PDA

View Full Version : Negative center vs positive center



The Thumb
10 oktober 2003, 18:04
Ok, na mijn zeer flauwe wah wah relic topic nu weer een serieuze:

Wie kan mij uitleggen waarom fabrikanten voor een aantal pedalen kiezen voor een negative center adaptervoeding, maar voor andere pedalen een adapteraansluiting met een positive center inbouwen (bijv Fulltone ´69). Dit moet haast wel een technische reden hebben (Dirk Hendrik?), want echt praktisch is het niet.

aadplagiaat
10 oktober 2003, 18:10
Ok, na mijn zeer flauwe wah wah relic topic nu weer een serieuze:

Wie kan mij uitleggen waarom fabrikanten voor een aantal pedalen kiezen voor een negative center adaptervoeding, maar voor andere pedalen een adapteraansluiting met een positive center inbouwen (bijv Fulltone ´69). Dit moet haast wel een technische reden hebben (Dirk Hendrik?), want echt praktisch is het niet.

In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om de positieve kant van de voeding aan massa te hebben. Deze effecten kun je dus niet met een daisy-chain aan andere effecten hangen omdat dit kortsluiting veroorzaakt. Normaal gesproken berust dit verschijnsel dan ook op willekeur van de fabrikanten idd heel lastig. :-(

Javaca
10 oktober 2003, 19:17
Als je ze op 1 centrale voeding wil zetten kun je verloopkabeltjes halen.

The Thumb
10 oktober 2003, 19:20
Als je ze op 1 centrale voeding wil zetten kun je verloopkabeltjes halen.

Het gaat me niet zozeer om de oplossing (heb al een pedal power 2 met speciaal kabeltje), maar ben gewoon benieuwd naar de oorzaak.

aadplagiaat
10 oktober 2003, 21:14
Als je ze op 1 centrale voeding wil zetten kun je verloopkabeltjes halen.

Het gaat me niet zozeer om de oplossing (heb al een pedal power 2 met speciaal kabeltje), maar ben gewoon benieuwd naar de oorzaak.

De orrzaak: men heeft besloten om die stekers volgens een bepaalde norm aan te sluiten, zodat er geen verwarring meer kan ontstaan. De norm is dat iedereen dat zelf mag weten :-D . Iets anders kan ik er niet van maken. maar jah wie ben IK?

The Thumb
11 oktober 2003, 10:38
Maar als iedereen dat zelf mag weten zou je op zijn minst consistentie verwachten bij pedalen van dezelfde fabrikant. Zelfs dat is niet zo, de hele fulltone lijn is uitgerust met een negative center, op 1 of twee pedalen na...

Kjiratsiekoedel
11 oktober 2003, 11:08
heeft denk ik geen technische reden, is echt willekeur

als je je positieve center negatief wil maken, dan kan je hem gewoon openslopen en de 2 draadjes omwisselen die aan de binnenkant zitten van het pedaal