PDA

View Full Version : Welke EMG's in telecaster voor clean



Toaster
11 oktober 2003, 23:56
Hoi,

Ik speel ska/punk. Zowel een goede clean sound als moddervette distortie zijn belangrijk. Ik wil hiervoor EMG's gebruiken.

Ik heb alleen geen verstand van deze elementen. Welk type EMG hoort bij deze muziek???

En moet er veel gefrased worden aan mijn gitaar?

Matje
12 oktober 2003, 00:10
Voor een goeie clean moet je geen EMGs hebben.

ijff
12 oktober 2003, 00:15
Klinkt als een EMG 89.
Dit is een humbucker die te splitten is... dus humbucking-mode voor vette scheur.. en singlecoil-mode voor clean.
Omdat er in de gemiddelde telecaster nog geen full-sized humbucker zit, zal er aardig wat aan je gitaar moeten gebeuren...
Als je hem bij de brug wilt hebben zal er gefreesd moeten worden, en er zal een nieuwe brug op moeten (o.a. bij www.voxhumana.nl te koop).

EMG heeft ook speciale (single coil) telecaster pickups.. hier zou je ook voor kunnen kiezen.. als je deze combineert met een EMG/EXG control kan je de sound wat vetter (als een humbucker maken).

Maar goed.. download de catalogus (met uitleg) maar eens op www.emgpickups.com.

Oh ja.. ik zou er niet voor kiezen om een EMG te mixen met een passieve pickup.. deze verschillen te veel in output (m.a.w. koop er 2 of geen).

hoofd
12 oktober 2003, 00:19
Voor een goeie clean moet je geen EMGs hebben.
voor een goede clean kan je wel EMG's hebben, maar voor ska/punk moet je geen EMG's hebben...volgens mij zal dat gewoon niet zo lekker klinken als een setje goede passieve tele pup's.

Anders Destium
12 oktober 2003, 00:22
Als je ruimte hebt voor F-spaced humbuckers zul je geen problemen hebben (dat betekent dat je met de gemiddelde Fender die op humbuckers bedacht is klaar bent).

De meeste EMG's zijn actieve high-output elementen, als het je vooral om de clean te doen is kun je net zo goed "gewone" passieve elementen gebruiken, er zijn genoeg Seymour Duncan en Dimarzio's te vinden die aan je eisen voldoen...

Toaster