PDA

View Full Version : Welke EMG's in telecaster voor clean



Toaster
11 oktober 2003, 23:56
Hoi,

Ik speel ska/punk. Zowel een goede clean sound als moddervette distortie zijn belangrijk. Ik wil hiervoor EMG's gebruiken.

Ik heb alleen geen verstand van deze elementen. Welk type EMG hoort bij deze muziek???

En moet er veel gefrased worden aan mijn gitaar?

Matje
12 oktober 2003, 00:10
Voor een goeie clean moet je geen EMGs hebben.

ijff
12 oktober 2003, 00:15
Klinkt als een EMG 89.
Dit is een humbucker die te splitten is... dus humbucking-mode voor vette scheur.. en singlecoil-mode voor clean.
Omdat er in de gemiddelde telecaster nog geen full-sized humbucker zit, zal er aardig wat aan je gitaar moeten gebeuren...
Als je hem bij de brug wilt hebben zal er gefreesd moeten worden, en er zal een nieuwe brug op moeten (o.a. bij www.voxhumana.nl te koop).

EMG heeft ook speciale (single coil) telecaster pickups.. hier zou je ook voor kunnen kiezen.. als je deze combineert met een EMG/EXG control kan je de sound wat vetter (als een humbucker maken).

Maar goed.. download de catalogus (met uitleg) maar eens op www.emgpickups.com.

Oh ja.. ik zou er niet voor kiezen om een EMG te mixen met een passieve pickup.. deze verschillen te veel in output (m.a.w. koop er 2 of geen).

hoofd
12 oktober 2003, 00:19
Voor een goeie clean moet je geen EMGs hebben.
voor een goede clean kan je wel EMG's hebben, maar voor ska/punk moet je geen EMG's hebben...volgens mij zal dat gewoon niet zo lekker klinken als een setje goede passieve tele pup's.

Anders Destium
12 oktober 2003, 00:22
Als je ruimte hebt voor F-spaced humbuckers zul je geen problemen hebben (dat betekent dat je met de gemiddelde Fender die op humbuckers bedacht is klaar bent).

De meeste EMG's zijn actieve high-output elementen, als het je vooral om de clean te doen is kun je net zo goed "gewone" passieve elementen gebruiken, er zijn genoeg Seymour Duncan en Dimarzio's te vinden die aan je eisen voldoen...

Toaster
12 oktober 2003, 00:52
Voor een goeie clean moet je geen EMGs hebben.

Tsja ik kreeg deze tip van de gitarist van de Toasters. Hij gebruikt een telecaster met (actieve) EMG's erin.

Ben vergeten te vragen welk type. (omdat ik van die dingen niks weet)

Hij krijgt er wel een heerlijk soundje uit. Zijn band is toch wel een beetje leading als het gaat om klassieke ska tonen.

Maar mijn vraag is dus welk type en combineert het dan wel lekker met een moddervette scheur? ( a la reel big fish)

P.s. ik had voor deze tip er zelf al aan gedacht om iets met mijn elementen te doen en dacht toen aan p 90's. Ik weet niet hoe deze van EMG's verschillen?

vinni
12 oktober 2003, 01:56
Geen clean uit EMG's?

Wat een onzin.....

EMG heeft speciaal voor telecasters elementen ontwikkeld.
En die klinken echt wel goed....ik heb ze zelf ook. Ze zijn er in twee uitvoeringen....ik heb de keramische.......
Uiteraard zijn ze erg stil maar i.t.t. anere elementen heb je er wel wat minder dynamiek. Dat cind ik naturrlijk..


Groet,
Vinni

renier
12 oktober 2003, 11:00
Voor een goeie clean moet je geen EMGs hebben.
P.s. ik had voor deze tip er zelf al aan gedacht om iets met mijn elementen te doen en dacht toen aan p 90's. Ik weet niet hoe deze van EMG's verschillen?

tja, hoe verschilt een bushokje van een visstick???

je noemt nu wel even 2 pups op die totaal aan verschillende kanten van het spectrum staan.. een p90 lijkt net zo veel op een EMG als de paus op een gloeilamp. ik zou je niet te veel vastpinnen op een bepaald idee, en gewoon eens de sites van dimarzio en sd bezoeken.. met name SD heeft een aantal hele mooie tele PU's.

http://www.seymourduncan.com/website/products/telesdescr.shtml

michielv
15 oktober 2003, 12:44
Kijk anders ook eens naar de Schaller tele pups, die dingen zijn beregoed en nog betaalbaar ook.

BTW: "echte ska" (skatalites dus :D ) komt uit een combinatie van hals en brugelelement, liefst humbuckers maar dan natuurlijk geen 'hot' pups.

Zelf vind ik EMG (alles wat actief is eigenlijk) helemaal nix, maar da's een kwestie van smaak.

Hopelijk zinvolle tip: staar je niet blind op de elementen van een andere gitarist. Het is gewoon ook een beetje waar je eigen voorkeur naar uitgaat, wat voor soort andere apparatuur je gebruikt en in hoeverre je een eigen geluid wilt. Denk aan het bekende verhaal van Ted Nugent die op EVH 's gitaar speelde en niet zo klonk.. Toon zit in je vingers :cool: