PDA

View Full Version : Dilemma



Bass-stiek
12 oktober 2003, 19:17
Ik heb de mogelijkheid om 2 verschillende basversterkers te kopen en nou wil ik graag advies mbt geluid en prijs/kwaliteit.

Nummer 1:
Fender Bassman 135 Top met bijpassend 4x12 inch kabinet. bouwjaar 1972. 135 watt vol buizen. inclusief flightcases. Prijs 800 euro.

Nummer 2:
Yorkville Bass master 400 Top (400 watt, geen buizen) met Yorkville 410 bass kabinet 4x10 inch (500 watt). bouwjaar 2002. Prijs 1000 euro.

Het zijn 2 heel verschillende versterkers, niet vergelijkbaar maar ik hoop toch dat jullie me van wat advies kunnen voorzien. WAT IS WIJSHEID??

mvg Niek

The Mule
12 oktober 2003, 20:22
Ligt er natuurlijk heel erg aan welke basgitaar je erop aansluit, maar ik persoonlijk zou als vintage-liefhebber en dus grotendeels op het gevoel zonder enige twijfel voor de Bassman gaan...

Bass-stiek
12 oktober 2003, 20:24
Ik heb een washburn xb-500. 5 snarig dus.

bassopotmus
12 oktober 2003, 20:36
uuuuuuuh BASSMAN, komaan, volle buizen, helemaal gekheid!
NMishcien iets meer info een link voor een foto?

Bass-stiek
12 oktober 2003, 20:45
Ik heb wel foto's maar ik weet niet hoe ik ze hierop moet zetten.

AntY
12 oktober 2003, 21:03
als ze online staan kun je ze linken met de img. knop. als ze op marktplaats staan boijv.

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/gitaarbasversterkers/12354.jpg

waar staat je foto van de yorkville?



waar wil je de amps voor gebruiken? oefenen, bandrepetieis, gigs?

wat voor sound wil je? vintage toon of modern clean? enz...

Bass-stiek
12 oktober 2003, 21:10
Die foto van een fender staat er dus al op. thanks

voor de yorkville kun je naar www.yorkville.com en dan kun je bij select product de BM400H (top) en de BC410 (kabinet) kiezen.

Zijn de prijzen wel een beetje redelijk? Voor de fender heb ik geen flauw idee. De yorkville set kost nieuw rond de 1500 euro.

koen_V
12 oktober 2003, 21:12
man ga voor die Fender, das toch een droom van elke bassist, zo een lekkere buizenbak.

Bass-stiek
12 oktober 2003, 21:16
Moet ik ook nog rekening houden met betrouwbaarheid van het spul? Dan heb ik het niet echt over het verschil tussen buizen en transistor want buizen is sowieso gevoeliger en minder betrouwbaar. Ik bedoel dan eigelijk deze type fenders.

Bass-stiek
12 oktober 2003, 21:19
Ik ga de versterker gebruiken in de repetitieruimte en bij optredens (ca 1x in de maand).

Javaca
12 oktober 2003, 21:42
De fender die houdt ook een vrij constante waarde.

AntY
12 oktober 2003, 22:01
voor wat vor muziek, en watvoor toon hou je?

bassopotmus
12 oktober 2003, 22:03
oei, die amp met die scheef geplaatste speckers meer inwaards, krijg je specifieke toon door meen ik. Scheen heel goed te werken...Ik zou ervoor gaan, damn waarom koop ik em zelf niet, ff wat geld van me spaar rekening over maken!















:wink:

Ruud
12 oktober 2003, 22:41
Ik heb een studio-bass gehad, vergelijkebare buizenbak, ongeveer uit die tijd.. alleen dan 300 watt en natuurlijk ook volledig buizen (5voor, 6 eind..dure bak) . ik zou in ieder geval even uitzoeken of de buizen nog goed zijn, dat maakt natuurlijk nogal verschil..

op de feedbackpagina staat hoe je slechte en goede buizen kunt herkennen...trouwens ideale link voor iedereen die meer over buizen wil weten... euhm, heb hem effe opgezocht.. kweenie offie werkt

http://www.feedback.nl/pages/redactie.php?id=2


Maar oke, effe ontopic:
Nadeel van die versterker vond ik echter het geluid.. ik kon er maar een bepaald soort geluid uit halen.. en net niet mijn smaak, iets te clean en kreeg er geen mooie balans in (tussen mijn 1x15 en 2x10).... en natuurlijk het formaat... en die andere versterker ken ik niet... gewoon proberen is het advies en kijk wat je bevalt...

voordeel van die ouwe Fenders is dat ze wel waardevast zijn en dat zulke oude buizenversterkers relatief simpel in elkaar zitten.. dus minder kans op fouten .. het is natuurlijk echte ouderwets degelijke electronica...

en denk effe na hoe je hem wilt gaan vervoeren... toen ik die van mij verkocht had kwamen mijn klanten erachter dat ie net in zijn bestelwagen paste, en dat de rest van de bandspullen er niet meer bij kon.. tja.. lullig. .

Venomer
13 oktober 2003, 10:02
Ik zou liever 400 W dan 135 W hebben.
Ik zou liever 4x10 dan 4x12 hebben.
Ik zou liever een nieuwe(re) versterker hebben.
Ik zou liever een versterker hebben die enigszins draagbaar is.
Ik zou liever een versterker hebben die niet telkens onderhouden moet worden (nieuwe buizen, inregelen etc.)

Kortom: ik ben meer van het moderne leven... :amp:

Bastijn
13 oktober 2003, 10:49
maar is die 800 geen koopje??? buizen zijn zoiezi duur, ouwe fenders zijn al gauw vintage.....koop m en verkoop m door aan gekken als basso die er het dubbele voor gaan neerleggen. en koop daarna die andere set en nog een geile samson zender ofzo....

Anavrin
13 oktober 2003, 11:27
Ik zou liever 400 W dan 135 W hebben.
Ik zou liever 4x10 dan 4x12 hebben.
Ik zou liever een nieuwe(re) versterker hebben.
Ik zou liever een versterker hebben die enigszins draagbaar is.
Ik zou liever een versterker hebben die niet telkens onderhouden moet worden (nieuwe buizen, inregelen etc.)

Kortom: ik ben meer van het moderne leven... :amp:
135 W buizen blaast waarschijnlijk bijna net zo erg als een 400 W transistor.
Waarom heb je liever een 4 x 10?
Die Yorkville is ook nie draagbaar.
Wat heb je liever een vet geluid of een onderhoudsvrije schijtbak?



Ik zou dus de Fender nemen....

Clunk
13 oktober 2003, 12:17
Ik heb een studio-bass gehad, vergelijkebare buizenbak, ongeveer uit die tijd.. alleen dan 300 watt en natuurlijk ook volledig buizen (5voor, 6 eind..dure bak) . ik zou in ieder geval even uitzoeken of de buizen nog goed zijn, dat maakt natuurlijk nogal verschil..

op de feedbackpagina staat hoe je slechte en goede buizen kunt herkennen...trouwens ideale link voor iedereen die meer over buizen wil weten... euhm, heb hem effe opgezocht.. kweenie offie werkt

http://www.feedback.nl/pages/redactie.php?id=2


.

WOW~~~!!!



das nog een hele gebruiksaanwijzing zeg, tering /...

Pöl
13 oktober 2003, 16:21
Persoonlijk vind ik Fender basversterkers zwaar kut. De lampen gaan je gauw heel veel kosten, en 135 w is te weinig vermogen naar mijn mening.
Als bassist moet je met je vermogen gemiddel 4 x zoveel rekenen als een gitaaramp. Naar mijn mening is 200 w het absolute minimum voor een basversterker in een standaard rock bezetting (vooral in het oefenhok, als hij niet versterkt wordt).
Meer wattage geeft meer headroom, wat zich vertaald in een minder snel oversturen bij hoge volumes.

Ik wil hier zeker geen reclame maken, maar bedenk dat:
1. Fender bijlange niet altijd garant staat voor kwaliteit, Fender kan ook zwaar kut zijn.
2. Yorkville, hoewel vrij onbekend, toch wel enkele prachtige bakken in huis heeft.

Speel dus op beiden en maak dan je keuze, maar laat je zeker niet van je stuk brengen door de Fender-hype op dit forum.
(ik ben niet anti-fender, al mijn bassen zijn fenders 8) )

koen_V
13 oktober 2003, 16:48
Persoonlijk vind ik Fender basversterkers zwaar kut. De lampen gaan je gauw heel veel kosten, en 135 w is te weinig vermogen naar mijn mening.
Als bassist moet je met je vermogen gemiddel 4 x zoveel rekenen als )

heb je al ooit een lampenamp gehoord?
deze gaat zo hard gaan, zelfs harder als die yorkvil denk ik!
man buizen en transistors zijn niet te vergelijken in vermogens!

Pöl
13 oktober 2003, 16:55
Eum koen_V, met alle respect, maar ik denk dat ik toch al één procentje gehoord heb van wat ik zou willen horen in mijn leven. Ik zit al een tijdje in het bas-circuit hoor :wink:
Maar de klank van een Fender basversterker is zeer specifiek, en niet alle bassisten houden hiervan (ik dus niet). Met een solidstate kan je meer kanten op, is betrouwbaarder, kost minder in onderhoud, enzovoort.
Ikzelf zou ook buizen kopen, moet ik er het geld voor hebben. Jammer genoeg heb ik dat niet.
Ik pleit ook niet voor de solidstate. Ik zeg dat goed luisteren naar de twee de boodschap is. 800 euro is een hoop geld en een investering.
Het zou jammer zijn als iemand 800 euro uitgeeft aan iets wat hij eigenlijk achteraf bekeken niet wou, louter en alleen omdat zijn basvrienden op een internetforum met z'n allen FENDER!FENDER!FENDER!BUIZEN!BUIZEN!BUIZEN! in z'n oor geroepen hebben.

bassopotmus
13 oktober 2003, 22:31
nhaa SS kis niet per see beter, ik houd erg van tubes..man das pas sound

sbakker
14 oktober 2003, 16:42
Heb zelf ook een Fender Bassman 135w buizen gehad. Maar vond het toch meer een gitaarversterker dan een goedklinkende basversterker. Niet zo diep en ik kon niet tegen een Marshall Valvestate versterker op van honderd watten...

Fender is op zich leuk voor de heb maar voor het oefenen....

Venomer
14 oktober 2003, 17:05
heb je al ooit een lampenamp gehoord?
deze gaat zo hard gaan, zelfs harder als die yorkvil denk ik!
man buizen en transistors zijn niet te vergelijken in vermogens!

Tsja, daar kunnen de wetten van de natuur niet tegen op! Maar eh, ik denk toch dat 400 W vermogen meer is dan 135 W vermogen.

Het verschil is dat een buizenversterker "mooi" blijft klinken als je hem "te hard" zet, terwijl een transistorversterker gaat kraken. Daardoor lijkt een buizenamp harder te kunnen, maar geloof mij nou: 400 W is meer dan 135 W !!!

Pöl
14 oktober 2003, 18:37
nhaa SS kis niet per see beter, ik houd erg van tubes..man das pas sound

Ik zeg ook niet dat het beter is! Aandachtig lezen, basso, ik weet dat je het kan! :razz:

Ruud
14 oktober 2003, 18:52
Hehe,.. ik heb een solidstate buizenversterker :-D .. met de voordelen van beide kanten.... :-D :-D

maar oke, weet in ieder geval waar je aan begint....

vervangen kan inderdaad een duur geintje zijn, heel globaal was het iets van 30 gulden per voorbuis, en 50 gulden per eindbuis, all in???.. weeknie zekers hoor, staat mij iets van bij dak dat toen betaald heb...maar als je verliefd bent op het geluid: kopen die bak... die power.. daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken... maarja wie ben ik...

Ik hoor alleen geregeld dat die fenders idd meer als gitaarversterker geschikt zijn en als bassamp eigenlijk een beetje mislukt zijn.... gewoon goed over nadenken en pin je niet vast op alle adviezen.. als iemand zegt dattie kut is of goed, dan hoeft dat nog niet direct zo te zijn...

Bazz
15 oktober 2003, 11:08
Ik heb idd ook wel eens gehoord dat die bassman meer een gitaaramp is....
Maarre, als je een buis ranzig wil hebben knal je toch gewoon je pre open, of zie ik dat nou verkeerd?
Ik heb een state met een buis achter de pre-amp, die kan er toch een mooie overdrive ingooien!

Bastijn
15 oktober 2003, 13:28
vraagje tussendoor:
een solidstate is dus een soort versterker waar je alle kanten mee op kan, neutraal dus, en een ........is een versterker met een specifiek geluid. hoe onderscheid je beide? ik heb zelf een Vox, en dat vind ik prachtig, maar tis wel een heel oud Brits merk. is dat nou solidstate of iets specifieks?

basswasp
15 oktober 2003, 14:29
Solid State (transistor) en Tube (buizen, lampen) zijn beide verschillende manier van versterker met beiden een eigenlijk geluid dat uiteraard ook aan te passen is.

Buizenversterkers klinken over het algemeen wat warmer, voller en harder en hebben de mogelijkheid om de voorversterkerbuis te oversturen (distortion). Transistorversterkers klinken over het algemeen wat meer Hi-Fi (clean) en transparant en de mogelijkheid tot oversturen wordt bijna altijd achterwege gelaten.

Dan is er nog de zogenaamde Hybride versterker. De voorversterker hiervan versterkt door middel van buizen (vorming van geluid) en de eindversterker werkt door middel van transistoren (het signaal luider maken). Zo krijg je een zo goed mogelijk buizengeluid zonder het gewicht en de meeste kosten van buizenversterkers.

Bastijn
15 oktober 2003, 15:16
alle transistorversterkers zijn dus solidstate, behalve die dan met een buis en transistors erin?

basswasp
15 oktober 2003, 16:17
Klopt.

Ruud
16 oktober 2003, 00:36
Hmm..

Ik heb een buizenvoortrap vervolgens een kleine buizen eindtrap die uiteindelijk door een Solid State eindtrap doorversterkt wordt..,en ik kan je vertellen, ik wil nooit meer anders..

Hoe heet zo'n ding dan....

perfect buizengeluid naar mijn mening.. en wel lekker compact en eenvoudig te transporteren... (nouja.. 16 kg)... ben nog steeds blij dat ik destijds helemaal naar limboland ben afgereisd voor die amp.. je ziet ze weinig.. maar als je er eentje ziet, direct proberen die hap... zou ik aanraden....

http://www.warwickbass.com/amps/amps11.htm

Voor de duitsers onder ons....
http://www1.gitarrebass.de/magazine/0005/warwick.htm

basswasp
16 oktober 2003, 10:48
Hybride... het een combinatie van transistoren en buizen. Meestal komen ze echter anders voor, maar als ik het goed begrijp werkt de eindversterker door middel van één buis en de rest transistoren?

John P
17 oktober 2003, 14:50
Zo'n Yorkville levert bij inruil niks meer op, daar moet je rekening mee houden. Ook nogal goedkoop spul, als ik het goed heb bekeken. Verder ligt het er maar aan welk geluid je wilt. Gewoon proberen, zou ik zeggen. Ikzelf zou voor de Fender gaan, ondanks de hogere gevoeligheid voor trillingen en het onderhoud aan de buizen. Maar ja, ik ben dan ook een ouwe l..