PDA

View Full Version : Floorprocessors vs. losse pedaaltjes vs. rackspul



BLOK182
12 oktober 2003, 15:20
Ik ben vrij nieuw in effectenland, ik weet wel wat er te koop is enzo, maar ik heb zelf dus niks van effecten, ik weet dus nog niet helemaal welke merken mijn voorkeur hebben, laat ik het zo zeggen. Ik wil over niet al te lange tijd toch wat geld in effecten gaan steken (soms is kale gitaar een beetje saai ;-) ) en nou vroeg ik me af:
Ik kan dus, om te beginnen, een leuke setup maken van goedkopere, tweedehands pedaaltjes. Chorusje, flangertje, phaserthe, delaytje en wah. Maar dan zit je toch al op 6 pedaaltjes, maal de gemiddelde tweedehands prijs van +/-50-60 euro, zit je toch al op een kleine 300 euro zonder bekabeling/plank, stel, we zeggen 300 euro. Voor dat geld kan je ook al een leuke floorprocessor kopen, bijv. Boss ME-50 (288), een tweedehands GT3 (+/-250) en een tweedehands GT6 voor +/-375-400. Mocht ik losse pedaaltjes kopen, dan moet ik mijn scheurpedaaltje (Boss OD2) van waarde +/- 50 houden voor optredens, dan zou ik dus 300 voor effecten moeten bijlappen. Met een multieffect zou dat ding in de verkoop kunnen, zou van die Me-50/GT3/GT6 die 50 euro afkunnen. Zodoende lijkt het me voordeliger/makkelijker om te beginnen met een multieffect, of heb je (met relatief goedkope losse pedaaltjes van Boss/Ibanez etc) betere sounds dan een multibak? Dan heb je ook nog wel rackspul, ziet er heel cool uit, je hebt er wel een midicontroller bij nodig lijkt me, maar zou je voor die prijsklasse (+/-300-400) een leuk tweedehands machien vinden, met evt iets van controller en case?

Kortom, iemand nog wijze raad, ervaringen, meningen, tips?

Mitch
12 oktober 2003, 17:20
Blokkie toch ! Volgens mij heb je een aantal topics gemist :D
Laat ik voorzichtig beginnen voordat ik ieman beledig en dit een welles/nietes-discussie wordt....

Mulitbakken hebben een financieel voordeel. Geluid wordt zeker met de betere jongens niet puur slecht, maar het is bijna altijd een net-niet verhaal.

Pedalen, zeker de duurdere, hebben qua sound een enorm voordeel, maar het kan duur worden en het gemak van schakelen kan iets minder worden.

Rack-mount + MIDI kan dit ondervangen, maar is ook niet goedkoop.

BLOK182
12 oktober 2003, 19:17
Maarre, ff dure boutique pedalen daargelaten, enig idee wat beter gaat klinken, een goeie multibak (GT6) of losse pedalen van boss/ibanez, je weet wel, het <100 nieuw spul. Daar ging het me een beetje om. Ik snap, dat als je geod hebt voor 200 het pedaal, je natuurlijk beter klinkt dan met een GT6. Maar zoveel geld heb ik (nog) niet.

Nocki
12 oktober 2003, 19:25
als je begint kun je naar mijn mening het beste een boss gt of me huppeldepup kopen. laar je de fx kennen en leer je wat ze doen en hoe ze klinken. weet je gelijk welke scheur je mooi vind enzo. leer je heel veel. over een tijdje koop je een mooie nieuwe amp met het geluid wat je mooi vind omdat je dat weet door je multifx en weet je welke fx je gerbuikt. kan je altij verder kijken...

rack spuyl is duur en je hebt dan weer zo'n stom midi board nodig en pedaaltjes zijn het einde maar je hebt daar aansluit nadelen van enzo...

die muultie fx dingen zijn geweldig als je er nog niet over uit bent...

Nocki

Polytheme Pam
12 oktober 2003, 19:35
Als je twijfelt moet Boss ME-50 eens proberen, de "missing link" tussen de GT-6 en losse pedalen. Geen menuutjes, values, parameters maar gewoon simpele knoppen: in no-time elke gewenste sound. (niet te duur ook, rond de €300,-)

BLOK182
12 oktober 2003, 19:49
Qua effecten gaat het me voornamelijk om de modulatie/delays enzo, scheur haal ik normaal gesproken uit mijn eigen amp, alleen met sommige optredens/oefenhokken is soms wat scheur nodig. Ik zit nu behoorlijk te denken aan een GT6, lijkt me een ding waar ik niet alleen op kan "ontdekken", maar waar ik ook een tijd mee vooruit kan, toch?

belfrink
12 oktober 2003, 20:28
Een GT-3/6 lijkt mij ook een goede keus, je kunt immers de PreAmp aan en uitschakelen zodat je gewoon je "eigen" sound uit je versterker houdt. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is effecten programmeren, en er zitten zeer goede tussen die zeker niet veel onderdoen voor de losse stompboxen. :D

Mitch
12 oktober 2003, 21:56
Afhankelijk van of je van de scheur van je amp houdt kun je al dan niet de amp models van een GT of GNX gebruiken, maar als je nu een Nomad hebt en zit te denken over een andere amp zoals ik laatst las, dan betwijfel ik of je dat wat gaat vinden....
Oké, je kan ze omzeilen, maar het blijft anders. Als je eerst wil experimenteren met effecten kun je eigenlijk net zo goed tweedehands een DigiTech RP50 of 100 scoren voor 100E of minder. Matige kwaliteit natuurlijk, maar het geeft een goed idee qua effecten en je kan een hoop pielen. Kun je altijd nog beslissen wat je daarna gaat doen.

Op die manier ben je weinig geld kwijt en kun je zelf beslissen wat voor effecten je wel of niet leuk vindt.
En tja... Utrecht is een eind, maar je kan je natuurlijk ook nog voor de pedalendag opgeven :D

Lucky
13 oktober 2003, 15:43
verkoop je nomad !!!!!!!!!
:D

serieus....als je niet weet wat je wilt zou ik inderdaad een goedkoop digibakje scoren dat een beetje z'n waarde behoud...die gt's blijven altijd wel verkopen...of anders een tweedehandsrackgevalletjes wat je gewoon op je amp zet.

pedalendag 2 november in utrecht....kun je in ieder geval bijna alle meest gebruikte effecten eens een keer horen

BLOK182
13 oktober 2003, 16:01
Ja ik wilde al naar Utrecht komen, ben bang dat ik niet kan, mede ivm vervoer. Maarre, ik weet wel welke effecten ik ongeveer wil, maar ik weet niet precies welke MERKEN en TYPES de voorkeur hebben. Ik bedoel, de een zweert bij Vox wah's, de ander bij Teese, ik noem maar wat. Aangezien ik voor de eerste keer niet meteen een enorme smak geld kan uitgegeven, leek het me wel handig om een multibak te kopen, OF, als het veel beter klonk, goedkope tweedehands pedaaltjes van de bekende merken. Maar ik denk dat mijn vraag nu wel voldoende beantwoord is, een GT3/GT6 lijkt me wel wat.

Wat betreft die amp, een vriend van me haalt hopelijk binnenkort zijn rijbewijs, dan gaan we naar boekel, ik wil namelijk ook eens een extra cab aan die Nomad hangen, zou kunnen schelen, maar ik ben bang dat ik toch naar wat anders moet gaan zoeken.

Lucky
13 oktober 2003, 16:50
persoonlijk ben ik absoluut geen mesa fan maar ja dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

ik zelf zou, als je al weet wat je eigenlijk wil, eerder langzaamaan sparen voor wat goede pedalen. uiteindelijk heb je daar langer plezier van. maar goed dat is inderdaad geen quick sollution. je moet dan of schulden maken of een voor een langzaam aales opbouwen.
Het voordeel is dan weer dat je een pedaal wel echt leert waarderen en kennen voordat je verder kijkt wat je nog meer nodig had\hebt.
bv. vroeger had ik een boutique chorus, een vintage flanger en een vinatage phaser waar ik tussen stond te tapdansen. nu neem ik enkel mijn trusty old phase90 mee en ik ben klaar. vaak heb je meer aan een goed pedaal dan aan drie of vier mindere.

maar....zo'n gt geval zal zeker geen slechte koop zijn hoor. en waarschijnlijk erg leerzaam.

Speeddemon
13 oktober 2003, 18:36
Blok, als je leuke pedalen wil voor een goeie prijs, raad ik je de volgende aan:

Chorus=2e hands Boss CE-2 (45-60 euries nagelang staat etc)
Compressie=2e hands Boss CS-2 (40-60 euries, handig als soloboost, of om je versterker NOG meer te laten scheuren)
gewone overdrive=Boss OD-3 of Dod 250 (persoonlijk hou ik niet van Tubescreamer sounds)
Delay=Ibanez DE-7, Dod FX90 of FX96, Boss DD-20, DD-3, DM-2 of DM-3.

Flangers en Phasers ben ik niet zo in thuis, maar ik weet dat daar de MXR pedalen hoog aangeschreven staan.

Wah=in principe alles behalve Crybaby... :razz: Vox=lekker vintage. Teese=veelzijdig en hoge kwaliteit.

belfrink
13 oktober 2003, 22:53
Blok, als je leuke pedalen wil voor een goeie prijs, raad ik je de volgende aan:

Chorus=2e hands Boss CE-2 (45-60 euries nagelang staat etc)
Compressie=2e hands Boss CS-2 (40-60 euries, handig als soloboost, of om je versterker NOG meer te laten scheuren)
gewone overdrive=Boss OD-3 of Dod 250 (persoonlijk hou ik niet van Tubescreamer sounds)
Delay=Ibanez DE-7, Dod FX90 of FX96, Boss DD-20, DD-3, DM-2 of DM-3.

Flangers en Phasers ben ik niet zo in thuis, maar ik weet dat daar de MXR pedalen hoog aangeschreven staan.

Wah=in principe alles behalve Crybaby... :razz: Vox=lekker vintage. Teese=veelzijdig en hoge kwaliteit.

Om een lang verhaal kort te maken, koop een GT-3/6. :-D

sash
13 oktober 2003, 22:57
Een GT3 of 6 over een buizenbak?! Tja... laat ik er maar niet over beginnen... :roll:

Mithrandir
13 oktober 2003, 23:00
Begin er maar wel over, dat is gewoon zonde van je buizenbak. Huuh yuck, het is net vloeken in de kerk.

Ga maar gewoon voor het betere losse pedalen werk Blokkie, dan doe je er misschien wat langer over en ben je misschien veel bezig met kopen en verkopen, maar ik denk dat het uiteindelijk resultaat vele malen bevredigender is.

belfrink
13 oktober 2003, 23:00
Een GT3 of 6 over een buizenbak?! Tja... laat ik er maar niet over beginnen... :roll:

Nou en, je kunt toch enkel de SFX gebruiken. :D

Mitch
13 oktober 2003, 23:35
Ik kan niet in je portemonnee kijken Blok, maar ik zou eerder een goedkoop klote multi-bakkie kopen en later verkopen dan een GT. Die zijn wel wat beter hoor, maar als je later toch over gaat naar losse pedalen... :roll: Geldverspilling !
Als je serieus van een mooi geluid houdt ga je voor 19"of pedalen, uiteindelijk verlaten de meesten een GT, tenzij ze vaak afhankelijk zijn van spelen over andermans amp of liever direct een PA in willen of iets dergelijks.

Speeddemon
14 oktober 2003, 01:38
Blok, als je leuke pedalen wil voor een goeie prijs, raad ik je de volgende aan:

Chorus=2e hands Boss CE-2 (45-60 euries nagelang staat etc)
Compressie=2e hands Boss CS-2 (40-60 euries, handig als soloboost, of om je versterker NOG meer te laten scheuren)
gewone overdrive=Boss OD-3 of Dod 250 (persoonlijk hou ik niet van Tubescreamer sounds)
Delay=Ibanez DE-7, Dod FX90 of FX96, Boss DD-20, DD-3, DM-2 of DM-3.

Flangers en Phasers ben ik niet zo in thuis, maar ik weet dat daar de MXR pedalen hoog aangeschreven staan.

Wah=in principe alles behalve Crybaby... :razz: Vox=lekker vintage. Teese=veelzijdig en hoge kwaliteit.

Om een lang verhaal kort te maken, koop een GT-3/6. :-D

Om een lange belediging kort te maken; Belfrink heeft geen verstand van TONE! :D

(PS, ben 5 jaar eigenaar geweest van GT-3 en ken dat ding van binnen en van buiten. Leuke effecten hoor, maar die 20bits AD/DA vernietigt je dynamiek en feel al bij binnenkomst. Wel een leuke bak voor direct recording.)

belfrink
14 oktober 2003, 10:50
Blok, als je leuke pedalen wil voor een goeie prijs, raad ik je de volgende aan:

Chorus=2e hands Boss CE-2 (45-60 euries nagelang staat etc)
Compressie=2e hands Boss CS-2 (40-60 euries, handig als soloboost, of om je versterker NOG meer te laten scheuren)
gewone overdrive=Boss OD-3 of Dod 250 (persoonlijk hou ik niet van Tubescreamer sounds)
Delay=Ibanez DE-7, Dod FX90 of FX96, Boss DD-20, DD-3, DM-2 of DM-3.

Flangers en Phasers ben ik niet zo in thuis, maar ik weet dat daar de MXR pedalen hoog aangeschreven staan.

Wah=in principe alles behalve Crybaby... :razz: Vox=lekker vintage. Teese=veelzijdig en hoge kwaliteit.

Om een lang verhaal kort te maken, koop een GT-3/6. :-D

Om een lange belediging kort te maken; Belfrink heeft geen verstand van TONE! :D

(PS, ben 5 jaar eigenaar geweest van GT-3 en ken dat ding van binnen en van buiten. Leuke effecten hoor, maar die 20bits AD/DA vernietigt je dynamiek en feel al bij binnenkomst. Wel een leuke bak voor direct recording.)

tsja, niet iedereen heeft nou eenmaal geld voor die duurdere apparatuur, damn, ik was al blij dat is die GT-3 bij mekaar had, en ik moet zeggen dat ik er toch best wel tevreden over ben. :D

sash
14 oktober 2003, 11:31
Om een lange belediging kort te maken; Belfrink heeft geen verstand van TONE! :D

(PS, ben 5 jaar eigenaar geweest van GT-3 en ken dat ding van binnen en van buiten. Leuke effecten hoor, maar die 20bits AD/DA vernietigt je dynamiek en feel al bij binnenkomst. Wel een leuke bak voor direct recording.)

Damn right!

Amen brother!

telecastermaster
14 oktober 2003, 17:18
Een GT3 of 6 over een buizenbak?! Tja... laat ik er maar niet over beginnen... :roll:

Mijn idee.

Mijn filosofie: analoge (19") effect apparatuur in de effect loop.

BLOK182
14 oktober 2003, 17:18
Nja, zal er nog eens over denken, eerst eens ampshoppen, en dan kijken wat ik nog over heb. Een wah-chorus-delay lijkt me momenteel een must-have, kan daarna nog evt wat gaan uitbreiden.