PDA

View Full Version : lamme vraag over kabellengtes



galguitarist
12 oktober 2003, 13:21
bladerde vandaag weer eens mijn handleiding van de TSL100 door en toen zag ik iets over maximaal 10 meter kabellengte tussen de versterker en de gitaar... nu vroeg ik me af hoe jullie die hebben...

ik heb zelf iets van 5,6 meter gewoven spectraflex tussen mijn gitaar en de tsl100, maar ik heb nu een line6 mm4 die ik ertussen wil gooien, en ik kan dus nog zo'n 4 meter erbij tussen gooien, of is dat een beetje overdreven en boeit het niet zoveel?

Zat er aan te denken om nog een zelfde spectraflex kabel te kopen en deze in te laten korten...

Is misschien een beetje een lam topic, maar was toch benieuwt wat jullie hierover te zeggen hadden...

skabouter
12 oktober 2003, 16:40
hmm, misschien wel goede vraag. als je kijkt hoeveel snoer ik tussen mijn gitaar en uiteindelijk de 1960 heb zitten is het meer dan 10 meter.......

of bedoelen ze nou van gitaar naar preamp ?

ik denk dat als je goede snoeren hebt dat het niet zoveel uitmaakt. ik heb zelf 1 spectraflex, verder nog 2 van 20 euro, en 4 van 7,50 euro. (en wat klein grut nog)
met slechte snoeren, of meer dan 10 meter lukt het vast ook wel, denk niet dat 10 meter echt een regel is. maar je geluid zou wel minder kunnen worden ja. tone minder goed, ofzo

Bluppie
12 oktober 2003, 18:03
slechte kabels?
Dat merk je in het hoog, het word schel, en snerpend oftwel irritant en lelijk:)

en je geluid wordt gewoon ieler, goeie kabels zorgen voor minder weerstand dus voller vetter en groter geluid, maar alleen een goeie gitaarkabel schiet natuurlijk niet op als je speakerkabel kut is

piezo
12 oktober 2003, 21:00
De weerstand van een gitaarkabel is nauwelijks van belang. Een paar ohm meer of minder in de kabel valt natuurlijk weg tegen elementspoelen van 6000 tot 12000 Ohm en een verstekerimpedantie van 1 miljoen Ohm.
Van belang is de CAPACITEIT van een kabel. Als die te hoog is, werkt je kabel als een hoogaf filter en verlies je de sprankels van je gitaargeluid.

skabouter
12 oktober 2003, 21:09
wat bedoel je met de capaciteit ? hoe is die dan te hoog bijv ?

piezo
14 oktober 2003, 09:05
Even vooraf: ik ben geen electronicus, zoals Mathe of zo, dus het volgende is meer een half-weten/half-gezond-verstand verhaal.
De capaciteit van een kabel wordt bij mijn weten vooral bepaald door de mate waarin kortdurende spanningsverschillen doorlekken van de kern naar de afscherming. Dat wordt weer bepaald door de materiaalopbouw.

Op de meeste kabels staat tegenwoordig wel iets van "low capacitance" maar waarden worden zelden vermeld, dus dat zal niet meer zijn dan de mening van de fabrikant. De enige manieren om er achter te komen zijn onafhankelijke testrapporten of zelf testen.

Voor zelf testen moet je een meetopstelling maken met een toon- of ruisgenerator, een elementspoel, een hoogohmige input (bijvoorbeeld je gitaarversterker) en een op de preamp aangesloten analizer (je kunt software analizers downloaden van internet, Sonoscope bijvoorbeeld)
Waar je dan naar moet kijken is met welke kabel je de hoogste resonantiefrequentie haalt. Een standaard Strat element haalt met een goede kabel een resonantiepiek van ca. 9 kHz, met een gemiddelde kabel maar ca. 4,5 kHz.

Overigens is het niet perse zo dat een theoretisch mindere kabel een ieler geluid geeft, zoals hierboven beweerd werd. Je kunt misschien juist die piek in het hoog middengebied wel mooier of karaktervoller vinden dan die in het hoog, of een bepaalde kabel kan wel beter passen bij een bepaalde gitaar. Alleen de combinatie van goedkope gitaren (vaak schel) en slechte kabels is eigenlijk altijd slecht.

gerrekat
14 oktober 2003, 09:52
Bill Lawrence Low capicitance guitar cable...werelds! en van de beste en meest betaalbare gitaarkabels die er te krijgen is!

Verder is monster kabel ook goed...maar de laatste tijd ben ik erg in mijn sas met mijn bill lawrence gitaarkabel!

Oh en pas op dat je geen goedkope SPEAKER kabels gaat gebruiken voor je instument niet echt lekker!

Ook geen DURE instument kabel als SPEAKERkabel gebruiken!