontstaan als ik wacht...?

Nocki

Negative K3 fan
12 oktober 2003, 22:55
als ze blauw worden is het niet per sé tijd. Veel buizen hebben sowieso een blauwe gloed maar werken er niet minder om dach tik, hoelang zitten ze erin?

Nocki
12 oktober 2003, 22:57
hoe oud is de amp???

nee gaan idee hoe lang ze erin zitten. het is niet de normale blauwe gloed maar echt een hele blauwe vlam. de buizen zitten en er lang in en er moet zowiso wat nieuws in. ik wist het buizen verhaal alleen niet meer...

NOcki

Negative K3 fan
12 oktober 2003, 22:59
amp naar een tech brengen en daar n ieuwe eindbuizen+ bias afstelling, zorg wel dat je een beetje buizen met de karakteristieken neemt die jij zoekt!

andy
12 oktober 2003, 23:19
hoe oud is de amp???

nee gaan idee hoe lang ze erin zitten. het is niet de normale blauwe gloed maar echt een hele blauwe vlam. de buizen zitten en er lang in en er moet zowiso wat nieuws in. ik wist het buizen verhaal alleen niet meer...

NOcki

Lijkt er op dat 1 buis iig dood gaat. En als ze er al lang in zitten moet je ze maar eens gaan vervangen ja. De fel blauwe kleur duidt er op dat ie zijn langste tijd gehad heeft.
En met een stel mooi bij elkaar passende buisjes klinkt je amp ook weer een stuk lekkerder.

Mitch
12 oktober 2003, 23:56
Ja, een beetje blauw kan, maar als -ie ernstig afwijkt van de rest.......
Mijn twee EL34's worden (gelijkmatig, dat wel) ook steeds blauwer de laatste tijd, clean begint ook eerder te vervormen... wordt ook tijd voor een leuk nieuw setje :-(

andy
13 oktober 2003, 00:20
Ja, een beetje blauw kan, maar als -ie ernstig afwijkt van de rest.......
Mijn twee EL34's worden (gelijkmatig, dat wel) ook steeds blauwer de laatste tijd, clean begint ook eerder te vervormen... wordt ook tijd voor een leuk nieuw setje :-(

Die EL 34"s krijgen ook van die "schattige" donkere puntjes, waar aan je ziet dat ze hun langste tijd gehad hebben. Nog voordat het lampje steeds blauwer wordt.

LordRiffenstein
13 oktober 2003, 08:51
[zeikmodus]
Als je nu eens wat spul langer dan 2 weken hield dan wist je dit al wel
[zeikmodus off]

:razz: :-D

Zonder grappen, tenzij je zelf een bias-meter hebt of je versterker fixed bias is, ff langst lopen bij een technieker en 4 nieuwe lampies laten plaatsen.

Nocki
13 oktober 2003, 08:56
hee lord R de mark iv heb ik nu toch al een tijdje.. ik ben zelfs aan het afkicken... :-)
maar nieuwe buisejs worden het dus...

Nocki

gerrekat
13 oktober 2003, 09:26
Een blauwe gloed om de buizen is niets om je zorgen over te maken....

guhlenn
13 oktober 2003, 15:13
Blauw ipv oranje licht (dus niet gloed)is wel iets om ej zorgen om te maken.. de buizen lekken zuurstof en kunnen dus theoretisch elk moment doorbranden... Daarbij kan hij gedeelten van de printplaat meenemen...


Guhlenn

Soulman
13 oktober 2003, 16:42
Blauw ipv oranje licht (dus niet gloed)is wel iets om ej zorgen om te maken.. de buizen lekken zuurstof en kunnen dus theoretisch elk moment doorbranden... Daarbij kan hij gedeelten van de printplaat meenemen...


Guhlenn

http://members.aol.com/larrysb/blue_glow.html