PDA

View Full Version : Deuteron2



EdJ
12 oktober 2003, 04:34
Hallo!Ik vond in de boekenkast het boekje versterkers voor teenagers met daarin de deuteron2.Ik vraag me af of dit niet een leuk uitgangspunt zou kunnen zijn om hier op dit forum gezamelijk een leuke versterker te kunnen ontwikkelen.Zoiets als de P1 op ax84 maar dan een Nederlandse versie.Het versterkertje is gebaseerd op een ecc83 voor en een ECL86 eind trap.De lol begint al dat we daar in denlande zeer goedkoop aan kunnen komen.Ook de uitgangstrafo moet geen punt zijn en de voedingstrafo al helemaal niet.Ik weet natuurlijk niet in hoeverre mensen op dit forum hiervoor open staan maar wellicht kunnen we samen iets leuks ontwikkelen en daar anderen ook nog een lol mee doen.Zo vermeld het boekje het gebruik van weerstandsmontagebordje.In tegenstelling tot wat men in de USA gebruikt is dat hier makkelijk en goekoop te koop(ongeveer 10 euro voor een meter).De ecl86 zijn goedkoop te koop bij ae europe en wellicht kunnen we gezamelijk een uigangstrafo ontwikkelen en aldaar laten maken.Lees ontwikkelen als een suggestie doen tot:)
In ieder geval ben ik benieuwd of er reacties/suggesties komen.
Met vriendelijke groeten,Ed

Chris Winsemius
12 oktober 2003, 09:28
Leuk idee ! Ik weet alléén niet of Nederland wel groot genoeg is . Veel mensen die zich in versterkers verdiepen ( boeken / internet ) moeten wel Engelse info gaan verwerken .
Klankmatig zou ik eerder voor een 6V6 ( ! ) of EL84 gaan .
Het samenstellen v/e pakket is 1 maar denk ook aan een hanleiding die door echte beginnerse begrepen moet worden en alle tijd/etc. voor support aan de kopers van zo'n pakket .
Welk merk trafos bedoel je ?

Koffie !!! Zondagmorgen en om kwart over negen moet er weer wat gemod worden . Koffie !!! :lol:

groetjes ,

Chris

mathe
12 oktober 2003, 12:59
Edj,

Leuk idee !
Als je de boeken van Ir. Hellings gaat lezen vind je nog veel meer van dat soort schema's. Een hoop vrij eenvoudige versterkers welke inderdaad niet zo duur zijn om te bouwen. Hele volksstammen deden dit vroeger (met de onderdelen van Amroh) dus er zal nog wel van alles te vinden zijn.
Ik heb zelf nog een flinke partij ECL86's van Philips liggen. Laat maar weten of je er nodig mocht hebben.
Ik weet ook nog wel een partij kleine 3,5 Watt uitgangstrafo's te vinden met, ik geloof, iets van 9k Ohm primaire impedantie. Perfect voor een 3 Watt eindtrapje met ECL86.

Marc

svokke
12 oktober 2003, 13:04
Goed idee, ik wil wel meedoen. Waarom zou Nederland niet groot genoeg zijn :???: Misschien niet groot genoeg om custom transfo's te laten maken, maar wel de moeite om eens een deftige tekst met basis "lampentechniek" en een eenvoudig beginnersprojectje op te zetten.
Trouwens, hier in Belgenland spreken ze ook een vorm van Nederlands :D
Als het er ooit van komt, misschien is de ECL82 wel wat. Een triode en een powerpentode in dezelfde behuizing, tegenwoordig gemaakt door svetlana onderde naam 6BM8. Goedkoop, laag vermogen (4 watt ongeveer, max 7Wplate), dus geschikt als instappertje en oefenversterkertje. Met drie lampen maak je een push-pull versterkertje. Uitgangstrafo is niet al te groot en pushpull dus goedkoop. Eventueel kan ook een standaartype voor EL84 gebruikt worden of een transfotje uit een oude radio.

Dirtypool
12 oktober 2003, 13:48
Luek initiatief dat ik blijf volgen in de voortgang

EdJ
12 oktober 2003, 14:15
Ik kwam eigelijk op het idee om eens verder te kijken dan de standaardbuizen toen ik een rommelmarkt bezocht en daar allerlei types nieuw in doos aantrof.Stom genoeg heb ik die hele doos niet gekocht;je kent dat wel vrouw erbij:wat moet je daar nou weer mee,heb je nou nooit genoeg etc.etc.Op de site van AE zag ik ook goedkope buizen en toen dacht ik aan dat boekje.Mijn vader heeft hem indertijd gemaakt en hij heeft jaren dienst gedaan als grammofoon versterker.Daarna nog een tijdje gitaarversterker geweest.Maar ja;gitaardingen waren pas goed als ze uit het buitnland kwamen dus hup in de vuilnisbak en een Fender kopen.
Chris;het is niet mijn bedoeling er handel van te maken.Dat is mijn vak niet.Het was alleen een idee om met een aantal mensen wat lol te hebben met weinig middelen.Mark,alvast bedankt!Als dit wat verder komt neem ik wel contact met je op.
Om te beginnen kan ik morgen `s naar mijn buurman stappen;die heeft een RVS bedrijf en hem `ns vragen wat gebogen aluminium kastjes gaan kosten.Suggesties voor de maat?Iemand?2mm dik?meoten de hoeken gelast?Naar binnen of naar buiten gevouwen flapjes?Bodemplaat erbij?
Laat maar weten als je ideeen hebt hieromtrent.
Ik vraag wel wat het moet kosten als per stuk per 10 enper 20.
Groeten,Ed

mathe
12 oktober 2003, 21:52
Mark,alvast bedankt!Als dit wat verder komt neem ik wel contact met je op.

Da's prima.


Om te beginnen kan ik morgen `s naar mijn buurman stappen;die heeft een RVS bedrijf en hem `ns vragen wat gebogen aluminium kastjes gaan kosten.Suggesties voor de maat?Iemand?2mm dik?meoten de hoeken gelast?Naar binnen of naar buiten gevouwen flapjes?Bodemplaat erbij?

Niet te ingewikkeld. Gewoon een U-vorm. 2 mm aluminium. Bodemplaat kan van 0,5mm aluminium of blik. Lengte zo'n beetje 30cm, breedte 15cm en hoogte 6,5cm. Lengtes zijn een beetje schattingen trouwens.

Het is misschien ook leuk om de voorversterker te bouwen rond een EF86.
Ik heb trouwens ook nog een klein bergje 8" 5 Watt alnico speakers liggen van Elac. Hetzelfde speakertje als in de Vox AC4 zit :-)

Marc

Chris Winsemius
12 oktober 2003, 22:04
Hoi Ed

Had ik het even verkeerd begrepen . Ik vind je idee heel tof .
Ik zal binnenkort ook even AE contacten voor trafo's en buizen , JJ/Tesla's koop ik op dit moment in het buitenland .....

Ik vermoed trouwens wel dat een "normale" eindbuis ( EL84 , 6V6 , 6L6 , etc. ) wat makkelijker te verwezenlijken is voor een beginner . Met een ECL86 heb je nog een triode extra ( kan altijd leuk zijn ) maar dat maakt het wel een stuk gecompliceerder .

Ps wel minder goedkoop dan AE/FNS/etc. ..... OEI plexi uitgangstrafo ( voor 2xEL34 ) : WAANZINNIG ! Vandaag nog één in een '70 Marshall gezet , een wereld van verschil . Meer mid en een strakker laag , hoog is warm maar duidelijk en de harmonischen knallen uit de versterker . Klank komt dan overeen met een 50 Watter uit '66 of '68 .

rockende groetjes ,

Chris

Al
12 oktober 2003, 22:46
Hallo!Ik vond in de boekenkast het boekje versterkers voor teenagers met daarin de deuteron2.Ik vraag me af of dit niet een leuk uitgangspunt zou kunnen zijn om hier op dit forum gezamelijk een leuke versterker te kunnen ontwikkelen.

Edj

Leuk initiatief! Ik fiets mee aan de zijlijn maar mag het ook een andere eindbuis zijn? Is het mogelijk dat je me dat schema mailt?

Al

Al
12 oktober 2003, 22:59
Had ik het even verkeerd begrepen .

Dat krijg je als je commercieel denkt.



Ik zal binnenkort ook even AE contacten voor trafo's en buizen , JJ/Tesla's koop ik op dit moment in het buitenland ..... Chris

Misschien kan je ook even vertellen waar en waarom je tesla's in het buitenland koopt en wie momenteel de goedkoopste leveranciers zijn.


Koffie !!! Zondagmorgen en om kwart over negen moet er weer wat gemod worden . Koffie

En...? Nog wat interessants?

Al

EdJ
13 oktober 2003, 13:14
Al,ik kan op deze computer niets anders dat wat typen;het ding loopt op z`n end.Hopelijk heb ik over een tijdje een nieuwe.Als je je adres mailt kan ik het wel koopieren en het je opsturen.
Chris,snap ik.

Groeten,Ed

EdJ
13 oktober 2003, 13:27
Marc,tof!
Da`da`s indedaad een goed idee.Andere eindbuis kan ook.
Het gaat erom dat er nog zoveel buizen goedkoop te koop zijn en dat daar toch wat fatsoenlijks mee te doen moet zijn.
Zo`n beetje als in die reclame waar de kantine juffrouw vlaflips heeft gemaakt.
Zo`n speakertje zie ik zowieso voor mezelf wel zitten als je er een wil verkopen natuurlijk.
Ik had zo`n speakertje van celestion.Kom een keer thuis heeft m`n jongste dat ding kompleet gesloopt en laat me trots de magneet zien.
Word dan maar `s boos.
Groeten,Ed

Javaca
13 oktober 2003, 22:44
I will follow it

EdJ
20 oktober 2003, 20:38
Ben tussen de bedrijven door een beetje bezig geweest.
Hoe klinkt dit als uigangspunt:voorversterker 1x EF184,geen tonestack,volume in eindtrap 1xEcl86 Voedingstrafo 230-0-230 2.5Amp uitgangstrafo 7000 in 8 Ohm?Klein speakertje (Marc?)?
Groeten,Ed

mathe
20 oktober 2003, 22:27
Hmmm EF184?? Als ik het goed is dat een middenfrequent buisje uit TV's...
Volgens mij is een EF86 meer geschikt: laag brom en ruisgetal, hoge versterkingsfactor (>100) en heeft zich al voloende bewezen in klassieke versterkers. Wordt trouwens nog steeds gemaakt in Rusland.

Ik zou er toch minstens een toonregelaar inbouwen. Zoiets als in de tweed Fenders en de oude Vox versterkers zit. ECL86 klinkt goed trouwens. In de eindtrap een schakelaar voor wel of geen negatieve terugkoppeling waarbij als je hem wel gebruikt, de dempingsfactor regelbaar is en frequentie afhankelijk.

Zoals ik al eerder vertelde heb ik denk ik wel een klein 8" (weinig Watt) Elac speakertje voorhanden.

Voor gelijkrichting kun je kiezen tussen een EZ80 of gewoon diode. Voor de diodeversie kun je af met een enkele secundaire hoogspanningswikkeling.

Marc

EdJ
20 oktober 2003, 23:49
Marc,ik begrijp wat je bedoelt.
De EF184 is echter goedkoop tot zeer goedkoop tot gratis en goed voorhanden.
Verder heb ik er in het verleden al eens wat mee gestoeid en viel `ie mij totaal niet tegen voor gitaar,sterker nog het beestje klonk verrassend goed.En kun je hem voor minder gain direct vervangen door de EF183 en dat vind ik persoonlijk altijd een fijne optie in een versterker vooral als je veel met verschillende pedaaltjes speelt.
Natuurlijk is het niet de bedoeling het wiel opnieuw uit te vinden maar wellicht zijn andere spaken ook wel o.k. nietwaar?
Groeten,Ed

V!N
23 oktober 2003, 23:00
OK heren buizen-guru's, count me in !

Ik heb een droom, over een jaar of wat zie ik mijzelf de laatste hand leggen aan een monster, aan een kloon. Na meer dan 40 jaar is de 100 Watt JTM 45 tremolo met block logo en 8x12" speakerkast van Pete Townshend terug.
Mocht het financieel dan niet zo goed met me gaan als ik nu hoop, maak ik een wel een Major head.

Ik heb een droom, maar laat ik maar beter kalm aan beginnen met een project als dit. :)

Kees1
1 april 2004, 10:40
En hoe gaat het ondertussen met het project?